*Merrie erg van de kaart na dekken en opvoelen...kunnen het

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-01 22:58

Een dringend vraagje...Escala is afgelopen maandag opgevoeld (ze had een ei van 4cm doorsnede dat al goed te vervormen was) en zelfde dag gedekt, sindsdien is ze op stal zo nerveus dat ze vreselijk begint te zweten als ze alleen maar op de poetsplaats staat!!! Weet iemand of dat gewoon wat stress van die enerverende dag kan zijn of zouden er al hormonen op kunnen spelen ook??? Het was ook zo dat alle andere paarden op het land stonden, dus misschien dat ze die miste, maar ik heb het nog nooit eerder mee gemaakt en het was zo extreem dat ik haar met een zweetmes weer droog moest trekken en toen heb ik haar gauw weer even in het land gezet. Later toch vlug gepoetst en opgezadeld en met rijden was ze braaf. Vandaag (1 dag later) was het niet zo erg, maar begon ze toch weer aardig te zweten toen een ander paard met de trailer weg ging...denken jullie dat ik dit gewoon even aan moet zien (als reactie op alle belevenissen, dekken, opvoelen, in de clinch met ander paard, alleen in de stallen) of zou het nog een andere reden kunnen hebben??? Ik hoop op spoedige antwoorden, want ik heb echt te doen met mijn stresskikkertje. Vandaag was ze aan de longe trouwens meteen heel braaf terwijl ze gisteren echt haar "ei" (niet letterlijk hoop ik Knipoog) even kwijt moest...
Groetjes, Jasja

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-06-28 23:01 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-06-28 23:15 ]</font>
PS: Sorry, 2 keer title gewijzigd, was erg beroerd uitgedrukt dacht ik...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-06-28 23:22 ]</font>

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 07:54

ik zou haar gewoon even laten lopen laat haar anders 3 dagen met rust en een beetje longeren en de wei op dan kan ze zich weer ontspannen en dan is dat weg merries veranderen net als mensen van karakter als ze drachtig zijn ik denk dat een aantal paarden het vermogen heeft om dit de begrijpen en daar op in te spelen voorbeeld:
mijn pony 16 jaar oud en heeft pas een veulen maar die heeft het hele jaar doorgehad dat ze een veulen zou krijgen haar karakter was totaal anders veel vriendelijker dan normaal maar als ze boos was dan was ze ook BOOS mijn pony is altijd wat chagerijnig aangelegd geweest het is ook geen makkelijk dame maar wij begrijpen elkaar wel sorry dat ik zo afdwaal ik hoop dat je even genoeg weet en anders stuur je me maar een pbtje groetjes suus