Paard blijft te dun

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Paard blijft te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 23:57

Hoi allemaal,

Ik heb een Draver van 9 jaar oud. Hij is altijd zonder problemen goed op gewicht geweest, maar is helaas sinds eind november erg aan het afvallen.. Gelukkig is hij sinds december wel weer wat aangekomen, maar ik heb zelf het idee dat we nu op hetzelfde gewicht blijven. Hij is heel erg ingevallen op zijn rug en flanken. Zijn ribben zijn te zien, maar wel al een stuk minder als eerst. Zijn vacht ziet er dof uit, maar heeft geen doffe/vieze ogen of neus.

Even wat meer info:
De dierenarts, tandarts, zadelmaker, fysio en hoefsmid zijn allemaal al geweest. Ook heb ik een mestonderzoek laten doen en heeft hij een wormenkuur gehad. De dierenarts heeft een uitgebreid bloedonderzoek gedaan, maar hier kwam niks uit. Hij vond dat Disco meer moest bewegen en meer eiwitten moest krijgen.

Ik rij ongeveer 4x per week, longeer hem 2x in de week en wandel 1x in de week. Van maandag t/m vrijdag staat hij 30 min in de stapmolen en elke dag staat hij een halfuur in de paddock. Disco staat in een uitloopstal en ik heb stro als bodembedekking.

Wat Disco nu te eten krijgt (per dag) is 2 kilo senior+ muesli van Mijten, 450 gram bodybuilder van Mijten, 4x per dag ruwvoer (aantal kilo weet ik niet) en 750 gram slobber van Pavo. Ik wil zelf nog de senior slobber van Subli gaan voeren in plaats van Pavo, maar ik heb nog een 2/3 zak die ik graag eerst op wil maken. Al het eten eet hij gewoon op.

Als er eind januari nog geen verandering in zit laat ik uiteraard de dierenarts weer komen. Alleen was ik zelf wel benieuwd naar jullie tips en ervaringen hierin!


geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 09:21

Spoiler:
_Reneee schreef:
Gooiske schreef:
Begin eens met hem met rust te laten.. 7 dagen per week….


Nou inderdaad. En dan in een uitloopstal en een half uur per dag in de paddock. Dier is gewoon doodongelukkig. Ik zou zeggen: kijk eens naar de natuurlijke behoeften van je paard en zet je eigen behoeften eens aan de kant. Een paard is niet gemaakt om op een postzegel te houden en als een hamster rondjes te lopen in een rad. Ze moeten kunnen bewegen en continu een beetje kunnen eten, dat houdt ze niet alleen gezond tussen hun oren maar ook fysiek gezond. Misschien is dit leven leuk voor jou, maar is het ook leuk voor je paard?



Het heeft niks te maken met eigen behoefte, ik doe er alles aan om hem op deze stal zo goed mogelijk te verzorgen. Ik krijg het advies van de dierenarts om meer te bewegen, dus daar heb ik mij voor nu aan gehouden. Hier op stal is het niet haalbaar om hem langer in de paddock te zetten en in de randstad is het lastig om een stal te vinden waar hij meer naar buiten kan. Dus mijn paard anders houden zit er nu simpelweg niet in.

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 09:32

ruitje schreef:
Heeft hij een deken op?

Wat bedoel je met hij staat in een uitloopstal?

Je zal je kilo's ruwvoer moeten weten, als hij 4 x per dag een plukje krijgt en jij duwt er zoveel krachtvoer in creëer je maagzweren.

En; is hij echt te dun? Veel mensen vinden dravers snel dun naar dat komt omdat we in Nederland gewend zijn geraakt aan obesitas. Het is nou eenmaal een ras wat anders in elkaar zit dan de gemiddelde kwpner of koudbloed :)


Ja, hij heeft een deken op. Hij is rond oktober geschoren, hij staat op dit moment met een 300 grams op omdat hij in een buiten stal staat. Kilo’s heb ik na gevraagd, hij krijgt 7 kilo per dag. Ik zal morgen wel foto’s maken en die hier toevoegen!

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 09:36

ellepel schreef:
ja ik mag het niet zeggen,maar ik ken ook een draver die de hele dag in een kleine paddock staat en die tonnetje rond is.en dat is ook nog een oud dier.
dus daar hoeft het niet van te komen.

het hooi van afgelopen jaar is wat arm en de eiwitten tekort zou dan best kunnen.
probeer echt uit te zoeken hoeveel er in gaat aan gewicht in hooi.
eet hij ook van het stro?
ik zou kijken of je bijvoorbeeld de slobber van pavo kunt vervangen door een ruwvoermix.
een luzerne is bijvoorbeeld erg mooi,zit mooi eiwit in.
eventueel kijk je naar de mixen van florian, of de luzernemix of andere mix van Hartog?
die doffe vacht is wel apart, ik geef ook de bodybuilder van mijten,maar merk juist dat ze enorm van gaan glimmen.
Mijten verkoopt ook sojaschroot, je zou kunnen kijken of je die kunt geven voor het tekort in eiwit?


Dankjewel, hier heb ik zeker wat aan! Ik heb de grasmix van Vitalbix hiervoor gegeven, maar ik merkte dat hij het hier alleen maar slechter op ging doen.. de andere grasmix wil ik zeker ook een keer gaan proberen! Vooral van die van Florian hoor ik veel positieve verhalen over. Hij eet zijn stro niet in vele maten, hij knabbelt er meer van dan dat hij alles op eet om het eten.


Veder is het helaas niet haalbaar hier om hem op onbeperkt hooi te zetten..


geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 09:51

Daihyo schreef:
Waarom is het niet haalbaar om hem onbeperkt op hooi te zetten? Dat lijkt me stap 1. Desnoods voor de nacht een hooinet met niet te kleine maas (4cm of groter) ophangen.
Verder van het krachtvoer met suikers af. Een goede balancer bij geven en gezien het hooi van dit jaar zou ik hem meer eiwitten bijgeven. Bijvoorbeeld in de vorm van een luzernebrokje. Ook fibrebeet is interessant. En een apart eiwitsupplement (sojaschroot bijvoorbeeld) is ook nog een optie.


Hij krijgt hier al extra hooi, stal gaat om 10 uur s’avonds dicht en vlak hiervoor kom ik elke avond terug om het extra hooi in zijn hooinet te doen. Ik heb hem 2 jaar geleden al een keer op een balancer gezet, dit is altijd nog iets om over na te denken natuurlijk! Welke balancer zou jij aanraden?

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 09:59

SharonIndezz schreef:
Maagzweren is het eerste wat bij mij opkomt, zou mij ook niet verbazen gezien de enorme hoeveelheid krachtvoer die hij krijgt.


Uiteraard sluit ik maagzweren helemaal niet uit en wil ik hier met de dierenarts over praten wat het zou kunnen zijn, maar de DA zei toen dat hij eerder aan een wormenbesmetting dacht dan aan een maagzweer. Maar aangezien ik nu niet veder kom wil ik zeker een onderzoek naar maagzweren doen!

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 10:03

Rocamor schreef:
Wacht, je paard krijgt 7 kg hooi en dat is al meer dan de rest krijgt?

hoe ziet de rest van de paarden er daar uit dan?


‘Een normaal paard heeft voor zijn onderhoud dagelijks zo'n 1 - 1,5% van zijn lichaamsgewicht nodig aan ruwvoer (droge stof). Een paard van 600 kg heeft dus 6 tot 9 kg ruwvoer (droge stof) per dag nodig. Dat is 30 - 45 kg vers gras (ervan uitgaand dat dit uit 80% water bestaat) of 7,5 - 12 kg hooi (20% water).’

Dit haal ik van de KNHS website af.

De paarden die hier staan zien er gewoon gezond uit. Er staan ook allemaal verschillende rassen, een haflinger, KWPN, Andalusiër etc. Er staan ook veulens/jaarlingen. Ze krijgen allemaal hetzelfde hooi gevoerd als wat mijn paard krijgt. En dan heb ik nog extra hooi wat sommige niet hebben.

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 10:07

ruitje schreef:
Ik zou verhuizen naar een andere stal( en het is er echt in de randstad, zijn meerdere stallen die ik ken die een veel beter ruwvoerbeleid bieden) . Dat verkleind je risico op maagzweren enorm.

Echter, ik ken ook dravers die bij ons op onbeperkt staan en nog steeds een bult krachtvoer nodig hebben om op gewicht te blijven. Het zijn wel andere verbranders he. Dus geen garantie dat je dan met minder krachtvoer toe kan, wel dat je een blijer en gezonder paard hebt :)


Welke stallen zou je dan eventueel aanraden? De kans is klein dat ik ga verplaatsen omdat ik geen autorijbewijs heb en alleen een scooter heb. Maar ik sta er wel voor open om bij andere stallen te gaan kijken!

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 10:31

Daihyo schreef:
ellepel schreef:
daihyo
die bergwiesen mash heb ik hier ook staan,maar daar zit 14,8% eiwit in.
dat vind ik niet erg hoog?
ik doe het wel eens door de slobber van mijn merrie, het ruikt wel erg lekker en paarden lusten het graag :j

Vergeleken met andere graanvrije slobbers is het hoog :j
Er is zeker voer met een hoger eiwitpercentage. Maar als ts slobber wil voeren is dit wel een fijn alternatief voor de slobber die ze nu heeft.
Maar een luzernebrokje zit hoger en is wel interessanter. Fibrebeet is ook een dikmaker, maar lager in eiwit dan de Marstall slobber.


Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik ga er zeker wat mee doen! :)

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Paard blijft te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 10:50

Ik ga even uitzoeken wat ik Disco het beste kan gaan geven. De dierenarts wil ik ergens volgende week weer gaan bellen, ik zal jullie op de hoogte houden wat er is gezegd en hoe we dan veder gaan. :j

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 11:15

Voor nu in Delft, maar ik ben samen met mijn vriend opzoek naar een woning in omgeving zuid-Holland. Dus zodra wij een woning hebben, heb ik zekerheid in welke omgeving ik precies kan zoeken. Mijn budget is ook rond de €300,-.

Dus voor nu is het echt naar oplossingen zoeken die wel mogelijk zijn :)

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 11:43

Gitana schreef:
Wat kwam er uit het mestonderzoek toen, waar hij een wormenkuur voor heeft gehad? Misschien had dat toch meer impact op hem dan verwacht? En dat hij misschien zelfs een 2e kuur nodig heeft?


Daar kwam uit dat hij geen wormen of iets had. Toevallig hadden we het mestonderzoek een week voordat de DA kwam gedaan, de DA zei dat er nooit een zekerheid is dat er dan geen wormen zijn ondanks dat je een mestonderzoek doet. Dus hij had zelf dan voorgesteld om toch Pramox te geven, zodat je dat wel met zekerheid kan uitsluiten. (Al hoewel ik toch mijn twijfels heb of hij echt geen wormen heeft)

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 11:54

Rocamor schreef:
Gitana schreef:
Wat kwam er uit het mestonderzoek toen, waar hij een wormenkuur voor heeft gehad? Misschien had dat toch meer impact op hem dan verwacht? En dat hij misschien zelfs een 2e kuur nodig heeft?


En wanneer is het onderzoek gedaan? Aangezien dit van november al speelt en in die periode is bij mijn weten een mestonderzoek niet betrouwbaar


In eind november, wel in de week dat het zeker boven/rond de 10 graden was. Dat was de laatste keer dat het mestonderzoek is gedaan, buiten dit mestonderzoek om, hebben we nog 3 mestonderzoeken gedaan. (In het voorjaar & in de zomer) En de wormenkuur heeft hij begin december gehad.

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 12:51

Elisa2 schreef:
Maar is er nu iets veranderd in November? Want daarvoor was hij goed op gewicht...


Hij schommelt sinds oktober in gewicht, sinds dien ben ik hem toen slobber gaan bij geven. In beweging/huisvesting is niks veranderd. En sinds november is er niks veranderd, alleen dat hij wel wat is aangekomen.

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 12:56

Elisa2 schreef:
Hij stond daarvoor niet op de wei? is hij weleens getest op PPID?


Ze staan van eind april tot ongeveer september op het land. Daarna is er winterservice! Ja, daar is hij op getest en kwam niks uit..

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 13:02

Elisa2 schreef:
Oke dat is in ieder geval positief, dan is hij dus af gaan vallen twee maanden nadat hij van het land kwam ongeveer. Dat bevestigd voor mij wel het vermoeden van maagzweren en eiwit tekort.


Klopt, sommige vermoeden inderdaad een maagzweer! Ik heb toch nog een berichtje naar worm&co gestuurd, om te vragen welke wormen test ze adviseren zodat ik die nog mooi kan doen voordat de DA weer langs komt. Ik wil eerst dit uitsluiten voordat ik aan de duurdere opties begin, maar als dat het niet is ga ik zeker een maagscopie laten doen.

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 13:18

Luna2006 schreef:
Hij heeft geen luizen? Van die beestjes vallen ze ook enorm af.
Verder vind ik 7kg ruwvoer heel weinig. Mijn mini's krijgen tussen de 3 en de 5kg hooi per dag (ik zit op ongeveer 2 - 3 ton hooi per maand voor 15 stuks) Krijgen smorgens krachtvoer bij.

Ik heb nu een heel magere ruin terug gehaald, die krijgt Havens Senior crumbs. Dat is een vrij nieuw product, maar ruikt heerlijk en dat slaat wel aan in gewicht?


Ik zie zelf geen luizen op zijn vacht lopen of van die kleine plekjes, hij heeft ook geen jeuk dus er is een kleine kans dat hij echt luis heeft. Zoals ik al eerder zei is het helaas niet mogelijk hem meer hooi te geven, want hij krijgt al extra bij. Dat is wel nog een idee om te proberen! Waar kan je die krijgen?

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 13:28

Celebi schreef:
Ik zou beginnen bij de basis. Toch proberen om het ruwvoer op te hogen, zodat je zeker aan die 1,5% zit en niet op de ondergrens van 1%. Eigenlijk gewoon een paar weken een hooinet zo vol stoppen dat er altijd een klein beetje over is, dan weet je dat je paard in ieder geval genoeg binnen krijgt om ook echt aan te kunnen komen. Daarna is het waardevol om het spul te laten testen. Als er erg weinig in zit scheelt dat enorm veel met of ze wel of niet op gewicht gaan blijven. Zeker de eiwitten zijn afgelopen maanden vrij laag en die hebben paarden gewoon nodig. Toch kan er echt veel verschil zitten in het ruwvoer. Ieder paard is anders en de een zal het beter doen op arm hooi, de ander juist op rijk voordroog of alles wat er tussenin zit. Mijn paard heeft nu 2x op voordroog gestaan en tussendoor een jaar op heel arm grof stengelig hooi. Die periode was hij echt mager en voerde ik enorm veel bij. Hij werd steeds kribbiger en mocht niet eens meer naar zijn buik kijken. Na een paar dagen op voordroog zag ik hem zo bijtrekken en ik voer hem nu nauwelijks nog bij (vooral wat vitamines). Niet dat dat perse de beste optie voor jou is hoor, maar wil er meer mee laten zien dat ruwvoer echt veel impact kan hebben. En inderdaad, het kan zijn dat jouw paard naast optimaal ruwvoer nog steeds behoefte heeft aan krachtvoer, maar vanuit de basis zou ik eerst kijken naar het ruwvoer.


Ik wil het hooi zeker laten testen, ze voeren ze hier alleen voordroog en af en toe gewoon hooi. Maar stel het is dan niet eiwitrijk genoeg, heb ik niet de optie om wat anders te kiezen.. Het is echt zeker niet dat ik bij alles wil zeggen ‘nee kan niet, nee ik doe het niet’ ik probeer alleen een realistisch beeld te creëren met de mogelijkheden die er zijn. Wat ik wel eventueel zou kunnen doen, is zelf ergens hooi kopen en dat nog bij geven. Als iemand een hooi leverancier weet met betaalbare prijzen in zuid-Holland hoor ik dat graag! :)

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 13:34

DuoPenotti schreef:
Bij het advies meer bewegen denk ik niet meteen aan bewegen als in werk, maar in vrij beweging. In een grote paddock met andere waar ze zelf kunnen kiezen wat ze doen.
Ja dat is de randstad vast moeilijk, maar daar heeft het paard geen boodschap aan.
Ja je bent er mee bezig, maar ook daar heeft een paard niets aan :)
Klinkt hard, maar zo simpel is wel.

Daarnaast is 7 kilo hooi echt te weinig voor een paard dat te dun is.
Gooi al die ongezonde zooi maar eens overboord en ga voeren wat een paard nodig heeft.
Dat is geen berg zetmeel en suiker.
Hooi, onbeperkt. Zijn ze op gewicht kan het eventueel beperkt worden en stro als wat te knabbelen erbij, maar niet bij een te dun paard.
Tevens goed voor een maagzweer, niet dat snelle hap eten.

Dan bietenpulp met vitamine korrels, senior priores oid, maar geen troep vol met suikers.
Echt hij word vol MC Donalds gestopt. Ja misschien komt hij daar van aan maar nooit op een goede manier.
Dan nog als aanvulling extra eiwitten en dan ga je een heel eind op weg komen.


Een andere stal gaat het simpelweg nu niet worden, er zijn hier regels op stal waar je je aan hoort te houden en ik heb hier niet de optie om hem langer in de paddock te zetten. Ja, in de randstad heb je ook meer stallen, maar mijn budget is €300,- per maand voor een stalling. En ik heb voor dat geld helaas nog niks gevonden wat veder aan mijn eisen voldoet.

Ik heb een voermeting gedaan van het voer wat ik eerst gaf, hieruit kwam dat het totaal niet bij Disco paste. (Grasmix van Vitalbix & dailycomplete van Vitalbix) Vandaar dat ik een andere voermeting nu op maat heb gekregen en dat een tijdje wou proberen, want het heeft ook tijd nodig om verschil te kunnen zien. Ik vind het ook sneu om van brok naar brok te gaan.

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 14:45

Ik heb een voermeting gedaan van het voer wat ik eerst gaf, hieruit kwam dat het totaal niet bij Disco paste. (Grasmix van Vitalbix & dailycomplete van Vitalbix) Vandaar dat ik een andere voermeting nu op maat heb gekregen en dat een tijdje wou proberen, want het heeft ook tijd nodig om verschil te kunnen zien. Ik vind het ook sneu om van brok naar brok te gaan.[/quote]

Pas op met een voermeting. Vooraf moet je precies weten wat je wilt weten. Je krijgt letterlijk antwoord op een bepaalde vraag. Als je test of een bepaald voermiddel geschikt is voor dat paard, dan komt daar een antwoord uit. Maar dat iets op zich geschikt is voor dat paard wil niet zeggen dat dat paard daar op dat moment mee geholpen is of dat nodig heeft. Ook kunnen losse voermiddelen geschikt zijn maar een combinatie niet. Dus ja ik ben fan van voermetingen (kan het zelf dus doe het bijna wekelijks) maar dan moet je wel heel duidelijk voor ogen hebben wat je wilt weten[/quote]


Ik heb een uitgebreide voermeeting bij Horsecomplete gedaan. Ik wou weten welk voer ik beter kon geven als wat ik toen gaf, omdat hij dus aan het afvallen was. Toch bedankt hiervoor!

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Paard blijft te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 14:56

Senior Plus heeft een laag suiker- en zetmeelgehalte. ( 5% en 15 % )
Dosering: dagelijks 2 kg. Hierbij hoeft geen ander krachtvoer meer bijgevoerd te worden.
Een plastic voerschep muesli is +/- 750 gram ipv 1 kg brok, dat komt door het lager eigen gewicht van muesli. Hippalgo Senior plus mag zowel droog als nat gevoerd worden.

Dosering: 1 x daags 450 gram ( Body builder is in korrelvorm en zit in een 15 kg verpakking )

Dit is toch echt wat er toen uit mijn voermeeting is gekomen..

Het is zeker lastig, vooral omdat er al van alles is geprobeerd. Maar goed, ander slobber en meer ruwvoer ga ik voor nu proberen en de dierenarts komt volgende week langs, dus ik hoop dan dat er wat meer uitkomt

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 15:27

Kinke schreef:
te dun en dan 7 dagen per week aan het werk. Daarbij te weinig ruwvoer.....ik snap er niks van


Zoals ik al vaker een eerder heb uitgelegd, heeft de DA dit advies gegeven.

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 15:43

ruitje schreef:
Ik denk dat regio Delft met dat budget krap word. Alhoewel je mogelijk wel goedkoper uit kan zijn als je een passende stal vind. Als je budget 300 is, maar je voert 50 euro krachtvoer bij en je moet steeds de dierenarts laten komen: misschien is je budget dan wel ineens 400 zeg maar :)

Wij hebben er hier staan voor wie het ruwvoer echt heel veel uitmaakt, vooral in de wintermaanden. Dan moet je gewoon voordroog voeren. Daar kun je met krachtvoer niet tegenop voeren :o . En er zijn er ook die bevangen zijn na 3 weken voordroog, er is niet 1 maat ofzo.

Lees ik nou goed dat ze soms hooi soms voordroog krijgen? Dus er zit daar veel wisseling in?

Ik geloof daarnaast niet zo in 'kilo's' , goed management is naar je paard kijken. Ik heb er :) die eten denk ik zo'n 5 kilo en ik heb er die eten misschien wel het 4 dubbele. En dan heb ik er ook die op maandag 7 kilo eten, dan op woensdag 12 en op donderdag 4 ( tenminste, dat denk ik, want ik weeg dus niet :') )

Je moet bij dit paard ruwvoer op vraag gaan voeren, nier op kilo's :)


Zeker waar en ik wil nu ook graag zelf hooi gaan kopen en dat gaan bijvoeren! De DA is veder gelukkig nooit nodig geweest en ik werk ook meer uur zodat ik de kosten die ik extra maak mooi kan betalen. Maar wie weet dat er in de toekomst toch een mogelijkheid is om een groter budget te hebben. :) Het extra hooi is soms hooi, dat is tot nu toe een week voorgekomen dus gelukkig is er niet veel wisseling in.

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 15:47

DuoPenotti schreef:
Nee dat advies heeft de da niet gegegeven.
Zo heb jij het er van gemaakt want randstad en....


Nee hoor, het eerste wat ik vroeg toen de DA er was, wat wat ik er aan kon doen. Hij heeft zelf gezegd meer rijden en longeren, zodat hij spieren kan opbouwen. En ja, in heb ook gevraagd ‘van wat kan hij dan nu zijn spieren opbouwen’.

En ik heb nooit het excuus randstad gebruikt. Ik heb alleen gezegd dat het hier lastiger is een stalling te vinden, en dat de stallingskosten hier nou eenmaal hoog zijn. Mijn budget is €300,- per maand, en wie weet wat er in de toekomst mogelijk is. Voor nu ben ik tevreden met waar ik nu sta, buiten dat hij nu te weinig ruwvoer krijgt natuurlijk.

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 15:55

Celebi schreef:
Zoals het bij mensen ook werkt: eerst meer gaan eten en als je voldoende bouwstoffen binnen krijgt, dan pas harder gaan trainen voor de spieropbouw. Als je al veel gaat rijden zonder dat er vet op de botten komt vanwege een bepaalde oorzaak (medisch, niet het juiste voer, etc.) dan eet hij juist zijn eigen reserves op om in beweging te zijn. Dat betekend vaak afvallen en juist het tegenovergestelde van spieropbouw. Ik zou zeker onder het zadel het werken even tijdelijk terugschroeven en daarvoor in de plaats grondwerk en rustdagen. Dan op zoek naar het juiste management en als je paard effectief aan gaat zetten dan de training verhogen om de spieren goed te laten ontwikkelen.


Dankjewel, hier heb ik wat aan. Dat vond ik dus ook maar wou het alsnog proberen. Maar ik laat zeker een andere dierenarts komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Dartel, ikkedus, NikkiB1991, sanurie, xKatinkii en 20 bezoekers