_Reneee schreef:Gooiske schreef:Begin eens met hem met rust te laten.. 7 dagen per week….
Nou inderdaad. En dan in een uitloopstal en een half uur per dag in de paddock. Dier is gewoon doodongelukkig. Ik zou zeggen: kijk eens naar de natuurlijke behoeften van je paard en zet je eigen behoeften eens aan de kant. Een paard is niet gemaakt om op een postzegel te houden en als een hamster rondjes te lopen in een rad. Ze moeten kunnen bewegen en continu een beetje kunnen eten, dat houdt ze niet alleen gezond tussen hun oren maar ook fysiek gezond. Misschien is dit leven leuk voor jou, maar is het ook leuk voor je paard?
ruitje schreef:Heeft hij een deken op?
Wat bedoel je met hij staat in een uitloopstal?
Je zal je kilo's ruwvoer moeten weten, als hij 4 x per dag een plukje krijgt en jij duwt er zoveel krachtvoer in creëer je maagzweren.
En; is hij echt te dun? Veel mensen vinden dravers snel dun naar dat komt omdat we in Nederland gewend zijn geraakt aan obesitas. Het is nou eenmaal een ras wat anders in elkaar zit dan de gemiddelde kwpner of koudbloed
ellepel schreef:ja ik mag het niet zeggen,maar ik ken ook een draver die de hele dag in een kleine paddock staat en die tonnetje rond is.en dat is ook nog een oud dier.
dus daar hoeft het niet van te komen.
het hooi van afgelopen jaar is wat arm en de eiwitten tekort zou dan best kunnen.
probeer echt uit te zoeken hoeveel er in gaat aan gewicht in hooi.
eet hij ook van het stro?
ik zou kijken of je bijvoorbeeld de slobber van pavo kunt vervangen door een ruwvoermix.
een luzerne is bijvoorbeeld erg mooi,zit mooi eiwit in.
eventueel kijk je naar de mixen van florian, of de luzernemix of andere mix van Hartog?
die doffe vacht is wel apart, ik geef ook de bodybuilder van mijten,maar merk juist dat ze enorm van gaan glimmen.
Mijten verkoopt ook sojaschroot, je zou kunnen kijken of je die kunt geven voor het tekort in eiwit?
Daihyo schreef:Waarom is het niet haalbaar om hem onbeperkt op hooi te zetten? Dat lijkt me stap 1. Desnoods voor de nacht een hooinet met niet te kleine maas (4cm of groter) ophangen.
Verder van het krachtvoer met suikers af. Een goede balancer bij geven en gezien het hooi van dit jaar zou ik hem meer eiwitten bijgeven. Bijvoorbeeld in de vorm van een luzernebrokje. Ook fibrebeet is interessant. En een apart eiwitsupplement (sojaschroot bijvoorbeeld) is ook nog een optie.
SharonIndezz schreef:Maagzweren is het eerste wat bij mij opkomt, zou mij ook niet verbazen gezien de enorme hoeveelheid krachtvoer die hij krijgt.
Rocamor schreef:Wacht, je paard krijgt 7 kg hooi en dat is al meer dan de rest krijgt?
hoe ziet de rest van de paarden er daar uit dan?
ruitje schreef:Ik zou verhuizen naar een andere stal( en het is er echt in de randstad, zijn meerdere stallen die ik ken die een veel beter ruwvoerbeleid bieden) . Dat verkleind je risico op maagzweren enorm.
Echter, ik ken ook dravers die bij ons op onbeperkt staan en nog steeds een bult krachtvoer nodig hebben om op gewicht te blijven. Het zijn wel andere verbranders he. Dus geen garantie dat je dan met minder krachtvoer toe kan, wel dat je een blijer en gezonder paard hebt
Daihyo schreef:ellepel schreef:daihyo
die bergwiesen mash heb ik hier ook staan,maar daar zit 14,8% eiwit in.
dat vind ik niet erg hoog?
ik doe het wel eens door de slobber van mijn merrie, het ruikt wel erg lekker en paarden lusten het graag
Vergeleken met andere graanvrije slobbers is het hoog
Er is zeker voer met een hoger eiwitpercentage. Maar als ts slobber wil voeren is dit wel een fijn alternatief voor de slobber die ze nu heeft.
Maar een luzernebrokje zit hoger en is wel interessanter. Fibrebeet is ook een dikmaker, maar lager in eiwit dan de Marstall slobber.
Gitana schreef:Wat kwam er uit het mestonderzoek toen, waar hij een wormenkuur voor heeft gehad? Misschien had dat toch meer impact op hem dan verwacht? En dat hij misschien zelfs een 2e kuur nodig heeft?
Rocamor schreef:Gitana schreef:Wat kwam er uit het mestonderzoek toen, waar hij een wormenkuur voor heeft gehad? Misschien had dat toch meer impact op hem dan verwacht? En dat hij misschien zelfs een 2e kuur nodig heeft?
En wanneer is het onderzoek gedaan? Aangezien dit van november al speelt en in die periode is bij mijn weten een mestonderzoek niet betrouwbaar
Elisa2 schreef:Maar is er nu iets veranderd in November? Want daarvoor was hij goed op gewicht...
Elisa2 schreef:Oke dat is in ieder geval positief, dan is hij dus af gaan vallen twee maanden nadat hij van het land kwam ongeveer. Dat bevestigd voor mij wel het vermoeden van maagzweren en eiwit tekort.
Luna2006 schreef:Hij heeft geen luizen? Van die beestjes vallen ze ook enorm af.
Verder vind ik 7kg ruwvoer heel weinig. Mijn mini's krijgen tussen de 3 en de 5kg hooi per dag (ik zit op ongeveer 2 - 3 ton hooi per maand voor 15 stuks) Krijgen smorgens krachtvoer bij.
Ik heb nu een heel magere ruin terug gehaald, die krijgt Havens Senior crumbs. Dat is een vrij nieuw product, maar ruikt heerlijk en dat slaat wel aan in gewicht?
Celebi schreef:Ik zou beginnen bij de basis. Toch proberen om het ruwvoer op te hogen, zodat je zeker aan die 1,5% zit en niet op de ondergrens van 1%. Eigenlijk gewoon een paar weken een hooinet zo vol stoppen dat er altijd een klein beetje over is, dan weet je dat je paard in ieder geval genoeg binnen krijgt om ook echt aan te kunnen komen. Daarna is het waardevol om het spul te laten testen. Als er erg weinig in zit scheelt dat enorm veel met of ze wel of niet op gewicht gaan blijven. Zeker de eiwitten zijn afgelopen maanden vrij laag en die hebben paarden gewoon nodig. Toch kan er echt veel verschil zitten in het ruwvoer. Ieder paard is anders en de een zal het beter doen op arm hooi, de ander juist op rijk voordroog of alles wat er tussenin zit. Mijn paard heeft nu 2x op voordroog gestaan en tussendoor een jaar op heel arm grof stengelig hooi. Die periode was hij echt mager en voerde ik enorm veel bij. Hij werd steeds kribbiger en mocht niet eens meer naar zijn buik kijken. Na een paar dagen op voordroog zag ik hem zo bijtrekken en ik voer hem nu nauwelijks nog bij (vooral wat vitamines). Niet dat dat perse de beste optie voor jou is hoor, maar wil er meer mee laten zien dat ruwvoer echt veel impact kan hebben. En inderdaad, het kan zijn dat jouw paard naast optimaal ruwvoer nog steeds behoefte heeft aan krachtvoer, maar vanuit de basis zou ik eerst kijken naar het ruwvoer.
DuoPenotti schreef:Bij het advies meer bewegen denk ik niet meteen aan bewegen als in werk, maar in vrij beweging. In een grote paddock met andere waar ze zelf kunnen kiezen wat ze doen.
Ja dat is de randstad vast moeilijk, maar daar heeft het paard geen boodschap aan.
Ja je bent er mee bezig, maar ook daar heeft een paard niets aan
Klinkt hard, maar zo simpel is wel.
Daarnaast is 7 kilo hooi echt te weinig voor een paard dat te dun is.
Gooi al die ongezonde zooi maar eens overboord en ga voeren wat een paard nodig heeft.
Dat is geen berg zetmeel en suiker.
Hooi, onbeperkt. Zijn ze op gewicht kan het eventueel beperkt worden en stro als wat te knabbelen erbij, maar niet bij een te dun paard.
Tevens goed voor een maagzweer, niet dat snelle hap eten.
Dan bietenpulp met vitamine korrels, senior priores oid, maar geen troep vol met suikers.
Echt hij word vol MC Donalds gestopt. Ja misschien komt hij daar van aan maar nooit op een goede manier.
Dan nog als aanvulling extra eiwitten en dan ga je een heel eind op weg komen.
ruitje schreef:Ik denk dat regio Delft met dat budget krap word. Alhoewel je mogelijk wel goedkoper uit kan zijn als je een passende stal vind. Als je budget 300 is, maar je voert 50 euro krachtvoer bij en je moet steeds de dierenarts laten komen: misschien is je budget dan wel ineens 400 zeg maar![]()
Wij hebben er hier staan voor wie het ruwvoer echt heel veel uitmaakt, vooral in de wintermaanden. Dan moet je gewoon voordroog voeren. Daar kun je met krachtvoer niet tegenop voeren. En er zijn er ook die bevangen zijn na 3 weken voordroog, er is niet 1 maat ofzo.
Lees ik nou goed dat ze soms hooi soms voordroog krijgen? Dus er zit daar veel wisseling in?
Ik geloof daarnaast niet zo in 'kilo's' , goed management is naar je paard kijken. Ik heb erdie eten denk ik zo'n 5 kilo en ik heb er die eten misschien wel het 4 dubbele. En dan heb ik er ook die op maandag 7 kilo eten, dan op woensdag 12 en op donderdag 4 ( tenminste, dat denk ik, want ik weeg dus niet
)
Je moet bij dit paard ruwvoer op vraag gaan voeren, nier op kilo's
DuoPenotti schreef:Nee dat advies heeft de da niet gegegeven.
Zo heb jij het er van gemaakt want randstad en....
Celebi schreef:Zoals het bij mensen ook werkt: eerst meer gaan eten en als je voldoende bouwstoffen binnen krijgt, dan pas harder gaan trainen voor de spieropbouw. Als je al veel gaat rijden zonder dat er vet op de botten komt vanwege een bepaalde oorzaak (medisch, niet het juiste voer, etc.) dan eet hij juist zijn eigen reserves op om in beweging te zijn. Dat betekend vaak afvallen en juist het tegenovergestelde van spieropbouw. Ik zou zeker onder het zadel het werken even tijdelijk terugschroeven en daarvoor in de plaats grondwerk en rustdagen. Dan op zoek naar het juiste management en als je paard effectief aan gaat zetten dan de training verhogen om de spieren goed te laten ontwikkelen.
Gebruikers op dit forum: Googlebot, Marigo en 14 bezoekers