IBD, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-22 11:38

Aangezien mijn paard terugkerende IBD (klachten) heeft en hij helaas nog steeds niet heel lekker gaat, lijkt het mij fijn om ervaringen te kunnen delen.

    - Zijn er meer mensen met IBD paarden?
    - Hoe is het management van jullie patiënten?
    - Verloop van de behandeling / ziekte / prognose
    - Nog handige tips and tricks?

Wat achtergrond informatie over IBD:
Inflammatory Bowel Disease (IBD) describes a group of intestinal diseases in horses that result from the abnormal accumulation of leukocytes in the intestinal wall. The cause of these diseases is not fully understood, however they are thought to be due to an abnormal immune response to antigenic stimulus. The IBD spectrum of diseases affect different parts of the intestinal tract and cause either weight loss or colic as the primary symptom. In some cases, other body systems are also affected, such as the skin, internal organs and respiratory tract. Some of these IBD diseases respond well to treatment while others respond poorly.


https://www.succeed-vet.com/equine-gi-d ... brary/ibd/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5775604/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11202375/


biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-22 16:21

eilleen333 schreef:
Hoe komt het paard aan deze diagnose, wat is er aan diagnostiek gedaan?
En welke behandelingen zijn al ingesteld?

Ik heb goede ervaringen met IBD en microbioom onderzoek. Maar dan is het wel zaak dat andere medische oorzaken zijn uitgesloten.
Ik werk samen met dit bedrijf, die binnenkort ook commercieel gaat https://www.healthequest.nl


Meerdere keren scopie, darmbiopt en opname test. Er is dus echt bevestigd dat het IBD is. Matige lymfoplasmacellulaire enteritis en steeds weer ESGD/EGGD graad 3 / matig ernstig. Steeds in het glandulaire gedeelte problemen.

Naast de onderzoeken gaan we uit van klinische beeld (eetlust) en gewicht. Na de opname in februari woog hij nog maar 535kg voor een paard van 1,75m. Inmiddels iets bijgetrokken op de corticosteroïden, echter laatste maand slechts 10KG bijgekomen ondanks weideseizoen.

Management is al helemaal aangepast:
- paard staat stressvrij met een vast vriend aan huis
- paard wordt gezien voedingstoestand niet gereden of gelongeerd
- onbeperkt hooi goede voedingswaarde (getest)
- 3kg fibrebeet (ongeweekt gewogen)
- glutenvrij vitamine supplement
- bijna hele jaar rond 4 uur weidegang

Dit was hem op zijn slechts, kan binnenkort wel nieuwe foto maken. Hij ziet er beter uit maar nog steeds / weer weg schraal.
Afbeelding

Kan je meer info geven over wat het inhoudt?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-22 21:54

Ik reageer morgen even uitgebreid.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-22 22:25

Ik heb je een PB gestuurd. Het is een heel verhaal namelijk en wil niet alle details hier neerzetten.

Mijn paard staat sinds februari weer op de Dex en we krijgen hem nog niet stabiel. Vorige week weer terug opgehoogd. Hopelijk komt hij hiermee weer bij…


biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-22 18:42

Hier helaas de meest slechte uitkomst. Na 6 maanden ups en downs was een (in eerste instantie) een kleine complicatie de laatste druppel. Wij hebben in augustus afscheid moeten nemen. Daar heb ik het nog steeds erg moeilijk mee, na 3 jaar alle zorg(en) dat het op moet geven.

Mijn paard kwam met rapidex (prikken prednison) en heel veel voer heel langzaam aan. Zonder / met minder dex ging het minder en viel hij af. Na de opname in februari had hij ook zo ingeleverd, hij is ook zijn bespiering op gaan eten. Zijn hele lichaam was strak en pijnlijk. Hij speelde niet meer. De rapidex heeft ook zijn lichaam gesloopt.

Over de zomer heen ook toch kleine koliekaanvallen, in combinatie met zijn gewicht was daardoor afbouwen heel lastig. Nu denk ik toch wel eens, hadden we maar sneller afgebouwd… Maar ik weet niet of dat mogelijk was geweest.

We hebben hem eerder helemaal van de pred af gehad. Dat ging 6 maanden goed, tot een heftige koliekaanval in januari. Toen toch weer maagzweren en actieve IBD. En hoe? Alles was optimaal, voer (ze zwemmen hier in het hooi), vrije beweging, bijna jaar rond gras, vriendje, aan huis met vast ritme en regelmaat, hij hoefde ook niet meer te werken.

Ik vind het echt een rot diagnose, zo ontastbaar en grillig.

Ik hoop echt dat het voor jullie anders verloopt.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-22 13:56

Bedankt Elisa.

Medicatie was hier helaas de enige optie. Maar mijn paard had 3 jaar terug nog maar opname van 50% bij absorptietest. Alle orale medicatie viel daarmee eigenlijk ook af. We hebben wel eens 6 weken lang een volle spuit omeprazole per dag gegeven zonder resultaat.

Uit de biopt moet ook het type IBD komen. Ik heb een fijn onderzoek over IBD gevonden destijds van de universiteit van Gent. Afhankelijk van het type is de lange termijn prognose gunstig of minder gunstig.

Het ligt er ook aan of het na behandeling terugkeert (en dus chronisch wordt) of dat het na behandeling / met aangepast management goed blijft gaan.

(Gluten) allergie kan overigens ook IBD triggeren. Ik voerde sowieso alles laag in suiker en graanvrij. Ook geen tarwe stro in de stal. Wel alles hoog mogelijk in eiwit en op het laatste nog extra eiwit erbij in de vorm van soja schroot omdat hij zoveel bespiering inleverde.

Van wat ik mijn IBD’er voerde kan ik nu 2 paarden voeren en dan staan ze nog eigenlijk te rond.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-22 14:01


biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-22 10:01

Phonix schreef:
Dankjewel, heb Maartje een bericht gestuurd om het te doen.

Bij lezen van de link van Bianca kwam er ook uit dat ze in Nederland en België ook verschillende IBD hebben. Maar waarschijnlijk is het moijlijk om te onderzoeken welke je hebt?

Ik denk bijvoorbeeld dat die van mij Meed hebt. Omdat ze vaak huid problemen hebt en ook apart geluid van de longen.


De precieze oorzaak / type kan zo ver ion weet, enkel middels een biopt van de darmen. Dat doen ze via maagscopie.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-22 11:18

Chinas schreef:
Ze kunnen via een maagscopie alleen een biopt nemen van de dunne darm toch?


Klopt, zover ik weet enkel dunne darm biopt. Ze kunnen ook met opvoelen wat dingen uitsluiten en scan van de buik maken. Bij mijn paard was opname test + dunne darm biopt voldoende voor diagnose.

Phonix schreef:
Ja, volgens mij wel Chinas.

Bianca ik heb mijn uitslag weer gelezen en mijne hebt LPE net zoals die van jouw. Wat mij niet heel optimistisch maakt.

Het rare is dat als je haar ziet zonder haar te kennen zou je nooit denken dat er iets fout is. Ze is een beetje opgeblazen en wil niet werken onder de zadel, maar voor de rest ziet ze er tip top uit.

Ik herken wel dat probleem met slapen Chinas, dat heb ik ook. Constant denken aan wat ik meer kunt doen voor haar. Sucraalfat legt een laagje op de buik zodat de zweren kunnen healen.


Sulcrafaat deed hier weinig. Maar dierenarts had wel positieve resultaten bij andere paarden gezien (in stressvolle periodes / overgang weide seizoen standaard sulcrafaat geven).

Overigens liepen wij ook al een poos met “vage klachten”, voor we echt de relatie met maag/darm hadden gelegd. Zoals hij vorig jaar hier nog rondliep hadden we echt goede hoop, je zag er niets meer aan. Helaas kwam het bij ons weer terug en waren we aangewezen op rapidex. Denk dat het met orale medicatie misschien al anders was gelopen. Mijn paard was tijdens eerste behandeling al een grensgeval (als in - behandeling deed wel iets maar niet naar verwachting). Normaal moet prednison na 4 weken goed aanslaan en anders kan je weinig verbetering meer verwachten. Wij hadden altijd minimaal 2 maanden nodig.

Maar er zijn ook paarden die wel goed te managen zijn. Ik hoop echt dat het voor jullie allemaal beter verloopt.

Bij welke kliniek loop je? Ik kan echt Utrecht aanraden. Volgens mij ook de enige kliniek in Nederland met interne geneeskunde afdeling.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-23 11:21

marijkiiii schreef:
Nee op zaagsel, verder volledig glutenvrij ook..


Wat vervelend! Hopelijk helpt de sulcrafaat nog voor haar. Bietenpulp met geweekte luzerne brok werkte hier ook altijd fijn voor een rustige buik.

Anders kan je (tijdelijk) wellicht Rapidexon (dexamethason) proberen intramusculair. Maar daar komt de dierenarts dan ook vast wel mee. Oraal deed de prednison ook niet veel voor mijn paard (en triggerede zijn maag weer), bij hem was prikken de uitkomst. Al leed hij op lange termijn ook wel erg onder de Dex. Maar hij was wel vrolijker en kwam weer netjes aan.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-23 22:48

Hier hielp de Dex een pak beter dan de reguliere pred bij IBD. Maar het is geen wondermiddel en mijn paard viel na stoppen met de Dex met paar maanden weer terug, incl. koliek. Had altijd wel paar dagen nodig om aan te slaan, en daarnaast compleet aangepast management.

Het is wel heftige behandeling maar dankzij Dex het toch nog 2 jaar kunnen rekken.

IBD kan zo’n rot aandoening zijn, heel veel sterkte.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-23 17:28

Ik gaf alleen Pavo Vital en daarnaast Fibrebeet met Marstall Mash (voor de smaak) 2x daags. Daar deed hij het goed op. Ik gaf wel nog soja schroot bij voor extra eiwit, daar geen problemen mee gehad.

Echt een fijne graanvrije, suikervrije brok of muesli die ze wilde eten heb ik niet gevonden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985 en 95 bezoekers