PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:10

Afbeelding

Het zou een leuke foto zijn voor de reclame-campagne van METACAM.. _O-

Maar helaas is de aanleiding van deze foto een PSSM-aanval. |( de beelden van zo'n aanval blijven enorm naar!

Ons mangement leek zo goed te gaan dat ze het afgelopen jaar geen PSSM-aanval heeft gehad. Wat nu de trigger is geweest... geen idee? De weersomslag?

Vrouwke & Noa <3


xMarizka
Berichten: 448
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 20:59

Is er iemand die ik een aantal vragen mag stellen via privebericht?

Het gaat om management rondom pssm1

Silver <3
Volg ons op Instagram: @little.silver.boy


Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:17

xMarizka schreef:
Is er iemand die ik een aantal vragen mag stellen via privebericht?

Het gaat om management rondom pssm1


Mijn merrie is N/P1 + N/P2. Je mag me een PB sturen, wil graag kijken of ik je kan helpen om je vragen kan beantwoorden. :)

Vrouwke & Noa <3

Carmen1987
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:02

Kim_97 schreef:
[ [url=m/pXjG7X.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het zou een leuke foto zijn voor de reclame-campagne van METACAM.. _O-

Maar helaas is de aanleiding van deze foto een PSSM-aanval. |( de beelden van zo'n aanval blijven enorm naar!

Ons mangement leek zo goed te gaan dat ze het afgelopen jaar geen PSSM-aanval heeft gehad. Wat nu de trigger is geweest... geen idee? De weersomslag?


Heel veel sterkte!

MyChoice

Berichten: 2179
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:53

Sonja_vR schreef:
Marigo schreef:
Zijn er al ervaringen met de nieuwe muesli van Marstall speciaal voor pssm paarden? De Myocare? Ik vind het er erg goed uitzien, maar ben niet zo goed in het inschatten of de macro’s kloppen. Iemand?


Ik voer het sinds een dikke maand
Theoretisch hoef ik alleen vit E toe te voegen (ik voer 8000IE p/d totaal)
Maar ook minder door de hoeveelheid E in het voer

Tot nu toe doet ze het er super op en eet ze het ook erg goed (wat ook altijd even afwachten is bij mevrouw)

Ik voer er 1kg tot 1,2 kg van (ijslander)


Voer je het nog steeds? Ik ga zo een zak halen en het proberen.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:19

Aladdina schreef:
Oké, de supplementen in een spuit is dus ook geen optie meer. De eerste 2 keer lukte het prima, maar nu is het een mega gevecht.

Ik heb inmiddels via bulk het eiwitpoeder besteld. Ze hadden alleen de bananensmaak, maar had gehoopt dat m’n paard daarmee eindelijk haar eten met supplementen wel wilde eten. Maar ook een dikke no…
Ben de moed een beetje aan het opgeven.

Hebben jullie nog tips? Misschien andere supplementen? Of een bepaald voer waardoor ik minder supplementen hoef te geven?

Ze krijgt nu van Horseflex:
- magnesiumchelaat
- Vitamine E
- amino complex merrie
- elektrolyten
- glucobalance
Verder nog:
- regeneratie olie van de Blauwe hengst
- Lijnzaad olie


Wat ik bij die van mij heb gemerkt is zodra ik magnesium bij de andere supplementen toevoeg eet ze het totaal niet meer. Misschien kan je niks met deze informatie maar wilde het toch ff doorgeven.
Overigens geef ik de magnesium dan apart van alle andere supplementen in een ander bakje met was grasbrok en dan eet ze het wel gewoon.

People are going to judge you anyway, so might as well make it worth it!

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:36

Goedemiddag allen.

13 Juli een positieve PSSM1 test retour gekregen. Al aan t zoeken om te verhuizen sinds ik de test besteld heb eind Mei begin Juni. Sindsdien al bezig een ander pensionplek te zoeken in deze onmogelijke omgeving, toch altijd de hoop gehouden dat mijn merrie voor vast in het voorjaar - zomer - najaar op de paddock kon verblijven. Enkele weken geleden te horen gekregen van de staleigenaresse dat het geen optie is haar hier te houden. Omdat er niks gerealiseerd kon worden zodat zij afgelopen zomer van de weide kon heeft zij noodgedwongen niet anders dan op 24/7 weidegang moeten vertoeven.

Nou heb ik met godsgratie iets gevonden in de buurt. Het liefst zag ik haar op een paddock paradise maar die zijn of veel te ver, of veel te veel paarden (45 stuk), of er is alleen een afdakje. En ik vind t juist zo belangrijk daar dagelijks naartoe te kunnen en dat zij naar binnen kan.

Deze plek heeft zij een individuele paddock met een ander tinkertje in een andere paddock naast haar. En dagelijks wanneer die niet gebruikt wordt kan de rijbak geopend worden waarin zij 60x30 meter de ruimte heeft om de benen te strekken. Indien Tinkertje 1 en Bailey lief en leuk zijn over het draad wat hun scheidt heb ik al gevraagd of zij dus beide eruit mogen samen zodat er dan ook zonder draad tussen sociaal contact plaats kan vinden. Dit was geen probleem! Zolang ze voor de nacht maar op hun eigen paddock stonden.

Niet wat ik wil, maar zij eet zich momenteel dood op het gras dus ik moet iets! En aangezien staleigenaresse ze op t gras laat zolang het weer goed blijft, ik nu de mogelijkheid heb haar van t gras af te halen (1e mogelijkheid sinds Juni Juli) wil ik niet meer wachten. Laatste keer bij het bekappen bijna omgevallen. Ik wil haar niet ophokken en een kudde ontnemen. Maar ik kan nu niet anders.

Dit was het verhaal, nu de vraag:

Merrie is momenteel symptomatisch. Krijgt nu 5000 IU Vitamine E en 15 gram Magnesium dagelijks. Ik vroeg mij af of het raadzaam is met de aankomende verhuizing (25ste) de doseringen op te hogen?

Hoor graag ideën of tips voor deze PSSM1 newbie...?

♡ Mijn Zwarte Parel ♡
Bailey van de Langendijk
IG: @BaileyGypsyHorse

xMarizka
Berichten: 448
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:32

Het antwoord op Silver zijn pssm1 test: geen pssm1..
Stiekum had ik het gehoopt zodat ik een diagnose heb en gericht kan handelen. Andere kant ben ik wel blij dat het, het niet is.
Frustrerend is het nog wel, want het blijft een raadsel wat het dan wel is. We gaan rustig verder kijken naar oplossingen, iedereen in ieder geval bedankt voor de hulp, ook via pb! :j
Pssm2 zou kunnen, maar ik heb momenteel niet de gelegenheid om ook daar op te testen. Eerst andere dingen uitsluiten

Silver <3
Volg ons op Instagram: @little.silver.boy

Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:07

Bij mijn moeilijke eter krijg ik de magnesium en vit E echt steeds minder goed naar binnen. Ik heb eigenlijk nooit echt vermindert met producten, dus ik weet ook niet zo goed of ik een van beide of beide kan minderen.
Nu lees ik dat sommige paarden van magnesium niet verbeteren of zelfs slechter worden. Van vit E kunnen ze rillerig worden bij teveel (wat bij mijn paard ook het geval is, ril waar hij normaal altijd koel is).

Mijn paard krijgt nu binnen:
Vit E: 4679iu (ik heb daarbij gerekend met halve dosering als het gaat om synthetische vit E uit zn balancer en de chevivit)
Magn: 26gr (waarvan 6gr oxidepoeder)
Amino: 8,9/4,4/1,5 (lys, methane, threonine)
Eiwitten: van 94gr naar 122gr sinds deze week
selenium: 3,5ml (lager dan 3ml worden zijn spieren strakker en hij heeft een tekort gehad).

Mijn vragen:
- hoe rekenen jullie de synthetische variant?
- per hoeveel zouden jullie minderen van magnesium en/of vit E?
- wat zijn de symptomen als je gaat minderen en het valt negatief uit?

Nu de overgang naar kouder weer merk ik dat mijn paard weer wat gaat inleveren. Ik neig er naar om het aantal eiwitten te verhogen. Qua spieren gaat hij aardig goed (qua zachtheid), maar is sinds het kouder wordt weer wat strakker aan de rechterkant. Met massage goed los te krijgen, maar dat is nu dagelijks nodig, in de zomer hoefde dat niet.
Laatst met veel regen (voor hem te warm om al een deken op te doen) heel af en toen een trillend beentje, maar zodra hij zn been anders neerzet weer over. Maar ook dit was in de zomer niet.

Kortom, wat opvallende dingetjes en ik weet even niet wat ik nu het beste kan doen. Benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Esperanza

Berichten: 3272
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:17

De synthetische variant is delen door 8 :o Dus meestal blijft er niets over. D vitamine E in mijn mineraalvoer reken ik niet eens mee. Ik geef 20 gram, is 10.000 IE in geval van niet helemaal in orde. Vitamine E minder ik niet snel, alleen in de zomer op gras in goede gezondheid. Maar in geval van arbeid dus ook weer meer, dus blijft 5.000 IE over. (geen van mijn paarden wordt er rillerig van denk ik :') )

Magnesium weet ik niet wat dat zou doen, daar minder ik nooit mee. Ik heb denk ik een foutje gemaakt door te stoppen met de mangaan. -O- Selenium voer ik niet bij, ik ben niet bang voor een tekort eigenlijk. Ik voerde voorheen ook de chevivit E en Selenium. De koeienversie is goedkoper btw, en bevat hetzelfde }:0

Mijn paard heeft ook echt een terugval gehad, eerder dan ik zag aankomen. Ineens was de bovenlijn foetsie. En ik zag ribbetjes. Ik weet niet of het door wormen kwam, of omdat ik met de mangaan was gestopt. Ik twijfelde of de mangaan wel nodig is dus die had ik tijdelijk gestopt. Er zit ook wat in mijn balancer. De wormeitelling was gering, maar toch uiteindelijk ontwormd en toen meer eiwitten enz er in. Toen zat ik op 6 scheppen erwteneiwit, is zo'n 180 gram. Vitamine E op 10.000 IE. Amino's zitten in mijn balancer.

Na de terugval in de bovenlijn kwam een aantal weken later denk ik zo'n negatieve stikstofbalans. Toen was ook de energie op, ondanks dat ik het idee had dat hij weer iets was aangekomen. Hij hoest lichtjes, voornamelijk tijdens het eten. Nu zit ik op 9 scheppen eiwit, dus zo'n 270 gram. En nog stinkt zijn mest niet. Ik twijfel dus of ik de eiwitten nog moet verhogen, ik heb in ieder geval weer een emmer mangaan gekocht en die gaat er dus weer in nu. 3x de voorgeschreven dosis.

Dus ja, wat de terugval heeft veroorzaakt is puzzelen, of het het verharen en de nu grotere temperatuurverschillen zijn geweest, of er een klein of groot onderdeel van zijn geweest.... het zal een puzzel blijven. Gelukkig kan ik hem met voeding ondersteunen en hopelijk knapt hij snel weer helemaal op. Ik heb voor deze dagen de summerseries van Horseware. Ik moet echt wel al dekens op hebben in verband met de temperatuurverschillen en of een buitje.

Ik zou de E niet minderen. De eiwitten zou ik verhogen, alleen heb ik de mazzel dat de mijne alles eten wat ik er in stop. Voer je zout ook? De mijne hebben op het moment echt een mega behoefte aan zout er gaat een ruime 30 gram per dag in en de PSSM'er likt nog flink bij aan de steen.

I don't care what they say, I'm gonna do it anyway...
https://www.haus-bernhard.at/

Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:44

Zout zit ik totaal op 17gr. Ik heb extra bijgevoerd, maar had niet het idee dat dit uitmaakte. Waaraan merk jij dat er extra behoefte is?

De koeienversie van de chevivit zal ik zeker op zoeken, thanks! Hoe heet die?

Welke vit E geef jij?

Lastig met de poeder vind ik dat hij niet gegeten wordt, tenzij suikerrijk eten erdoor. En ik vraag me af hoe snel de poeder in werking vermindert door oxideren. Ook al bewaar ik dit in donkere pot, ik maak toch elke week porties klaar.
Ik twijfel daardoor om over te stappen naar de olie van pharmahorse, maar die vind ik wel aardig aan de prijs.

Niet dat ik je niet geloof, maar waar kom jij tegen delen door 8 van de synthetische E? Voor zover ik me erin heb verdiept kom ik overal tegen delen door twee.

Esperanza

Berichten: 3272
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:56

Oh, ik laat hem af en toe los nog ff bij likken. Soms is er geen interesse en de laatste tijd wel. Plus dat hij veel meer aan zijn steen likt, veel meer als normaal.

https://www.nutztierarzt-shop.de/Produk ... 50-ml.html

Hij is exact hetzelfde, maar met rode sticker ipv groen. Ik kan je geen betere link sturen omdat ik in Oostenrijk zit en ik andere resultaten krijg. Maar de prijs is de helft. De blauwe voor schapen heeft wel andere hoeveelheden, dus die gaat niet.

Ik geef de vitamine E van Inge. Ik zal je zo nog even een link geven over het synthetische. Ik moet ff zoeken. Maar ik maak ook voor de hele week emmertjes klaar. Die staan dan weer in een kast dus gaat prima.

Ik meng alle poeders gewoon door hooicobs en daarna de alpenmusli er door. Maar ik heb de mazzel dat mijne alles goed eten. Heb je al eens geprobeerd gember poeder erdoor te mengen?

I don't care what they say, I'm gonna do it anyway...
https://www.haus-bernhard.at/

Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 07:43

Ah nee, gember om de smaak te verdoezelen van de vitamine E en magnesium?

Ik geef ook die van Inge. Zal dan vanaf morgen eens gaan ophogen naar 5500 iu van die van Inge (hij weegt 550kg) en dat eens een week testen.

Welke balancer geef jij?
Ik heb er nog geen een gevonden met voldoende aminozuren, dus geef los nog de vaessen. Maar des te minder poeders, des te beter :)

Esperanza

Berichten: 3272
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:16

Sorry beetje druk gehad ;-)

Ik voer deze balancer, maar dat is ook een poeder :D Het heeft de amino's.
https://www.dr-maroske.de/produkt/complex-711/

Er zijn er wel een paar producten die ze hebben, maar vele hebben dan ook weer dingen er in die je niet wilt. Maar ik heb mijn licht opgestoken op de Duitse groep, omdat ik aan Duitse producten goedkoper kan komen als de Nederlandse (qua verzendkosten).

Hier een paar links van Duitse webshops. Misschien zit er voor jullie wat tussen.
https://www.natural-horse-care.com/marken/billys.html (haal ik mijn o.a. zink)
https://www.discountfutter.shop/pferd-k ... enstig?p=2 (o.a. mangaan, misschien is de magnesium wat voor je? Zijn pellets.) Ik heb mijn magnesium van Havens, maar das ook weer een poeder ;)

https://wes-for-horses.de/en/products-wes-basic-crunch/
Op de Duitse groepen zijn mensen die het WES voeren. Is gemaakt door een DA met PSSM ervaring. Ik voer het niet omdat ze als proteïne bron soja gebruiken, maar er zijn mensen die daar geen problemen mee hebben. Ik zie nu dat ze uitgebreid hebben in soorten en ook een proteine booster hebben :') Zelf erwteneiwit inkopen is goedkoper, maar er zijn mensen die het pas vertrouwen als er een paard op staat. Maar goed, ze doen het nu samen met St. Hippolith en die moeten ook verdienen, dus vooruit maar.

Ik vind het ook wel fijn om zelf te mengen, zo kan ik het eten aan de behoefte aanpassen. Aangezien die ook wel veranderd van tijd tot tijd.

I don't care what they say, I'm gonna do it anyway...
https://www.haus-bernhard.at/

Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:53

Thanks voor je reactie! Ik ga eens uitgebreid snuffelen op je sites :D

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:28

Ik heb het topic doorgelezen en wat online gezocht, maar ik kan het niet echt vinden...
Hoe/waar doe ik een test (geen biopt) voor PSSM2? En hoe zit het inmiddels met de betrouwbaarheid van een dergelijke test?

De kleine dierentuin is een zootje.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-22 09:34


Relax. Nothing is under control.

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:31


De kleine dierentuin is een zootje.

Elin_

Berichten: 9622
Geregistreerd: 11-11-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:06

Welke soja schroot hebben jullie? Ik google erop maar alles lijkt hetzelfde. Liefst een linkje..


Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:39


Elin_

Berichten: 9622
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:28



Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:36

Die van bulk is 80% eiwit. Dan krijgt je paard met 75gr, 60gr aan eiwit binnen.

Met de 47% sojaschroot krijgt je paard met 130gr schroot, 61gr aan eiwit binnen.

SUSANNEx

Berichten: 827
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:19

Mijn paard heeft geen PSSM, maar een spieraandoening waarvoor ze soortgelijke dieet moet hebben. Ik ben mij een beetje aan het oriënteren in magnesium op het moment.

Onderstaande is allemaal 500 gram magnesium citraat (100% puur, 800gr/kg elementaire magnesium)

Pharmahorse €29.95
Vitalstyle €19,95
Puur €39,50
Horseflex €23,50
Paardendrogist €33,75

Is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden waarom het prijsverschil zo groot is?

En verder lees ik veel over dat chelaat vele malen beter opneembaar zou zijn, voornamelijk de vloeibare versie. Hebben mensen hier ervaring mee?

Edessa - KWPN - 2009 - M1+5 | Sjef - Haflinger - 2019
@equisuus

Esperanza

Berichten: 3272
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:33

Ja, celaat is wel beter opneembaar, maar het is het lhalve verhaal. Omdat in celaat procentueel minder elementaire magnesium zit, zul je daarvoor veel meer moeten voeren als van de oxide.

Dus de oxide blijft de betere keus. Ik wissel even naar de tablet dan kan ik je beter antwoorden.

I don't care what they say, I'm gonna do it anyway...
https://www.haus-bernhard.at/

Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:52

Esperanza schreef:
De synthetische variant is delen door 8 :o Dus meestal blijft er niets over. De vitamine E in mijn mineraalvoer reken ik niet eens mee. Ik geef 20 gram, is 10.000 IE in geval van niet helemaal in orde. Vitamine E minder ik niet snel, alleen in de zomer op gras in goede gezondheid. Maar in geval van arbeid dus ook weer meer, dus blijft 5.000 IE over. (geen van mijn paarden wordt er rillerig van denk ik :') )


Dank je wel voor deze tip. Dit was een gamechanger.
5000iu vd vit E van Inge + 3.5mg selenium en mijn paard zn rug blijft zacht. Binnen twee dagen merkte ik verschil. Helaas is hij ook weer rillerig, dus vrees dat dat toch vd vit E komt.
Het is ook de eerste winter dat ik hem als PSSM’er voer en ook de eerste winter dat hij zo lang zonder deken kan staan. Nu wordt het ook nu pas echt koud en met lange regenval krijgt hij nog steeds een deken. Maar wat een winst!

Ben ook erg content met de recuptex. De laatste knoopjes masseer ik er 3-4x per week zelf uit, na een uurtje recuptex hetzelfde effect :D
Met de ionic of fedimax lukken dat alleen met de zomervacht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abbie_h, Batlow, Hobbyhorse, Jacksie, Luca1968, nadcha en 42 bezoekers