Tips shetlander patella fixatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gb_horses
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-10-22

Tips shetlander patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 21:36

hii !!

Ik heb een mini shetlander die helaas patella fixatie heeft en ik loop tegen een paar dingen aan dus ben heel erg opzoek naar tips!!!

Het is een ruin van ongeveer 85 cm & 4 jaar oud hij heeft dit al sinds ik hem gekocht heb toen was hij 1 jaar

Punten waar ik tegen aanloop

- hij is eerder in de kliniek geweest voor een ingreep en toen werdt mij vertelt dat het voor 90% kans was dat het niet terug zou komen dit heeft een jaar geduurd voordat het langzaam weer terug kwam.

- het is rondt de herfst/winter maanden het meest aanwezig & na het bekappen sneller zichtbaar

- het lukt vaak hem zelf niet om ze knie terug te knikken helaas.

- ik zou graag een arbeids of trainings schema willen maken om hier beter mee om te kunnen gaan.

- ik twijfel wat het best is qua bekappen of ijzers of hoefschoenen & tips voor voeding & suplementen.



Zie graag tips of ervaring ermee over deze afwijking

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Tips shetlander patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:06

Wat voor ingreep is er gedaan?

Ik heb het als laatste redmiddel gedaan omdat training niks hielp.
De bandjes die ervoor zorgen dat de knie op slot gaan zijn doorgehaald.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Re: Tips shetlander patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:03

Je kunt zelf de knieschijf terug klikken door je hand op de knieschijf te doen, paard naar voren te vragen (met hulp van iemand anders) en met je hand de knieschijf naar binnen te duwen.
Verder kun je balkjes lopen als training of het bos in

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:26

DuFraize schreef:
Je kunt zelf de knieschijf terug klikken door je hand op de knieschijf te doen, paard naar voren te vragen (met hulp van iemand anders) en met je hand de knieschijf naar binnen te duwen.
Verder kun je balkjes lopen als training of het bos in

Pony juist enkele passen naar achteren vragen, vaak schiet het dan al vanzelf goed.

Gb_horses
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 04:58

Brainless schreef:
DuFraize schreef:
Je kunt zelf de knieschijf terug klikken door je hand op de knieschijf te doen, paard naar voren te vragen (met hulp van iemand anders) en met je hand de knieschijf naar binnen te duwen.
Verder kun je balkjes lopen als training of het bos in

Pony juist enkele passen naar achteren vragen, vaak schiet het dan al vanzelf goed.



- nee dat werkt helaas niet heel soms wel maar vaak niet!

Gb_horses
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 05:00

DuFraize schreef:
Je kunt zelf de knieschijf terug klikken door je hand op de knieschijf te doen, paard naar voren te vragen (met hulp van iemand anders) en met je hand de knieschijf naar binnen te duwen.
Verder kun je balkjes lopen als training of het bos in



Maar hoe vaak moet / mag je dit doen qua training ik wil hem niet overbelasten dus ben benieuwd hoeveel hij aan kan.

Gb_horses
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 05:23

Onali schreef:
Wat voor ingreep is er gedaan?

Ik heb het als laatste redmiddel gedaan omdat training niks hielp.
De bandjes die ervoor zorgen dat de knie op slot gaan zijn doorgehaald.





chirurgisch worden ingegrepen. Door kleine incisies te maken in het mediale patella ligament

Ik heb dit laten doen en dit hielp maar helaas niet voor heel lang. dat was wat ze ook aangaven toen dat t terug kan komen.

Elisa2

Berichten: 37132
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tips shetlander patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 08:47

Laat je hem achter al binnendoor bekappen?

Wat helpt in combinatie met binnendoor bekappen qua training zijn heuveltjes trainen (op en af) en aan de longe trainen en dan dressuurmatig (opbouwend) dat het binnen achterbeen er op een gegeven moment echt onder gezet wordt. Maar dat is wellicht handig om te doen onder deskundige begeleiding.

Gb_horses
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 08:53

Elisa2 schreef:
Laat je hem achter al binnendoor bekappen?

Wat helpt in combinatie met binnendoor bekappen qua training zijn heuveltjes trainen (op en af) en aan de longe trainen en dan dressuurmatig (opbouwend) dat het binnen achterbeen er op een gegeven moment echt onder gezet wordt. Maar dat is wellicht handig om te doen onder deskundige begeleiding.



Ik laat hem idd binnendoor bekapen maar daar zie je na een aantal dagen al weinig meer aan door t sleiten van ze hoef over straat waar ik wandel dus ben bang dat dit helaas niet het juiste hulp middel is.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 09:37

Gb_horses schreef:
Onali schreef:
Wat voor ingreep is er gedaan?

Ik heb het als laatste redmiddel gedaan omdat training niks hielp.
De bandjes die ervoor zorgen dat de knie op slot gaan zijn doorgehaald.





chirurgisch worden ingegrepen. Door kleine incisies te maken in het mediale patella ligament

Ik heb dit laten doen en dit hielp maar helaas niet voor heel lang. dat was wat ze ook aangaven toen dat t terug kan komen.


Ik zou contact opnemen met je DA.
Blijkbaar heeft dit dus niet het resultaat wat verwacht was.

Binnendoor bekappen helpt alleen als het in niet al te erge mate voorkomt.
Net als achteruit zetten, mijn shet viel om als ik dat deed.
Longeren ed werkte ook voor geen meter want hij moest eerst loskomen en als je 3 van de 5 rondjes vastzit levert het alleen maar frustratie op.


Neem dus contact op met je DA en bespreek het met hen.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Tips shetlander patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 09:44

Ik zou inderdaad niet zelf gaan modderen.
Terug naar je dierenarts en aangeven dat het niet goed gaat nu.

Misschien is (tijdelijk) een ijzer eronder, dat de voet niet te snel afslijt als die binnendoor staat, wel een oplossing, maar dat kunnen we vanachter onze computer echt niet inschatten zonder de pony te zien.

Gb_horses
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-10-22

Re: Tips shetlander patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 09:48

Ik ben inderdaad opzoek naar tips of ervaringen omdat mijn vorige da er niet veel over wist of iets mee kon behalve doorsturen naar de kliniek die enkel over de ingrepen gaan. En ik ben vooral opzoek naar mensen die ook in deze situatie hebben gezeten.

Bedankt voor de tips!

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Tips shetlander patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 10:08

Dan zou ik de kliniek bellen die de ingreep heeft uitgevoerd, die hebben blijkbaar wel meer kennis van de aandoening dan jouw vorige dierenarts.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 10:32

Gb_horses schreef:
Ik ben inderdaad opzoek naar tips of ervaringen omdat mijn vorige da er niet veel over wist of iets mee kon behalve doorsturen naar de kliniek die enkel over de ingrepen gaan. En ik ben vooral opzoek naar mensen die ook in deze situatie hebben gezeten.

Bedankt voor de tips!



Ik dus en na 4 jaar aanmodderen met:
Tapen
Binnendoor bekappen
Ostheopathie
Trainen; longeren, wandelen, naast de fiets

De ostheopaat constateerde begin dit jaar een achteruitgang, toen was het voor mij dus klaar.

Nou moet ik er wel bijzeggen dat vorig jaar hij een draadwond op had gelopen en boxrust had.
In een nacht is hij uitgegleden(?) en stond met beide knieën op slot. Durfde geen pas voor- of achteruit te zetten.
Gelijk contact opgenomen met de kliniek waar hij was gehecht, kon geen kwaad, doet geen pijn (absoluut niet mijn mening!)
Later op de dag samen met vriendin 1 knie van het slot weten te krijgen. 3 weken later eindelijk zijn andere knie.

Zowel op de kliniek als aan mijn ostheopaat gevraagd gaat dit ooit nog over met uitgroeien/ training.

Beide waren hier heel stellig in: NEE

Toen een afspraak gemaakt op de kliniek voor het doorsnijden van de bandjes.
Hij is weer blij, zit niet meer vast en kan voor het eerst in 4 jaar tijd weer ongestoord rennen en gek doen.

Hij is in april geholpen, maandlang apart staan om zijn lichaam te laten wennen aan de nieuwe situatie. Gewrichten en spieren moeten nieuwe houding vinden.
Ik baal er van dat ik het niet veel eerder gedaan heb.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Tips shetlander patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 10:38

Maar hier is die ingreep bij de pony al gedaan, @Onali.

En dat heeft dus bij deze pony maar tijdelijk geholpen.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 10:48

Marije_jiplover schreef:
Maar hier is die ingreep bij de pony al gedaan, @Onali.

En dat heeft dus bij deze pony maar tijdelijk geholpen.


Nee, er zijn meerdere opties.
Zoals hier, kleine incisie maken in het bandje in de hoop dat de elasticiteit het overneemt.
Bij mijn pony zijn de bandjes compleet doorgehaald, kunnen dus niet spontaan weer aan elkaar groeien.

Zie als een elastiek op spanning, die haal je door, de uiteindes hangen slap. Die gaan echt niet meer aan elkaar groeien.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 10:57

Ik denk inderdaad dat deze pony geblisterd is en dat de band niet compleet doorgehaald is. Want dan is het probleem weg. Het is alleen een rigoureuze methode die in eerste instantie niet de voorkeur heeft.
Maar als het zo erg is als Onali schetst, dan zijn er geen andere opties. Weken op slot en beide knieën is wel heel sneu, dat heb ik nog nooit gezien trouwens.
Ik heb er eentje gehad die met binnendoor bekappen en wat training prima bleef.

Gb_horses
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-10-22

Re: Tips shetlander patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 11:20

Inderdaad wat hier gezegd werden mijn pony zijn bandjes niet compleet doorgehaald dit raade mijn kliniek mij toen ook af omdat hij en zo jong was en t nog kom veranderen met groeien en er ook nadelen aan te pas komen.

En vertelde idd ook dat het er ongemakkelijk uitziet maar verder geen (pijn) doet.. ik weet niet of ik daar volledig achtersta

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:29

Dat laatste ben ik met je eens. Soms lijkt het toch veel pijn te doen.

Ik heb al mijn paarden klassiek aan de lange teugel staan. Ook mijn mini van 80 cm met knie problemen. Zijn ook het ergst in de winter. Samen met mijn DA een training opgezet aan de lange teugel zoveel mogelijk op rechte stukken. Eerst 10 min stappen, dan 10 draven dan overgangen draf stap en vise versa. Daarna galop korte stukjes en tempo wisselingen. Hiermee train je spiergroepen in de totale achterhand waardoor het kniegewricht als het ware meer steun krijgt en minder snel er uit schiet. Ook kan hij hierdoor makkelijker opstaan en is het in de winter minder erg. Je kunt dit in de rijbak of buiten in het bos doen is ook leuker voor de pony.

Hij is lichtjes binnendoor bekapt en loopt voor een groot deel op de punt van zijn hoef. Dat is voor hem comfortabel en dus gaan we daar niet aan morren.

Hij is inmiddels 29 heeft de klachten al 15 jaar maar is nog superfit door het trainingschema. We trainen 3 a 4 keer per week. 30 - 60 minuten afhankelijk van de toestand van de dag.

Misschien heb je er wat aan.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 02-10-22 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gb_horses
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 11:34

Pareltjes schreef:
Dat laatste ben ik met je eens. Soms lijkt het toch veel pijn te doen.

Ik heb al mijn paarden klassiek aan de lange teugel staan. Ook mijn mini van 80 cm met knie problemen. Zijn ook het ergst in de winter. Samen met mijn DA een training opgezet aan de lange teugel zoveel mogelijk op rechte stukken. Eerst 10 min stappen, dan 10 draven dan overgangen draf stap en vise versa. Daarna galop korte stukjes en tempo wisselingen. Hiermee train je spiergroepen in de totale achterhand waardoor het kniegewricht als het ware meer steun krijgt en minder snel er uit schiet. Ook kan hij hierdoor makkelijker opstaan enis het in de winter minder erg.

Hij is inmiddels 29 en nog superfit hierdoor.




Bedankt voor het delen van je eigen ervaring!

Ik beschik op deze locatie niet over een bak dus alles moet op de weg. Ik fiets ook eens in de week richting het bos en qua conditie en fit heid is er nooit wat mis geweest tot de knie opslot staat dan merk ik dat hii niet wilt en idd in de winter ligt hij minder vaak als t nat en koud is. Merk ik.


Ik vindt het vooral intressant om ervaringen van andere te lezen en ga echt niet zomaar wat doen. En ben ook al in contact met deskundige mensen hierover maar elk advies geeft me toch wat meer informatie bedankt!

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:36

Dan zal artrose een deel van het probleem zijn. Daarvoor is kou en vocht een no go. Geef em een dik strobed warmte doet wonderen. Dus niet in de natte blub maar in een droge stal met droog en dik stro of vlasbed.

Je kunt ook in plaats van lange teugel veel met em gaan wandelen en zo nu en dan korte sprintjes trekken.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 02-10-22 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Gb_horses
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 11:37

Pareltjes schreef:
Dan zal artrose een deel van het probleem zijn. Daarvoor is kou en vocht een no go. Geef em een dik strobed warmte doet wonderen. Dus niet in de natte blub maar in een droge stal met droog en dik stro of vlasbed.



Hoe bedoeld u atrose een deel van het probleem?

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:41

Als de pony niet wil gaan liggen als het koud en nat is. Vaak is het kniegewricht te afgeplat en met artrose. Een typisch shetten probleem. Het probleem is meestal niet de bandjes maar het gewricht dat niet deugt. Waardoor de bandjes niet goed kunnen funktioneren en de knie eruit schiet. Door spieren te trainen nemen die een deel van de funktie over.

Gb_horses
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 11:49

[quote="Pareltjes"]Als de pony niet wil gaan liggen als het koud en nat is. Vaak is het kniegewricht te afgeplat en met artrose. Een typisch shetten probleem. Het probleem is meestal niet de bandjes maar het gewricht dat niet deugt. Waardoor de bandjes niet goed kunnen funktioneren en de knie eruit schiet. Door spieren te trainen nemen die een deel van de funktie over.[/quot


Maar atrose heb ik de kliniek nooit overgehoord.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:53

Pareltjes schreef:
Als de pony niet wil gaan liggen als het koud en nat is. Vaak is het kniegewricht te afgeplat en met artrose. Een typisch shetten probleem. Het probleem is meestal niet de bandjes maar het gewricht dat niet deugt. Waardoor de bandjes niet goed kunnen funktioneren en de knie eruit schiet. Door spieren te trainen nemen die een deel van de funktie over.


Jij hebt het nu over luxatie, niet fixatie.
TS stelt vragen over fixatie het zogenaamde 'op slot springen'
2 verschillende aandoeningen.