Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:32

Ts, ga naar het SMDC in Heesch! Daar hebben ze heel veel kennis en kunde van paardenbewegingen en waar het mis kan zijn. Bij de jouwe kan het zoveel zijn en dan op zo'n jonge leeftijd, ik duim voor je dat het toch goed gaat komen. Je zal wel een lange adem moeten hebben als het goed gaat komen, maar de DA waar je nu mee bezig was lijkt me hiervoor niet de juiste.

Je hebt het over de röntgenfoto's, laat ze zien, maar ik zie geen foto's van de halswervel overgang naar de rugwervels... Een gebied waar heel veel mis gaat en dat hier al eerder is genoemd. Ook zie ik alleen foto's van de schoft daarna, maar niet van de verdere rug. Verder kan er ook best nog iets mis zijn in het hele bekkengebied, een keer een verkeerder glijder maken in het land kan al voor een probleem daar zorgen. Dat kan verklaren waarom hij rechtsachter zoveel problemen gaf. Dan kan linksvoor een compensatie zijn. Daarna kan er dus ook artrose linksvoor zijn ontstaan ( dat rare puntje op de foto, waarvan je zegt dat het is ingespoten).
Het is heel lastig om foto's van jonge paarden te beoordelen omdat nog niet alle groeischijven zijn gesloten, lang niet iedere DA is daarmee goed bekend.
Mijn conclusie: wacht niet te lang en ga naar het SMDC in Heesch, die zijn echt experts op het gebied van been- en rugproblemen bij paarden. Dit paard is veel te jong om dit soort grote problemen zo lang te hebben.

Ik wil je wel heel veel sterkte wensen hoor, jij koopt een jong dier, denk er leuk mee aan de slag te kunnen en dan krijg je dit op je bord. Ik ga voor jullie duimen, hopen dat je paard nog goed te behandelen is!!!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Plop1997

Berichten: 1395
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 23:38

Jet schreef:
Ts, ga naar het SMDC in Heesch! Daar hebben ze heel veel kennis en kunde van paardenbewegingen en waar het mis kan zijn. Bij de jouwe kan het zoveel zijn en dan op zo'n jonge leeftijd, ik duim voor je dat het toch goed gaat komen. Je zal wel een lange adem moeten hebben als het goed gaat komen, maar de DA waar je nu mee bezig was lijkt me hiervoor niet de juiste.

Je hebt het over de röntgenfoto's, laat ze zien, maar ik zie geen foto's van de halswervel overgang naar de rugwervels... Een gebied waar heel veel mis gaat en dat hier al eerder is genoemd. Ook zie ik alleen foto's van de schoft daarna, maar niet van de verdere rug. Verder kan er ook best nog iets mis zijn in het hele bekkengebied, een keer een verkeerder glijder maken in het land kan al voor een probleem daar zorgen. Dat kan verklaren waarom hij rechtsachter zoveel problemen gaf. Dan kan linksvoor een compensatie zijn. Daarna kan er dus ook artrose linksvoor zijn ontstaan ( dat rare puntje op de foto, waarvan je zegt dat het is ingespoten).
Het is heel lastig om foto's van jonge paarden te beoordelen omdat nog niet alle groeischijven zijn gesloten, lang niet iedere DA is daarmee goed bekend.
Mijn conclusie: wacht niet te lang en ga naar het SMDC in Heesch, die zijn echt experts op het gebied van been- en rugproblemen bij paarden. Dit paard is veel te jong om dit soort grote problemen zo lang te hebben.

Ik wil je wel heel veel sterkte wensen hoor, jij koopt een jong dier, denk er leuk mee aan de slag te kunnen en dan krijg je dit op je bord. Ik ga voor jullie duimen, hopen dat je paard nog goed te behandelen is!!!


Ik heb net met mijn vriend overlegd. Hij wil graag dat ik dit woensdag ook nog even met de osteopaat bespreek. Ze is echt wel eerlijk en als we haar vragen of een second opinion of nieuwe foto's inderdaad nodig zijn. Hij vond het super fijn dat er zo veel mensen hebben meegedacht maar vind de opinie van onze osteopaat ook belangrijk omdat zij Valentijn natuurlijk in het echt heeft gezien en gevoeld.

We zijn het er wel over eens dat als de lazer behandelingen niet aanslaan we sowieso dan naar de kliniek in Heesch gaan. Wel moeten we van te voren een beetje weten waar we aan toe zijn qua kosten. We hebben nog wel een potje maar geen bodemloze put. Ik kan op de website nog niet zo snel de tarieven vinden, mocht iemand eerdere ervaringen willen delen dan zou ik een privé bericht zeer op prijs stellen!

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

irmaz

Berichten: 4665
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:46

Wat wordt er eigenlijk precies gelaserd? Haar linker voorvoet?
Is er ook wel eens gekeken naar haar linker schouder? Ik vind het heel moeilijk te zien op de filmpjes maar het lijkt een beetje alsof haar linker schouder minder goed naar achter kan bewegen. Dit zou wel kunnen verklaren waarom ze met name rechtsom kreupelt, dan moet de schouder als het ware om het binnenbeen bewegen. Met linksom lopen kan hij dan wat smokkelen waardoor je daar geen kreupelheid ziet.

Plop1997

Berichten: 1395
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 23:55

irmaz schreef:
Wat wordt er eigenlijk precies gelaserd? Haar linker voorvoet?
Is er ook wel eens gekeken naar haar linker schouder? Ik vind het heel moeilijk te zien op de filmpjes maar het lijkt een beetje alsof haar linker schouder minder goed naar achter kan bewegen. Dit zou wel kunnen verklaren waarom ze met name rechtsom kreupelt, dan moet de schouder als het ware om het binnenbeen bewegen. Met linksom lopen kan hij dan wat smokkelen waardoor je daar geen kreupelheid ziet.


De linker voorvoet waar ook is ingespoten en het te zien is op de röntgenfoto wordt gelazerd.

De rechter schouder zit inderdaad flink vast volgens de osteopaat . Deze heeft ze nu al 2x behandeld en er is al flink wat meer souplesse in gekomen. Valentijn maakt aardig gebruik van de nieuw gevonden soepelheid in zijn lijf. Op de weide is goed te zien dat hij zich weer in rare bochten bochten kan wringen.

We doen ook carrot stretches met hem, hierbij proberen we zijn nek en hals ook soepel te houden.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

grace1989
Berichten: 808
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:59

Beste TS,
Wat een verdrietig verhaal en wat een leuk paard.
Ik zou ook voor een second opion gaan.
Röntgenfoto's kan ik niet goed lezen, maar ik heb wel het idee dat het uit zijn been komt.
Veel succes en sterkte.

Plop1997

Berichten: 1395
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-22 00:04

grace1989 schreef:
Beste TS,
Wat een verdrietig verhaal en wat een leuk paard.
Ik zou ook voor een second opion gaan.
Röntgenfoto's kan ik niet goed lezen, maar ik heb wel het idee dat het uit zijn been komt.
Veel succes en sterkte.


Dankjewel!

Het is inderdaad niet helemaal wat je verwacht voor je voeten te krijgen als je je eerste eigen paard koopt maar ik heb hier zo ongelofelijk veel van geleerd. Een dure leerles is het zeker maar ik wil niet weten wat er met Valentijn was gebeurd als hij naar de andere geïnteresseerde kopers was gegaan.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 00:19

bigone schreef:
Dus de vorige eigenaar heeft op PSSM getest, apart bij een jong dier dat ze maar een half jaar gehad hebben. Herhaal voor alle zekerheid de test .


Dit dacht ik ook.
TS, heb je de uitslag van die test gezien?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Plop1997

Berichten: 1395
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-22 00:28

Cayenne schreef:
bigone schreef:
Dus de vorige eigenaar heeft op PSSM getest, apart bij een jong dier dat ze maar een half jaar gehad hebben. Herhaal voor alle zekerheid de test .


Dit dacht ik ook.
TS, heb je de uitslag van die test gezien?


Nee :+ ik kan ze wel een bericht sturen met de vraag of ze de documenten nog hebben en willen doorsturen. Deze test hebben ze namelijk gedaan speciaal voor de verkoop. De enige reden dat ik het opzich wel vertrouw is omdat ze hem niet wilde verkopen als hij pssm 1 positief was. Maargoed dat geeft natuurlijk geen garantie.

Heb het hier laatst ook nog over gehad met mijn trainer en osteopaat namelijk. Of het toch niet pssm 1 kon zijn. De osteopaat vond dit niet per see passen bij zijn beeld en klachten. Mijn trainer zei dat als ik €100 over had zou ik het zeker nog een keer moeten doen maar dacht ook niet dat het pssm was.

De niet genetisch testbare variant van pssm (2 dacht ik) zal ik wel navragen als we voor een second opinion gaan.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

veranadautje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 00:33

De Tinker die wij hebben is met 8 pas beleerd helemaal niks mis mee.

Kan je de foto's niet naar Utrecht sturen om ze na te laten kijken ?

Plop1997

Berichten: 1395
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-22 00:36

veranadautje schreef:
De Tinker die wij hebben is met 8 pas beleerd helemaal niks mis mee.

Kan je de foto's niet naar Utrecht sturen om ze na te laten kijken ?


Waar in Utrecht moet ik ze dan heen sturen?

Ik zou een second opinion op de fotos zonde vinden van het geld aangezien ze waarschijnlijk al outdated zijn door de behandeling.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses


veranadautje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 00:40

Plop1997 schreef:
veranadautje schreef:
De Tinker die wij hebben is met 8 pas beleerd helemaal niks mis mee.

Kan je de foto's niet naar Utrecht sturen om ze na te laten kijken ?


Waar in Utrecht moet ik ze dan heen sturen?

Ik zou een second opinion op de fotos zonde vinden van het geld aangezien ze waarschijnlijk al outdated zijn door de behandeling.

De diergeneeskunde facultijd in Utrecht. Vragen(wat eventueel de kosten zijn) staat vrij lijkt mij
De foto's zijn dan misschien best ouder maar als er echt iets zit is het ook niet zomaar weg

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 03:15

Misschien heb je iets aan mijn ervaring, misschien ook niet.
Mijn bijrijdpaard heeft dit een aantal jaren terug ook aan de hand gehad. Bij haar bleek een borstpier vast te zitten (vastgesteld door een Belgische dierenarts). Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door een schuiver op de wei. Na een intensieve behandeling met vloeibare magnesium is het weer helemaal goed gekomen.
Als je meer wilt weten, stuur me maar een pb-tje ;)

In ieder geval super hoe jullie voor hem zorgen in alle opzichten :(:)

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 07:16

Je kan wel foto's doorsturen, maar als het probleem toch ergens anders vandaan komt en dit een gevolg is van het eerste probleem, zal dat eerste probleem ook gevonden en behandeld moeten worden. Ik zou dus inderdaad daar niet voor kiezen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 07:16

Het is al meermaals aangeraden, de jongigheid klopt zeker, het verschil tussen het eerste filmpje en tweede is al gigantisch met hoeveel body hij heeft.

Maar jong of niet, dat is geen "excuus" waarom hij zo loopt als hij loopt.
Ik zag eerst het filmpje de goede kant op, en daarna de "slechte" dat verschil is gigantisch en imo niet door "slapte" of nog jong zijn te verklaren.
Ik zou het liefst naar een échte goede kliniek gaan en in 1x het goed aanpakken.
Dingen als Pssm-test, nog een keer osteopaat etc. kost allemaal geld, en als ik deze zie zou ik echt eerst een diagnose willen.
(PSSM verwacht ik ook niet, met het beeld, of in ieder geval niet als oorzaak van de kreupelheid)

Succes TS met de keuzes! Ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Ninx

Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 07:41

Tja....

Dit dier is dus al weggebracht om te beleren toen hij mogelijk nog maar anderhalf jaar oud was.
Beleerd.
Eenmaal thuis gelongeerd met bijzet.

Daarna ook nog een poos alleen moeten staan.

Vervolgens verkocht aan jullie. Ook groene eigenaren. Wel direct mee aan de slag gegaan, veel longeren zie ik.... belast of onbelast op cirkels lopen is een zeer blessuregevoelige activiteit op deze jonge leeftijd.

Hij is dus nu 3,5.... een leeftijd waarop een paard eigenlijk nog alleen zou moeten denken aan gras eten, af en toe een halster om, makkelijk in de hand zijn met smid en dergelijke, en verder gewoon nog veel RUST. Hooguit 3x pw een taakje van 15 minuten...

Maar nu moet ie ingespoten, gemonsterd, weer behandeld, weer gemonsterd, want hij moet straks onder het zadel.... maar waarom? Hij overvraagd, overdonderd, vaak verplaatst, en hij is nog steeds braaf.... wat een wonder is.

Een jong dier al belasten, dat scheef is (rechtsgebogen) stuwt altijd met rechtsachter en belast daardoor het linkervoorbeen overmatig. Er kan natuurlijk gewoon schade zijn ontstaan door overbelasting.
Door het bijgezet longeren (sowieso vreselijk) op zo'n jonge leeftijd denk ik ook aan schade C6/ C7.... dat kan dat hupje erg goed verklaren.
Persoonlijk zou ik nog wel die hals checken, en dan het paard lekker een jaar vakantie geven.... hooguit rechtuit buiten wandelen, meer niet. Dat heeft hij wel verdiend na zoveel ellende. Er zijn meer paarden die opknappen van rust, met rust gelaten worden.... mensen willen vaak gewoon te hard, te snel, teveel.... herstel heeft TIJD nodig.

Dat de mensen op de manege miepen dat hij niet onder het zadel is op deze leeftijd zegt iets over hun onkunde en kan dus ook de prullenbak in.

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 07:58

Jeetje wat een verhaal, en sneu dat t allemaal niet wil lukken met het vinden van de oorzaak. Het is hier al geopperd, maar mijn idee zou zijn om als je dierenarts het niet weet, te vragen om je door te verwijzen naar de faculteit in Utrecht om daar verder te laten kijken. Niks ten nadelen van je osteopaat, maar vaak zijn het geen dierenartsen. Het dier is duidelijk kreupel, wat hier al meerdere keren bevestigd is. Het is sneu dat hij pijnlijk is in zijn rug, maar duidelijk niet de oorzaak van alle problemen.

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 08:07

Ik begrijp niet dat je zo grenzeloos veel vertrouwen in je osteopaat hebt, die gaat dit niet kunnen oplossen. Die vaart ook blind zolang niemand weet wat er aan de hand is.

siskeh schreef:
Maar jong of niet, dat is geen "excuus" waarom hij zo loopt als hij loopt.
*knip*
Ik zou het liefst naar een échte goede kliniek gaan en in 1x het goed aanpakken.
Dingen als Pssm-test, nog een keer osteopaat etc. kost allemaal geld, en als ik deze zie zou ik echt eerst een diagnose willen.
(PSSM verwacht ik ook niet, met het beeld, of in ieder geval niet als oorzaak van de kreupelheid)


Daar en bij de post van Ninx wil ik me bij aansluiten.
Opladen en één keer goed aanpakken in een gedegen kliniek. Verder laten staan. Beestje is 3,5 en met zo'n verleden... Die zou hier pas met 5 wat gaan doen (ongeacht het verleden overigens, ook als-ie gezond was geweest).

In ieder geval heel veel succes TS! Hopelijk komen jullie eruit.

[o]

Ninx

Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 08:18

Fortitude schreef:
Die zou hier pas met 5 wat gaan doen (ongeacht het verleden overigens, ook als-ie gezond was geweest).


Eens.... veel weefsel is regenaratief... kan zich herstellen mits het de tijd en ruimte krijgt. 24 uur per etmaal vrij kunnen bewegen, rust krijgen, en zelf tijd en tempo voor alles kunnen bepalen kan veel doen.
Ik heb meer paarden op die manier volledig zien herstellen.
Hoe vriendelijk je ook werkt, iedere vorm van belasting is EEN belasting.
En anders gewoon wandelen, rechtuit, rechtuit en nog eens rechtuit.... niks doen met buiging.

Maar goed, een degelijke kliniek raadplegen om echt ernstige zaken uit te sluiten en dan vakantie! *\o/*

Eretria

Berichten: 443
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 08:21

Ik heb er misschien overheen gelezen, dan excuus, waarom is er geen echo gemaakt? Rontgen is slechts een deel van een onderzoek, de weke delen zijn ook belangrijk om in kaart te brengen bij (vage) kreupelheden. Niet alleen voor de pezen, maar ook voor de banden en ligamenten. Vind dat dat toch voor een mri gaat hoor..
Daarnaast zou je het si wel kunnen checken wat hierboven geloof ik ergens ook genoemd is, maar dat gaat niet met de rontgen. Er zitten daar teveel spieren waardoor je er niet doorheen komt met rontgenstraling. Dat zou je ook met een echo in kaart moeten brengen als je dat wil onderzoeken.
Veel sterkte en wijsheid met je paardje. :(:)

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 08:38

TS ik kan geen medisch advies geven maar wil je wel op het hart drukken je niks van anderen aan te trekken.

Ik heb zelf een 6 jarige onbeleerde pony staan. Niks mis mee hoor. Als ik zie hoe ze er nu uit ziet en hoe ze er uit zag met 3 dan is het een wereld van verschil. Echt een baby die toen helemaal nog niet klaar zou zijn voor het beleren. Nu is ze zelfverzekerd, goed gespierd en zit lekker in haar vel.

Geef je pony ook die kans om uit te groeien tot een volwaardige pony. Lichamelijk en mentaal

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 08:58

Jouw dierenarts ziet niets of amper iets?

Maar dit vlekje dan? Daar kan je toch niet overheen kijken... Is ook precies daar waar vocht uit kwam als ik het goed begrijp.

Wat Babootje zegt lijkt dit iets van een botcyste te zijn.
Afbeelding

Leef en laat leven.

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:06

TS wat sneu dat je met je eerste paard al meteen zoveel pech hebt. Maar ik vrees er wel voor dat je onervarenheid hier ervoor gaat zorgen dat dit allemaal veel te lang gaat doorsudderen door niet de juiste stappen te nemen.

Dat puntje is in mijn ogen echt niet te missen. Dat zit op een plek waar de strekpees overheen loopt, dus lijkt mij dat er minimaal een echo die pees gemaakt had moeten worden.

En nu gaat de dierenarts die geen diagnose heeft kunnen stellen, laseren. Wat gaat ie laseren? Laseren zonder dat je precies weet hoe wat en waar is gewoon water naar de zee dragen (oftewel geld in de sloot). Ik snap dat als je onervaren bent, je graag blind op de dierenarts wilt kunnen vertrouwen, maar de ene DA is echt niet de andere DA. Zeker met kreupelheden is specialisme en ervaring zo belangrijk. Als je paard zo verschrikkelijk kreupel is als die van jou, dan moet je handelen en niet aanmodderen.

Bespaar je het geld van het laseren, bespaar je het geld van een osteopaat op dit moment. Is allemaal niet van belang nu. Wat belangrijk is is om je paard op een goede kliniek als Heesch een gedegen kreupelheidsonderzoek laten doen. Geloof me, een wat mindere ervaring met de trailer (terwijl het paard wel gewoon prima te laden is) is werkelijk van ondergeschikt belang ten op zichte van snel en gedegen duidelijkheid krijgen en juist behandelen. Het leuk op de trailer gaan vinden komt later wel weer. Heel hard gezegd (en ik weet dat je het goed bedoeld hoor!), leuk als je paard geen nare ervaring met de trailer heeft, maar als je zo doorgaat heb je straks geen paard meer om op de trailer te zetten.

Echt zachte heelmeesters maken hele stinkende wonden. Je paard is niet een beetje kreupel, je paard heeft pijn en moet geholpen worden. Een zo kreupel paard zonder te weten wat er aan de hand is maar een jaar op de wei gooien, vind ik ook echt geen optie. Zo kreupel is pijn, zonder twijfel. Een jong paard dat pijn heeft met bewegen, terwijl bewegen juist is wat een jong paard wil en moet kunnen op de wei, mag je in mijn ogen niet onbehandeld laten.

En nogmaals TS, ik lees uit je hele verhaal dat je het beste met het paard voor hebt, dat je het echt goed wil doen. Het is je onervarenheid dat maakt dat je te lang blijft hangen bij mensen die het niet weten. Je huidige DA niet en een osteopaat kan hier helemaal geen diagnose stellen.

En vergeet niet, 1 keer goede diagnose en daarna meteen de juiste behandeling, is uiteindelijk heel veel goedkoper als een jaar lopen modderen met vage dingen, vage behandelingen om dan uiteindelijk die kosten voor die juiste diagnose en behandeling alsnog te moeten maken, als het dan niet te laat is.

Ik wil je heel veel succes wensen en ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:11

Ja ik ben het ermee eens dat veel mensen veel te snel willen met jonge paarden, maar in het geval van deze best wel ernstige kreupelheid die al een jaar! duurt zou ik toch echt eerst willen weten wat er aan de hand is.

En ik snap ook prima dat de TS wil overleggen met de osteopaat en er even voor moet sparen. Wellicht is het inderdaad een idee om in ieder geval een second opinion over de rontgenfoto's te vragen bij een goede kliniek. Het is niet zo duur en kan een richting geven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:44

Precies dat plekje dat Artificious aangeeft. Lijkt op een botcyste. Zit ook aan de rand van het gewricht.
Het is heel goed mogelijk dat het paard daar kreupel op is.
Verder: Een paard 'rust' belast zich altijd kruislings. Als het paard dus kreupel is op linksvoor is het logisch dat hij rechtsachter niet wil optillen, want dan moet hij linksvoor meer belasten. En dat doet pijn.
voor een 2nd opinion kun je al beginnen met een 2nd opinion te vragen op de foto's. Dat kost je misschien 30 of 40 euro. Op basis daarvan kun je besluiten of je je paard verder wil laten bekijken.

Als je paard een cyste heeft, dan heeft dat niks te maken met de wijze van beleren. Het is een ontwikkelingsstoornis, Hierbij gaat er op jonge leeftijd, jonger dan circa 15-18 maanden en waarschijnlijk nog eerder, in de ondervoet iets mis in de botmineralisatie tijdens de groei, meestal door een verstoring in de bloedtoevoer in het bot. Als er een cyste ontstaat kan deze lang symptoomloos blijven.
Een plotseling incident, zoals een val of een ‘verkeerde beweging’ kan ervoor zorgen dat de cyste wel pijnlijk wordt. In dat geval blijft het paard in tegenstelling tot wat normaal zou zijn als gevolg van een val of verdraaiing, kreupel. Dat past wel bij de langdurige kreupelheid van jouw paard.
Als er sprake is van een cyste dan is de enige behandeling daarvoor een operatie en stamceltherapie. En dan maar hopen dat het aanslaat.

Anoniem

Re: Al bijna een jaar kreupel - Valentijn's mysterieuze blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:02

Heb niet alles gelezen, maar las dat er gecorrigeerd is aal de hoeven? Het kan zijn door een te snelle verandering van de hoef, dat er iets in et been overbelast raakt.

Ik zou lekker even een jaar rust pakken, dan weer oppakken kijken wat ie doet. Is ie nog niet goed, dan ff volledig laten na kijken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, DeGelukkige4, Diddykong, Miran, RanjaRietje, RuNi en 26 bezoekers