3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Zebrastreep

Berichten: 9719
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:37

Wat vreselijk dat je dit mee moet maken ! Hopelijk komt Grayson er goed door!


Zelf dacht ik ook aan iets van vergiftiging. Kan natuurlijk van veel komen zoals de bodem , water wat ze drinken, bomen/ planten omheining en of voer... alles goed onderzoeken uiteraard. Ook voor jezelf want ik denk dat je anders geen moment rust meer hebt. Hopelijk vindt je snel een oorzaak !

En nog veel sterkte gewenst met het verlies van je twee Shetlanders!

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush


Zebrastreep

Berichten: 9719
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:04

Kan het komen puur door de verhuizing? Anders soort gras? Plots verandering van wei naar zand?

Het kan wel dat er een bepaalde bacterie zich schuilhoudt in de bodem en of het water.

Edit: ik denk ook als ik de symptomen zo lees en het vergelijk met wat op internet staat dat je paarden in shock zijn geweest omdat ik ook lees dat de slijmvliezen verkleurd waren en de temperatuur omhoog ging. Koliek kan zeker een shock veroorzaken maar meestal bij een draai in de darmen. Bacteriën kunnen dan van de darm in het bloed komen te zitten met als gevolg shock. Vaak heeft dit ook overlijden tot gevolg. Ik heb het één keer mogen meemaken bij andermans paard en het was absoluut vreselijk om te zien. Nadeel is wel dat een oorzaak vaak niet gevonden wordt.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Zebrastreep

Berichten: 9719
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:21

Danuah schreef:
Zebrastreep schreef:
Kan het komen puur door de verhuizing? Anders soort gras? Plots verandering van wei naar zand?

Het kan wel dat er een bepaalde bacterie zich schuilhoudt in de bodem en of het water.

Edit: ik denk ook als ik de symptomen zo lees en het vergelijk met wat op internet staat dat je paarden in shock zijn geweest omdat ik ook lees dat de slijmvliezen verkleurd waren en de temperatuur omhoog ging. Koliek kan zeker een shock veroorzaken maar meestal bij een draai in de darmen. Bacteriën kunnen dan van de darm in het bloed komen te zitten met als gevolg shock. Vaak heeft dit ook overlijden tot gevolg. Ik heb het één keer mogen meemaken bij andermans paard en het was absoluut vreselijk om te zien. Nadeel is wel dat een oorzaak vaak niet gevonden wordt.


Wat je als eerste noemt en de wisseling/combinatie van hooi is inderdaad wat de dierenartsen over het algemeen denken.
Ietwat apart is wel dat Reuz (de eerste mini) echt koorts had, maar Saar en Grayson weer niet. Bij Reuz was zijn tandvlees echt bijna zwart op het einde, bij Saar nog goed en bij Grayson zijn tandvlees goed maar in de oogleden duidelijk te rood. Het is allemaal hetzelfde, maar verschilt ook weer zo. Nu waren we er bij Saar wel binnen het half uur bij en stonden we er bij Grays naast, wellicht verklaard dat het feit dat het bij Reuz al verder gevorderd was.



Wel een lastig raadsel joh! Ik dacht ook altijd hoor persoonlijk dat je dan beter het hooi wat kon mixen met het oude zodat de overgang niet te groot zou zijn net als met krachtvoer als het ware. Het kan wel zijn dat er in het nieuwe hooi toch een dood dier heeft gelegen. Maar dan zou het weer niet logisch zijn dat er maar een aantal overlijden. Het kan ook zijn dat er toch JJK tussen is gekomen en opgedroogd.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Zebrastreep

Berichten: 9719
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:00

Wat bizar! Ik noemde toen inderdaad de omheining nog maar ik dacht later ach dat zal wel niet zo zijn wat kan er nu mis zijn met houten palen? Maar wat moet het toch een opluchting zijn dat je de oorzaak waarschijnlijk weet.

Ook wel schrikken voor de leverancier! Hopelijk wordt dat allemaal netjes afgehandeld. Ik denk zeker dat dit een belangrijke waarschuwing is voor andere mensen die deze palen gebruiken.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Zebrastreep

Berichten: 9719
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 01:50

Hartstikke fijn dat je via Facebook ook mensen probeert te waarschuwen , ik heb je bericht gedeeld. :j

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1, esje01, Facebook, Fayyah19, GoogleAdsense, greendragon, Kopmeeuw, Valentinotje en 109 bezoekers