Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lunabrandsen

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:01

Hoi allemaal,

Helaas hier ook een paard met maagzweren. In het verleden (zijn draf carrière bij vorige eigenaar) een aantal keer behandeld en daarna direct gestopt :(

We willen hem dit keer goed behandelen en daarna ook goed afbouwen. Nu was mijn vraag aan jullie, hoelang was bij jullie paarden de afbouwperiode?

Zijn management is goed op orde. Hij loopt 24/7 buiten met 3 andere paarden, krijgt onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit en hij krijgt bietenpulp, een balancer en een beetje maisolie bijgevoerd. Hij is op het moment namelijk erg dun. Hoe denken jullie over seniores priores bij een paard met maagproblemen?

Daarnaast hoeft hij bij ons nu even niks, we hopen over een tijdje als hij weer gezond is en het allemaal kan eens per maand een buitenritje te maken. Hij krijgt verder dus geen extra beweging en hopelijk door deze manier van houden ook zo min mogelijk stress.

En oja, wij laten de abler naar vrienden in het buitenland verzenden.

Alvast bedankt!

Monty, Nova & Rakker ❤️ - Take the time it takes so it takes less time...


Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:05

Luna; ik heb voor mijn paard ooit echt 8 weken gepakt; 4 weken was echt te kort.

Heb Senior priores ook een tijd gevoerd; het schijnt best goed te zijn voor de darmen ook!

Enne; misschien een keer samen bestellen? ;)

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

lunabrandsen

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:09

Sassieja schreef:
Luna; ik heb voor mijn paard ooit echt 8 weken gepakt; 4 weken was echt te kort.

Heb Senior priores ook een tijd gevoerd; het schijnt best goed te zijn voor de darmen ook!

Enne; misschien een keer samen bestellen? ;)


Ja dat is een goede! Ik zal er aan denken.

Was de afbouwperiode toen 8 weken? Hoelang heb jij hem toen volledig behandeld? Blijft het iedere keer terug komen bij jouw paard? Wat vervelend zeg!

Oh dat is fijn, dankjewel :)

Monty, Nova & Rakker ❤️ - Take the time it takes so it takes less time...

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:12

Ja het is bij die van mij echt chronisch; ik kan hem er niet vanaf halen helaas.

Ik heb toen 4 weken volle dosering gedaan, daarna elke week een 0.25 minder.

Ik stuur je even pm.

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

MarjanB

Berichten: 16243
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 08:02

Ipv abler kan je wellicht ook nexium proberen. Dat werkt bij die van mij goed.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 13:55

Hier weer aan het afbouwen met de omeprazol. Hopelijk gaat het nu wel goed.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Angelo_J
Berichten: 46
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 22:19

Hoi allen, een vraag: hebben jullie paarden last van de enting gehad?

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:15

Ah Marjan; hoe gebruik je dat? :)

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

MarjanB

Berichten: 16243
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:57

Ik heb eerst 1 maand 3 dan een maand 2 en dan een maand 1 pil gegeven.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:10

maar dat is 60mg voor 1 maand; dat is toch veel te weinig? of heb je dat gebruikt om het af te bouwen?

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

MarjanB

Berichten: 16243
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:40

Nee als behandeling. Er staat in dit topic wel wat over het bestanddeel dat er in zit en dat het beter zou werken dan omeprazole. Maar goed wat voor het ene paard werkt hoeft niet persee te werken voor een ander

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 14:57

Ah, altijd het proberen waard, ik ga even terug zoeken; dank je wel!

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Raineri
Berichten: 6135
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 16:22

MarjanB schreef:
Nee als behandeling. Er staat in dit topic wel wat over het bestanddeel dat er in zit en dat het beter zou werken dan omeprazole. Maar goed wat voor het ene paard werkt hoeft niet persee te werken voor een ander


Dan zou het grofweg 40 keer effectiever moeten zijn omgerekend dan omeprazol. Dan zou het ook voor elk paard moeten werken want elke paardenmaag werkt volgens hetzelfde principe. Maar wellicht is het 40 keer effectiever. Dat weet ik niet.

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 16:28

De lage dosering is met positief resultaat gebruikt in een bepaalde studie.
Als je terug zoekt op mijn berichten kun je er meer informatie over vinden.

Mizora

Berichten: 18059
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 18:29

Ook met omeprazole zie je dat sommige paarden al op een lagere dosering reageren (1mg i.p.v. 4mg), waar dit voor anderen niets doet. Het hoeft dus zeker niet voor ieder paard hetzelfde te zijn.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Raineri
Berichten: 6135
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:02

1 tablet nexium bevat meestal 40 mg esomeprazole. Als je er 3 geeft voer je 0,2 mg / kg lichaamsgewicht. In jouw onderzoek wordt 0,5 mg/ kg lichaamsgewicht genoemd. Tenzij Marjan pillen had met een hogere dosering, dat weet ik niet.

Overigens heb je geen bron vermeld in je berichten destijds. Zal zo ook eens zoeken. Als nexium pillen gegeven worden zou dat een hoop schelen :j

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 09:52

Ben idd wel even benieuwd, het is zeker het proberen waard denk ik.

Ik heb via een omweg toch maar nieuwe A.bler besteld; echter zijn alleen de losse zakjes nog te krijgen.
Ben echt weer even in dubio wat ik ga doen; hij gaat op het moment niet denderend (veel gapen en slechter eten), maar ik ben ook een beetje bang om zonder omeprazol te raken. Dan zou ik weer de hele molen in moeten qua onderzoeken; waar vorige keer uiteindelijk ook geen 'oorzaak' uit kwam.

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.


Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 11:57

Danique_G schreef:
1 tablet nexium bevat meestal 40 mg esomeprazole. Als je er 3 geeft voer je 0,2 mg / kg lichaamsgewicht. In jouw onderzoek wordt 0,5 mg/ kg lichaamsgewicht genoemd. Tenzij Marjan pillen had met een hogere dosering, dat weet ik niet.

Overigens heb je geen bron vermeld in je berichten destijds. Zal zo ook eens zoeken. Als nexium pillen gegeven worden zou dat een hoop schelen :j


De vrij verkrijgbare tabletten zijn 20mg, geen 40, daar heb je een recept voor nodig ....

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:07

Onze pony in maart 2 maanden met omeprazol behandeld. Daarna was hij weer de oude.
Nu in oktober koliek gehad en moest hij van de dierenarts de nacht op stal doorbrengen zonder stro/hooi. Dit maar braaf opgevolgd maar achteraf daar zo’n spijt van. Kan de maagzweer daardoor weer teruggekomen zijn? Weer gevoelig op zijn buik, opgetrokken buik, niet meer actief aan het been en afgevallen in gewicht.
Hij staat 24/7 buiten met onbeperkt goed hooi, mogelijkheid tot schuilen in grote inloopschuur en heeft vaste vriendjes en volgens mij geen stress. Besloten om eerst twee weken nexium te gaan proberen. Geeft het geen effect dan maar weer naar de dierenarts voor die dure spuiten. Hij weegt 450 kg en besloten 7 tabletten per dag te gaan geven.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:37

Die van mij heeft precies hetzelfde. Twee weken geleden koliek gehad en op advies van de dierenarts de hele dag zonder hooi.. meteen weer last van haar maag dus nu weer op de ulcergold :( Ik geef wel Ekygard bij en dat werkt super goed voor haar darmen. Morgen weer longeren, kijken hoe dat gaat. Symptomen die mijn paard heeft zijn gapen, gevoelig met poetsen en zadelen, staken en steigeren met longeren en rijden (met wegdraven vooral)... baal heel erg want waren net weer lekker bezig.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:54

MRIIIS schreef:
Die van mij heeft precies hetzelfde. Twee weken geleden koliek gehad en op advies van de dierenarts de hele dag zonder hooi.. meteen weer last van haar maag dus nu weer op de ulcergold :( Ik geef wel Ekygard bij en dat werkt super goed voor haar darmen. Morgen weer longeren, kijken hoe dat gaat. Symptomen die mijn paard heeft zijn gapen, gevoelig met poetsen en zadelen, staken en steigeren met longeren en rijden (met wegdraven vooral)... baal heel erg want waren net weer lekker bezig.


Balen ook van jou paard zeg. Weet jij waarom ze na koliek zonder hooi moeten staan? Als hij weer koliek krijgt (pas 2x in 3 jr koliek gehad) dan durf ik hem dit haast niet weer aan te doen. Sindsdien voer ik gastri comp van Phytonics maar heeft niets geholpen.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:56

Die van mij had verstoppingskoliek dus daarom mogen ze dan even niet eten.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:07

MRIIIS schreef:
Die van mij had verstoppingskoliek dus daarom mogen ze dan even niet eten.


Ik weet eigenlijk niet wat voor een soort koliek die van ons had. Had wel tijdens de koliek gemest en de nacht op stal extreem veel

Mizora

Berichten: 18059
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:37

Mizora schreef:
Ik zou in dat geval direct starten met behandelen met omeprazol als je dat niet meer deed, preventief. Een kwart dosis kan al voldoende bij een lege maag (1mg/eenheid i.p.v. 4mg/eenheid gaf bij voeren na nachtelijk vasten een vergelijkbaar resultaat). Eventueel met de dierenarts overleggen of je voor vandaag 1-3x baking soda geeft, puur om nu al te neutraliseren.


Een tijdje terug (19/11) moest iemand's paard in dit topic ook vanwege koliek ook vasten. Toen adviseerde ik dit en ondanks dat de dierenkliniek aan haar heeft aangegeven dat ze over het algemeen geen terugval zien en dat zij het dus niet nodig vinden, blijf ik bij dit advies.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Raineri
Berichten: 6135
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:48

Heeft iemand ervaring met Equine74? Lijkt een mooi product om de maag- en darmflora te stabiliseren en maagzweren te voorkomen. Vind het wel erg prijzig :wow:

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Amazonbot, Kidde, loveslimpie, Mariett, Plonspony en 10 bezoekers