Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 19:25

Oef, niet dat mij is opgevallen maar zal morgen eens goed kijken. Zijn het grote plekken of juist subtiel?

Edit ze hebben het daar echt over kwijlen en ook direct na eten van gras. Hier is het meer echt schuimen bij het eten van brok en vooral door de (voormalig) maag patient.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 19:44

biancaaaa schreef:
Oef, niet dat mij is opgevallen maar zal morgen eens goed kijken. Zijn het grote plekken of juist subtiel?

Edit ze hebben het daar echt over kwijlen en ook direct na eten van gras. Hier is het meer echt schuimen bij het eten van brok en vooral door de (voormalig) maag patient.


De vlekken zouden duidelijk te zien Moeten zijn. Kwijlen deden ze hier ook destijds echt veel

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 19:53


Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:34

Wij hebben die van ons net weg gebracht voor zijn tweede scopie…
Zo sneu om ‘m daar achter te laten en dan mag ‘ie ook nog zo lang niks eten…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 00:36

biancaaaa schreef:
Koliekerig lijkt door slokdarmverstopping te komen. Heb vandaag dierenarts gesproken en ook meteen gebit gecontroleerd en behandeld, daar kwam ook niets bijzonders uit. Hij heeft dezelfde brok als altijd. Hij staat nog 3 uur op het gras, pas na 15:00, zie daarin niets in zijn mest (normaal bij reactie op gras meteen slechte mest). Het lijkt juist erger te zijn als hij niet of heel kort op de wei staat (bij slecht weer).

Wat ook opviel was erg schuimen met eten. Daar mensen ervaring mee?

We houden het in de gaten als het nog vaker gebeurd dan gaan we weer scopen.


Die van mij werd juist van maagzweren (gas)koliekerig. Wel licht telkens. Dit waren zijn enige symptomen..
2 jaar daarvoor heeft hij 2x uit het niets (zonder verandering, geen issues met tanden) een slokdarmverstopping gehad. Ook een scopie voor gemaakt nooit de oorzaak gevonden. Overigens verder geen koliekklachten toen.


Hij kreeg zijn maagzweren van het gistingsproces van het voorjaarsgras. Dat zal met het najaar niet anders zijn allicht..? Alhoewel hij dus slechter lijkt richting meer hooi of?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 00:38

Overigens vind ik bij jou de klachten wel te vaag / uiteenlopend om het direct bij de maag idd weg te zetten. Schuimen herken ik ook niet..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 07:44

Die van ons schuimt niet, maar kleddert met eten wel alles onder onder.
Staat alles af te likken na het eten en kauwt vaak met zijn hoofd wat omhoog.
Gebit wordt elk half jaar nagekeken en is oke.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 08:55

Nouvel schreef:
Die van ons schuimt niet, maar kleddert met eten wel alles onder onder.
Staat alles af te likken na het eten en kauwt vaak met zijn hoofd wat omhoog.
Gebit wordt elk half jaar nagekeken en is oke.


Kan ook ergens wat vast zitten natuurlijk.
Heb je er al eens een osteopaat bij gehad?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:27

Marie111 schreef:
Nouvel schreef:
Die van ons schuimt niet, maar kleddert met eten wel alles onder onder.
Staat alles af te likken na het eten en kauwt vaak met zijn hoofd wat omhoog.
Gebit wordt elk half jaar nagekeken en is oke.


Kan ook ergens wat vast zitten natuurlijk.
Heb je er al eens een osteopaat bij gehad?


Ja zeker 1 tot 2x per jaar

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:37

Bedankt voor delen van jullie ervaringen.

Het schuimen is echt iets van de laatste 2 weken? Jongste krijgt precies zelfde voer aangeboden en heeft het niet. Hij heeft echt een dikke laag wit schuim (als lippenstift) op zijn lippen staan. Hij rekt zich na het eten ook weer heel vaak uit (voorbenen strekken). En dan al 2X slokdarmverstopping in een week. Gebit is gisteren gedaan.

Ik zou zelf ook niet meteen aan maagproblemen denken maar dit paard heeft een historie met hele zware recidiverende maagzweren en IBD.

Hij eet verder goed en staat er nog goed bij. We houden het even in de gaten. Anders gaan we weer scopen, kunnen we slokdarm ook meteen bekijken.

Heel veel succes Nouvel! Ik duim voor een goede uitslag.

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:51

Ik ken ook een paard dat met eten schuimlippen kreeg, die bleek gebitsproblemen te hebben, maar dat kan bij die van jou dus niet aan de orde zijn, dan zou ik het verder ook niet weten eigenlijk...

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 20:33

Even een ander vraagje, wat voeren jullie bij als krachtvoer voor meer energie?

PSvanLot

Berichten: 10139
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 20:52

Spaikey schreef:
Even een ander vraagje, wat voeren jullie bij als krachtvoer voor meer energie?


Horsefood graanvrij.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 23:00

Gastro+ en een toppunt van topsport

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 00:12

Equifit pre Active en green power. Schep verdeeld (50-50) over de dag voor een paard dat relatief flink in training staat (Z2 niveau).
Hij krijgt ook pharmahorse elektrolyten slobber bijgevoerd. Een handje per dag.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:43

Cavalor Vitamino aangevuld met Pavo Vital en kilo Fibrebeet (ongeweekt). Als hij terugvalt voer ik de vitamino en Fibrebeet extra.

Energie genoeg!

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:47

Hier pavo vital als basis, daarbij een halve schep Gastro+ met 100 ml lijnzaadolie(gezonde energiebron).
Op dit moment krijgt hij ook nog fibrebeet erbij om aan te komen en zijn sucralfaat door te mengen. Dit wil ik gaan vervangen door een luzernebrok, omdat het weken van fibrebeet wat minder fijn is.

PSvanLot

Berichten: 10139
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:18

Ik geef speedybeet bij. Doe er heet water op en met 5 minuten kan je het voeren.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:23

Heeft hier iemand ervaring met een paard waarvan de maag niet goed leegt, het voer er dus te lang in blijft zitten?
Waardoor het paard een klomp in zijn maag krijgt en dus last en waardoor dus waarschijnlijk ook de maagzweren ontstaan…

Wat heb je er aan gedaan, wat voor voer, ging het weg etc…
Ik ben benieuwd naar alle ervaringen!

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:51

Nouvel: Is dat de uitkomst van de scopie van je paard vandaag? en de maagzweren?

Niet de ervaring die je wilt horen maar helaas wel ervaring mee :( . Jaren geleden, mijn allereerste paard stond een week na aankoop met koliek op de kliniek. Ze zijn gaan opereren en kwamen erachter dat dus heel de maag vol maagzweren en voer zat wat niet weg kon. Bleek te komen door meerdere verdikkingen in de darmen die de boel opstopten. Dit paard was er zo ernstig aan toe dat ze op de operatietafel is ingeslapen ;( . 1 verdikking in darm hadden ze nog kunnen opereren, maar omdat het er meerdere waren was dat niet mogelijk.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:58

De eerste scopie was zijn maag wel leeg een maand geleden.
Gisteren hebben ze 2x een scopie gedaan en ondanks vasten vanaf 20.00 de avond er voor bleef er voer onderin zichtbaar.
Vanmorgen hebben ze het weer opnieuw gedaan en was bijna al het voer weg, maar veel te traag.
Door de medicatie afgelopen 4 weken waren wel de maagzweren minder geworden.

Ze wijten het vooral aan het model van zijn maag, dat het er niet goed uit komt.
Ik heb geen aanleiding vanuit de darmen gehoord nog eerlijk gezegd.
Hij heeft ook nog nooit koliek gehad.
Ik zal daar ook nog naar vragen, bedankt voor het delen van jouw ervaring als is die minder leuk…

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 13:06

Dat klinkt gelukkig wel een stuk minder heftig dan wat mijn paard had, dit paard had echt een vergrote maag die helemaal vol was ondanks x aantal uren niet eten. Ik heb toen vanaf boven meegekeken met de operatie, en je zag echt bij de darmen donkere verdikkingen (aan de buitenkant), het wat dat precies was hebben we het niet over gehad.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 13:15

Oh heftig zeg…
Ze vonden dit op de kliniek al soort heel bizar, dat er maar voer in bleef zitten… ondanks zo lang vasten en doorspoelen…

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 14:49

Komt het niet omdat de maag nu zijn werk niet kan door de omeprazol? Je hebt namelijk gewoon maagzuur nodig voor het verteren...?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:44

Nouvel schreef:
Oh heftig zeg…
Ze vonden dit op de kliniek al soort heel bizar, dat er maar voer in bleef zitten… ondanks zo lang vasten en doorspoelen…


Komt dat nu niet door te weinig maagzuur?
Misschien spijsverteringsenzymen toevoegen aan elke voerbeurt? En bij honden gebruiken ze cisapride, is dat wat voor paarden misschien?