wond aan been, erg of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

wond aan been, erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 15:07

Hoi allen,
Mijn paard heeft een wondje die ik enkele dagen terug ontdekte, bij nader inzien heeft deze wond er al eerder gezeten, maar toen leek het gewoon en schrammetje en stelde weinig voor, nu met beter controleren ontdekte ik dat er onder de viezigheid en korst toch wel een hele lelijk plek zit die niet goed wil helen.
Het is maar een kleine plek, en helaas door verhuizing van stalling en nieuwe rangorde bepaling in de kudde heeft mijn paard het de laatste maanden wat zwaar te verduren gehad. Tot nu toe zijn alle plekken uit zich zelf goed geheeld en waren het maar schrammen, maar bij deze heb ik mijn twijfels, hij ziet er anders uit en heel eerlijk, mijn paard heeft in de afgelopen 10 jaar nog nooit echt wondjes gehad tot deze verhuizing.. Ik weet dus niet zo goed wat ik er van moet vinden.

Voordat ik nu naar de dierenarts (zal ivm een verhuizing naar een nieuwe DA moeten) ren en ik keihard uitgelachen word voor dit kleine wondje, wat denken jullie hier van? Iemand ervaringen mee dat zo iets uit zich zelf goed heelt, of moet er iets speciaals aan te pas komen?
Het klopt dat de plek iets verdikt is, dat komt omdat de wond precies ontstaan is op een oude schieffel van zeker zo'n 8 jaar geleden, ik gok dat dit toeval geweest is, wond zelf is niet warm of dik, ze loopt ook prima. Alleen hij wil dus niet lekker dicht.
Ze staat 24/7 buiten, dus viezigheid is niet te vermijden, wat ik nu al doe is zover het lukt dagelijks spoelen en insmeren met honingzalf.
Indien nodig ga ik uiteraard een dierenarts opzoeken, maar even benieuwd naar een andere mening voor dat ik dit voor niks doe, ik heb geen stalgenoten, dus die kan ik het lastig vragen, sta er alleen voor.
Bij mijn oude dierenarts had ik het wel durven vragen, maar die zit inmiddels veel te ver weg, moet nu in de omgeving Arnhem op zoek naar een nieuwe, en weet nog niet zo goed waar ik prettig terecht kan.

Toen ik de wond ontdekte

Afbeelding

2 dagen later wat pussig dus af gaan spoelen


Afbeelding

Bij het afspoelen liet te korst vrijwel direct los en dit kwam er onder vandaan, geen bloed

Afbeelding

En dit is nu een paar dagen verder, wond blijft vies, komt geen mooie korst op behalve dat hij vol met aangekoekte viezigheid zit als ik op stal kom van het rollen ed in zand natuurlijk, maar dat spoel ik er vrij makkelijk af.

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: wond aan been, erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:12

Ik denk dat hij best wel diep is. Misschien even een foto van sturen naar de dierenarts, ik denk dat hij wel langs zal willen komen..

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: wond aan been, erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:15

Je wordt heus niet uitgelachen. Juist goed dat je geen risico wil lopen. Die van mij had laatst een soort gelijke wond en daar heb ik de dierenarts voor gebeld. Hij heeft de wond schoon gemaakt en haar iets ontstekend remmends gegeven. Hij gaf wel aan dat wondjes op die plek wel snel genezen

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:21

Ik bel echt direct de dierenarts bij dit soort verwondingen. Als de DA je uitlacht, voor wat voor vraag dan ook, had ik andere gezocht de volgende keer :P

Wat ik opmaak uit de foto's: het is aan het etteren, wat een goed teken is, want dan komt de troep eruit. Ik had zelf wel de DA gebeld en gevraagd of een antibiotica kuurtje nodig zou zijn of dat hij er nog iets anders van denkt.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: wond aan been, erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:44

Hmm hij is wel dieper dan gedacht. Bij de eerste twee fotos dacht ik: zalfje erop en ff in de gaten houden. Maar met die laatste foto zou ik wel even advies inwinnen.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: wond aan been, erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:46

Een dierenarts heeft bij mij ooit dusdanig een inschattingsfout gemaakt op een nog heftigere wond dan deze en dat resulteerde in een operatie of in laten slapen. Dus ik neem bij dit soort dingen geen risico meer en laat bij dit soort wondjes gewoon een foto maken. :j

Eef_Bam

Berichten: 4094
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:22

Het lijkt een beetje op wildvlees wat er in de wond groeit. Als het op deze manier heelt blijft het waarschijnlijk een lelijke bult achter. Ik zou de dierenarts inschakelen en kijken of ze nog iets kunnen doen, wellicht wat wildvees wegsnijden en alsnog hechten.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: wond aan been, erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:25

Hangt er vanaf hoe dit gekomen is, door een spits voorwerp of stuk hout dan kan het veel dieper zijn dan gedacht. Paard verder geen dik been of koorts dan zou ik het afspoelen en met honingzalf behandelen mits je kunt nagaan hoe diep het is.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 19:58

Sintara schreef:
Ik denk dat hij best wel diep is. Misschien even een foto van sturen naar de dierenarts, ik denk dat hij wel langs zal willen komen..


Hij is inderdaad vrij diep, echter niet dieper dan je kan zien zegmaar.
Ik heb nog geen dierenarts in deze omgeving, dat maakt die stap iets moeilijker, vind het wel echt belangrijk dat je iemand kan vertrouwen namelijk, dat de werkwijze e.d. bij je past zeg maar, en weet helaas uit ervaring dat niet alle dierenartsen een zelfde manier van werken en beoordelen hebben.
Ben praktisch gezien naar de andere kant van Nederland verhuisd, mijn oude dierenarts was echt heel fijn maar daar kan ik niet meer terecht helaas.
Word echt even uitzoeken bij wie ik dit neer durf te leggen.


Selente schreef:
Een dierenarts heeft bij mij ooit dusdanig een inschattingsfout gemaakt op een nog heftigere wond dan deze en dat resulteerde in een operatie of in laten slapen. Dus ik neem bij dit soort dingen geen risico meer en laat bij dit soort wondjes gewoon een foto maken. :j


Vervelend Selente, uiteindelijk wel goedgekomen?


Eef_Bam schreef:
Het lijkt een beetje op wildvlees wat er in de wond groeit. Als het op deze manier heelt blijft het waarschijnlijk een lelijke bult achter. Ik zou de dierenarts inschakelen en kijken of ze nog iets kunnen doen, wellicht wat wildvees wegsnijden en alsnog hechten.


Ik heb inderdaad ook het idee dat het wild vlees is, kwam onder de korst een klein beetje pus uit, maar dit is echt allemaal weefsel, beetje sompige huid lijkt het wel, nu dat alleen zo is gaan groeien vraag ik mij dus inderdaad af of de huid zelf nog een goede korst en nieuwe huidlaag kan maken voor goed herstel. Het word ook wel steeds vies wat natuurlijk niet mee helpt, misschien dat een verband er om heen het wel schoon houd, maar anderzijds laat je het ook liever drogen aan de lucht. Kon ik paardlief toch maar vertellen dat ze even niet moet rollen :+


bigone schreef:
Hangt er vanaf hoe dit gekomen is, door een spits voorwerp of stuk hout dan kan het veel dieper zijn dan gedacht. Paard verder geen dik been of koorts dan zou ik het afspoelen en met honingzalf behandelen mits je kunt nagaan hoe diep het is.



Wat het geweest is zullen we nooit weten, ze staat 24/7 buiten op een hele grote paddock met stukken, bos, zand, track, stallen die altijd open staan, schuiltent en weiland, met 5 andere paarden, kan dus echt van alles geweest zijn.
Het is zo diep als je ook kan zien, zit niet nog iets onder heb ik het idee, ze heeft er ook geen last van, mag het aanraken, niet van harte, maar t is oke, niet warm, niet dik, geen korts en ook niet kreupel. Sowieso geen spoed dus, maar het moet wel een keer dicht natuurlijk, en heb wel t idee dat hoe langer je wacht hoe moeilijker dat zou kunnen worden, geen idee of dat waar is hoor :+
behandel nu inderdaad zelf door schoonspoelen en vetramil smeren.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 20:03

Mocht iemand trouwens nog suggesties hebben voor een Dierenarts die in Arnhem komt op locatie dan graag, wil gewoon een normaal, vriendelijk en nuchter iemand, geen dure luxe poespas, maar ook geen hardhandige veeboer zegmaar :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:07


J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:18

Mijn paard heeft ook een simpel wondje gehad dit jaar, maar t was dus wel flink dik geworden en ze liep er slecht op. Na 2 AB kuren een foto laten maken en toen bleek een stukje bot afgebroken te zijn. Ik denk dat ik in vervolg ook meteen een foto laat maken. Had me meer geld (en tijd) bespaard dan dat ik nu kwijt ben.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:19

Ik bel hier, indien paard geen koorts heeft en goed loopt, de DA niet voor. Honingzalf 2x daags en geduld.
De plek is sowieso lastig te hechten en daarnaast is de wond daar nu veel te oud voor.
Is het een idee om, voor je eigen gemoedsrust, je oude DA een foto te appen/mailen voor advies?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:21

Wildgirl schreef:
Ik bel hier, indien paard geen koorts heeft en goed loopt, de DA niet voor. Honingzalf 2x daags en geduld.
De plek is sowieso lastig te hechten en daarnaast is de wond daar nu veel te oud voor.
Is het een idee om, voor je eigen gemoedsrust, je oude DA een foto te appen/mailen voor advies?

Mijn paard had ook geen koorts, liep goed niks gemankt ofzo, maar wond bleek dus wel dieper en was nodig een drainage-snee te maken ook. Wil niet weten hoe het zou zijn geworden als ik dierenarts niet liet komen.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:22

Art_Ificious schreef:
Wildgirl schreef:
Ik bel hier, indien paard geen koorts heeft en goed loopt, de DA niet voor. Honingzalf 2x daags en geduld.
De plek is sowieso lastig te hechten en daarnaast is de wond daar nu veel te oud voor.
Is het een idee om, voor je eigen gemoedsrust, je oude DA een foto te appen/mailen voor advies?

Mijn paard had ook geen koorts, liep goed niks gemankt ofzo, maar wond bleek dus wel dieper en was nodig een drainage-snee te maken ook. Wil niet weten hoe het zou zijn geworden als ik dierenarts niet liet komen.

Ik heb je topic even bekeken maar wonden zijn niet vergelijkbaar imo.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:22

Dit zijn heerlijke plekken voor vliegen om hun eitjes in te leggen met alle narigheid tot gevolg. Toch maar even een VA langs laten komen. Die kan er wat voor geven en advies geven hoe te handelen dat er geen vliegen in gaan leggen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:25

Faelynn schreef:
Sintara schreef:
Ik denk dat hij best wel diep is. Misschien even een foto van sturen naar de dierenarts, ik denk dat hij wel langs zal willen komen..


Hij is inderdaad vrij diep, echter niet dieper dan je kan zien zegmaar.

Ol op de eerste twee foto's lijkt er een verdikking boven de wond te zitten, die op de derde niet zichtbaar is. Ik dacht een pocket ofzo, maarja is moeilijk met zekerheid te zeggen natuurlijk :P

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: wond aan been, erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:33

Gewoon bellen, al is het voor je eigen gemoedrust.
De Graafschap is een fijne dierenartspraktijk, die komt ook bij jou. Daar kun je evt ook via whatsapp fotos naar sturen voor overleg.

CarinaJ
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:20


Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 10:25

Wondje blijft open helaas, contact gehad met de graafschap en ze komen niet op locatie bij ons, maar na veel dierenartsen aangeschreven te hebben lijkt het wel of er niemand kan en tijd heeft, we gaan dus onze moed verzamelen en haar in de trailer proberen te stoppen. Wel kunnen we pas woensdag terecht, maar heb een foto gestuurd en hier op vonden ze de wond niet zorgwekkend, dit was de wond vandaag, er leek een beetje een korst op te komen, helaas met zachtjes aanraken kwam er meteen pus onderuit en viel de "korst" er af, onbegonnen werk.

Afbeelding
Afbeelding

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: wond aan been, erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:28

Heb je toevallig al propolis geprobeerd? In mijn ogen is dat echt wonder spul. Alle wonden bij mijn paarden zijn met een dag dicht.

Mijn vader van 77 heeft al jaren open worden aan zijn voeten die niet dicht gaan. Voor vaderdag heb ik hem een flesje propolis gegeven. Ze gaan nu wel dicht. Hij is zo ontzettend blij ermee.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:38

Mijn paard heeft enkele jaren geleden een vergelijkbaar abces gehad op haar hals. De dierenarts is toen geweest en op haar advies moest ik het dagelijks schoonspoelen met betadine oplossing en daarna insmeren met honingzalf. Dit is toen heel netjes en snel genezen. Nu zie je er niets meer van.

Het abces was overigens ook vrij diep, maar daar heb ik geen foto's meer van. Op onderstaande foto's was het al aan het genezen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:39

Als er nog troep uit komt is het alleen maar goed dat de korst eraf is.
Zo’n wondje wil je zolang mogelijk open houden en van binnen naar buiten laten genezen.
Ik zou hiervoor niet naar een dierenarts gaan, 2x daags afspoelen met een zachte waterstraal tot de wond schoon is en dan behandelen met honingzalf. Zelf vind ik de spuitbus van Dermiel fijn werken, dan hoef je niet aan de wond te zitten, die kan je bij je dierenarts kopen.

flemminghfan
Berichten: 28
Geregistreerd: 30-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:43

Sandra van Hamel en Jantine Busscher zijn beiden dierenartsen die o.a. in Arnhem hun werkgebied hebben.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: wond aan been, erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:51

Ik zou me hier ook niet te druk over maken, het lijkt niet gezwollen en er is wat pus, maar het korstje dat er op komt heeft ook die kleur. Ik zou voorzichtig blijven afspuiten en vooral de randen goed smeren met honingzalf om wild vlees te voorkomen. Het duurt gewoon lang, slecht doorbloede plek, maar het komt weer goed. Dat het korstje er af valt maakt niet uit, het moet vanaf de randen dichtgroeien. Een dierenarts kan hier waarschijnlijk ook verder niks aan doen (want: wat dan???).