Dik been door zon?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esmee908
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-12-17

Dik been door zon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 22:24

Mijn pony heeft een lange tijd mok gehad. Een poosje geleden zijn we ermee naar wolvega geweest en is haar been opgeschoren en gewassen. Daarna kregen we zalf mee en zou het binnen 10 dagen over zijn. Dit was het gelukkig ook. We hebben in wolvega haar andere 2 witte benen ook geschoren omdat dat toch wat mooier stond. Nu zijn we even verder en heeft ze sinds gister dikke benen. Dit zijn alleen haar witte benen. De mok ik helemaal over en dit had ze ook niet aan alle witte benen. Onze eigen dierenarts en wolvega zeggen beide dat dit door de zon kan komen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ook gaven ze aan dat we het het beste konden inpakken, maar waarmee zouden we dit kunnen doen. We hebben zelf de flyboots van rambo gevonden maar ik lees nu dat deze heel erg afzakken. Iemand hier ook ervaring mee of andere tips voor uv bescherming van de benen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:30

Jaha als jij de benen scheert dan kan ze ordinaire zonnebrand oplopen. Net als bij ons wordt de huid dan rood, maar in een later stadium zet hij ook op. Bij hele erge verbrandingen gaat het paard ook vervellen en dan komt het haar er ook af. De benen verbranden vooral znel als smorgens het land nog nat is en de zon al schijnt. Door de spiegeling op het vocht schijnt de zon als het ware van onder naar boven waardoor de kootholten de volle laag vangen.
Als het inderdaad zonnebrand is, smeer je beest dan lekker in met aftersun (niet die van zwitsal die ruikt te sterk, vinden paarden niet fijn) en koel vaak met koud water.
Met het inpakken van de benen heb ik geen ervaring, wij zette paarden met zonnebrand overdag binnen en snachts buiten
Laatst bijgewerkt door mrie op 16-04-21 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dik been door zon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:32


tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Dik been door zon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:34

Kan prima idd! Zonnebrand smeren en als dat nog niet voldoende is, bestaat er ook een zwart-achtige zalf die alle zonnestralen volledig blokt.

Anders ook niet in de zon zetten helpt ook, maar hier was dat geen optie waar paardlief gelukkig van werd.

esmee908
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 23:06

mrie schreef:
Jaha als jij de benen scheert dan kan ze ordinaire zonnebrand oplopen. Net als bij ons wordt de huid dan rood, maar in een later stadium zet hij ook op. Bij hele erge verbrandingen gaat het paard ook vervellen en dan komt het haar er ook af. De benen verbranden vooral znel als smorgens het land nog nat is en de zon al schijnt. Door de spiegeling op het vocht schijnt de zon als het ware van onder naar boven waardoor de kootholten de volle laag vangen.
Als het inderdaad zonnebrand is, smeer je beest dan lekker in met aftersun (niet die van zwitsal die ruikt te sterk, vinden paarden niet fijn) en koel vaak met koud water.
Met het inpakken van de benen heb ik geen ervaring, wij zette paarden met zonnebrand overdag binnen en snachts buiten

Ze staat nog niet op de wei, maar op een zand paddock dus dat scheelt gelukkig iets met het vocht. Benen koelen hebben we vandaag voordat ze op stal ging gedaan maar durven we verder niet te doen omdat je dan ook weer zit met natte benen die de zon aantrekken. Aftersun kunnen we morgen wel even gaan proberen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Dik been door zon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 01:26

Je kunt die natte benen afdrogen......

xmoosjex
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-13

Re: Dik been door zon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 07:11

UV beenbeschermers om doen in de zon

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 08:07

Ik heb die beschermers van Rambo, maar dan vanwege de insecten (die van ons raakt daar ontzettend geirriteerd van en staat dan continue te stampen) en evt teken. En ze zakken bij hem in elk geval niet af.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Dik been door zon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:33

Welke maat bescherming heb je? Ik heb nog goede paddockboots in een kleine maat.

esmee908
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-12-17

Re: Dik been door zon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 16:37

Ik heb vandaag de rambo flyboots opgehaald. Dus nu even hopen dat ze goed blijven zitten.