tekenen van zandkoliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 16:11

Onze pony staat op pension. Ontzettend fijne pensionstal; ze gaan er hele dagen de wei op van 's ochtends vroeg tot het donker wordt, daarna gaan ze op stal. Op stal krijgt hij onbeperkt hooi (echt hooi, geen voordroog) in een hooinet, want maagzweren gehad.

Nu staat hij met zijn vriendje overdag op een hele kale wei :-( Er zijn bij ons geen paddocks. Ik heb begrepen dat het de bedoeling is om de weides te wisselen, zodat ze steeds voldoende gras hebben, maar momenteel staan ze dus eigenlijk al een aantal weken op een (te?) kale weide. Ik heb geen idee wanneer ze dan wisselen.

Pony heeft al een aantal weken verdikte kauwklieren en omdat hij 3 weken geleden wat zand in zijn mest had, heb ik hem toen een kuurtje sandclear gegeven.

Het viel me vorige week op dat hij een nogal dikke (opgezette?) buik heeft. Hij is ontwormd, maar ik ga in ieder geval morgen zijn mest nog even wegbrengen.

Sinds een week is hij wat sloom en sinds een paar dagen wordt hij bozig als mijn dochter opzadelt of poets bij zijn buik. Met als hoogtepunt dat hij gisteren zelfs zijn oren platgooide. Dat doet hij nooit. Gisteren was hij zo sloom dat hij eigenlijk helemaal niet mee wilde lopen. Toen begon ik me zorgen te maken :-(
Eenmaal in de longeercirkel kwam er wel aardig wat energie uit?!

Omdat hij sinds 2 a 3 weken ook af en aan platte mest heeft afgewisseld met normalere mest, heb ik gisteren weer zijn mest getest op zand. Weer toch best wat zand!

Ik ga morgen in ieder geval eens vragen naar de plannen van het wisselen naar een voller weitje en deze stukken wei weer bij laten komen.
De enige andere keuze, op dit moment, is hem langer op stal laten staan met hooi en minder naar buiten. Daar ben ik ook helemaal niet voor.
Ik ben alleen bang dat dit wel voortekenen waren/zijn van zandkoliek; afwisselend diarree, sloom, narrig onder het zadel en bij been geven. Oh ja hij eet ineens weer meer stro, ook als hij hooi heeft. Dat deed hij eerder ook toen hij maagzweren had.

Behalve het gesprek aan gaan op stal en vragen wat de plannen zijn om te zorgen dat hij van de te korte wei afgaat; wat kan ik doen om hem te helpen? (Vanzelfsprekend zijn we weer begonnen met een zandkuur!!)

nikkinelisse
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-10-20

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:28

Lijnzaadolie

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:06

Klinkt idd alsof de pony last heeft van zand in z'n buik. Wat voor zandkuur heb je gegeven? Vaak is de dosering veel te laag. Lees dit eens: http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm

Ik geeft mijn d-pony die ernstige zandkoliek heeft gehad nu om de 4 a 5 weken een kuur met de psyllium van paardnatuurlijk. Ik doe dan 5 dagen ongeveer 100 gram.

Als je echt zeker wilt weten of het zand is, kun je een röntgenfoto van de buik op de kliniek laten maken, dat is veel betrouwbaarder dan een mesttest.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 17:15

@Kyaramybest Hij eet poeders ed. allemaal moeizaam dus normaal gesproken geef ik Sandclear; brokjes. Dat is geperst Psylium. Ik houd dan de verpakking aan, dat heeft de dierenarts me ook geadviseerd.
Alleen was dat nu op dus heb ik nu Psylium van https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... ents-350~g gegeven. De verpakking aangehouden dus inderdaad 50mg gegeven. Dat is dus idd aan de magere kant. Ik was eigenlijk al heel blij dat hij dit at. 2x zoveel en ik denk dat hij dat door zijn slobber heen niet eens eet :+ maar ik ga het proberen! Dank voor de waardevolle tip!!!

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:49

Er is ook psylium slobber van Subli. Die geef ik mijn pony die gevoelig is voor zandkoliek. Zij eet de poedertjes ook niet.
Haar symptomen zijn alleen wel anders. Zij gaat veel liggen, als ze dat doet weet ik al dat het mis is. Als ze het afwisselt met plat liggen en amper of niet willen eten kan ik de dierenarts bellen. Ook heeft ze dan meestal dunne mest.

Bij last van aanraking op de buik zou ik eerder denken aan wormen of maagzweer.
Mijn paard was ook een keer gevoelig voor aanraking op de buik, alles laten onderzoeken door de DA, daar kwam niks uit. Zelf toch een wormenkuur gegeven en daar kwamen bloedwormen uit. Daarna nergens meer last van. Bloedwormen zijn niet goed te zien met mestonderzoek.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:02


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:07

Eefke85 schreef:
Er is ook psylium slobber van Subli. Die geef ik mijn pony die gevoelig is voor zandkoliek. Zij eet de poedertjes ook niet.
Haar symptomen zijn alleen wel anders. Zij gaat veel liggen, als ze dat doet weet ik al dat het mis is. Als ze het afwisselt met plat liggen en amper of niet willen eten kan ik de dierenarts bellen. Ook heeft ze dan meestal dunne mest.

Bij last van aanraking op de buik zou ik eerder denken aan wormen of maagzweer.
Mijn paard was ook een keer gevoelig voor aanraking op de buik, alles laten onderzoeken door de DA, daar kwam niks uit. Zelf toch een wormenkuur gegeven en daar kwamen bloedwormen uit. Daarna nergens meer last van. Bloedwormen zijn niet goed te zien met mestonderzoek.

Door is ook wat ik met de mijne ervaarde inderdaad..

Sterkte ts!

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 18:12

@Marie dank! Nee er wordt niet bijgevoerd op de wei. Dat willen de staleigenaren niet. Is ook prima op zich, mits er genoeg staat . Alleen nu is de wei zo kaal dat hij met elke hap zand mee naar binnen neemt. Althans daar lijkt het op. En daar wijzen die dagelijks opgezette klieren eigenlijk ook op (dat te korte gras) Er staat ook echt niets meer. Het zal dus ook echt niet met tekorten te maken hebben, hij eet niet bewust zand. Hij likt ook geen zand. Hij krijgt het binnen omdat hij probeert gras te eten.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:19

Tja, dan zal je toch moeten ingrijpen. Tussendoor een manier vinden om te voeren, of verplaatsen..

Ik snap dat het vervelend is maar anders kan je straks waarschijnlijk gaan dweilen met hulp van een da of opladen naar de kliniek en dat is zacht gezegd ook vervelend

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 18:36

Eefke85 schreef:
Er is ook psylium slobber van Subli. Die geef ik mijn pony die gevoelig is voor zandkoliek. Zij eet de poedertjes ook niet.
Haar symptomen zijn alleen wel anders. Zij gaat veel liggen, als ze dat doet weet ik al dat het mis is. Als ze het afwisselt met plat liggen en amper of niet willen eten kan ik de dierenarts bellen. Ook heeft ze dan meestal dunne mest.

Bij last van aanraking op de buik zou ik eerder denken aan wormen of maagzweer.
Mijn paard was ook een keer gevoelig voor aanraking op de buik, alles laten onderzoeken door de DA, daar kwam niks uit. Zelf toch een wormenkuur gegeven en daar kwamen bloedwormen uit. Daarna nergens meer last van. Bloedwormen zijn niet goed te zien met mestonderzoek.


Maagzweren is ook het eerste waar we aan dachten maar dan laat hij andere klachten zien. Plus hij is net klaar met de omeprazole. Dat wat hij nu laat zien is echt anders.

Bloedwormen zou je ook in zijn mest zelf moeten zien begrijp ik van de da? Die heb ik niet gezien maar ik ga morgen ook de mest weer wegbrengen.
De Equest Pramox geef ik in principe pas ergens in november maar zou ik evt ook al nu kunnen geven ala dat nodig is.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 18:38

Sintara schreef:
Tja, dan zal je toch moeten ingrijpen. Tussendoor een manier vinden om te voeren, of verplaatsen..

Ik snap dat het vervelend is maar anders kan je straks waarschijnlijk gaan dweilen met hulp van een da of opladen naar de kliniek en dat is zacht gezegd ook vervelend


Het zijn hele fijne staleigenaren dus ik denk dat ik eerst eens rustig met ze overleg wat te doen :o Zij zullen ook het beste voor hem (en de andere paarden) willen.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:05

Klinkt wel als zand inderdaad. Mijn paard gaat straks in de paddock periode met een masker op naar buiten, geen zin in nog een keer een operatie. En zij kreeg elke 2 maanden een zandkuur “better safe than sorry”.

Weet je wel dat er in de meeste commerciële zandkuren niet voldoende psyllium zit / te weinig wordt geadviseerd?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:09

Utrecht adviseert het dubbele van de aanbevolen hoeveelheid psyllium bij zandproblemen. Volgens mij gaan ze in ernstige gevallen tot 500 gram per dag voor grote paarden.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:12

Kaitlyn schreef:
Klinkt wel als zand inderdaad. Mijn paard gaat straks in de paddock periode met een masker op naar buiten, geen zin in nog een keer een operatie. En zij kreeg elke 2 maanden een zandkuur “better safe than sorry”.

Weet je wel dat er in de meeste commerciële zandkuren niet voldoende psyllium zit / te weinig wordt geadviseerd?


Nou dat. Je kunt er vrij zeker van zijn dat het zand is. Dus een masker op en minder naar buiten met hooi op stal. Het is wat het is. De verdikte speekselklieren komt van het grazen op (te) kort gras. Dan krijgen ze ook veel zand mee. Als je blijft wachten loop je erg veel risico op een operatie.

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:30

Ik geef altijd gekookte lijnzaad als kuur, kook het 20 minuten (tegen blauwzuur). Ik geef best wel veel (een koffiekopje ongekookt) door slobber heen, en dan een paar dagen achter elkaar...
Je kan je paard ook ondersteunen met Colosan, werkt krampstillend.
Maar als je echt koliek vermoed beter even overleggen met een dierenarts ipv zelf dokteren

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 19:48

Kaitlyn schreef:
Klinkt wel als zand inderdaad. Mijn paard gaat straks in de paddock periode met een masker op naar buiten, geen zin in nog een keer een operatie. En zij kreeg elke 2 maanden een zandkuur “better safe than sorry”.

Weet je wel dat er in de meeste commerciële zandkuren niet voldoende psyllium zit / te weinig wordt geadviseerd?


Ook ik bijv. sandclear brokjes, die ik van de dierenarts heb gekocht?
Wat geef jij, Kaitlyn?

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 19:51

Babootje schreef:
Kaitlyn schreef:


Nou dat. Je kunt er vrij zeker van zijn dat het zand is. Dus een masker op en minder naar buiten met hooi op stal. Het is wat het is. De verdikte speekselklieren komt van het grazen op (te) kort gras. Dan krijgen ze ook veel zand mee. Als je blijft wachten loop je erg veel risico op een operatie.


Nou dat spookt al de hele dag door mijn hoofd inderdaad, moet er niet aan denken. Zo'n masker op een kale wei schiet natuurlijk ook niet op voor een pony die recentelijk nog maagzweren heeft gehad.
Dan maar 2x naar stal voor meer beweging en idd meer op stal met hooi tot ze wel op een beter stuk wei staan. Kiezen uit 2 kwaden, maar dit is dan de betere optie.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:59

De psyllium slobber moet je best veel van voeren willen ze voldoende psyllium binnen krijgen.
Ik geef zelf vlozaad vezels door de slobber, 100 gram per keer door de slobber.
In het begin wilde ze het ook niet eten. Maar maakte het gewoon klaar in dr voerbak in dr stal. Stond dan klaar als ze binnen kwamen. En uiteindelijk was altijd de andere dag haar voerbak wel leeg.
Nu wat jaren later, ze vind het heerlijk eet het met smaak haha.
Wat wel uit maakte, ze vond slobber in het begin sws niet te eten, ook zonder psyllium erdoor. Toen die van Hartog gaan voeren, die at ze wel. Eerst begonnen met de halve dosering en ondertussen eet ze 100 gram per keer erdoor.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:57

Koekie73 schreef:
Kaitlyn schreef:
Klinkt wel als zand inderdaad. Mijn paard gaat straks in de paddock periode met een masker op naar buiten, geen zin in nog een keer een operatie. En zij kreeg elke 2 maanden een zandkuur “better safe than sorry”.

Weet je wel dat er in de meeste commerciële zandkuren niet voldoende psyllium zit / te weinig wordt geadviseerd?


Ook ik bijv. sandclear brokjes, die ik van de dierenarts heb gekocht?
Wat geef jij, Kaitlyn?


Oh wat slecht, ik ben je helemaal vergeten te antwoorden.

Ik geef pure psyllium (vlozaad). De kliniek adviseert maandelijks een kuur van 5 dagen en dan 250 gram psyllium per dag voeren.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:03

Kale weide en een paard met een verleden van maagzweren zou voor mij niet een optie zijn.

Overleg met de stalhouder, hoe lossen we dit op. Of bijvoeren op de weide, of op een ander stuk weide.
Als ze hebben aangegeven dat ze regelmatig rouleren, dan moeten ze dat ook doen.

Als alles geen optie is zou ik hem tussendoor naar binnen willen hebben om te eten. Want veel buiten maar geen eten is niet alleen voor het zand maar ook voor de maagzweren een slechte optie.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 19:02

Hoe is het nu met je pony TS? En dan gelijk maar even: hoe is het nu met zijn tanden?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:05

Ik heb Utrecht trouwens nog gevraagd naar hun hoeveelheden.

- behandelen voor zandkoliek, krijgen ze 3 tot 5 dagen achter elkaar paraffine per sonde met 1 gram psyllium per 1 kg lichaamsgewicht.
- geen sprake van koliek en onzeker of er zand in de darmen zit: 0,5 gram per kg lg. Bijvoorbeeld gedurende een week, om de maand oid. Of bijvoorbeeld om de 3 dagen voor een langere periode achter elkaar.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 18:19

@myfairytale ik zie jouw berichtje nu pas.
Pony had na een zandkuur geen zand meer, maar helaas nu na 2 weken toch weer wel.
Hij gaat nu maar 3 uurtjes naar buiten en de rest op stal met onbeperkt hooi. In die 3 uur op de wei krijgt hij duidelijk alsnog veel zand binnen. Omdat ik hem de afgelopen 2 dagen weer niet fit vond (en hij eigenlijk wel heel goed reageerde op de omeprazole die hij nu ook weer krijgt) heb ik net vanmiddag zijn mest weer getest. Weer zand helaas.
Meer op stal is echt geen optie (hij is nu al flink druk als we hem er uit halen. Hij is verder wel superlief op stal)

Dus ik ben nu met de stal eigenaren aan het kijken wat we kunnen doen; kijken of hij in een stuk kan waar voller gras staat. Ze zijn ook 2 paddocks aan het maken, dus dat zou ook een optie zijn.
Hij is zo happy met zijn vriendje in de wei, maar zijn vriendje moet juist op een schrale wei en onze pony juist niet. Dus dan haal ik ze toch maar uit elkaar, want hij heeft teveel last van dat zand.

Zelf ben ik ook heel benieuwd hoe zijn gebit er nu uit ziet! Dat kan ik zelf niet goed genoeg zien, zonder klem en lampje. Als het goed is, komt de tandarts die ons zo fijn geholpen heeft na die ellende in december. Dan zou ze hem ook controleren.
De maagzweren waar bij nu toch weer wat last van had, zouden ook toch nog steeds een gevolg kunnen zijn van die ellende met het te glad vijlen van zijn gebit.

We tobben dus nog een beetje. Dochter longeert hem maar rijden wil ze hem niet aandoen zolang hij zich overduidelijk niet lekker voelt. We kijken het maar even per dag aan.
Komende week komt er een goede osteopaat. Belangrijkste is dat het nog niet goed gaat met 3 uurtjes op een redelijk schrale wei (er staat wel iets maar heel kort natuurlijk) en verder hooi op stal. Dus hij zal toch of op een vollere wei moeten of op een plek met hooi.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: tekenen van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 18:20

@Hilary dat zat ik me nu af te vragen, omdat onze pony er zo gevoelig voor is; wij geven de kuur nu een week elke maand. Maar als ik lees wat Utrecht jou zegt, zouden we ook 3 dagen elke week sandclear kunnen geven?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:53

Koekie73 schreef:
@Hilary dat zat ik me nu af te vragen, omdat onze pony er zo gevoelig voor is; wij geven de kuur nu een week elke maand. Maar als ik lees wat Utrecht jou zegt, zouden we ook 3 dagen elke week sandclear kunnen geven?

Ja, dat begreep ik van Utrecht er wel uit ja. Maar dan dus wel die 0,5 gram per kg lichaamsgewicht, anders heeft het eigenlijk geen zin.

Overigens: dat er zand uit de test komt, is op zich wel 'gunstig'. Het blijft dan in ieder geval niet allemaal ophopen in de darm (hoeveel er daadwerkelijk zit is alleen aan te tonen met röntgen).