De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Boxrust

Ja, volle 4 weken
68 (39%)
Ja, maar snel uitloop/stappen
64 (37%)
Nee onzin
39 (22%)

Totaal aantal stemmen: 171


Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 19:42

Hi allemaal, mijn paard heeft het voor elkaar om alweer een grote wond op te lopen -O-. Deze keer op haar knie.
De vorige keren was het telkens op haar hak, of de zijkant van een been en dat genas uit zichzelf binnen twee weken helemaal met een beetje schoonmaken en daarna zalf.

Nu de kniewond- deze kreeg een toch schokkend ander behandelplan van de da. 5 dagen antibiotica, drukverband en 4 weken lang absolute boxrust. Ok de plek is anders, maar het is puur de huid, gewricht en alles is niet geraakt. Ze loopt zuiver en heeft er geen pijn aan.

4 weken geen stap buiten de stal. Ik vind het enorm enorm heftig. Slecht voor de doorbloeding, slecht voor de hele rest van mijn paard. Mijn paard haat de stal en is helemaal happy met haar normaal 24/7 buiten plek...
Zelf denk ik nu, ik kijk het even de komende twee verbandwisselingen aan en als er dan al huid op zit ga ik haar denk ik toch een uitloopje geven.
Maar ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen met zulke dingen. Wat denken jullie, stel ik me aan? Dit is ms. Brokkenpiloot herself
Afbeelding

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:45

Sterkte! Heeft de da de reden van dit advies gegeven? Ik vind zelf een kleine uitloop een fijner idee, maar alleen als m'n da er ook geen kwaad in ziet.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:47

Ik denk inderdaad dat het beter is om te zorgen voor een uitloop, kleine paddock of veel stappen. Kan me niet voorstellen dat 4 weken boxrust goed is voor een paard. Zou de eerste dagen wel voorzichtig doen zodat de wond niet terug open gaat.

Waarom adviseert de DA boxrust?

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:50

Zal ws te maken hebben met de plek. Wonden op de knie blijven erg lastig dicht.
Ik zou het zeker even een paar dagen de tijd geven om te kijken of het wil genezen en dan pas afwijken.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:51

ik zou er niet voor kiezen.
het geneest misschien iets minder mooi dat je een duidelijker litteken hebt.
maar hier gaan ze gewoon naar buiten.
juist beweging is goed voor de doorbloeding :j
ik zou eens vragen wat de reden is van het stilzetten, is het gehecht?

Aethelwulf
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:52

Ik heb mijn pony toen zij een flinke wond had bewust buiten gelaten.. Het is 100% goed gegaan. Opstallen kon ik gewoon niet mee leven. Lastig hoor.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:52

Ik mis de optie in je poll; "Geen bokker kan hier een zinnig woord over zeggen".

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:53

Ik heb jaren terug een paard op stal gekregen om te verzorgen.
Die had ook de knie open liggen en eigenaresse had besloten paardlief toch een kleine uitloop te geven, daardoor was de wond helemaal opengesprongen en was het herstel echt heel lang (met veel wildvlees enz).
Ikzelf heb mijn knie open gehad en mocht ook heel beperkt bewegen en dat duurde al lang voordat de huid sterk genoeg was om veel bewegen weer aan te kunnen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 31-10-20 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:55

Het zit op zo een beweeglijk deel van 't been, dat elke beweging de wond open zal trekken waarschijnlijk. Vandaar 't advies voor boxrust.
Er komt echt enorm veel spanning op de wondranden bij beweging, dan wil het gewoon nauwelijks genezen.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 20:23

Ja dat advies is inderdaad tegen het openspringen van de wond.
Toen ik het zag was er al een korst gevormd en bleef het dicht met stappen (wond was een aantal uur eerder op de dag opgelopen, maarja niemand was het opgevallen) , maar daarna moest het nog schoongemaakt natuurlijk en is het weer helemaal open gemaakt.

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:39

Kun je een uitloop creëren van 4mx5m? Dan is het net een stal, dat hebben we hier gedaan. Overdag in een uitloop niet veel groter dan de stal en s’nachts op stal. Beide grenzen aan elkaar dus geen lange stukken om binnen/buiten te zetten.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:40

Ik luister naar het advies van mijn dierenarts, maar vraag dan ook expliciet of absolute boxrust moet of welke beweging ik minimaal mag geven. Hij antwoordt daar dan eerlijk op en als die zegt dat het toch echt wel absolute boxrust moet zijn, dan volg ik dat op. Jammer, maar dan moet het.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:44

Een dierenarts kijkt naar wat het beste is voor die wond. Dat is boxrust.

Jij wil wat het beste is voor je paard in het algemeen. Dat is geen boxrust.

Als je kiest voor optie A, moet je wat laten voor optie B en andersom.

Je kan niet alletwee hebben. Dus kies je voor geen boxrust neem je het risico op een slecht genezen wond.

Kies je voor wel boxrust neem je het risico op een niet happy paard.

Ik volg meestal het advies van mijn DA, omdat 4 weken korte pijn voor een paard naar mijn mening minder erg is dan een blijvend/langer probleem creëren. Maar dat is ieders eigen keuze :)

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:08

Hou er rekening mee dat het verband droog moet blijven. Mijn ervaring is dat het zich snel volzuigt (met slechte heling vd wond als gevolg). Een flinke regenbui is daarvoor al genoeg.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:19

Een dierenarts geeft advies op basis van een studie en jarenlange praktijkervaring met deze cases. Jij vindt het als onwetende nodig om dat op basis van een emotionele reden in twijfel te trekken en vraagt vervolgens advies op een internetforum met grotendeels emotionele pennymeisjes.

Trek jij het behandel plan van de dokter ook in twijfel als je zelf een blindedarmontsteking hebt???

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:24

JeanneV schreef:
Een dierenarts geeft advies op basis van een studie en jarenlange praktijkervaring met deze cases. Jij vindt het als onwetende nodig om dat op basis van een emotionele reden in twijfel te trekken en vraagt vervolgens advies op een internetforum met grotendeels emotionele pennymeisjes.

Trek jij het behandel plan van de dokter ook in twijfel als je zelf een blindedarmontsteking hebt???


Tikkie hard verwoord, maar je hebt helemaal gelijk!

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:26

Mijn ruin heeft ook tot 3 maak toe flinke wonden gehad. Heb 2 paarden aan huis.
1ste keer: 6 weken boxrust. Alleen staan kon niet, dan brak hij bijna de stal uit, dus andere paard er naast. 2 tot 3 maal per dag stal uitmesten. Andere paard ook opgesloten. Wat een ramp was dat! Wat was hij er ongelukkig door. Zijn spat wat daarvoor heel mooi rustig was en geen pas kreupel op heeft gelopen speelde op door het stil staan. De wond overigens genas echt heel mooi. Voor de wond was het goed, voor rest van het paard niet. Kreeg een kreupel paard door activeren van spat voor terug.

2de keer: weer hechten weer advies 6 weken boxrust. Dit na 1,5 week omgezet naar paddock rust. Paddock in de bak afgezet. Dit ging alweer een stuk beter. Na 4 weken kleine wei op. Ging prima. Ook goed genezen.

3de keer: was weer het advies box rust. Niet gedaan. Naast kreupel en pijn van spat, ook KS, wilde kijken hoe het zou gaan met in de weide laten lopen. Dat ging echt niet, wond kreeg al snel wild vlees groeit. Uiteindelijk in laten slapen omdat spat vreselijk werd.

Dus helemaal geen boxrust was hier absoluut geen succes.

De tussen variant wel: eerst boxrust daarna in kleine paddock.

Ik had een stuk van 5 bij 8 afgezet, met een slowfeeder.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:39

Gini schreef:
Ik luister naar het advies van mijn dierenarts, maar vraag dan ook expliciet of absolute boxrust moet of welke beweging ik minimaal mag geven. Hij antwoordt daar dan eerlijk op en als die zegt dat het toch echt wel absolute boxrust moet zijn, dan volg ik dat op. Jammer, maar dan moet het.

Dit. Ik heb met mijn DA overlegd. Daarbij aangegeven dat mijn pony stal absoluut niet leuk vindt en dan zenuwachtig rondjes blijft draaien. Een ander ernaast zetten kan, maar heeft geen nut want dichte wand. In overleg met de dierenarts kozen we voor twee schuilstallen, stoepje en stukje wei, samen met haar vriendje. Weitje werd elke dag een stukje groter, dierenarts bleef erg tevreden over het herstel van de wonden.

Alleen regen was een beetje lastig; klein buitje kon wel met een regendekentje, maar met een paar hoosbuien ben ik toch even met haar binnen gaan staan. Grote vriend erbij gepropt in de stal en dan konden we het wel een uurtje uitzingen.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:52

Helaas ervaring mee, en jaren later ook een wond op de sprong, dat was nog veel beroerder. Ik zou de boxrust aanhouden. De knie is een bewegelijk gewricht en de wond gaat anders gewoon slecht dicht. Slaat de infectie naar binnen op het gewricht, kun je in veel gevallen inslapen. Ik zou daarin geen risico nemen. Deze wond gaat niet beter genezen door beweging, en daarbij is de knie van zichzelf toch al beter doorbloed. Het is geen pees bijv. Sterkte in elk geval. Hopelijk krijg je geen wild vlees enzo.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:56

Kan je niet een postzegel stukje maken dat ie toch even buiten komt als je gaat mesten ofzo en droog weer is. Dan heeft ie toch even zijn frisse neus gehaald.
Mijn paard had dan heel wat anders een castratie moest 2 weken boxrust toch met overleg met de da gedaan of een postzegel stukje ook geen probleem was zodat ie maar geen sprintjes kon trekken enzo.

Ik zou dus toch overleggen dus met je dierenarts dat je anders misschien wel bang bent dat ie de tent gaat afbreken op een geven moment ofzo.

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:31

Ik had heel veel moeite met de boxrust van mijn paard. Maar mijn paard viel het wel mee geloof ik.
Knie is echt een lastige plek en het is risico is niet alleen dat het slecht geneest, maar ook diepere en hevigere infecties kan geven.
Ik neem aan dat er nog een verbandwissel komt, dan kun je per keer misschien bekijken.

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:39

Bekend probleem. Mijn paard liep in begin van het landseizoen een jaap op op haar knie. Het gevolg was 10 hechtingen en ook 3 weken boxrust als advies.
Echter ben ik direct in overleg gegaan met de veearts want ze liep op dat moment 24/7 buiten in het koppel. Zodoende dus wel gehecht geen verband en andere manier van schoonmaken. Het risico van openspringen was voor mij en dit gebeurde ook. Maar alles bij alles was het met 2 weken volledig dicht en had ik nog steeds een blij paard wat er conditioneel prima uit zag.

Dus mijn advies is overleg met de veearts en doe wat past bij je paard!

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:40

Ik ben ook niet voor boxrust, maar juist omdat je paard gewoon goed loopt is het wel beter. Wellicht gaat ze rollen of een gekke bok maken, sprintje trekken ofzo en dan springt de wond weer open. Dat wil je ook niet.

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:40

Hier ook eentje met een lelijke wond gehad op de knie net niet tot het bot.
Moest ook op boxrust echter stond daar niks op stal en gekozen voor de uitloop te geven. Zo kon hij de anderen wel zien, maar niet teveel bewegen.
Hij moest 2 weken zo staan en dierenarts zag hem liever in kleinere ruimte maar dan zou meneer de boel juist afbreken en meer druk op de wond geven.

Kun je over een week of misschien 2 zoiets bieden dus beperkte ruimte maar wel iets meer?
Het heeft inderdaad risico’s ik zag de wond bij elke wissel goed vooruit gaan gelukkig maar heb wel echt gewacht (aanbevolen 2 weken ruim) tot ik hem weer in de kudde heb geplaatst.

Open springen geeft weer wildvlees en meer complicaties.
Heb je foto’s hoe de wond was?

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:45

Als je wil dat het zo snel mogelijk en zo netjes mogelijk geneest, dan is niet zozeer boxrust noodzakelijk, maar wel dat het paard zo min mogelijk bewegingen maakt die de huis laten spannen rond de rond + dat het paard schoon en droog staat om infecties te voorkomen. Kan je op een andere manier aan deze voorwaarden voldoen, dan kan je er best op een andere manier invulling aan geven dan die voorgeschreven boxrust.

Je maakt altijd een overweging in het belang van je paard. Soms is dat kiezen tussen twee kwaden. Mocht je paard vreselijk onrustig zijn op stal en doodongelukkig worden, dan kan je ervoor kiezen om die boxrust niet te doen en voor lief te nemen dat de genezing daardoor bemoeilijkt wordt (of kan worden).