"Pelletjes" aan merrie haar intieme deel - normaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

"Pelletjes" aan merrie haar intieme deel - normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 17:58

Oke, beetje rare titel, ik krijg het niet beter omschreven. Ik heb (nog) geen foto, indien gewenst kan ik die wel maken, maar ik vind het zo'n inbreuk op haar privacy :+

Ik heb mijn merrie nu ruim 9 jaar. De laatste weken merk ik iets raars op aan haar vagina.
Ik borstel haar staart elke dag, en ze wordt graag gekrabbeld rond de staartaanzet; ze heft haar staart dan lekker hoog op, dus ik heb zeer regelmatig uitzicht op haar intieme zone. De laatste weken bemerk ik daar opgedroogde pelletjes, langs de rand. Niet eens veel, maar omdat ik er dagelijks op kijk viel het me wel op.

Ik mag er aan komen, en verwijder deze velletjes met een vochtig doekje. Ik moet volgens mij wel op zoek gaan naar een ander doekje, want de meeste van deze doekjes zijn doordrenkt met zeep en dat lijkt me voor de intieme zone niet zo gezond.

Dus, die pelletjes. Ik dacht eerst dat het poep was, maar daar heeft het imo niet de juiste kleur voor. Ik (wauw, dit is echt heel raar om te beschrijven haha) kan en mag van mijn paard de randjes uit elkaar halen, zodat ik haar schoon kan vegen, en zie binnenin echt niks raars, ziet er allemaal heel normaal en gezond uit, en binnenin zijn die pelletjes ook totaal niet aanwezig, enkel aan de buitenkant, daar waar de vagina samen komt.

Ze staat regelmatig, maar niet overmatig, hengstig. Ze heeft bij mijn weten nooit een veulen gehad - haar vorige eigenaar heeft haar op haar 3de gekocht, en haar 6 jaar gehad, en heeft haar nooit laten dekken. Dus tenzij ze voor haar 3de drachtig geweest is, heeft ze nooit een veulen gehad, maar dat is volgens mij en de vorige eigenaar (mijn oom) niet het geval. Ze is bijna 19 jaar nu.

Ze staat alleen, dus kan ook niet stiekem door een ruin gedekt zijn. Ze heeft wel buren hoor, maar is nogal asociaal en staat liever op haar eentje.

Het is echt niet zo dat de vagina vol hangt oid met deze pelletjes, het is enkel daar waar de vagina samenkomt een beetje. Het schoonvegen hiervan doe ik nu een kleine 2 weken, dagelijks.

Ik heb vandaag één van die pelletjes op mijn vinger genomen en plat gedrukt, en imo heeft het de kleur van bloed. Ze plast normaal, mest normaal, stapt en eet en drinkt normaal - ik merk niks speciaals aan haar, geen verandering in eender welke aard, niet fysiek en niet mentaal.

Evengoed heeft ze dit altijd gehad maar valt het mij nu pas op.

Ik tilde laatst haar staart op om die de borstelen, en voelde iets plakkerig. Dit bleek een klein slijmpje te zijn (God, wat moet je toch van die dieren houden om dit zo stoïcijns neer te typen hahaha), maar toen stond ze hengstig, en lijkt mij normaal dan?

Het is echt niet veel. Ik heb volgens mij 's ochtends meer prut in mijn ogen dat wat ik dagelijks schoonveeg bij haar, maar door de kleur ben ik wel een beetje ongerust. Aan haar staart plakt verder niks, de vagina ziet er binnenin (voor mijn ongeoefende oog) héél normaal en gezond uit, ik ruik ook niks raars oid, ziet er allemaal uit zoals het er altijd al heeft uitgezien, heel normaal volgens mij. Enkel dus een klein randje pelletjes, in een voor mijn ogen rare kleur (niet de kleur van poep - haar poep ziet er overigens normaal uit, die heeft de normale kleur en structuur ed).

Is dit normaal? Ik ben zo onbeleefd geweest om mijn hoofd onder de staart van een andere merrie te steken (ik mocht van haar eigenaar hoor haha), en die had dit niet. Deze merrie is wel jonger, geen idee of het daarmee te maken heeft?

Iemand een idee wat dit kan zijn? Merries die dit ook hebben?

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: "Pelletjes" aan merrie haar intieme deel - normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 18:06

Zoals hengsten/ruinen velletjes aan hun pielemoos :+ hebben hangen, kunnen merries dit inderdaad rond hun vagina hebben. Niets ernstigs.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 18:20

TheWelsh schreef:
Zoals hengsten/ruinen velletjes aan hun pielemoos :+ hebben hangen, kunnen merries dit inderdaad rond hun vagina hebben. Niets ernstigs.


Pielewuiter :j :')

Doe ik er goed aan haar schoon te vegen? Maar misschien toch best op zoek gaan naar een doekje zonder zeep?

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: "Pelletjes" aan merrie haar intieme deel - normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 18:58

Gewoon met bikkendoekjes voor baby's schoonmaken.
Als je dan de sensitieve variant neemt, zit er vaak geen of heel weinig parfum in.

Felixity
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 18:59

Die doekjes met zeep lijken me wel erg irriterend voor die regio. Zou dat dus laten en er vooral niet zo veel / vaak aan prutsen. Maar dat was niet je vraag. Die velletjes lijken mij ook niets ernstigs.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 19:11

LWDaisy schreef:
TheWelsh schreef:
Zoals hengsten/ruinen velletjes aan hun pielemoos :+ hebben hangen, kunnen merries dit inderdaad rond hun vagina hebben. Niets ernstigs.


Pielewuiter :j :')

Doe ik er goed aan haar schoon te vegen? Maar misschien toch best op zoek gaan naar een doekje zonder zeep?


Als je het weg wil vegen dan idd iets van billen doekjes zonder zeep en parfum. Maar in principe hoef je het niet zoveel schoon te maken.

Wolfwomen

Berichten: 116
Geregistreerd: 24-10-20

Re: "Pelletjes" aan merrie haar intieme deel - normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 19:13

Ja dat moet je er tussen uit frutsen anders gaat het jeuken.

Lijkt op zwarte klei idd en ruikt niet fris.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 19:19

Wolfwomen schreef:
Ja dat moet je er tussen uit frutsen anders gaat het jeuken.

Lijkt op zwarte klei idd en ruikt niet fris.


jij hebt het over wat er tussen het uier zit.
dat is net een andere plek.

,
maar die pelletjes , heeft mijn merrie ook, gewoon opgedroogd plas/ van de hengstigheid.
ik kom er niet aan,want mijn merrie maakt me denk ik dan af. :o
kan geen kwaad.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 19:45

ellepel schreef:
Wolfwomen schreef:
Ja dat moet je er tussen uit frutsen anders gaat het jeuken.

Lijkt op zwarte klei idd en ruikt niet fris.


jij hebt het over wat er tussen het uier zit.
dat is net een andere plek.

,
maar die pelletjes , heeft mijn merrie ook, gewoon opgedroogd plas/ van de hengstigheid.
ik kom er niet aan,want mijn merrie maakt me denk ik dan af. :o
kan geen kwaad.


Mijn merrie komt echt vragen om haar uier schoon te maken haha, vind ze héérlijk! Gaat ook helemaal in trance dan, vergeet zelfs te eten op zo'n moment :+
Op de pelletjes schoonmaken kickt ze zo niet, maar ik mag er wel gewoon aankomen. Doet ze niet moeilijk over :D

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: "Pelletjes" aan merrie haar intieme deel - normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 19:57

Mijn merrie heeft dat ook regelmatig niks ernstigs. Mocht je het schoon willen maken kan dat makkelijk met babydoekjes :D

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 19:59

Veraaaaah schreef:
Mijn merrie heeft dat ook regelmatig niks ernstigs. Mocht je het schoon willen maken kan dat makkelijk met babydoekjes :D


Volgens mij heb ik toch wel de juiste doekjes dan, morgen eens dubbel checken maar volgens mij zijn het idd babydoekjes die il vppr haar heb :)

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 20:22

Nou ja, ik vind het wel vreemd als het bloed is, zo maar zeggen het kan geen kwaad, dat weten we niet.
Misschien moet ze hengstig worden?
Je kan altijd de dierenarts even vragen, wat hij/zij denkt.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: "Pelletjes" aan merrie haar intieme deel - normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:36

Oh sorry overheen gelezen dat het de kleur van bloed heeft! Dan zou ik het wel even goed in de gaten houden.

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:07

De intiemzone bij een merrie noem je de kling.

Dit is normaal, is gewoon afscheiding net als bij ons dames. Kan donker van kleur zijn en kan ook slijm/licht van kleur zijn.

Zelf ben ik niet zo gek van al die doekjes (afval/chemische ingrediënten). Ik maak het bij mijn merrie gewoon schoon met water als ze toch op de spuitplaats staat voor haar voeten te wassen. Of even met mijn handen of met schone spons of doekje. Dit is mijn 3e merrie en allemaal vonden of vinden ze dat prima.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: "Pelletjes" aan merrie haar intieme deel - normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:45

Hebben mijn beide merries ook.
De een meer dan de ander. Eentje heeft ook van die plakvelletjes aan de onbehaarde achterkant van haar staart waar die tegen de kling ligt
Nooit veulens gehad
Ook dat het soms wat donker roodachtig ziet als je het platdrukt of langs de randjes van de kling. Meestal als ze hengstig zijn (geweest). Mijn dierenarts ook gevraagd. Ze zei dat niets abnormaals is.En dat er soms ook een heel klein haarvaatje in het gezwollen slijmvlies kan knappen door meer persen na het plassen en knipperen met de kling,
Ik maak het ook met de hand of met een sponsje en wat water schoon.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 09:55

MiekeFS schreef:
Hebben mijn beide merries ook.
De een meer dan de ander. Eentje heeft ook van die plakvelletjes aan de onbehaarde achterkant van haar staart waar die tegen de kling ligt
Nooit veulens gehad
Ook dat het soms wat donker roodachtig ziet als je het platdrukt of langs de randjes van de kling. Meestal als ze hengstig zijn (geweest). Mijn dierenarts ook gevraagd. Ze zei dat niets abnormaals is.En dat er soms ook een heel klein haarvaatje in het gezwollen slijmvlies kan knappen door meer persen na het plassen en knipperen met de kling,
Ik maak het ook met de hand of met een sponsje en wat water schoon.


Exact dit!

Ik durf het ook wel met de hand schoonmaken haha. Mijn paard doet er niet moeilijk over :') Het is dat ik haar gewoon op de wei poets, los, dat ik geen water bij heb, en daarom eerder naar een vochtig doekje zal grijpen, maar ik kan wel makkelijk een washandje op stal leggen en dat even nat maken als ik de kruiwagen ga halen :)

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 22:55

Ik heb vandaag een foto gemaakt van het doekje na het schoonvegen. Ik heb gisteren niet geveegd dus dit is van 2 dagen, zoals jullie zien is het niet veel. Ik heb een paar van de pelletjes open gewreven zodat jullie de kleur kunnen zien.

De grote pelletjes zijn poep :)

Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: "Pelletjes" aan merrie haar intieme deel - normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:14

Het moet bijna wel hengstigheid zijn als het er zo uit ziet.
Je zou het misschien eens kunnen bijhouden qua tijd, of het dan erger/minder is.

fire

Berichten: 176
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 01:03

Hoihoi,
Mijn merrie heeft op het moment precies hetzelfde! Heb de DA zelfs voor de zekerheid een scan van de baarmoeder en blaas laten maken ivm dat het op bloed lijkt die flubbertjes. Daar was echter niets geks op te zien. Ben jij toevallig al wijzer geworden waar het van kan komen? Want wij staan dus ook voor een soort raadsel.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 08:28

fire schreef:
Hoihoi,
Mijn merrie heeft op het moment precies hetzelfde! Heb de DA zelfs voor de zekerheid een scan van de baarmoeder en blaas laten maken ivm dat het op bloed lijkt die flubbertjes. Daar was echter niets geks op te zien. Ben jij toevallig al wijzer geworden waar het van kan komen? Want wij staan dus ook voor een soort raadsel.


Ik heb het er dinsdag nog over gehad met één van mijn vriendinnen (die ook een merrie heeft), volgens haar is het gewoon vuil. Ondertussen staat de mijne weer hengstig, en ik merk geen verschil in kleur of hoeveelheid oid.
Ik ben ondertussen ook andere doekjes gaan halen - de vorige waren ook voor babybillen, maar met aloë vera, en ik wilde toch liever neutrale doekjes :)
Kan je me misschien een foto in pb sturen van hoe het er bij jouw paard onder de staart uitzien? Dan doe ik dat ook, en kunnen we vergelijken :)

fire

Berichten: 176
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:36

Ja zal morgen even een foto maken!