Paard ruikt naar paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rayoow

Berichten: 3454
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Paard ruikt naar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 09:52

Ja een gekke titel,

Elke paard ruikt naar paard.
Maar mogelijk weten jullie het antwoord.

Het "stinkt" hier nooit echt naar paard.

Sinds het maatje van mijn trekpaard is overleden ruik ik dus wel meer paard als normaal.

Wordt de geur van een paard versterkt als ze gestressed zijn zoals bij mensen?

Ze staan aan huis,op een ruime paddock 24/7 buiten met schuilstal.
Kudde bestaat momenteel uit 1 trekpaard en 2 mini's


Nu zodra je de veranda in komt "stinkt" het al naar paard laat staan dat je even heb staan knuffelen. Ik ruik het overal...


Ik heb er geen problemen mee, maar vroeg me dus af of de geur sterker wordt bij stress.
Ze missen hun maatje heel erg!


Anders moet ik het mogelijk zoeken bij het nieuwe soort zand dat gestort is?


Sorry als dit topic verkeerd staat

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Paard ruikt naar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:44

Ik zou eerder denken dat de veranderingen van het weer een rol spelen. Ook kan het heel goed zijn dat als je 1 keer bewust "paard" hebt geroken dat je er daarna toch onbewust wat meer op gaat letten en het daarom opnieuw ruikt.

rayoow

Berichten: 3454
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 13:58

Rex_Rolfo schreef:
Ik zou eerder denken dat de veranderingen van het weer een rol spelen. Ook kan het heel goed zijn dat als je 1 keer bewust "paard" hebt geroken dat je er daarna toch onbewust wat meer op gaat letten en het daarom opnieuw ruikt.


Vorig jaar met de weer veranderingen rook ik amper niks... Maar dat is natuurlijk ook een mogelijkheid

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard ruikt naar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:03

Hier stinkt het altijd naar paard.
Meestal ruik ik het niet zelf omdat ik er aan gewend ben (net zoals de hond in huis).

Mijn bijkeuken stinkt naar paardenmest/urine omdat daar mijn stalschoenen/laarzen staan, maar ikzelf ruik dat eigenlijk niet meer.
Als ik er op let (of iemand anders zegt er wat van).. ja dan ruik ik het wel, maar iets er aan doen gaat toch niet.

rayoow

Berichten: 3454
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 14:41

Ja je ruikt het altijd wel wat.
Maar nu is het echt erg.
En ik weet als mensen gestressed zijn dat hun geur kan veranderen dus vroeg me af of dit bij paarden ook zo kan zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:50

Het ene paard ruikt wel sterker dan het andere hoor. Heeft ook te maken met hoe schoon ze op zichzelf zijn. En hoe schoon je ze houdt qua zweten/opgedroogd zweet etc.
Oudere paarden ruiken ook meer, net als oude honden. Veulentjes ruiken nog lekker, net als puppy’s. :')

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Paard ruikt naar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:31

Ik had het heel extreem op de nieuwe stal. Daar kon je buiten de paarden al ruiken. Op de oude stal had ik dat niet.
Zelf dacht ik dat het kwam omdat dit een kleinere stal was. Dus meer paarden per 4kante meter.
En lekker vers hooi en stro.

Oude stal was een hele grote hal met heel hoog dak en vlas of zaagsel stallen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard ruikt naar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:07

Heerlijk toch die paardengeur!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:09

Ik geloof er wel in dat ook bij dieren door stress de geur van zweet kan veranderen. Zelfs dat stress enorm weerstandverlagend kan werken. Mijn paard ruikt niet heel extreem maar de deken die hij ophad nadat ik zijn moeder moest laten inslapen heeft een hele penetrante, muskusachtige geur. Ik krijg het met wassen ook niet weg. De andere dekens ruiken gewoon naar zijn eigen paardenodeur.

rayoow

Berichten: 3454
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 17:23

anjali schreef:
Heerlijk toch die paardengeur!


Tot de buren gaan klagen wel :')

Ze stonden tot vorige week met 4. Helaas dus 1 overleden.

Verder word er elke dag gemest, gepoetst ect.
Werken doen ze nog niet. De ukkies zijn 3 en het trekpaard 2,5 jaar.


Omdat er niks anders is behalve dat er 1 overleden is dacht ik aan stress.

Vind het zeker intéressant om al jullie meningen te lezen!

Deken dacht ik ook aan, trekpaard staat onder een 0 gram imdat hij niet van de plek af kwam waar zijn maatje lag maar ook zonder deken ruik je hem zo sterk.

Vond mezelf voor het eerst echt stinken na een knuffelbeurt eergisteren. De geur was niet meer oeh lekker paard... :')

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:24

Geen idee of hun geur ook verandert als ze gestressed zijn, maar ik heb een merrie met cushing die pillen krijgt en die ruikt ook al jaren echt heel anders dan voorheen. Ook de vliegen vinden haar aantrekkelijker blijkbaar :+

Dus medicatie heeft zeer zeker wel invloed, want de andere merrie heeft ook cushing, krijgt geen pillen en ruikt gewoon zoals altijd.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard ruikt naar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:54

2,5 en 3 jaar is te jong om kuddeleider te kunnen zijn, kan best dat daar de stress/geur vandaan komt.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Paard ruikt naar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:58

Sommige paarden kunnen echt stinken hoor.
Ik heb eens een heel oud paard geweten 30+ en die was echt bijna op. Bah die stonk zo erg.
Mijn paard zijn mest in de stal ruikt ook totaal anders dan de rest. En ze krijgen eigenlijk allemaal hetzelfde.