Luchtwegproblemen wat een hel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Luchtwegproblemen wat een hel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 19:43

Kleine inleiding.

8 jaar geleden mijn paard zwaar benauwd, pompend en zwetend als een zielig hoopje paard aangetroffen op de paddock.
Dierenarts erbij conclusie acute stofallergie.

Paard 24/7 buiten gezet met nat of gestoomd hooi en dit ging goed.

Na ongeveer 2 jaar van stal verhuisd waar ik alles zelf in de hand had. S'nachts naar binnen op stro en en gestoomd hooi.
Ze heeft toen nog een keer een aanval gehad waar de dierenarts voor moest komen en ben ik over gegaan op voordroog en weer 24/7 naar buiten. Knapte weer goed op. En na dat het zomerseizoen voorbij was toch weer snachts naar binnen op stro maar met voordroog en dit is super gegaan.

Toen er plek vrij kwam bij mijn instructrice op stal. Is ze daar heen verhuisd. 365 dagen 24/7 buiten met onbeperkt hooi.
Het begon toen voor het eerst op te vallen dat ze op warme dagen wat zwaarder begon te ademen. Maar er gingen geen geen alarm bellen af.
Na hier met volle tevredenheid gestaan te hebben zijn we nood gedwongen moeten verhuizen naar een grotere pensionstal.
Ze heeft de eerste paar weken in een grote ruime inloopstal gestaan op stro en met droog hooi. Dit ging prima.
Hier moest alleen het dak vernieuwd worden en is ze verhuisd naar de grote binnenstal. Hier ligt altijd een hoop hooi en stro opgeslagen.ze is meteen nasst de deur geplaatst. En dit ging ook een paar weken prima tot dat ze een erg slecht pak hooi hadden en ze daar meebesloten op te strooien. Ik trof der savonds zwaar benauwd, hoestend en pompend aan op stal. Gelijk terug geplaatst in de buitenstal met voordroog.
Maar het kwaad was al geschied.

Ik heb de afgelopen 3 maanden iedere week wel 1 of 2x de dierenarts op de stoep gehad omdat ze zo zwaar benauwd staat met piepende ademhaling.
Gekke is dat ze niet hoest of neusuitvloeiing heeft.
Ze staat nu in de uitloopstal op rubberen matten met nat hooi of voordroog. En loopt overdag op de wei.

Ik heb het idee dat het vooral met droog warm weer een drama is. Ik heb een paar keer op het punt gestaan der in te laten slapen omdat ik het niet meer fair vond. Zelfs een paar dagen gehad dat dierenarts 2x per dag kwam spuiten om haar er maar door heen te krijgen.
Ze heeft diverse kuren gehad van ventipulmin in combinatie met prednisolon gehad.

En wat denk je het is vochtig kouder weer en je ziet der helemaal niks meer aan. Staat weer gewoon blij en happy te wezen. Geen pompende of piepende ademhaling meer. Je ziet niet eens meer dat ze 2 weken geleden zo slecht stond.

Ik ben blij dat ze het nu weer zo goed gaat maar ik hou mijn hart vast voor de zomertijd.
Ik wil niet dat ze weer zo benauwd gaat staan. En hoop dit niet meer mee te hoeven maken.

Wie heeft hier ervaring mee. Hoe kan ik voorkomen dat ze weer zo slecht word van het voorjaar? Wat kan ik doen proberen als het toch weer zo fout gaat?

Ik heb nu van ecostyle immulon en ventipulmin op voorraad staan voor het geval dat.

Maar zou het ook een idee zijn om ecostyle long vitaal preventief te gaan voeren?

Kortom help

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Luchtwegproblemen wat een hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:27

Wat vervelend zeg, lijkt me voor je paard ook niet prettig. Ik snap je zorgen mbt inslapen. Wat ik me wel afvraag, is er verder onderzoek gedaan als in een longpunctie oid, bloedonderzoek, echo/foto van de longen en hart etc? Kan namelijk ook iets vanuit het hart zijn.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:11

Als ik je verhaar lees zie ik mijn eigen paard.. Heel herkenbaar. Mijn paard hoest er wel bij. Ik heb met mijn paard op de kliniek geweest en daar heeft hij een longspoeling gehad. Zijn longen zijn echt heel slecht. Sinds een aantal jaar heeft hij er ook zware hartritmestoornissen bij dat doet hem ook niet goed.

Hij krijgt gestoomd hooi ik heb een haygain staan, 2 schepjes ventipulmin granulaat foenegriek en ecostyle long vitaal bij. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal daar ligt vlas in hij mocht niet op stro staan.

Met de warme dagen had hij het ook heel erg zwaar en stond hij al pompend in de schuilstal terwijl hij op de wei kon en daar ook schaduw had. Hij had het erg zwaar en toen heb ik gezegd dat het klaar was. De dierenarts is er toen bij geweest maar hij klonk toen voor zijn doen vrij goed. De dierenarts heeft heb een injectie Dexafort gegeven en hij knapte weer flink op. Dit weer is zijn beste weer.

Ik weet niet hoe het volgend jaar zomer zal zijn hoe hij dan weer is. De winter komt hij altijd wel goed door hij loopt weer lekker te etteren en te donderen naar de rest en is hij happy, of hij nog een zomer gaat halen weet ik bij hem niet. Ligt ook aan zijn hart als dat plots stopt........Tevens heeft hij een zwakke kies breekt die verder kapot is het ook klaar de tandarts kan er niet bij hij heeft een klein smal bekkie deze moet er onder narcose uit dat durf ik niet meer aan ook geen lange trailer rit stel dat er wat gebeurt onderweg...

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 18:40

Earth schreef:
Wat vervelend zeg, lijkt me voor je paard ook niet prettig. Ik snap je zorgen mbt inslapen. Wat ik me wel afvraag, is er verder onderzoek gedaan als in een longpunctie oid, bloedonderzoek, echo/foto van de longen en hart etc? Kan namelijk ook iets vanuit het hart zijn.


Er is verder geen onderzoek gedaan.
Heeft de kliniek verder ook niet geopperd. Ik weet dan ook eerlijk gezegd niet waar ik het moet zoeken?
Om welke onderzoeken zou ik dan nog kunnen vragen?

Wel kwamen ze met puffers / dampers om de ventipulmin te kunnen stomen. En ook de dampbox in Utrecht is genoemd.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 18:45

zacharyhill schreef:
Als ik je verhaar lees zie ik mijn eigen paard.. Heel herkenbaar. Mijn paard hoest er wel bij. Ik heb met mijn paard op de kliniek geweest en daar heeft hij een longspoeling gehad. Zijn longen zijn echt heel slecht. Sinds een aantal jaar heeft hij er ook zware hartritmestoornissen bij dat doet hem ook niet goed.

Hij krijgt gestoomd hooi ik heb een haygain staan, 2 schepjes ventipulmin granulaat foenegriek en ecostyle long vitaal bij. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal daar ligt vlas in hij mocht niet op stro staan.

Met de warme dagen had hij het ook heel erg zwaar en stond hij al pompend in de schuilstal terwijl hij op de wei kon en daar ook schaduw had. Hij had het erg zwaar en toen heb ik gezegd dat het klaar was. De dierenarts is er toen bij geweest maar hij klonk toen voor zijn doen vrij goed. De dierenarts heeft heb een injectie Dexafort gegeven en hij knapte weer flink op. Dit weer is zijn beste weer.

Ik weet niet hoe het volgend jaar zomer zal zijn hoe hij dan weer is. De winter komt hij altijd wel goed door hij loopt weer lekker te etteren en te donderen naar de rest en is hij happy, of hij nog een zomer gaat halen weet ik bij hem niet. Ligt ook aan zijn hart als dat plots stopt........Tevens heeft hij een zwakke kies breekt die verder kapot is het ook klaar de tandarts kan er niet bij hij heeft een klein smal bekkie deze moet er onder narcose uit dat durf ik niet meer aan ook geen lange trailer rit stel dat er wat gebeurt onderweg...


:(:) Wat ontzettend naar dat die van jou er ook zo'n last van heeft.

Wat doet een longspoeling? Kun je daar mee zien hoe goed of hoe slecht het gesteld is?

Ventipulmin granulaat ken ik niet. Dat geef jij echt preventief naast de foenegriek en de ecostyle long vitaal. Merk je bij deze combi ook echt verschil?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:48

Zou 24/7 buiten staan jaarrond haar niet kunnen helpen ivm veel minder stof?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 18:57

Sadira schreef:
Zou 24/7 buiten staan jaarrond haar niet kunnen helpen ivm veel minder stof?


Dankjewel voor het mee denken.

Ze komt nu van 24/7 buiten. Maar dat was ook geen optie voor haar in de winter. Ze hadden daar geen schuilstal wel een rij bomen als beschutting. Maar daar deed ze het ook niet geweldig op ondanks een deken.

Ze staat nu in een inloopstal. Met een klein stukje bestraat buiten. Op rubberen matten met of nat hooi of voordroog. Daar is dus geen stof van droog hooi of bodembedekking in de buurt. En dat gaat nu goed. Overdag loopt ze gewoon op de wei.

Maar met de warme dagen had ze het zo zwaar benauwd. Ik weet dus niet of dat kwam door het warme weer, pollen, stof, zand of iets heel anders.

fjord_brucht

Berichten: 699
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: maarssen

Re: Luchtwegproblemen wat een hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:02

Die van mij heeft het met het warme weer ook erg zwaar. Hij hoest er ook bij.

Enige wat ik nu doe is hem drop siroop geven. En fenegriek door zijn voer. In de herfst/ winter heeft hij weinig last. Hij staat wel in de winter snachts op stal. Verder krijgt hij voordroog gevoerd.

Ik merk wel als het hooi wat droger is hij meer hoest en meer staat te pompen

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Luchtwegproblemen wat een hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:35

Je zou nog kunnen overwegen om bloed af te nemen en in te laten sturen om op allergenen te laten testen. Eerst globaal en dan verder laten uitsplitsen waar ze allergisch voor is. Je kan dan er voor kiezen om te gaan desensibiliseren. Dit is een lange, vrij prijzige behandeling, maar het heeft onze pony destijds nog een paar goede jaren gegeven. Helaas is bij dit soort patiënten het immuunsysteem vaak ontregeld en komen er dan steeds meer allergieën bij. Inhalatie is wel een fijne methode (met bijvoorbeeld Flexinep) omdat je heel lokaal (in de longen) kunt behandelen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:44

felicity schreef:
Gekke is dat ze niet hoest of neusuitvloeiing heeft.

Dat kan. Het kan zo vast zitten in de longen dat ze weinig last van hoest en uitvloeiing hebben.
1 van mijn dames is dampig. Hoest dus ook niet, en geen neusuitvloeiing maar wel eerdere jaren met warm weer benauwd. Bij haar is wel gecheckt en haar longblaasjes is de rek een beetje uit.

Maar geen uitvloeiing of hoesten kan ook aangeven dat het gewoon te vast in de longen zit. Stomen/inhaleren kan dan wel helpen. Mss toch iets om komend voorjaar over na te denken. Inhaleerapparaten zijn er zowel duur als goedkoper te vinden. Wel erbij gezegd, de duurdere zijn wel beter dan de goedkope. Heeft te maken met het formaat nevel die ze produceren. De kleiner de "druppels" zijn de beter dringen ze in de longen en bij de diepste longblaasjes. Ik heb een periode geïnhaleerd bij de mijne. Toen zag je toch na een aantal weken dat er iets loskwam. Ze is alleen een nogal moeilijk paard om langer stil te moeten laten staan om te inhaleren, na 20 minuten moest ik dr echt eraf halen anders kreeg ik brokken. Daarom heb ik het opgegeven. En de laatste 2 jaar heeft ze eigenlijk weinig tot geen last met het warme weer. Met nog meer problemen, kapotte kiezen en een kapotte kogelgewricht, als ze nu weer zou beginnen met benauwd worden is het over.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:45

Is er ook geen bronchoscopie gemaakt?

Ik heb er ook 1 gehad die van de een op de andere dag bronchitis met astma kreeg. Kreeg bij ons kuil ipv hooi. Zij had de trigger in het hooi en kon uiteindelijk wel gewoon op stro. Hooi weken hielp bij haar allemaal niet voldoende. Zij had overigens geen hoest.

Ik vond het echt een verschrikkelijk gezicht om een paard zo te zien.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:49

felicity schreef:
Earth schreef:
Wat vervelend zeg, lijkt me voor je paard ook niet prettig. Ik snap je zorgen mbt inslapen. Wat ik me wel afvraag, is er verder onderzoek gedaan als in een longpunctie oid, bloedonderzoek, echo/foto van de longen en hart etc? Kan namelijk ook iets vanuit het hart zijn.


Er is verder geen onderzoek gedaan.
Heeft de kliniek verder ook niet geopperd. Ik weet dan ook eerlijk gezegd niet waar ik het moet zoeken?
Om welke onderzoeken zou ik dan nog kunnen vragen?

Wel kwamen ze met puffers / dampers om de ventipulmin te kunnen stomen. En ook de dampbox in Utrecht is genoemd.


Nou dan mag je ook wel een skup onder de kont krijgen en daar zelf achteraan gaan ;) Er zijn genoeg onderzoeken nog te doen. En zeker omdat het al 8 jaar loopt had je ook een second opinion of iets kunnen doen. Bel even met een kliniek, een andere dan waar je eigen dierenarts zit, leg het even uit en overleg wat zinvol is en wat jij zou willen. Dat lijkt me toch wel stap nummer 1...

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:02

Mijn astma paard had het alleen in de winter zwaarder, nu voor het eerst ook in de zomer. Ik ben Puur pollen gaan geven en dat werkte echt heel goed.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 20:05

Earth schreef:
]

Nou dan mag je ook wel een skup onder de kont krijgen en daar zelf achteraan gaan ;) Er zijn genoeg onderzoeken nog te doen. En zeker omdat het al 8 jaar loopt had je ook een second opinion of iets kunnen doen. Bel even met een kliniek, een andere dan waar je eigen dierenarts zit, leg het even uit en overleg wat zinvol is en wat jij zou willen. Dat lijkt me toch wel stap nummer 1...


Vind dit wel heel kort door de bocht. En best wel een botte opmerking. Als of ik niet goed voor mijn dieren zorg.
Ik vraag hier niet voor niks om mensen die mee willen denken. Omdat ik het niet weet en ik het beste voor heb met mijn dieren.

Er is in 8 jaar tijd 2x een dierenarts geweest omdat ze een aanval had. Verder heeft ze er niet tot nauwelijks last van gehad.
Wat had ik dan moeten laten onderzoeken de voorgaande jaren?
En de afgelopen maanden is het heel erg geweest waar door de dierenarts er te vaak was.
Nu is het weer koeler en vochtiger en is ze weer een stuk beter.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:50

felicity schreef:
zacharyhill schreef:
Als ik je verhaar lees zie ik mijn eigen paard.. Heel herkenbaar. Mijn paard hoest er wel bij. Ik heb met mijn paard op de kliniek geweest en daar heeft hij een longspoeling gehad. Zijn longen zijn echt heel slecht. Sinds een aantal jaar heeft hij er ook zware hartritmestoornissen bij dat doet hem ook niet goed.

Hij krijgt gestoomd hooi ik heb een haygain staan, 2 schepjes ventipulmin granulaat foenegriek en ecostyle long vitaal bij. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal daar ligt vlas in hij mocht niet op stro staan.

Met de warme dagen had hij het ook heel erg zwaar en stond hij al pompend in de schuilstal terwijl hij op de wei kon en daar ook schaduw had. Hij had het erg zwaar en toen heb ik gezegd dat het klaar was. De dierenarts is er toen bij geweest maar hij klonk toen voor zijn doen vrij goed. De dierenarts heeft heb een injectie Dexafort gegeven en hij knapte weer flink op. Dit weer is zijn beste weer.

Ik weet niet hoe het volgend jaar zomer zal zijn hoe hij dan weer is. De winter komt hij altijd wel goed door hij loopt weer lekker te etteren en te donderen naar de rest en is hij happy, of hij nog een zomer gaat halen weet ik bij hem niet. Ligt ook aan zijn hart als dat plots stopt........Tevens heeft hij een zwakke kies breekt die verder kapot is het ook klaar de tandarts kan er niet bij hij heeft een klein smal bekkie deze moet er onder narcose uit dat durf ik niet meer aan ook geen lange trailer rit stel dat er wat gebeurt onderweg...


:(:) Wat ontzettend naar dat die van jou er ook zo'n last van heeft.

Wat doet een longspoeling? Kun je daar mee zien hoe goed of hoe slecht het gesteld is?

Ventipulmin granulaat ken ik niet. Dat geef jij echt preventief naast de foenegriek en de ecostyle long vitaal. Merk je bij deze combi ook echt verschil?


broncho alveolaire lavage (BAL), ofwel een longspoeling, is een eenvoudige en relatief paardvriendelijke manier om daar achter te komen. Het paard wordt voor dit onderzoek gesedeerd en de hoestreflex wordt tijdelijk wat gedempt. Vervolgens wordt er een dunne siliconenslang diep in de longen ingebracht. Met een ballonnetje aan het uiteinde wordt een stukje long tijdelijk afgesloten. Met een lichaamswarme fysiologische zoutoplossing worden cellen uit de longblaasjes gespoeld die in het laboratorium mooi geprepareerd worden voor de microscoop, geteld worden en door een internist van onze kliniek worden geïnterpreteerd. Hiermee kun je bijvoorbeeld bepalen of er sprake is van irritatie van de longen of van een allergie.” ik heb dit even gekopieerd van internet komt uit het blad bit.

Het is ook weer al 8 jaar geleden dat ik met hem op de kliniek was.

Ventipulmin granulaat geef ik omdat hij de siroop absoluut weigert te eten, granulaat is een poeder dat ik met lijnzaadolie door zijn voer geef dat eet hij wel ik geef hem dit dagelijks stop ik een paar dagen omdat het op is en ik niet per direct nieuwe kan halen hoest hij meer. Hij kan echt niet zonder. De foenegriek is voor zijn weerstand. Oja hij krijgt ook standaard de rhino inenting ter preventie vanwege zijn longen. hij is 2 jaar geleden zo ziek geweest dat ik dacht dat hij er tussen uit glipte. De ecostyle long vitaal krijgt hij sinds kort erbij of het helpt geen idee maar ik probeer echt alles....Ik heb een potje paardenvicks om in zijn neus te smeren hij lijkt hier wel wat meer lucht van te krijgen.

Wat bij hem wel heel goed werkt zijn de Dexafort injecties deze heeft hij een 2 maand geleden gehad omdat hij het zo erg benauwd had je zag hem opknappen zo bizar. De injectie versterkte ook de werking van de ventipulmin.

Popstra
Berichten: 13727
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:55

Ik zou als ik jou was wel verder onderzoek laten doen. Een longspoeling om kweekje te maken om te kijken waar ze daadwerkelijk allergisch voor is en laat ze met een camera binnenin de luchtwegen kijken. (In Utrecht bijv)
Dit is het enige wat een goede diagnose zal brengen. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:16

felicity schreef:
Sadira schreef:
Zou 24/7 buiten staan jaarrond haar niet kunnen helpen ivm veel minder stof?


Dankjewel voor het mee denken.

Ze komt nu van 24/7 buiten. Maar dat was ook geen optie voor haar in de winter. Ze hadden daar geen schuilstal wel een rij bomen als beschutting. Maar daar deed ze het ook niet geweldig op ondanks een deken.

Ze staat nu in een inloopstal. Met een klein stukje bestraat buiten. Op rubberen matten met of nat hooi of voordroog. Daar is dus geen stof van droog hooi of bodembedekking in de buurt. En dat gaat nu goed. Overdag loopt ze gewoon op de wei.

Maar met de warme dagen had ze het zo zwaar benauwd. Ik weet dus niet of dat kwam door het warme weer, pollen, stof, zand of iets heel anders.


Dus zorgen voor een plek waar ze 24/7 buiten kan met inloopstal heeft je probleem opgelost. Ik vind het vrij duidelijk te lezen in je verhaal dat opstoten steeds komen nadat je ze toch op stal zet, ook al is het voor een nacht. Waarom doe je dat? Ik zou het paard gewoon buiten laten ten allen tijde. wij hebben ook een oudere pony met luchtwegproblemen en heeft exact hetzelfde verhaal als de jouwe, wij hebben ze verhuisd naar 24/7 buiten met schuilstal. En dan ook gewoon daar laten staan, niet verhuizen en al zeker niet terug op stal zetten. Heeft nooit meer last gehad en ook niet in de zomer. Dat je paard het lastiger heeft in de hitte is logisch. Maar zet je paard aub nooit meer op stal, ook niet voor even omdat het winter is. Dat maakt het enkel erger!

Anoniem

Re: Luchtwegproblemen wat een hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:23

Ik heb ook een paard met stofallergie en het enige wat echt werkt is NOOIT meer op stal.
Daarbij in zeer droge periodes eigenlijk buiten sproeien.

De winter komen wij altijd zonder problemen door en sinds ik ze aan huis heb de zomer ook weer beter.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 19:16

Heleennn schreef:
Dus zorgen voor een plek waar ze 24/7 buiten kan met inloopstal heeft je probleem opgelost. Ik vind het vrij duidelijk te lezen in je verhaal dat opstoten steeds komen nadat je ze toch op stal zet, ook al is het voor een nacht. Waarom doe je dat? Ik zou het paard gewoon buiten laten ten allen tijde. wij hebben ook een oudere pony met luchtwegproblemen en heeft exact hetzelfde verhaal als de jouwe, wij hebben ze verhuisd naar 24/7 buiten met schuilstal. En dan ook gewoon daar laten staan, niet verhuizen en al zeker niet terug op stal zetten. Heeft nooit meer last gehad en ook niet in de zomer. Dat je paard het lastiger heeft in de hitte is logisch. Maar zet je paard aub nooit meer op stal, ook niet voor even omdat het winter is. Dat maakt het enkel erger!



Word er wel gelezen?

Nogmaals ze staat nu s'nachts in een loopstal. Ze kan zelf kiezen of ze buiten op het stoepje staat of binnen op rubberen matten. Er is geen droog hooi of stro of ander stof in de buurt.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Luchtwegproblemen wat een hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:24

Ik zou toch eens kijken of vernevelen ( evt in combi met puffer) effect heeft...
De flexineb kan je voor 10 dagen( of langer als je dat wenst) huren..

Ik heb deze nu ruim een maand in bezit en dindsdien echt veel verbetering,juist in die warme dagen..
Ik vernevel nu nog gewoon zoutoplossing, maar heeft eerder 10 dagen verneveld met atrovent. Daarnaast een flixotide puffer. Niet geheel klschtenvrij, maar zeer duidelijke verbetering..

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:42

Ik lees overal dat je paard op stro staat\stond. Dit is echt het slechtste wat je kan doen bij een paard met astma problemen! Daar zit zo veel stof in.. daar schrik je gewoon van. Vlas is dan een veel betere keus.

Wij hadden een tinker met stof en schimmelallergie. Hij stond zo veel mogelijk buiten, had een stal met vals waar hij zelf kon besluiten of hij binnen of buiten stond. Daarnaast had hij ook astma pufjes. Dit heeft een lange tijd goed gewerkt. Waren dezelfde als voor mensen, maar ik ben de naam kwijt. Een luchtweg verwijder en een ontstekingsremmer. Hij heeft het nog zeker 4 jaar gedaan (is uiteindelijk 24 geworden). Waarschijnlijk is hij niet aan zijn longen overleden, maar aan een tumor.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 19:49

felicity schreef:
Word er wel gelezen?

Nogmaals ze staat nu s'nachts in een loopstal. Ze kan zelf kiezen of ze buiten op het stoepje staat of binnen op rubberen matten. Er is geen droog hooi of stro of ander stof in de buurt.


Ze staat s'nachts in een inloopstal op rubberen matten
En nu met dit weer heeft ze nergens last van.

Ik hoef geen commentaar dat ik het vroeger beter of anders had moeten doen. Daar heb ik nu niks meer aan.

Ik vraag om wat ik nu kan doen. En hoe ik het kan voorkomen dat ze van de zomer weer benauwd staat.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:02

felicity schreef:
Heleennn schreef:
Dus zorgen voor een plek waar ze 24/7 buiten kan met inloopstal heeft je probleem opgelost. Ik vind het vrij duidelijk te lezen in je verhaal dat opstoten steeds komen nadat je ze toch op stal zet, ook al is het voor een nacht. Waarom doe je dat? Ik zou het paard gewoon buiten laten ten allen tijde. wij hebben ook een oudere pony met luchtwegproblemen en heeft exact hetzelfde verhaal als de jouwe, wij hebben ze verhuisd naar 24/7 buiten met schuilstal. En dan ook gewoon daar laten staan, niet verhuizen en al zeker niet terug op stal zetten. Heeft nooit meer last gehad en ook niet in de zomer. Dat je paard het lastiger heeft in de hitte is logisch. Maar zet je paard aub nooit meer op stal, ook niet voor even omdat het winter is. Dat maakt het enkel erger!



Word er wel gelezen?

Nogmaals ze staat nu s'nachts in een loopstal. Ze kan zelf kiezen of ze buiten op het stoepje staat of binnen op rubberen matten. Er is geen droog hooi of stro of ander stof in de buurt.

Wat doet je denken dat ik niet gelezen heb? Dat ze nu in een loopstal staat neemt niet weg dat je ipv 24/7 buiten behouden je paard daar weggehaald hebt en weer op stal hebt gehad ondanks dat je wist dat dit niet goed zou gaan. Ik snap dat niet. Dan is het ook logisch dat ze er op den duur meer last van krijgen ook al pas je de omstandigheden opnieuw aan naar een meer positieve situatie. Elke dag in het stof voor zo’n paard is er een die impact heeft op de longen. Ik snap dat echt niet, dat je dan alsnog je paard binnen zet en dan nog in de buurt van een stro opslag...

Dus geen reden om te benadrukken dat wij beter moeten lezen. Er wordt bedoeld dat je niet slim gehandeld hebt met die stalperiodes. Dat kan blijvende impact hebben op de longen als die al slecht zijn. Dus ook al staat ze nu altijd buiten, wat gebeurd is is gebeurd en het zou kunnen dat dit daar een gevolg van is. (Dat ze er meer of sneller last van heeft)

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Luchtwegproblemen wat een hel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 20:13

Ik word hier zo moe van.

Dier heeft jaren op stal gestaan zonder problemen. Het is fout gegaan door een beschimmelde baal hooi waar ze mee opgestrooid hebben een paar maanden geleden.

Maar nogmaals ik hoef niet te horen hoe stom ik ben. Ik vraag wat ik nu kan doen om te voorkomen dat ze weer benauwd staat van de zomer.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Luchtwegproblemen wat een hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:06

Heb je geen pufjes?
Kende een ijslander met astma, die kreeg dagelijks pufjes en een nieuw forest die op slechte dagen pufjes krijgt