Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 18:39

Nog niet eerder meegemaakt; onze pony maakt proppen van zijn hooi sinds gister de tandarts (tevens dierenarts) is geweest.

Er is niet veel meer dan (electrisch) vijlen gebeurd. Hij had wat scherpe randen en dat heeft hij bijgewerkt, aldus de tandarts.
Nadat hij goed wakker was heb ik hem even laten grazen maar zag ik dat als prop er weer uitkomen. Nog maar weer in een lege stal gezet. 4 Uur na de sedatie de kliniek maar gebeld en zij gaven aan dat het voor nu geen kwaad kon als hij goed wakker was. Dat was hij. Dan zou het de volgende ochtend wel over zijn.

Vanmorgen hoorde ik van de staleigenaar dat hij nog steeds proppen maakt van zijn hooi. Tandarts (kliniek) weer gebeld. Deze gaf aan dat het wel kaakpijn zou zijn en als het vanmiddag niet beter zou zijn, ik 6 dagen pijnstilling kon halen.

Staleigenaar gaf aan vanmiddag; nog steeds proppen. Ik vind het erg vreemd. Ik ben de metacam gaan halen uit mijn werk en met mijn dochter naar pony gegaan. Hoefsmid kwam tenslotte ook.

Ik heb totaal niet het idee dat hij pijn heeft. Kort gras lijkt hij wel weg te krijgen maar hooi komen er al grote proppen weer uit.
Voor nu heb ik besloten om hem in ieder geval 1 dag metacam te geven en te zien of hij dan morgen beter eet. Ik ga dit echter niet 6 dagen aankijken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Deze tandarts heb ik overigens al een paar jaar bij onze pony's en altijd prima ervaring mee. Ik vind het nu wél heel vervelend dat ze niet komem kijken en het afdoen met 6 dagen pijnstilling. Dat zit me niet helemaal lekker nu.

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 20:11

Sommige paarden moeten soms even wennen als het ineens anders voelt in de mond.
Mijn ruin heeft vaak 2 tot 4 dagen nodig om te wennen en weer normaal te kunnen eten.

Eet hij zijn krachtvoer wel gewoon?

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 20:19

Brok hebben we nog even achterwege gelaten. Kort gras kan hij eten.
Zijn hooi is het probleem. Dat lijkt hij niet te kunnen kauwe, dat worden proppen en komen weer naar buiten:

Afbeelding

Wennen vind ik daarom niet erg aannemelijk. Ook omdat er vorig jaar meer aan zijn gebit moest gebeuren dan dit keer. Vorig jaat stond hij met een uur weer alles te eten.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 20:20

Grote kans dat het té glad geveild is en het gebit nu anders of gevoelig aanvoelt of dat het doordat het zo glad is hij het hooi minder goed kan kauwen.

Zou het nog even een paar dagen de tijd geven en anders toch maar weer bellen.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 20:23

Mijn haflinger van 30 heeft dit ook altijd, voelt dan toch anders aan na een tandartsbehandeling schijnbaar. Weet niet hoe oud je pony is? Ik zou het in ieder geval even aankijken, eventueel ondersteunen met Metacam. En je kan slobber (vb. Seniores Priores) geven als je bang bent dat je pony niet genoeg binnenkrijgt.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 20:26

Change3x schreef:
Grote kans dat het té glad geveild is en het gebit nu anders of gevoelig aanvoelt of dat het doordat het zo glad is hij het hooi minder goed kan kauwen.

Zou het nog even een paar dagen de tijd geven en anders toch maar weer bellen.


Tandarts zelf geeft aan dat het wel kaakpijn zal zijn van de kaakklem. Daar is hij echter totaal niet gevoelig hij eet ook gewoon het korte gras op de schrale wei voor zover ik vanmiddag kon zien. Mijn gevoel zegt ook te glad geveild. Hii heeft nu metacam gehad dus ik kijk het inderdaad maar even aan.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 20:29

Mloes schreef:
Mijn haflinger van 30 heeft dit ook altijd, voelt dan toch anders aan na een tandartsbehandeling schijnbaar. Weet niet hoe oud je pony is? Ik zou het in ieder geval even aankijken, eventueel ondersteunen met Metacam. En je kan slobber (vb. Seniores Priores) geven als je bang bent dat je pony niet genoeg binnenkrijgt.


Pony is 5. Heeft dit niet eerder gehad na gebitsbehandeling. Tandarts geeft aan als het om wennen zou gaan, hij vanmorgen wel al beter had moeten eten. Ik weet het ook niet, het verbaast me nogal. Zeker ook dat er dan meteen maar voor 6 dagen metacam wordt voorgeschreven zonder nog even zijn gebit te zien.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 20:47

Mijn eerste gedachte is ook te glad geveild...kan met een paar dagen beter zijn, dat hij even moet wennen. En anders zou ik zeker de tandarts weer bellen en die eens laten kijken wat er aan de hand kan zijn en of hij mee kan denken. Het is immers wel de bedoeling dat ze beter worden van een behandeling, zeker als er geen bijzonderheden waren zou hij er niet slechter van moeten worden.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 20:51

Helaas komt het mij ook bekend voor. Bij mijn pony is dit heel lang zo gebleven. Tandarts, ook dierenarts en goed aangeschreven bis meerdere keren terug bgeweest. Hij kon het probleem niet vinden. Maar ik zat er wel mooi mee.
We zijn nu anderhalf jaar verder, eten gaat steeds beter, maar nog niet als vanouds. Ze kauwt op een andere manier ofzo, je hoort haar nu een soort van smakken.
Durf haar ook niet nog een keer te behandelen ondanks dat ze nu eigenlijk echt wel weer moet qua tijd.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:00

"Qua tijd"? "If it ain't broken don't fix it".

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 21:15

0000 schreef:
Mijn eerste gedachte is ook te glad geveild...kan met een paar dagen beter zijn, dat hij even moet wennen. En anders zou ik zeker de tandarts weer bellen en die eens laten kijken wat er aan de hand kan zijn en of hij mee kan denken. Het is immers wel de bedoeling dat ze beter worden van een behandeling, zeker als er geen bijzonderheden waren zou hij er niet slechter van moeten worden.


Hij ging idd voor de jaarlijkse tandarts beurt, iets eerder omdat ik het vermoeden had dat hij er al aan toe was (overal op bijten, onrustige aanleuning) Hij had inderdaad aan beide kanten wat scherpe randen waar hij al last van had. Verder was er niets bijzonders. Vantevoren dus geen enkel (eet)probleem. Dan voelt het wel heel zuur als je ineens verder van huis bent ná een behandeling.

Stel dát het te glad geveild is, is dat met een paar dagen wat ruwer en dus 'werkbaar' voor paarden of kan een tandarts daar nog wat mee?
Mijn probleem zit 'm er ook een beetje in dat de pony maagzweren heeft gehad. Dus als hij nu steeds 's nachts op stal amper iets kan eten, krijgen we dat weer + pijnstillers daar bovenop = recept voor maagzweren. Vandaar dat ik wat verbaasd ben over deze aanpak (zelfde kliniek die zijn maagzweren heeft behandeld)
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 15-09-20 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:16

Ik zou het even aankijken inderdaad zeker als hij gister pas geweest is. Hier komt de tandarts al 10 jaar en het verschilt het keer of ze proppen maken na de tandarts. Na een paar dagen is het meestal weer over. In principe is metacam niet per se nodig

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:22

Even een paar emmers geweekte grasbrok/fibre nuggets geven en met een aantal dagen is het gladde weer ruwer en lukt het hooi eten vaak wel weer. Meestal zegt een tandarts er ook wel bij dat er een paar dagen wat proppen kunnen komen.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 21:30

Lindsey_99 schreef:
Even een paar emmers geweekte grasbrok/fibre nuggets geven en met een aantal dagen is het gladde weer ruwer en lukt het hooi eten vaak wel weer. Meestal zegt een tandarts er ook wel bij dat er een paar dagen wat proppen kunnen komen.


Heeft een tandarts bij ons nog nooit gezegd en heb het ook nog nooit eerder meegemaakt. Ze stonden allemaal altijd met 1,5 uur weer normaal te eten.

Ik ga even kijken naar grasbrok!

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 23:05

Dit is niet normaal. Vind het zelfs vreemd dat er mensen zijn die zeggen dat dit normaal is na een behandeling. Sommige paarden hebben aantoonbaar pijn en die maken nog geen proppen. Als je pony dus proppen maakt is er echt iets heel ergs mis. Dit kan zijn te glad gevijld. Maar het kan ook zijn dat je tandarts misschien een pulpa heeft open gevijld. Als mijn paard na een behandeling proppen maakt zou die tandarts echt niet meer terug hoeven komen.
Ik ken paarden waar ze volledige kiezen trekken en je het daarna niet eens bij merkt.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 23:07

Mijn paard heeft standaard na de tandarts tot max een week moeite met het eten van ruwvoer. Dus idd, proppen maken.

Bij haar moet altijd veel gedaan worden (elk half jaar) dus na de behandeling moet ze wennen aan haar 'nieuwe' gebit.

Persoonlijk zou ik dingen als metacam e.d. nog even afwachten. Maar dat is puur uit mijn ervaring met mijn paard.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 23:56

Dit is idd niet normaal. Zoals het ook niet normaal is dat je paard gevoelig loopt na de smid.

Waarschijnlijk is het te glad gevijld. Dit is niet met een paar dagen opgelost helaas.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 00:02

Mijn paard heeft dit eenmaal gehad na behandeling, heeft een week geduurd voor ze weer normaal at, gras ging toen het beste. Heb haar toen slobber gegeven en bietenpulp.

Moet ook zeggen dat ze ook erge kaakpijn had van de klem, die avond kon ze amper haar mond openen,maar met een week of anderhalf en ze was weer zichzelf.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 01:14

nicky_rilana schreef:
Dit is niet normaal. Vind het zelfs vreemd dat er mensen zijn die zeggen dat dit normaal is na een behandeling. Sommige paarden hebben aantoonbaar pijn en die maken nog geen proppen. Als je pony dus proppen maakt is er echt iets heel ergs mis. Dit kan zijn te glad gevijld. Maar het kan ook zijn dat je tandarts misschien een pulpa heeft open gevijld. Als mijn paard na een behandeling proppen maakt zou die tandarts echt niet meer terug hoeven komen.
Ik ken paarden waar ze volledige kiezen trekken en je het daarna niet eens bij merkt.


Ik heb in de tussentijd ook een andere tandarts (dierenarts) gebeld omdat ik jouw mening deel. Deze geeft ook aan dat het niet normaal is voor deze behandeling. Hij zou best even last kunnen hebben, maar dan moet het de volgende ochtend over zijn.
Zij geven aan dat nu hij toch metacam heeft gekregen, dat zeker morgen verbetering moet geven, zo niet dat ik aan de bel moet trekken. Ik ga dan toch morgen deze andere tandarts laten komen mocht hij morgen wederom geen hooi hebben kunnen eten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 02:51

Goh, van de week was er ook al zo een topic.....

TS, onwijs balen en helaas herkenbaar.

Ik was verhuisd en hier naar een tandarts gezocht. Iemand gekozen die ook veearts is en echt goede reputatie heeft.

Ik wacht nooit een jaar, want 4 oudere paarden en de nieuwe van 13 wilde ik ook laten doen.

Ik gaf per paard wel aan of er klachten waren en welke. Tandarts had ook camera en goed licht. Af en toe de klem los tussendoor, dus alles leek heel goed.

Na enkele dagen wilde ik mn ruin een bit in doen en hij stonk enorm en reageerde veel te heftig. Toch rondje gereden buiten, maar hij reageerde echt vreemd.

De shet stonk ook en de oude merrie gooide haar eten uit de emmer. De shet propte wat, maar die mist alle snijtanden en nu 5 kiezen. Eet verder gewoon goed.

Heb daarop geprobeerd in contact te komen, maar ging moeizaam. Kreeg een gesproken bericht dat het normaal was en tijd kostte.
En advies voor het morsen van mn merrie: Ik moest grasbrok halen en natmaken...Waar ze dus tot die gebitsbehandeling geen echte problemen had en al wiesencobs kreeg wat ze dus ook morste opeens.

Na 2 weken nog eens aangegeven, maar werd weer weggewuifd. Ik heb daarop een andere tandarts laten komen.

Mn ruin kon wel van rechts naar links, maar niet andersom. 1 Kies zat enorm los, dus had hij echt veel last van. De kies is getrokken en zijn gebit is nog nagelopen. Geur is weg en meneer is weer vlotter met kauwen en heb hem weer gereden zonder problemen.

Mn oude merrie haar gebit is op zich heel netjes en eerste tandarts ( hier dan ) vond het een mooi gebit. Maar de 2e tandarts heeft haar snijtanden in balans gebracht zodat de kiezen elkaar weer raakten. Ze morst nog een ietsje pietsje klein beetje, maar de 2e tandarts is voorzichtig geweest gezien haar leeftijd en het was daarvoor niet netjes gedaan, maar wel al gedaan.

Als ik dan de positieve reacties bij iemands naam lees en wat ze durven te rekenen omdat ze zichzelf ook beter vinden dan de rest, schrik ik echt hoe we worden beinvloed eigenlijk. Nu heb ik wel al lang paarden en al bijna mn hele leven worden de gebitten gedaan. Als ik wat vermoed, moeten ze komen en ik kijk niet naar een jaar als het eerder moet in mijn ogen.
Maar het is wel iets wat buiten de klachten om heel moeilijk te beoordelen is voor de eigenaar. Je kan gewoon niet ver genoeg in de mond kijken en voelen. Je moet een "expert" vertrouwen als ze er zijn en liefst mee kijken. Maar zelfs dan blijft het toch lastig.

Is niet de eerste keer dat ik na een gebitsbehandeling niet tevreden was, maar de vorige keer kwam de tandarts netjes terug om het te bekijken.

Wat in het andere topic ook is genoemd; Tandartsen moeten eigenlijk tussendoor af en toe pauze inlassen. Ik zei het daar ook; Ik heb er 2 die echt zo ver heen zijn dat je ze een uur zou kunnen vijlen op standje meest wijd. Maar dan hebben ze achteraf vast last.
Maar ook 3 die iets blijven rommelen met hun tong en mond en zeker de tong niet geforceerd mag worden.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:58

Koekie73 schreef:
nicky_rilana schreef:
Dit is niet normaal. Vind het zelfs vreemd dat er mensen zijn die zeggen dat dit normaal is na een behandeling. Sommige paarden hebben aantoonbaar pijn en die maken nog geen proppen. Als je pony dus proppen maakt is er echt iets heel ergs mis. Dit kan zijn te glad gevijld. Maar het kan ook zijn dat je tandarts misschien een pulpa heeft open gevijld. Als mijn paard na een behandeling proppen maakt zou die tandarts echt niet meer terug hoeven komen.
Ik ken paarden waar ze volledige kiezen trekken en je het daarna niet eens bij merkt.


Ik heb in de tussentijd ook een andere tandarts (dierenarts) gebeld omdat ik jouw mening deel. Deze geeft ook aan dat het niet normaal is voor deze behandeling. Hij zou best even last kunnen hebben, maar dan moet het de volgende ochtend over zijn.
Zij geven aan dat nu hij toch metacam heeft gekregen, dat zeker morgen verbetering moet geven, zo niet dat ik aan de bel moet trekken. Ik ga dan toch morgen deze andere tandarts laten komen mocht hij morgen wederom geen hooi hebben kunnen eten.



Lijkt me heel verstandig! Ben benieuwd hoe het verder gaat...

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:03

Dit probleem heb ik 2x gehad bij onze paarden.

1 keer te glad geveild de andere keer bleek een losse dop de boosdoener. In geval van het eerste indd een weekje aankijken, je kan toch weinig doen.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:34

Hier komt het ook wel eens voor. Niet vaak, maar 2x eerder heb ik dit gezien bij m'n merrie. Voornamelijk als het wat langer heeft geduurd, idd soort van spierpijn ga ik dan vanuit. Ze staan toch een tijd met zo'n sper ding op, hoofd hoog en mogelijk wat wennen aan het nieuwe gebit. Ik heb na een flinke lange kies behandeling ook een kaak die zegt 'wtf' waardoor ik niet zo goed en stevig kan kauwen.

Na een paar dagen is het dan weer over. Als het langer aanhoudt zou ik ze wel weer even bellen.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 17:54

Omdat ondanks de metacam hij vandaag alleen maar grotere proppen maakt van het hooi komt er morgen gelukkig een andere tandarts kijken.
Ik weet dat zij altijd heel vol zit dus vind het zo super dat ze toch komt.

FjordFiesta

Berichten: 111
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Twente

Re: Pony maakt proppen na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:23

Bij ons op stal staat ook een al wat ouder paard waarbij de vorige tandarts de kiezen te glad gevijld heeft. Deze heeft ook moeite met hooi eten. Er zitten ribbels op de kiezen en die moeten onaangetast blijven omdat de kiezen als een molensteen malen. Bij een jonger paard kunnen de ribbels herstellen, bij een ouder paard helaas niet.