Pony krijgt ineens witte stippen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Pony krijgt ineens witte stippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 08:53

Aller eerst, sorry voor de modjes als het hier verkeerd staat!

Mijn pony (een 5,5 jarige friesxhaflinger) heeft sinds een aantal weken witte stippen.
Het begon met deze stip op zijn buik:
Afbeelding

En niet veel later zijn er steeds meer stipjes bij gekomen;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Doordat mijn telefoon aan het einde van zijn leven komt en het uploaden is de kwaliteit wat slechter geworden waardoor ze minder wit lijken dan ze daadwerkelijk zijn)

En ik heb werkelijk geen idee wat dit kan zijn? Ze zitten over zijn hele lichaam verspreid
Het kan niet van kleine wondjes komen, want die heeft hij dagelijks en in de afgelopen 5 jaar nog nooit maar 1 wit haartje gezien daardoor (hij is sinds dat hij 3 maanden was van mij en met 8 maanden mee naar huis gegaan)

Hij heeft verder geen aftekeningen op zijn 3 stipjes na op zijn voorhoofd (daar is hij mee geboren)
Afbeelding
Dit is het enige aangeboren wit op zijn vacht, verder had hij als veulen een half witte staart (de bovenkant was wit en daaronder donkerbruin/zwart)

Kan het birdcatcher spot zijn? Of moet ik het antwoord van binnen in vinden? Ben wel erg benieuwd!

Overigens lijkt hij zwarte manen en staart te hebben op foto’s, maar hij heeft donkerbruine manen :)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pony krijgt ineens witte stippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:00

De mijne heeft op zijn 12de ook opeens een witte vlek in zijn hals gekregen, de grootte van een 2 euro stuk. Paard is nu topfit maar die witte vlek is nooit meer veranderd.
Als het gewoon witte haren zijn en verder niets raars zou ik me er niet druk om maken en het zien als natuurlijke verkleuringen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:02

Ik durf te gokken op birdspots.
Hier ook ééntje die opeens zo een paar witte verfspetters kreeg :D

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 09:04

@poekkie wat apart zeg! Die van Amado zijn op zijn grootst nu bijna een cm

Maak me er ook niet zozeer druk op, pony is topfit en zit goed in zijn vel en vacht, dus hij lijkt nergens last van te hebben. Maar ben vooral nieuwschierig naar wat het kan zijn waardoor hij ineens die stippen krijgt :)

@pandora2
Haha staat wel leuk vind ik, ineens wat witte stipjes! Ik durf ergens ook wel te gokken op spots, maar had gelezen dat dat voornamelijk bij vossen voorkomt. Nu heb ik dus verder echt geen verstand van vachtkleuren etc haha dus vandaar mijn twijfel

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:06

Ja, dat lees ik ook inderdaad.
Mijne is heel donkerbruin, maar haar grootvader was donkervos. De voorvaderen tellen dus ook mee misschien :P

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Pony krijgt ineens witte stippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 09:08

Haha ja dat zou ook nog mogelijk zijn ja!
Ik heb geen idee of er een vosgen zit in de haflinger kant (mams is haflinger, vader fries) en dat het vanuit daar is gekomen
Vind het allemaal wat ingewikkeld met vachtgenen haha

Sfh1992

Berichten: 182
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Julianadorp

Re: Pony krijgt ineens witte stippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:20

Hier een keer een paard meegemaakt wat ook ineens witte plekken kreeg, bleek bij hem een koper tekort te zijn.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:30

Mijn koffievosje krijgt met de jaren ook steeds meer witte haartjes en plekjes hier en daar. Ze is sooty (heeft iemand mij ooit verteld, zelf geen verstand van) en heeft o.a roan/stekelharig en palomino in haar voorouders. Haar veulen (van een zwarte vader) is ook vos stekelharig :)
Ik maak me er geen zorgen om.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Pony krijgt ineens witte stippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:28


Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pony krijgt ineens witte stippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:31

Mijne is een volle haflinger, zit misschien in het ras :=

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pony krijgt ineens witte stippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:34

Ik denk ook birdcatcher spots.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:07

Sfh1992 schreef:
Hier een keer een paard meegemaakt wat ook ineens witte plekken kreeg, bleek bij hem een koper tekort te zijn.



Dit inderdaad.