Lotgenoten met IBD gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Lotgenoten met IBD gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 14:43

Gisteren is na een jaar zoeken en dokteren bij mijn paard IBD vastgesteld.
Voor nu krijgt hij 8 weken Prednisolon en Bonapart colon. Ook moet hij op een onderhoudsdosis Omeprazol blijven staan ivm maagzweren in het verleden.

Ik kan er op internet weinig over terug vinden, maar wat kan er verder nog aan gedaan worden? Is het een progressief verloop of kan het met de juiste behandeling minder worden?
Hoe zijn jullie achter de aandoening van je paard gekomen, per toeval of gericht er naar gezocht?
Wat doen jullie nu nog met je paard, rijden, longeren of vervroegd pensioen?
Wat geven jullie aan voer, speciaal voer of gewoon van de winkel? Alleen hooi/voordroog of ook weidegang en evt luzerne?

Sorry voor alle vragen, maar ben nogal geschrokken van de diagnose :(

laetitia98

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Ergens in een gat

Re: Lotgenoten met IBD gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 14:47

Hoi,
Ik heb met mijn paard ook het hele maagzweren en IBD traject doorlopen. Heel heftig maar die van mij reageerde goed op de prednisolon dus is er goed boven op gekomen en doe er alles weer mee.

Hou er zeker rekening mee, altijd eten voor rijden. Onbeperkt hooi/ kuil net waar je paard het fijnste op doet. Aangepast voer met weinig zetmeel en suiker en bij weekendjes weg of grote wedstrijden geef ik omeprazol bij.

Helaas ken ik ook iemand waarbij haar paard niet op de prednisolon reageren en die heeft ze helaas in moeten laten slapen. Dus mij hebben ze verteld dat het herstel heel erg afhangt van de reactie op de medicijnen.

Ik heb hier destijds een topic over gemaakt nu bijna een jaar terug dat ze met spoed naar Utrecht ging. Misschien heb je daar wat aan en anders kun je altijd een PB sturen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 22:03

Wat waren de problemen waardoor je naar de dierenarts ging? Als ik er zo over lees zijn er nogal wat verschillende verschijnselen, waardoor een antwoord op je vragen misschien wat lastig zijn. Hoe hebben ze het vastgesteld?

Hoe werd je paard gehouden toen je deze verschijnselen zag? Veel op stal of veel op de weide en dan: wat voor weide? Wat voor ruwvoer kreeg je paard en wat voor krachtvoer? Hoe lang stond hij vrij buiten? Alleen of met vriendjes, in een echt grote ruimte of in een beperkte ruimte? Hoe lang heb je het paard? Is er in deze vragen nog iets veranderd buiten de Prednisolon en de Bonaparte Colon?

Ik heb er zelf nog niet mee te maken gehad, maar het interesseert me zeker wel!

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Lotgenoten met IBD gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 09:47

Problemen waren, al een jaar slappe mest, koliek van voordrooghooi krijgen, niet dik te krijgen, spierverlies.
Paard is vorig jaar uit Ierland naar Nederland gekomen, liep daarvoor nog op de baan (renpaard). Eerst dachten we nog dat hij moest wennen aan zijn nieuwe leventje en aan het andere voer en hooi. Ik ben een jaar aan het zoeken geweest naar wat hij kon hebben. Maagzweren was sowieso een dingetje bij hem dus aan de Omeprazol. Dat leek wat te doen, maar de dunne mest bleef en ook de spierafbraak bleef.
Volgens mijn eigen veearts moest ik er een gedragstherapeut bij halen want alles zou psychisch zijn bij hem.
Doorsturen naar een kliniek wilde ze niet want ik moest hem maar laten inslapen want mijn paard was zwaar ongelukkig.
Uiteindelijk zelf maar gebeld naar de kliniek en mijn vermoedens van IBD uitgelegd. Binnen 2 weken kon ik langskomen en is er door middel van een echo IBD vastgesteld. Via een endoscopie konden ze zien dat zijn maagzweren wel weg waren, dus dat was een positief puntje.

Paard staat overdag in een gemengde kudde op de wei (9 hectare) en staat ‘s nachts op stal met voldoende hooi.
Voor de Bonpart kreeg hij Marstall fase&light en een worteltje.
Qua beweging stond hij op complete rust, soms een wandelingetje door het dorp maar meer niet.
Paard is een enorme binnenvetter en laat weinig zien qua gedrag. Eigenlijk is hij elke dag het zelfde... niet vrolijk, maar ook niet ongelukkig. Erg moeilijk paardje om te lezen zeg maar.
Verder ontzettend lief en braaf beestje, kan met elk paard opschieten en met elk mens :)

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:57

Wat een vreemde gedachtegangen van jouw eigen DA. Goed dat je je eigen gevoel bent blijven volgen en nu dus wel weet wat er aan de hand is.
Ik denk dat wat je nu doet voor en met je paard heel goed is, dat van een binnenvetter en gelijkmatig zijn in gedrag, lief en braaf herken ik heel erg in een paard dat bij ons op stal stond. Die heeft nooit de diagnose IBD gekregen, maar als ik alles er zo over lees had die het wel. Steeds terugkerende kolieken, nooit echt mooie vaste mest, in het voor- en najaar altijd echt diarree ( en dan speelden de kolieken ook meer op), altijd schraal, ik vond dat paard altijd in zichzelf gekeerd zien. Als je haar aandacht gaf vond ze dat prima, maar ze reageerde nooit uitbundig. Tijdens een bezoek aan de kliniek van Wolvega i.v.m. koliek is geconstateerd dat ze een verdikte dunne darmwand had. Dat paard is daarna op droog hooi overgegaan, Hartog Compactgras, een muesli waarvan ik het merk nu even niet meer weet en daar deed het paard het wel beter op dan voor die tijd. Later bleek overigens dat de dikke darmwand ook verdikt was, dit paard werd nog wel af en toe bereden op een rustig tempo. Ik denk dat zo'n 3 jaar na de diagnose het paard is ingeslapen, maar het had ook ngo wel andere klachten dan dit.

Dit is wel een interessant stukje denk ik, Marco de Bruin was degene die dit paard onder behandeling had destijds, ik spreek nu wel van zo'n 6-7 jaar geleden, in die tijd kan er best wel wat veranderd zijn in inzichten natuurlijk. Je zou eventueel eens contact op kunnen nemen met Wolvega: https://sportpaardenkliniek.nl/nl/home/ .
https://www.horsetalk.co.nz/2018/01/22/ ... se-horses/ , dit is het artikel waar ik het over had.