Rare "schijf" bult op schouder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Rare "schijf" bult op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 19:05

Heeft iemand dit al eens bij zijn/haar paard gezien? Het is een dikkere bult die aanvoelt als een schijf. Ik kan het van links en rechts tussen mijn vingers pakken (en dus 'haaks' op haar schouder draaien), maar niet van boven of beneden. Het viel mij drie dagen geleden op, toen was de "hoofdbult" dikker, zonder schijf eromheen. Die schijf zat er vandaag pas.

Zelf denk ik aan een allergische reactie op een wesp of hoornaar, of een trap van een weidegenootje.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GGFJ

Berichten: 73
Geregistreerd: 28-04-13
Woonplaats: Keulen

Re: Rare "schijf" bult op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:40

Iets soortgelijks had mijn tuin drie jaar terug op zijn achterbeen. Dat was een wespen steek en dat werd ook zo’n schijf.
Heeft ze het al lang? En is ze er gevoelig op?

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 19:57

GGFJ schreef:
Iets soortgelijks had mijn tuin drie jaar terug op zijn achterbeen. Dat was een wespen steek en dat werd ook zo’n schijf.
Heeft ze het al lang? En is ze er gevoelig op?


Het is me drie dagen geleden opgevallen, ze heeft lange manen die er overheen vallen dus misschien zat het er al eerder. Ze is er absoluut niet gevoelig op. Ik denk inderdaad vooral aan wesp of hoornaar omdat de kudde de laatste tijd onrustig is, en zelfs de leider van de kudde soms mee wegrent. Normaal gesproken rennen ze alleen als de leider ze stuurt, maar nu lijken ze allemaal weg te willen komen van iets en lopen daarbij ook alsof er iets achter/naast/onder ze is. Vorig jaar rond deze tijd zat er vaker een hoornaar.

Anoniem

Re: Rare "schijf" bult op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:33

Mijn paard krijgt deze schijven van een daas. Soms nog een heel stuk groter ook.

Ik spuit het een keer af en smeer er honingzalf of azijn omdat het kan gaan jeuken.

Anoniem

Re: Rare "schijf" bult op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:34

Meestal voel je dan een klein puntje in het midden trouwens en blijft er bij mij soms daar een klein korstje achter / kaal plekje (echt pas als de hele plek weg is).

Heiberg
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:42

Gestoken. Trekt wel weer weg! Soms blijft er een donkerder puntje achter. Heb je dat al gezien?

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 15:27

Heiberg schreef:
Gestoken. Trekt wel weer weg! Soms blijft er een donkerder puntje achter. Heb je dat al gezien?


Ik denk niet dat ik dat op een zwart paard goed zal kunnen zien, maar ik zal erop letten!