Paard voelt zich beroerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 12:23

Mijn paard voelt zich sinds gisteravond heel beroerd. Overdag hebben andere mensen haar nog vrolijk gezien, wel iets kreupel (wat nieuw was) maar niks heftigs.
Maar 's avonds was het mis. Ze liep heel slecht, in een vage soort travers. Ze was sloom, had verhoging.. Kortom ik heb meteen de da gebeld.
Conclusie : gaskoliek. Pijnstiller en darmontspanner erin en binnen een minuut liep ze weer helemaal goed.
S nachts nog een keer gaan kijken, weer gewandeld en ze had inmiddels gemest. Ondanks dat de pijnstiller toen al uitgewerkt was liep ze toen nog steeds best goed.

Maar vanochtend weer ziek. Een stalgenoot had eerder tegen me gezegd dat ze er goed en rustig bij stond, maar ze was weer sloom, niet zichzelf. Het rare loopje was weer terug. Nu compleet met snotneus en een vies oog. Ze had veel gedronken, weinig gegeten (gok kwart plak hooi) Da weer gebeld en ik kreeg goed nieuws : de darmen klonken weer heel normaal. Maar wat dan? Duidelijk verkouden, maar dat was helemaal nieuw. Zere voeten, terwijl ze gister niet reageerde op de tang.

Heeft iemand misschien een idee? Ik laat iig even mestonderzoek doen en start voorzichtig een zandkuur.. En duim dat ze erdoor komt. Arme meid heeft het erg zwaar gehad zo de laatste tijd..


Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 12:35

Ja ze heeft wel gemest, ook gewoon nette grote hopen en ze doet het ook op een normale manier.
De koorts en verhoogde hartslag waren vanmorgen trouwens weg.

De dierenarts vond het een moeilijk verhaal, dus Mel staat nog gewoon apart en had weer een pijnstiller gekregen en moest het maar aankijken eigenlijk. Het was vandaag wel een andere pijnstiller, deze werkt 24u..


Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 12:36

Nouvel schreef:
Als ze zo raar loopt lijkt het bijna wel een soort zenuwprobleem.
Kan het geen rhino zijn?
Of iets giftigs binnen gekregen?
( eikels, esdoornzaden, etc...)

Maar dan is het toch ook raar dat het binnen een minuut over is met een pijnstiller? Ik dacht trouwens gisteren aan een hersenbloeding ofzo toen ik dr eerst zag. Zooon zielig hoopje paard.

Dat heeft ook aan rhino gedacht, maar vond het dan weer niet logisch dat de koorts weg was gezakt en het lopen goed gaat met pijnstiller. Dus is niet uitgesloten, maar wel in het achterhoofd idd
Laatst bijgewerkt door Sintara op 28-08-20 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 12:54

geerke schreef:
Kan een virus zijn...vaak komt dat wel weer goed! Maar ontworm je paard wel regelmatig,die mestonderzoeken zijn niet betrouwbaar.

Raar lopen kan ook door koorts komen,dan zwalken ze.


Tja ik vind het een lastig verhaal.. Toen ik haar twee maanden geleden kocht zei de da van, laat haar maar gewoon meelopen met het schema van de rest. Omdat ze 12, fit en gezond was zat ze niet in de doelgroep zeg maar. En nu durfden ze er niet zomaar ontworm spul in te stoppen omdat we niks weten. Vandaar nu een mestonderzoek, als daar niks uit komt geeft dat ook informatie. Als daar wel iets uitkomt kunnen we daarop richten

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 13:04

Ze staat 24/7 buiten, wel elke drie dagen zo'n beetje een nieuwe baal hooi. Over het algemeen vrij grof. Ze hebben ook gras, daar heb ik haar nu natuurlijk vanaf gehaald. Ze heeft op dit moment een flinke bult hooi op de grond zodat ze dat makkelijk kan eten en omdat ik de hooibakken in m'n eentje niet kan verslepen, vanmiddag komt iemand me ermee helpen

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 13:08

ellepel schreef:
raar lopen kan ook door de koliek komen he, dan lopen ze door de pijn ook anders.
wat voor ruwvoer geef je?

.

Ik ben blij dat je dat zegt.. De dierenarts zei dat ook maar ik had er verder nog nooit van gehoord. Ze had gister flink gas, hij had het me laten horen. Naast gewoon rommelen en het geluid van iemand die onder water bellen blaast hoorde je ook lucht van het een naar het ander gaan. Bijna knijpend geluid

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 17:32

Welk middel zou je nu aanraden geerke? De da zag er helemaal niks in op dit moment maar misschien als ik met een steviger verhaal kom... Ik meen me te herinneren dat ze van spoelwormen wel eens de combinatie van een snotneus met koliek hebben maar dat is vooral iets voor een jong paard toch

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 17:38

Nee geen esdoorns.. Ze staat nu alleen op een stevige pijnstiller, ziet er heel goed uit. Je zou er zo niks van denken maar nja. Ik vertrouw het helemaal niet

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 18:44

Hooi van vorig jaar

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 13:09

Nou vandaag zag ze er weer een stuk minder sneu uit. Niet enorm ziek, misschien een beetje katerig. Loopt beter, drinkt nog steeds veel. Eet een stuk beter, nog steeds geen koorts en ogen schoon en helder. Neus wel een beetje vies maar geel/wit in plaats van helemaal vol en groen.

En ik heb het mestonderzoek terug, helemaal schoon. Niet dat dat betekent dat er 100% zeker niks zit maar het is minder waarschijnlijk.

Het wordt wel een junkie, gister al bij de da ging ze vol met haar hals naar de da van 'zet hier ff een spuit aub' en de metacam zuigt ze zowat met spuit en al naar binnen :+ dametje is niet dom, dat blijkt maar weer

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 18:19

Ze had in elk geval wel ietsjes opgezette lymfeklieren in de keel zei de da. Dus het afweersysteem is wel druk

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 16:40

Ze gaat weer een stuk slechter en krijgt nu buut... Snap het niet. Temperatuur is nu goed, ze eet beter, drinkt goed. Kijkt helder maar ze voelt zich onwijs beroerd. Wilt eigenlijk gewoon niets meer. Als het moet gaat ze. Ze doet haar best met voetjes geven, maar lijkt wel duizelig..

Edit: ze is trouwens gevoelig op haar maag, en dan is buut een risico. De dierenarts wou haar in eerste instantie zo laten staan als ze is, maar dat vind ik echt niet acceptabel qua pijngrens.

Ik heb besloten dat als de buut echt niet gaat dat ik haar dan laat gaan. Maar goed, eerst maar zien..

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 18:10

Er zijn twee verschillende praktijken geweest. Ze hebben het ook besproken met andere collega's.. Ik heb het besproken met drie hoefsmeden :+. Feit is dat Mel er een is die het laat merken als er iets aan de hand is. Haar een aansteller noemen gaat me te ver, tot nu toe was er altijd daadwerkelijk iets.

Rhino en hoefbevangenheid zijn uitgesloten. Snotneus is helemaal weg en de koorts is ook nog steeds weg..

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 18:12

ellepel schreef:
er was eerst gaskoliek toch.
hoe is het nu met de darmen dan?

Ja klopt. De geluiden waren de volgende dag alweer goed. Ze mest ook nog steeds goed

Blijf allemaal vooral ideeën spuien hoor! Het helpt me echt.
Jullie zijn lief <3

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 18:18

ellepel schreef:
ze mest ook goed, heb je een zandtest gedaan?

Ja. Zandtest gedaan al een paar dagen (niks) met mestonderzoek door het lab ook niks gevonden. Voor de zekerheid krijgt ze nu wel ook een zandkuur sinds 2 dagen, maar dat doe ik nu heel voorzichtig want ze beweegt natuurlijk slecht en ik wil geen verstopping veroorzaken met de kuur

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 18:21

suffie schreef:
Het eerste waar ik aan denk bij een paard met steeds koliek, die opknapt en weer net zo snel terug keert is zandkoliek.
Ik hoop voor jou dat de DA gauw iets vindt en je paard verlichting kan geven. Sterkte ermee! :knuffel:

De koliek is niet teruggekomen, maar ze oogt nog ongeveer hetzelfde als toen ze het wel had idd. Het enige verschil is dat de darmgeluiden, mest, temperatuur etc wel goed zijn nu. De pijn lijkt helaas wel weer gelijk

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 18:30

suffie schreef:
Zandkoliek is heel sluimerend. Het beste is om de mest een paar dagen achter elkaar te testen of een röntgenfoto te laten maken van de buik, dan heb je zekerheid.

Snap ik, daarom heb ik de laatste dagen dat ook gedaan. In combinatie met de kuur en de darmontspanner eerst had ik alleen toch wel iets moeten vinden inmiddels als dat het was.. Meestal iets van 3 korrels. Een keer waren het er misschien tien. Andere keer echt niks

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 19:44

Ik ben net weer geweest, is enorm opgeknapt van de buut. Liep zowaar rad in draf toen ik aankwam (net metacam, buut en hoefschoenen)

Ze plast normaal inderdaad. Misschien ietsje meer maar nja dat is ook niet gek..
Laatst bijgewerkt door Sintara op 30-08-20 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 19:48

tirzasarah10 schreef:
Sintara schreef:
Er zijn twee verschillende praktijken geweest. Ze hebben het ook besproken met andere collega's.. Ik heb het besproken met drie hoefsmeden :+. Feit is dat Mel er een is die het laat merken als er iets aan de hand is. Haar een aansteller noemen gaat me te ver, tot nu toe was er altijd daadwerkelijk iets.

Rhino en hoefbevangenheid zijn uitgesloten. Snotneus is helemaal weg en de koorts is ook nog steeds weg..


Hoefbevangen zou ik niet uitsluiten ookal zeggen meerdere artsen het. Ondertussen al bijna 4 jaar terug was mijn haflinger bevangen geraakt maar er zijn 3 verschillende dierenartsen en een hoefsmid bij geweest NIKS wat op bevangen lijkt te zien. Hij stond niet typisch, geen hartslag in de koot of verder in het been, hamer op de hoef slaan en op knijpen met tang in de hoef reageerde hij niet. Tot hij na 1.5 week nog een keer bij de hoefsmid en de hoefsmid zei maar hij is weldegelijk zwaar bevangen en kijk hij krijgt ontschoening. Als je een beetje haar op tilde zat er een miniscuul wondje die na het bezoekje van de hoefsmid rap open ging(hij ging knabbelen aan de wond). Snel paard naar de kliniek gebracht en 5 dagen later kon ik hem laten inslapen omdat het hoefbeen bijna door de zool ging.
Ik zou of naar een kliniek gaan of voor de zekerheid het paard voeren als bevangen...

Oh ook een eng verhaal.. Ik voer idd alsof ze bevangen is, op de antizandkuur na dan

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 11:33

Ja ze is gekeurd bij aanschaf. Ze lijkt nog niet helemaal comfortabel maar loopt ook zonder schoenen en op het zachte wel aardig.
Ze is erg chagrijnig, vond het niet tof dat dr schoenen uit moesten

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 14:01

Nou, even later dacht ze even dat ik er een weer aan wou doen en stond ze al met haar voetje klaar in de lucht.
Daarom denk ik dat ze haar schoenen niet uit wilde.. Ze heeft alles heel goed door.
Humeur is wel weer opgeknapt inmiddels.

Het hoefbevangenheids verhaal laat me nu niet meer goed los. Vannacht gezocht naar filmpjes van lopende paarden die het hebben, en er zat er een tussen waar het toch echt wel op lijkt. Enige is dat ze zo duidelijk op het harde veel beter loopt, hoeven niet warm zijn, niet zo afwijken, ze niet op de typische manier staat. De zolen worden juist holler ipv boller. En ja, je kunt gewoon alle hoefjes krijgen, je kan de benen alle kanten op bewegen en buigen. Op de tang reageerde ze donderdag helemaal niet (maar toen had ze mss meer pijn van de koliek) , vrijdag nauwelijks. Dat is toch gek?

Ik ben er zelf ook echt ziek van, vreselijk dit |(

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 14:31

Gedaan..

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 08:04

Ze staat er vandaag goed bij, later vanochtend gaat de da weer kijken. Ze had een complete plak hooi op sinds half tien 's avonds *\o/* (van zo'n 300 kilo baal, dus ze heeft behoorlijk dr best gedaan). Ook had ik er een deken op. Ze deed gisteren eerst een paar minuten alsof ze niet kon bewegen in de deken maar dat trok bij, vanochtend liep ze er vrolijk mee rond.

Ze zat net ontzettend te flirten met de ruin aan de overkant

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 09:41

De dierenarts is er net samen met de smid geweest, 1,5 uur na de buut dus toen was ze nog happier. Liet zich in eerste instantie niet eens pakken :+ heeft zelfs gebokt enzo, ze vond zichzelf bijzonder grappig. Na een minuutje dollen was ze wel weer braaf.

Ze lijkt er volgens de da doorheen te zijn. Het stampen komt van wat beestjes, daarvoor kon ik gewoon tedax spuiten zei hij. Wss een weerstand dingetje even, dan kruipt mijt uit het gras erop. Blijkbaar. Als dit niet genoeg werkt krijg ik iets om erop te smeren

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 10:28

Het ziet er echt niet uit als een peesblessure, maar toch door de nattigheid te zijn geweest. Ze loopt nu opeens op zowel zacht als harde ondergrond, ongeacht hoefschoenen even goed. Ik hou wel de buut er nog even in, het is me nog wel erg nieuw dit.

We zouden al een nieuwe paddock krijgen, en ik heb nu net gehoord dat dit volgende week gaat gebeuren! Flink opgehoogd, mooi wit zand bovenop enzo *\o/* dat gaat ze vast heel fijn vinden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 18 bezoekers