Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 10:32

Beste bokkers,
Week of twee geleden erachter gekomen dat mijn paard oud trauma heeft aan haar rechter achterbeen. Dit had ze wss opgelopen voor ik haar kocht. Het gaat om verklevingen, schade aan de sesamschede oppervlakkige buiger en diepe buiger. Dus meerdere kleine schades. Nu waren de opties een operatie, prp therapie of revalidatie zonder verdere behandeling. Utrecht raadde de operatie aan, maar gezien haar dracht vind ik dat geen optie dus we zijn voor prp gegaan. Alleen haar benen zijn nu beiden gezwollen achter. Heb al gebeld met de da hierover maar die leken niet onder de indruk. Maar ik merk dat ze tijdens het lopen toch pijn lijkt te hebben. En ik heb dus al deze tijd onwetend doorgereden met haar blessure en toen gaf ze ook niets aan..
Disclaimer: ze toonde niet kreupel behalve op buigproeven, ik heb er eerder een da bijgehad en die dacht dat het maar een "verdraaide enkel" was en dus heb ik toen zijn advies opgevolgt. Ook osteo erbij gehad). Maar ik maak mij toch een beetje zorgen. Vanwege de verdikking en het stappen waar ze last van lijkt te hebben. Ze staat sinds kort nu voor op ijzers omdat ze rechtsvoor dus een erg dunne zool had wss door het overcompenseren. Advies is momenteel 1-2x daags 20 min stappen. Maar ik ben bang dat ik het erger aan het maken ben.
Afbeelding

Ik hoop dat een van jullie ervaringen heeft die mij verder kunnen helpen met wat "normaal" is bij deze procedure en wat niet.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:31

Niet helemaal een vergelijkbare situatie... Maar die van mij had door trauma een teruggeslagen ontsteking in het sesambeen waardoor ik genoodzaakt was om te opereren, andere optie was namelijk inslapen. Hierbij is wel de aanhechting van de pees vrij gelegd, en is de peesschede een enorme draak geweest in het genezingsproces...

Voor mijn gevoel was het, het vocht wat enorm veel problemen verzorgde, ik heb haar uiteindelijk dus zoveel mogelijk op de weide gezet, ondanks dat ze echt enorm kreupel was voor het beeld. Maar het werd beter op den duur. Nu is de situatie moeilijk te vergelijken, maar wat ik wel wil zeggen is dat het supplement MSM in combinatie met Glucosamine die van mij echt enorm heeft geholpen!
Voor zover ik weet is dit ook niet schadelijk voor het veulen, maar daar zou ik voor de zekerheid even de verpakking voor nakijken (ben zo op stal dus kan ik even voor je doen als je dat zou willen).

Ik zou liever vaker wat korter stappen dan 1 tot 2x 20 minuten... Ik had namelijk ook het advies van de DA dat ik 10 minuten moest stappen, maar dat werkte voor ons niet. Luister naar jezelf en naar je paard! Als SO bij de kliniek kreeg ik een bevestiging dat ik beter wat vaker kort kon stappen voor de doorbloeding dan minder vaak zo enorm lang...

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:38

Wat lastig dat je onzeker bent over het verloop, dat is alles behalve fijn...

Wat bedoel je precies met verdikking? Staat ze verder op boxrust? Bedoel je dan dat ze stalbenen heeft?

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 12:49

Bedankt voor de antwoorden!
Rechtsachter
Afbeelding

Linksachter, weet niet hoe zichtbaar het is.. vooral rond de kogel zwelling.
Afbeelding

Rechtsachter

Afbeelding

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:53

Mijn paard haar peesblessure is ook behandeld met PRP, het been werd er niet dikker van. Wel ging ze uiteindelijk kreupel lopen, terwijl ze dat eerder in de blessure niet deed. De vraag is natuurlijk ook wat de oorzaak is, komt dat door de PRP of door beweging of door weer iets anders?

Als de benen echt veel dikker zijn geworden na de behandeling, zou ik daar zeker naar laten kijken.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 13:22

MerelV schreef:
Mijn paard haar peesblessure is ook behandeld met PRP, het been werd er niet dikker van. Wel ging ze uiteindelijk kreupel lopen, terwijl ze dat eerder in de blessure niet deed. De vraag is natuurlijk ook wat de oorzaak is, komt dat door de PRP of door beweging of door weer iets anders?

Als de benen echt veel dikker zijn geworden na de behandeling, zou ik daar zeker naar laten kijken.


Maar dat kreupelen is uiteindelijk weggetrokken of hebben ze nog iets moeten doen?

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:41

floripori17 schreef:
MerelV schreef:
Mijn paard haar peesblessure is ook behandeld met PRP, het been werd er niet dikker van. Wel ging ze uiteindelijk kreupel lopen, terwijl ze dat eerder in de blessure niet deed. De vraag is natuurlijk ook wat de oorzaak is, komt dat door de PRP of door beweging of door weer iets anders?

Als de benen echt veel dikker zijn geworden na de behandeling, zou ik daar zeker naar laten kijken.


Maar dat kreupelen is uiteindelijk weggetrokken of hebben ze nog iets moeten doen?


Dat is weggetrokken, maar ik kan je niet zeggen wanneer precies. Op het moment dat ik mijn paard heb laten behandelen met PRP waren we al bijna 1 jaar onderweg met de blessure, die dus niet voldoende herstelde. Toen ze na de behandeling kreupel liep heb ik uiteindelijk besloten nog 1 behandeling te doen en haar vervolgens 4 maanden de wei op te zetten. Daarna was ze goed en is de blessure ook hersteld verklaard door de dierenarts.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:46

Ik heb behandeld met PRP. Flinke scheur in de strekpees en peesschedeontsteking. Helaas was er op de controlescan maar weinig verbetering te zien en loopt ze nog steeds erg slecht. De bult op haar sprong is wel iets afgenomen, maar daarentegen ontwikkelde zich een nieuwe bult meer naar onder.

Advies is om weer na 6 weken terug te gaan voor controle scan, maar ik weet het niet zo goed..

Afbeelding
Afbeelding

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:49

Hebben ze eigenlijk ook iets gezegd over de mogelijkheden betreft een operatie op een later moment? Of achten ze het dan niet meer mogelijk en/of nuttig?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:01

Voor zover ik in Amerikaanse artikelen lees over prp wordt er regelmatig rond de 2 weken na inspuiten even een dip gezien.
Bij honden adviseren ze 3 x prp met steeds 7-10 dagen ertussen. Bij paarden ook?

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:04

Hannanas schreef:
Voor zover ik in Amerikaanse artikelen lees over prp wordt er regelmatig rond de 2 weken na inspuiten even een dip gezien.
Bij honden adviseren ze 3 x prp met steeds 7-10 dagen ertussen. Bij paarden ook?

Dat vind ik wel interessant, de kreupelheid bij mijn paard ontstond inderdaad ongeveer 1,5 week a 2 weken na behandeling. Volgens mijn DA was dit een vreemde reactie, maar misschien was dat wel normaal? Ik heb dus uiteindelijk 2x laten behandelen, volgens mijn DA had meer behandelingen geen extra effect.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:50

Ja google maar eens dan vind je het vaker beschreven! Hopelijk is dat bij jou paard ook aan de gang. De zwelling vind ik wel weer best fors, was dat aan het begin van de blessure ook zo?

Oa hier

https://www.jeffmayodvm.com/veterinary- ... lasma-prp/

“ A handful of owners reported a mild to moderate relapse of symptoms approximately 2 weeks after treatment before seeing a sustained benefit from the treatment.”

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:04

Wij hebben hele goede ervaringen met High power laser therapie! Kan in stadium van zwelling en ontstekingen ook al toegepast worden

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 13:31

Odetje92 schreef:
Wij hebben hele goede ervaringen met High power laser therapie! Kan in stadium van zwelling en ontstekingen ook al toegepast worden


Interessant, ben zelf van plan paar keer iemand te laten komen en om zelf ook aantal keer met de handlaser aan de slag te gaan.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:30

Ik verplaats dit topic naar [MD] Medisch

Patriesvis
Berichten: 25
Geregistreerd: 08-11-19

Re: Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:10

Mijn paard heeft op dit moment ook een ontsteking in de peesschede en ben direct na de gemaakte echo door de dierenarts met High Power Lasertherapie begonnen na goede verhalen gehoord te hebben. We zijn nu een week of 4 verder en haar been is zo goed als helemaal dun. De bult die er zat net boven haar kogel is verdwenen en alles lijkt er van buiten super goed uit te zien. Ze had ook nog een litteken van een flinke wond van een paar maanden geleden en ook die is met de lasertherapie super mooi geworden.
Maandag krijgt ze weer een echo om te zien hoe het er van binnen uit ziet. Daar ben ik erg benieuwd naar!! maar voor nu lijkt dit super te werken. Misschien ook een optie voor jou....?

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 21:44

Patriesvis schreef:
Mijn paard heeft op dit moment ook een ontsteking in de peesschede en ben direct na de gemaakte echo door de dierenarts met High Power Lasertherapie begonnen na goede verhalen gehoord te hebben. We zijn nu een week of 4 verder en haar been is zo goed als helemaal dun. De bult die er zat net boven haar kogel is verdwenen en alles lijkt er van buiten super goed uit te zien. Ze had ook nog een litteken van een flinke wond van een paar maanden geleden en ook die is met de lasertherapie super mooi geworden.
Maandag krijgt ze weer een echo om te zien hoe het er van binnen uit ziet. Daar ben ik erg benieuwd naar!! maar voor nu lijkt dit super te werken. Misschien ook een optie voor jou....?


Oh houd me op de hoogte! Heel benieuwd. Ik hoor ook goede verhalen. Zij is nu ook een keer behandeld. Ga naast de high power laser behandelingen aan de gang met een minder sterke handlaser. En ja...baat het niet dan schaad het niet!

Patriesvis
Berichten: 25
Geregistreerd: 08-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:13

Oh houd me op de hoogte! Heel benieuwd. Ik hoor ook goede verhalen. Zij is nu ook een keer behandeld. Ga naast de high power laser behandelingen aan de gang met een minder sterke handlaser. En ja...baat het niet dan schaad het niet![/quote]

Doe ik! Denk wel dat je echt de High Power Lasertherapie moet doen. Heb begrepen dat de lichtere laser meer voor wonden enzo is. Die laser komt niet inde diepere gebieden waar een high power laser wel komt.
Ik heb het laten doen door een dierenfysio zodat ik zeker wist dat de instellingen en het te behandelen gebied goed was.
Hopelijk werkt het bij die jou van jou ook goed!

Patriesvis
Berichten: 25
Geregistreerd: 08-11-19

Re: Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:52

Vandaag is de dierenarts geweest na 10 laserbehandelingen en de planning was dat hij een echo zou maken. We hebben haar aan de hand laten draven op het harde en in de bak laten draven aan de longe. Ze liep helemaal goed en belastte het been helemaal goed. Verder vond de dierenarts het been er super goed uit zien ( eigenlijk geen zwelling meer zichtbaar ) en daarom vond hij het niet meer toegevoegde waarde hebben om nog een scan te maken. Belangrijkste was dat de er geen zwellingen meer waren en ze het been volledig belast. We mogen nu weer rustig aan de belasting en training gaan opbouwen.
Goed nieuws dus!

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:53

Gefeliciteerd!
Ik had toch wel graag willen weten hoe de vezels erbij lagen :=

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:03

Oeh ja ik had ook de binnenkant willen zien. Mijn merrie loopt helemaal niet kreupel, zelfs nu de blessure nog redelijk vers is...

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 23:24

Dat is wel spannend zo patriesvis... Ik had ook wel een echo laten maken. Die van mij loopt mooi ruim, niet zo heel veel aan te zien..maar toch een hoop mis in dat been. Is er een reden verder waarom de da niet verder wilde kijken los van hoe ze liep?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:50

Patriesvis schreef:
Vandaag is de dierenarts geweest na 10 laserbehandelingen en de planning was dat hij een echo zou maken. We hebben haar aan de hand laten draven op het harde en in de bak laten draven aan de longe. Ze liep helemaal goed en belastte het been helemaal goed. Verder vond de dierenarts het been er super goed uit zien ( eigenlijk geen zwelling meer zichtbaar ) en daarom vond hij het niet meer toegevoegde waarde hebben om nog een scan te maken. Belangrijkste was dat de er geen zwellingen meer waren en ze het been volledig belast. We mogen nu weer rustig aan de belasting en training gaan opbouwen.
Goed nieuws dus!

Die scan had hij wel moeten maken! De tijd die jullie hebben gelaserd is sowieso al heel kort. Normaal zeggen we bij kleine blessure na 6 weken de controle echo en bij een grote blessure 10 weken.

Met een beetje geluk is het al wel helemaal gevuld met gezond peesweefsel maar dat is echt nog niet sterk. Nieuwe inzichten in therapie zeggen wel dat je eerst 10 minuten op het zachte stapt (in de bak) en jij ernaast;-) en daarna 10 minuten op het harde. Nu nog 2 weken doen en dan controle echo. Is die goed dan kun je heel rustig gaan opbouwen.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 22:31

Ik wissel nu icevibe en handlaser af en dan eens in de zoveel weken high power laser. Verder moet ik deze week nog aan de hand en vanaf volgende week onder het zadel ..maar het voelt wat snel.. vooral zonder idee of het nu daadwerkelijk iets beter is of niet. Dus weet nog niet of ik dat wel ga doen. Zou eigenlijk controle hebben met 10 weken, maar dat voelt weer lang zonder te weten of het betert...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:05

floripori17 schreef:
Ik wissel nu icevibe en handlaser af en dan eens in de zoveel weken high power laser. Verder moet ik deze week nog aan de hand en vanaf volgende week onder het zadel ..maar het voelt wat snel.. vooral zonder idee of het nu daadwerkelijk iets beter is of niet. Dus weet nog niet of ik dat wel ga doen. Zou eigenlijk controle hebben met 10 weken, maar dat voelt weer lang zonder te weten of het betert...

Die Icevibe en laser bijten elkaar eigenlijk. Ik zou de icevibe weglaten.