Ervaringen met anaplasmose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Ervaringen met anaplasmose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 22:05

Hej allemaal,

zoals de titel al doet vermoeden, heeft mijn paard helaas anaplasmose.
Ze is in de eerste helft van juli echt extreem veel afgevallen, ze was echt nog juist wat botten met vel over.
Ze stond toen twee weken op vakantie op een grasweide, waardoor het mij pas later opviel.
Ik heb haar dan onmiddelijk teruggehaald, mestonderzoek en bloedonderzoek gedaan.

mestonderzoek was all clear.
Bloedonderzoek echter gaf verhoogde leverwaarden aan, een klein aantal antistoffen tegen de ziekte van lyme en een grote hoeveelheid antistoffen tegen anaplasma phagocytophilum, diagnose dus anaplasmose.

Buiten het sterk vermageren had ze al een tijdje last van jeuk (sinds begin/midden juni), dit is wel flink verergerd nog. En daarnaast was ze ook wat lustelozer, maar niet echt opvallend veel. Het is pas in retrospect dat ik dat opmerk.

Wat hebben we sindsdien gedaan? Haar voer flink onder de loep genomen, ze krijgt nu bietenpulp + graanvrije all-in-soup (merk weet ik niet, staat niet op de zak, ingrediëntenlijst wel) + sinds 2,5 week 30gr kruidenmengeling (Brandnetel, Kleefkruid, Paardenbloem en Goudsbloem) + 10 druppels bachbloesem.
Er is beslist om geen antibiotica te geven, aangezien ze op het moment van diagnose graatmager was en in geen conditie om een antibioticakuur te kunnen verwerken.
We smeren bijna dagelijks uiercreme op de droge korsten van de schuurplekken en 1x per week was ik met anti-jeukshampoo of isobetadineshampoo.
De schuurplekken gaan nog met ups en downs, de ene keer ligt alles weer op en de volgende twee keer zijn de plekken weer wat aan het genezen. De hele staartwortel en manenkam zitten echter wel onder de schilfers en korsten.

Vandaag ontdekte ik ook korsten in de kootholtes van de acherbenen. Die staan verder niet dik en ze loopt ook niet stijf.

Mijn vraag is nu dus of hier nog mensen zijn die ervaring hebben met de ziekte. Wat waren bij jullie paarden de symptomen? Zijn degene die ik hierboven beschrijf herkenbaar? Hoe lang duurde het voor jullie paard volledig hersteld was? Hebben jullie nog zaken gegeven ter ondersteuning?

Nog even verder ter info, paard in kwestie is een 5jarige PRE merrie die nu een dikke 2jaar in NL/BE is. Ze is nu 1,5j van mij en vorige jaar heb ik niets van problemen gehad met jeuk of irritaties of vermageren.

foto's in spoiler
Spoiler:
2 weken geleden

Afbeelding

Vorig weekend

Afbeelding

Schuurplekken vorig weekend (zien er nu weer beter uit)

Afbeelding

Afbeelding

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:09

Zal aan mij liggen maar ze is niet mager meer en het jeuken? Heeft ze niet gewoon zomereczeem ? Ik vermoed dat elke week wassen juist minder goed is, huid word droog en dat geeft ook irritatie . De ziekte die ze heeft nog nooit van gehoord dus daar kan ik geen tips voor geven maar zou haar in ieder geval een hele goede eczeemdeken om doen .

Even gekeken , maar anaplasmose geeft geen verschijnselen van zomereczeem en bijna alle paarden herstellen na infectie . Maar doordat ze zo ziek is geweest kan het nu ook zo zijn dat ze ZE erbij heeft ontwikkelt . Goede eczeemdeken omdoen en zolang je die niet gevonden hebt de manenkam en staart vettig houden, ik gebruikt wel eens vettige babyolie.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-08-20 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:12

Dito hier met mijn PRE van nu 16.
Eerder dit jaar positief getest nadat hij voor het 4de voorjaar op rij zichzelf gans kapot jeukte én hij had haaruitval over gans zijn lichaam...

Met bioresonantie hebben we het voorlopig onder controle. Nu staat hij goed op gewicht en heeft voldoende aan een lichte vliegendeken.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 22:22

bigone schreef:
Zal aan mij liggen maar ze is niet mager meer en het jeuken? Heeft ze niet gewoon zomereczeem ? Ik vermoed dat elke week wassen juist minder goed is, huid word droog en dat geeft ook irritatie . De ziekte die ze heeft nog nooit van gehoord dus daar kan ik geen tips voor geven maar zou haar in ieder geval een hele goede eczeemdeken om doen .


Ze heeft momenteel een deken op + dat vliegenmasker ook nu (zo'n 2 weken nu), maar dat helpt dus niet.
De ziekte kan wel degelijk ernstig vermageren veroorzaken en leverproblemen, en leverproblemen kunnen dan weer overgevoelige huid veroorzaken. Dat ze herstellende is, is voor mij ook wel duidelijk, alleen zou ik graag ervaringen horen van anderen die het wel kennen, hoe lang dat herstel duurt en of ik haar nog kan helpen.

Of het eventueel toch zomereczeem is, zal pas blijken als we kunnen vaststellen dat ze genezen is van de anaplasmose en haar lever terug op orde is. Ik heb haar met haar vakantie trouwens een 3-tal weken niet gewassen en dan was het flink verergerd, dus het wassen lijkt toch tijdelijke verbetering en verlichting te geven.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:25

Onbehandelde anaplasmose kan lang duren en op en af gaan.
Wil je ze er snel van af hebben dan is antibiotica toch de beste keuze.

Hier (Frankrijk) is het een veel voorkomende ziekte, het is 1 van de vele ziektes die onder het piro-like syndroom vallen, via teken overdraagbaar.

Symptomen kunnen gaan van amper iets te merken, vermageren, oedeem, futloosheid, koorts(aanvallen) tot serieuze anemie.
Het jeuken en de korsten herken ik niet.

Vriendin haar pony heeft het gehad.
Enige wat er aan te merken was, was dat hij moeilijker op gewicht te houden was en er leek 'iets' niet te kloppen maar je kon er de vinger niet op leggen.
Die werd eerst ontwormt, extra bijgevoerd, bloed getrokken (kwam in eerste instantie niets uit), kreeg allerhande ondersteunende kuurtjes, niets hielp.
Pas toen hij positief getest werd op piro (hij had anaplasmose en lyme tegelijk) en er gelijk antibiotica in ging zag je hem zienderogen opknappen.
Hij kwam aan en werd weer z'n energieke zelf.
Het 'aanmodderen' heeft maanden geduurd. Met de antibiotica was hij binnen een week beter.
Helaas zal het met de lyme altijd opletten zijn dat hij niet terugvalt.

Ik zou toch aanraden een antibioticakuur te doen. Zolang ze de bacterie draagt zijn alle ondersteunende therapieën als water naar de zee dragen.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 22:25

Mi_Amore schreef:
Dito hier met mijn PRE van nu 16.
Eerder dit jaar positief getest nadat hij voor het 4de voorjaar op rij zichzelf gans kapot jeukte én hij had haaruitval over gans zijn lichaam...

Met bioresonantie hebben we het voorlopig onder controle. Nu staat hij goed op gewicht en heeft voldoende aan een lichte vliegendeken.


wow, dat is wel heftig! Alleen zeggen de meeste artikels en mijn DA ook dat anaplasmose normaal na 3 weken vanzelf weer geneest, krijgt hij het dan elk jaar opnieuw? Of is het dan toch een soort chronische vorm?
Goed wel dat die bioresonantie helpt! Mijn eigen DA behandelt nu ook mee met acupunctuur, maar moesten we het daarmee toch niet onder controle krijgen, hou ik dat zeker in mijn achterhoofd!

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 22:28

Thioro schreef:
Onbehandelde anaplasmose kan lang duren en op en af gaan.
Wil je ze er snel van af hebben dan is antibiotica toch de beste keuze.

Hier (Frankrijk) is het een veel voorkomende ziekte, het is 1 van de vele ziektes die onder het piro-like syndroom vallen, via teken overdraagbaar.

Symptomen kunnen gaan van amper iets te merken, vermageren, oedeem, futloosheid, koorts(aanvallen) tot serieuze anemie.
Het jeuken en de korsten herken ik niet.

Vriendin haar pony heeft het gehad.
Enige wat er aan te merken was, was dat hij moeilijker op gewicht te houden was en er leek 'iets' niet te kloppen maar je kon er de vinger niet op leggen.
Die werd eerst ontwormt, extra bijgevoerd, bloed getrokken (kwam in eerste instantie niets uit), kreeg allerhande ondersteunende kuurtjes, niets hielp.
Pas toen hij positief getest werd op piro (hij had anaplasmose en lyme tegelijk) en er gelijk antibiotica in ging zag je hem zienderogen opknappen.
Hij kwam aan en werd weer z'n energieke zelf.
Het 'aanmodderen' heeft maanden geduurd. Met de antibiotica was hij binnen een week beter.
Helaas zal het met de lyme altijd opletten zijn dat hij niet terugvalt.

Ik zou toch aanraden een antibioticakuur te doen. Zolang ze de bacterie draagt zijn alle ondersteunende therapieën als water naar de zee dragen.


Bedankt voor je ervaring en advies! Ga het zeker doorgeven aan mijn DA en met haar bespreken om dan toch eventueel antibiotica te geven. Ondertussen is ze wel al terug iets beter op gewicht, maar ze blijft vrij schraal.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:35

Het verbeterd inderdaad na een goede 3 weken en komt elk jaar terug in maart. Bij hem komt het boven wanneer de weerstand het laagst is.

Zo begon het:


Afbeelding


Na enkele weken:


Afbeelding


En de staart


Afbeelding


De plek zoals de eerste foto had hij ook naast de schoft en 2 plekken over de ruggengraat. Naast zijn ruggengraat viel het haar ook uit maar niet zo intens als op de andere plaatsen.

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen met anaplasmose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:40

Helaas werkt een gewone vliegendeken niet tegen ZE , zou ook op de antibioticakuur gaan indien ze dat nu aankan.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Ervaringen met anaplasmose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:27

Ik verplaats dit topic naar [MD] Medisch

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Ervaringen met anaplasmose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:58

Waarom geen antibiotica? Het paard is toch niet in zo een slechte staat?

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 22:18

geerke schreef:
Waarom geen antibiotica? Het paard is toch niet in zo een slechte staat?


Dat was de mening van de DA op het moment van diagnose.
Ondertussen is ze weer een beetje achteruit, dus ik heb vandaag opnieuw contact opgenomen
om alsnog liefst een antibiotica-kuur op te starten.

De schuurplekken zijn ondertussen weer langzaam aan het genezen en ik heb de indruk dat ze die niet meer opnieuw open bijt/krabt, dus fingers crossed dat dat zich hopelijk stilaan oplost!


Pistasche schreef:
Ik verplaats dit topic naar [MD] Medisch


Dankjewel, sorry voor foute forumkeuze dan!

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Ervaringen met anaplasmose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:10

Ik lees even mee. Bij mijn merrie is in 2018 anaplasmose aangetoond (na zo'n 200 teken eraf te hebben gehaald) maar niet echt veel van gemerkt. Nu ik dit topic lees besef ik mij dat ze nu 2 zomers erg timide is en vraag ik mij af of het zo lang kan blijven modderen zonder afvallen en andere klachten.

Ik lees even mee. Wel super lastig probleem. Ik zou denk ik ook een antibiotica kuur proberen om te kijken of ze daar goed op gaat reageren. Sterkte met je paardje!!

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 17:15

Ter info voor wie hier meevolgde!

We zijn ondertussen een maand verder en de DA is gisteren langs geweest voor een check-up,
mijn merrie heeft ondertussen bijna haar oude gewicht terug en ziet er echt stukken beter uit!
Ze is ook terug een stuk energieker en voelt weer meer als de oude!

Uiteindelijk is er dus geen anti-biotica gegeven, wel supplementen ter ondersteuning van de lever en ook extra vitaminen en mineralen. En 3 maanden "rust" heeft ze gehad, juist de laatste maand begonnen met korte wandelingetjes aan de hand en dat langzaam uitgebouwd.

We houden haar uiteraard nog steeds goed in de gaten en ze krijgt nog een tijdje de supplementen verder door, maar het gaat dus wel absoluut heel erg de goeie richting uit! *\o/*