Longjacht veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Titomesquita
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-07-20

Longjacht veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 13:42

Mijn 4 dagen oude veulen ademt tamelijk snel van bij geboorte.
Ze is actief, drinkt heel veel, dus dat is niet het probleem, maar ik vind het vreemd dat ze sneller ademt.
Gisteren was het heel wat minder, was blij, maar van zodra ze gelopen heeft, of in de zon ligt, begint het weer.

Ze is onderzocht, geen koorts, wel verhoging t°, 38,5, maar de 2 veeartsen die ik gevraagd heb zeggen dat dit door snellere ademhaling komt en omdat veulentjes hogere t° hebben.

1 veearts sprak van de term longjacht.

Ikzelf begin toch aan kleine genetische afwijking te denken.
Heb al geprobeerd om wetenschappelijke lectuur te doorspitten, maar gezien ik 3 nachten bijna niet geslapen heb, kan mijn hoofd dit nu niet aan.

Daarom vraag ik hier even wat info, aan mensen die dit ook al voorgehad hebben.
Ik heb het bij andere pasgeboren veulens ook al gezien, maar valt me van haar meer op.
Alvast bedankt.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Longjacht veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:50

Nou longjacht lijkt me niet of anders wordt er te makkelijk over gedacht. Longjacht komt bij runderen door een ernstige longwormbesmetting.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Longjacht veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:52

Is er al eens naar haar hart gekeken?

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Longjacht veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:54

Temperatuur is volkomen normaal.

Hoe hoog is de ademhalingsfrequentie dan precies? Tel dat eens? In volkomen rust, en wanneer het veulen even heeft lopen spelen?

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Longjacht veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:39

Een veulentje van 4 dagen oud heeft een prima temperatuur met 38,5. Veulentjes zitten over het algemeen al hoger dan paarden (die zitten tussen 37.4 en 38.0) en zeker als ze zich druk maken kan de temperatuur oplopen tot 38.8 zonder problemen.
Kwa ademhaling kan een jong veulen in complete rust (slapend) zo rond de 30/min zitten, of doorschieten naar 60/min of hoger als ze net heel druk hebben gespeeld. Maak je er niet te druk om, laat je dierenarts controleren of ze geen longontsteking heeft en geniet verder van je kleintje :)