Mn paard heeft gek gedaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 21:33

Hallo Bokkers,

Ik gebruik dit denk ik ook deels om van mij af te schrijven en deels misschien tips.

Gister nog helemaal blij dat die chiropractor/dierenarts niks bijzonders zag aan mijn paard en de volgende dag plukte ik hem vanavond zo uit de wei met dit wondje. Fantastisch want het zit op een hele bewegelijke plek en is best diep. Gelukkig niet warm en liep niet kreupel of wat dan ook. Na even goed gekeken te hebben bleek het toch dieper te zijn dan gedacht.


Spoiler:
Afbeelding

Het valt mee maar voor de zekerheud een spoiler.

Dierenarts laten komen en ze heeft het goed kunnen schoonmaken en krijgt nu verband en helaas boxrust. Daar houd ik mn hart voor vast. Daarnaast geeft ze hem voor de zekerheid nu voor 5 dagen antibiotica om te voorkomen dat het toch gaat ontsteken. Maamdag komen ze terug om het verband te wisselen. Vind het best spannend allemaal. Mijn geruststelling was wel dat hij nergens last van had maar hoop dat de boxrust goed gaat.

Nu vroeg ik me af of er misschien goeie rustgevende middelen zijn die de scherpe randjes ervan af halen en of jullie misschien tips hebben voor wond genezing. Hij moet voorlopig nog het verband om houden en maandag hebben we een evaluatie. Het zou fijn zijn als de hechtingen blijven zitten.

Zn been ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:39

Als je bang bent dat je paard gek doet, vraag dan om muisjes bij je DA.


Succes met de wondgenezing.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:40

Ik heb bij eenzelfde verband geen boxrust aangehouden, pony wordt daar onrustiger van dan gewoon met haar beste vriend in de wei. Wel heb ik de ruimte wat beperkt, zodat er geen enorme stukken gerend kon worden. Qua wondgenezing heb ik geen supplement gegeven, maar de verbandmiddelen van de DA hun werk laten doen, gevolgd door Manuka honing icm verband en daarna aluminiumspray.

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:44

Alleszins niet op eigen houtje dingetjes proberen TS, vaak kunnen middeltjes het genezingsproces vertragen en doen ze meer kwaad dan goed.

Ik zou vooral onbeperkt hooi geven als de boxrust echt nodig is, dat er altijd iets te knabbelen valt, dat helpt meestal. Ook als het idd zoals Hilary zegt met beperkte ruimte kan zonder echt op stal te moeten.

Ik heb mijn Arabier na een wondinfectie wekenlang op stal moeten houden, met stap- en drafstukjes tussendoor. Het was soms lastig, maar véél energiearme voeding deed al veel.

Veel succes ermee in elk geval, het ziet er idd niet fijn uit, maar dat het niet op het gewricht zit (als ik het goed zie) is een goede zaak.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:46

Peelie schreef:
Als je bang bent dat je paard gek doet, vraag dan om muisjes bij je DA.


Succes met de wondgenezing.

Ik zou dat niet aanraden, het hoofd is aanwezig maar het lijf kan niet reageren en dat zorgt voor stress.
Beterschap

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:22

Peelie schreef:
Als je bang bent dat je paard gek doet, vraag dan om muisjes bij je DA.


Succes met de wondgenezing.

Je zou gewoon eens kunnen beginnen met er geen energie in te stoppen, oftewel, kritisch naar z'n rantsoen te kijken.

Lijkt me nuttiger, simpeler en veiliger.....

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:28

oh het zit net op de kogel zie ik?
rotplek inderdaad, heb er een staan die dat ook op die plek gehad heeft, dat is zonder boxrust ( pony stond op kleine paddock) en zonder verbinden genezen.
zit alleen een flink litteken nu.
je zou kunnen kijken of je wel dagelijks even mag stappen?
mij is beweging toen wel geadviseerd omdat dan de doorbloeding word gestimuleerd en de wond beter geneest.
en de druk op het been word verlaagd.
zou echt even overleggen of boxrust wel verstandig is.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 23:06

Heel erg bedankt voor de tips. Hij krijgt gelukkig sowieso op de stal al onbeperkt ruwvoer. Dus dat zal nu ook zo gaan. Vanavond hinnikte hij wel 2 keer maar stond toch redelijk rustig als er een ander paard bij zat. Dus wie weet gaat het lukken. Klopt hij lijkt inderdaad niet op het gewricht te zitten zij de arts en hij belastte het been ook gewoon nog voor de dierenarts kwam en liep echt geen sec. nog kreupel. Het meest vervelende is gewoon die plek.

Ik ga inderdaad even kijken. Gelukkig sta ik op een stal waar ze goed meedenken dus dat is wel. Ja het stomme is is dat ik helemaal vergeten ben om te vragen of hij mocht bewegen. Want anders ga ik met hem stappen dus ik ga morgen voor de zekerheid nog even bellen. Al is het maar 10 minuten bijvoorbeeld dat hij er uit is.

Ik heb wel 'geluk' gehad dat mijn paard, heb hem nu 1 jaar in z'n eerste jaar op een stal stond waarbij hij in de winter helemaal niet naar buiten kon en toen heb ik wegens omstandigheden niet kunnen rijden en toen was het zelfs in de storm gewoon opstappen en wegrijden zonder dat hij veel energie kreeg.

@ellepel, ja dat klopt inderdaad. Het is net onder de kogel, een beetje aan de voorkant aan zijn rechter voorbeen.

Ben wel benieuwd, als jullie die wond zo zien, denken jullie dan dat het door een paard komt of een voorwerp? Ik heb sterk de neiging te denken dat het niet door een paard komt. Ik vroeg dit omdat vandaag net een nieuwe ruin in de kudde was toegevoegd. In het begin nieuw natuurlijk, maar ze stonden al vlug wel te grazen met z'n allen en zelfs te kriebelen. Maar het lijkt me zelf zo diep voor een wond dat door een paard veroorzaakt is.

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:10

Dit lijkt me eerder van ergens in te hebben gehangen, maar dat is puur op gevoel.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:29

ikke schreef:
Peelie schreef:
Als je bang bent dat je paard gek doet, vraag dan om muisjes bij je DA.


Succes met de wondgenezing.

Je zou gewoon eens kunnen beginnen met er geen energie in te stoppen, oftewel, kritisch naar z'n rantsoen te kijken.

Lijkt me nuttiger, simpeler en veiliger.....

Misschien denk ik wel te simpel. Maar ik was er vanuit gegaan dat TS daar zelf wel aan denkt in eerste instantie.

Ik verwacht ook niet dat het paard gelijk helemaal "gestoort" gaat doen na een paar daagjes.

En muisjes is niet ideaal nee, maar als het ECHT een probleem is... dan zou het tijdelijk een oplossing zijn. En nee, ik zou in deze situatie idd niks doen zonder overleg DA.

Nairua
Berichten: 41
Geregistreerd: 22-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 00:46

Hoop dat ie snel en goed geneest!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 03:53

Misschien zie ik het niet goed, maar ik vind de wond wel meevallen.

Mijn oude merrie was 22/23 zoiets en ik kwam op stal toen haar hele onderbeen open lag. Er hing een vrij grote flap los. Veearts wilde het op de kliniek doen, dus daarheen gereden.

Hij heeft het schoongemaakt en wilde het nieten, maar kon het amper bij elkaar krijgen. Hij zag het somber in dat het mooi zou genezen, maar ab spray erop en drukverband.

Ik heb haar gewoon weer bij haar vriendjes gezet 24/7 samen buiten. Ik zag het totaal niet zitten om haar op te sluiten. Of ik moest de andere ook gaan opsluiten.......Ze liep niet kreupel, dus ergens hoopte ik dat ze zichzelf in acht zou nemen en hoopte ik alleen dat ze het verband zou laten zitten.

Elke 3 dagen kwam de veearts nieuw drukverband leggen. De eerste keer na 3 dagen ging het open en was hij stomverbaasd dat het nog vast zat en niet eens enorm gezwollen meer was. ab spray erop en dus elke 3 dagen nieuw drukverband.
Na 2 weken zouden de nieten eruit gaan, maar omdat het zo mooi werd, hebben we haar nog een week zonder verband met alleen de nieten laten lopen. Toen elke dag 2x met ab spray gedaan.

Toen de nieten eruit gingen zag je eigenlijk al niks meer en nu is ze 27. Ze heeft geen litteken, heeft nooit een pas kreupel gelopen en been is slank.

Ik denk zelf juist door het bewegen dat het goed is hersteld. Uiteraard in combinatie met het drukverband en de ab spray. Maar als ik hoorde hoe mooi de veearts het vond genezen en hoe verbaasd hij was, moet dat wel met elkaar te maken hebben. Zeker omdat boxrust standaard is en we daar dus vanaf zijn geweken.

Het is een merrie die ondanks 24/7 buiten en haar leeftijd wel echt haar ei kwijt moet, dus heb daar wel voor zitten duimden, maar heb na eerste verband wissel af en toe gestapt om toch gepast wat extra energie kwijt te kunnen.
Ze staan hier standaard op onbeperkt hooi en geen granen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 07:57

O dat is hoopgevend bericht. Ik moet inderdaad maar kijken hoe het vandaag gaat. Hij is ook niet van het alleen staan. Paar dagen op stal maakt hem niks uit maar alleen staan is toch een ding.. we hebben een ander paard die ook een blessure heeft op stal en die geeft er niks om. Ben zo jaloers haha.

Ja de wond zelf lijkt ook wel mee te vallen alleen zit hij wel vrij diep. Dus wist ook niet zeker of ik het met alleen spoelen van water of eventueel jodium oid. goed genoeg schoon kreeg.

Ik ga het wel even serieus bekijken of ik hem toch niet in de paddock ga zetten als het niet gaat. Want in de paddock is hij nooit bewegelijk geweest en staat hij altijd meg zn hoofd in de hooibak.

Paardenkliniek Wapenveld is bij mij geweest en die waren al vrij snel dat ze me adviseerde om het op de kliniek te laten doen omdat daar de paarden niet buiten komen te staan en hij dan rustiger zou zijn. Zelf zag ik dat niet zo zitten omdat het kwa verhuizen echt een stresskip kan zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:21

Ja, diep is lastig als je niet ziet hoe het verder loopt.

Onze veearts wilde het in een steriele omgeving dichtmaken, dus misschien heeft dat ook geholpen. Hij had iig niet verwacht dat het zo goed dicht zou gaan. Maar er was ook veel zwelling en dan is een gerafelde huid naar elkaar toe krijgen erg lastig.

Zelf ben ik wel overtuigd dat ze met stil staan of rondjes draaien in stal een dikker been had gekregen en juist nu door wat rondlopen ze een dun been heeft gekregen.

Ik gaf weleens ergens les waar ze paarden met blessures op een stenen paddock zette, zodat ze meestal niet gek deden daar, maar wel alles konden zien, geen krappe bochtjes draaide en een stevige ondergrond.

Anders zet je water en hooi uit elkaar, dat ie toch een paar keer rustig heen en weer loopt.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:16

En als ze dan uit hun plaat gaan op een stenen paddock heb je de poppen aan het dansen. Als ik al buiten zou zetten zou ik het op het land doen, veel schoner dan het stof in een paddock en omdat er eten is zijn ze meestal rustiger.

Echter, zou ik het wel overleggen met een DA. Wij kunnen vanaf hier niet adviseren want geen idee waar het precies zit en wat beweging doet met de wond. Straks gooi je buiten en ben je ineens maanden langer onderweg. Dan maar even korte pijn en doorzetten met je boxrust :o

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 13:17

Ja overleg morgen ook met de dierenarts. Hij was redelijk rustig Vanochtend, alleen schraapte in het begin best wel. Toen ik later terug was stond hij te drinken. Hij is ook niet gestrest. Het is ook even wennen aan een vreemd ritme. Hij is Eerder ongeduldig.. Als het droog weer zou zijn had ik misschien gezet zet hem maar in de paddock. Want nu ook zie je geen een paard druk doen in de paddock. Of ze dutten of ze zitten met hun hoofd in de hooibak..

Hik belaste zn been nog steeds volledig dus daar ben ik blij mee :D

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 17:03

vond hem vanmiddag toch wat onrustige maar er was ook wel wat gerommel in de bak. ga toch vragen of hij niet op een afgesloten perceeltje kan. ik heb zo sterk het idee dat hij daar veel rustiger is. alleen wordt het volgende week best regenachtig dus dat is met het verband ook niet fijn.

Zn temperatuur was heel netjes, 37,1. Dus dat is fijn.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:12

Wat doet hij dan als hij onrustig is? En wat doe jij?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:37

Bij ons was het ook af en toe regenachtig (incl een paar hoosbuien). We deden het zo timen dat ze met de hoosbuien even op stal stond en met de gewone regenbuitjes kreeg ze een regendekentje op. Was aan de warme kant, maar het verband bleef wel droog.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 17:37

Ja hij schraapt met z'n hoef net het been wat zo rustig mogelijk moet blijven. Als hij nou met z'n andere been staat te schrapen vind ik het voor nu prima maar hij schraapt het meest met het verkeerde been :'). En dan stapt hij een rondje en hinnikt bijvoorbeeld.

Maar merk ook dat hij best veel gaapte net. Maar verder is het ook weer niet extreem dat hij tegen deuren aanschopt of wat dan ook. De staleigenaresse zegt dat het een beetje met vlagen is. Hij voelt ook niet warm/bezweet aan. Gewoon 'normaal'.

Hij heeft wel gewoon van z'n hooi gegeten en hij dronk ook.

@ruitje, ik geef wel toe dat als ik er ben en hij doet dat dat ik wel een soort van licht in paniek raak en hem eigenlijk wil straffen.. niet dat ik het doe maar dan zeg ik wel even he hou op.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:34

ruitje schreef:
En als ze dan uit hun plaat gaan op een stenen paddock heb je de poppen aan het dansen. Als ik al buiten zou zetten zou ik het op het land doen, veel schoner dan het stof in een paddock en omdat er eten is zijn ze meestal rustiger.

Echter, zou ik het wel overleggen met een DA. Wij kunnen vanaf hier niet adviseren want geen idee waar het precies zit en wat beweging doet met de wond. Straks gooi je buiten en ben je ineens maanden langer onderweg. Dan maar even korte pijn en doorzetten met je boxrust :o


Dat valt reuze mee. De meeste paarden gaan echt niet uit hun plaat op steen. Ik weet meerdere mensen die ook buiten op steen beginnen met rijden na inrijden bijv.

En je 2e opmerking; Veeartsen houden vaak vast aan het oude en adviseren veel te snel boxrust.

Dat had die van mij ook gedaan. Ik heb daar inderdaad zelf vanaf geweken. Dat wist mijn veearts. Toen hij na 3 dagen het verband er vanaf haalde, zag hij ook zelf de voordelen.
Bewegen is vaak beter, dan stil staan. En op een box draaien ze heel kort. Zeker als een paard dan druk gaat doen en of alleen komt te staan, heb je vaak juist problemen.

Met een blessure heb je vaak geen perfecte oplossing, maar we weten inmiddels ook dat boxrust 9 van de 10x achterhaald is en heel veel negatieve kanten heeft op het herstel.

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:59

In de winter heeft boxrust misschien ook nog het voordeel dat er minder kans is op vuil dat onder het verband gaat kruipen en zo in de wonde terecht komt. In een propere droge stal heb je daarop toch minder risico. Maar nu in deze droge zomer is dat ook geen argument.

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:02

Je paard heeft waarschijnlijk boxrust, zodat de hechtingen goed blijven zitten. Als die door het bewegen open gaan dan ben je verder van huis. Dat is anders dan bijvoorbeeld langdurige boxrust bij een peesblessure. Je paard mankeert verder niets, maar dat wondje moet wel even netjes genezen om erger te voorkomen. Ook kan je paard door dat dikke verband niet optimaal bewegen, want het zit helemaal om de kogel heen. Dan heb je kans dat met bewegen het verband weer ergens anders gaat trekken/vervelen.

Ik zou proberen hem op stal te houden met een paard ernaast en maandag met verband wisselen even overleggen met je dierenarts. Vaak worden ze juist onrustig als je staat te kijken en ze je zien. Ik verwacht niet dat hij weken boxrust moet hebben namelijk. Ga er ook zeker niet uit jezelf zalf of andere dingen op sprayen. Vraag dat ook gewoon even aan je dierenarts. Die zijn ervoor opgeleid en zien zulke dingen wekelijks.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 21:56

Dank je mavantos, ik denk dat je ook wel gelijk hebt. En zo als jij het beschrijft maakt het me ook iets rustiger. Want hij heeft inderdaad verder niets dan een stom wondje dat beetje op een vervelende plek zit. Hij belast z'n been gewoon, heeft een goeie temperatuur etc. er is ook niks belangrijks geraakt voor zo ver de dierenarts het kon beoordelen. alleen het stomme wondje moet dicht.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:29

Tieneke schreef:
In de winter heeft boxrust misschien ook nog het voordeel dat er minder kans is op vuil dat onder het verband gaat kruipen en zo in de wonde terecht komt. In een propere droge stal heb je daarop toch minder risico. Maar nu in deze droge zomer is dat ook geen argument.


Als verband goed zit, komt daar echt niks onder. Bij ons werd het verband om de 3 dagen verschoond en daar lag echt een heel onderbeen open.


mavantos schreef:
Je paard heeft waarschijnlijk boxrust, zodat de hechtingen goed blijven zitten. Als die door het bewegen open gaan dan ben je verder van huis. Dat is anders dan bijvoorbeeld langdurige boxrust bij een peesblessure. Je paard mankeert verder niets, maar dat wondje moet wel even netjes genezen om erger te voorkomen. Ook kan je paard door dat dikke verband niet optimaal bewegen, want het zit helemaal om de kogel heen. Dan heb je kans dat met bewegen het verband weer ergens anders gaat trekken/vervelen.

Ik zou proberen hem op stal te houden met een paard ernaast en maandag met verband wisselen even overleggen met je dierenarts. Vaak worden ze juist onrustig als je staat te kijken en ze je zien. Ik verwacht niet dat hij weken boxrust moet hebben namelijk. Ga er ook zeker niet uit jezelf zalf of andere dingen op sprayen. Vraag dat ook gewoon even aan je dierenarts. Die zijn ervoor opgeleid en zien zulke dingen wekelijks.


Maar dat is dus niet altijd zo. Ten eerste draaien ze in een box van 3x3 rondjes en bewegen dus ook.

Door het stilstaan loopt het been eerder vol en komt er juist meer druk op de hechtingen te staan.

Ons paard haar hele onderbeen lag open en had dik drukverband 2 weken lang en die liep gewoon 24/7 buiten.
Onze veearts zag toen pas de voordelen van juist wel blijven rondlopen, zowel fysiek als mentaal. Boxrust is echt achterhaald, maar zit erin geramd bij mensen.

En ja, zo heb ik ook alles geleerd vroeger. Bij alles op stal en dat zit er bij veel veeartsen ook in. Maar eenin een stal staan ze niet stil.

Maar goed.........Mijn merrie was al 22/23 liep met zo een fikse wond niet kreupel en heeft er niet eens een litteken, geen witte haren of wildvlees aan over gehouden. Dat heb ik al heel vaak gezien bij paarden. Vooral wildvlees kan echt vervelend zijn.

TS, ik wens je succes, maar soms moet je ook je eigen gevoel volgen. Had het er net nog over met een zeer ervaren paardenman. Ik kon mn shet 3 wk geleden laten gaan, 3 veeartsen hebben hem gezien en konden niet veel. Ik ben eigenwijs geweest en hij rent nu alweer dagen vrolijk rond. Zal niet in details treden vanwege de bokt inspectie als je wat zegt. Maar veeartsen weten echt niet alles en een eerlijke veearts zal ook zeggen dat ze veel leren, maar geen specialist zijn in eerste instantie.

Jij ziet je paard elke dag of de hele dag en dat deel missen ze echt. + zoals ik zei; dat we 100jr geleden dingen leerden die achterhaald zijn, maar er nog moeilijk uit gaan. Dat komt wel, maar voor het bij elke arts, praktijk/kliniek is, ben je jaren verder.

Neem zoiets als de bekende trilplaten. Het is niks anders dan heel veel beweging op diverse ondergronden vervangen.