Been op slot? Of iets anders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Been op slot? Of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 21:32

Ik heb sinds 2 maanden een 3-jarige friese merrie, ik heb haar vlak voor de koop laten keuren door mijn eigen dierenarts.
Nu haalt mijn verzorgster haar niet zuiver uit de wei. Is dit herkenbaar voor iemand? Wat kan het zijn? Knie op slot? Groeipijn of misschien gewoon verzwikt op de wei?

https://vimeo.com/450234867

https://vimeo.com/450235604

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Been op slot? Of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:00

Ziet er inderdaad uit als patellafixatie. Kan gelukkig makkelijk door je hoefsmid gecorrigeerd worden.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Been op slot? Of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:13

Kan inderdaad de knie op slot zijn maar ze doet het ook echt tijdens het lopen. Het ziet er zo wat hanetred achtig uit. Knie op slot gebeurt meestal vanuit stilstaan naar het wegstappen.
Ik zou de veearts er even naar laten kijken. De hoefsmid kan hem iets binnendoor zetten waardoor het probleem minder zou worden als het de knie is. Friezen schijnen sowieso wel gevoelig te zijn op de knieën begreep ik. Het kan ook slapte zijn waardoor dit ontstaat.
Even afwachten en duimen dat het geen spontane hanetred is. Ik heb er eentje gehad die het van de ene op de andere dag had, is niet grappig.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:17

Het gewricht lijkt inderdaad te blokkeren, je hoort bijna een klik.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Been op slot? Of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:35

Dit is inderdaad patellafixatie.. Al vind ik het wel vreemd dat het bij iedere pas gebeurt.
Ik ken het wel na stilstaan en weg willen stappen.. Dat ie dan vast hangt.. Maar niet elke stap.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:44

ik vind het wat meer hebben van hanetred.
zou er hoe dan ook een kundig arts naar laten kijken :j

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 23:13

Oja hoor kan zeker elke stap gebeuren. Heeft de mijne ook bij perioden. Kan bij het wegstappen zijn, maar als hij er erg last van heeft ook bij elke stap. En helaas is het niet altijd te verhelpen met binnen door zetten en sterker trainen :-(

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Been op slot? Of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 23:28

Onze shet heeft zijn knie steevast op slot als hij niet elke dag aan het werk gezet wordt. Ook met meer dan 12 uur per dag vrije beweging. Hij heeft het dermate erg dat zijn hele been achter hem aansleept dan. Enige wat helpt is hem in de wei zetten en laten lopen, dan is het na een uur of wat over.
Ik laat hem wel altijd binnendoor zetten maar ik heb niet het idee dat het enorm veel resultaat geeft.
Hij heeft het echter alleen als hij ‘s ochtends van stal gehaald wordt, anders nooit.
Dit lijkt er wel wat op, maar in veel mindere mate.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 23:42

MairiMacBran schreef:
Onze shet heeft zijn knie steevast op slot als hij niet elke dag aan het werk gezet wordt. Ook met meer dan 12 uur per dag vrije beweging. Hij heeft het dermate erg dat zijn hele been achter hem aansleept dan. Enige wat helpt is hem in de wei zetten en laten lopen, dan is het na een uur of wat over.
Ik laat hem wel altijd binnendoor zetten maar ik heb niet het idee dat het enorm veel resultaat geeft.
Hij heeft het echter alleen als hij ‘s ochtends van stal gehaald wordt, anders nooit.
Dit lijkt er wel wat op, maar in veel mindere mate.

Zou je daar dan niet eens wat aan laten doen? Want lijkt me geen pretje en zeer waarschijnlijk staat het dier misschien wel uren met een been op slot op stal. Wanneer je niet wilt opereren laat je hoefsmid dan de pony op de buitenkant wat korter zetten ipv de binnenkant.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 23:56

Ik volg de adviezen van de hoefsmid en dierenartsen op. Er zijn er 3 bij geweest. Ook de hoefsmid van de paardenkliniek is erbij geweest en zij zeggen allemaal hetzelfde, binnendoor bekappen, veel vrije beweging en trainen om de spieren sterker te maken. Uiteindelijk zou hij er dan vanaf moeten komen, hij is nog vrij jong.
Opereren doen ze alleen als er echt geen andere mogelijkheid meer is omdat daar ook nadelen aan zitten.
Bovendien schrijf ik dat zijn knie op slot zit als hij niet elke dag aan het werk wordt gezet, ergo, hij is elke dag aan het werk. De laatste keer dat zijn knie op slot stond is bijna een half jaar geleden.
Of dat nu door het binnendoor zetten komt of door het dagelijkse werk is, is niet helemaal duidelijk maar ik ga de proef ook niet op de som nemen.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 22-08-20 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Been op slot? Of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 23:59

Oké dat was niet duidelijk uit je post. Ik heb er wel eentje laten helpen, da heeft het gewoon op stal gedaan, binnen tien minuten klaar en altijd goed gegaan. Da is een zeer oude rot in het vak die juist aangaf dat buitenom veel beter is. Andere been had ze het in lichte mate en door buitenom te bekappen nooit last weer van gehad .

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Been op slot? Of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 00:03

De 3 dierenartsen die ik erbij heb gehad, waaronder ook een ouwe rot, zeggen allemaal dat ze niet willen opereren tenzij er geen andere oplossing meer is. Grote kans op artrose onder andere.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 00:24

MairiMacBran schreef:
De 3 dierenartsen die ik erbij heb gehad, waaronder ook een ouwe rot, zeggen allemaal dat ze niet willen opereren tenzij er geen andere oplossing meer is. Grote kans op artrose onder andere.


Precies de reden waarom mijne er nog niet aan geopereerd is. Die is meerdere malen ingesneden in de banden, ingespoten, anabolen gehad, Aquatherapie en noem t maar niet op en niets helpt afdoende.

Ben wel benieuwd hoe het zit met het 'buitenom' bekappen. Kun je uitleggen waarom dit beter werkt als binnendoor Bigone?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Been op slot? Of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 01:56

Had mijn friese merrie ook, precies op de zelfde manier. Voornamelijk als ze van stal kwam of als ze had lopen ijsberen in de wei.

Ze is binnendoor gezet, osteopaat erbij en toen samen een training aanpak gemaakt om de achterhand sterker te krijgen. Nu heeft ze er geen last meer van en wordt ze ook niet meer binnen door bekapt.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:51

kimmie1 schreef:
MairiMacBran schreef:
De 3 dierenartsen die ik erbij heb gehad, waaronder ook een ouwe rot, zeggen allemaal dat ze niet willen opereren tenzij er geen andere oplossing meer is. Grote kans op artrose onder andere.


Precies de reden waarom mijne er nog niet aan geopereerd is. Die is meerdere malen ingesneden in de banden, ingespoten, anabolen gehad, Aquatherapie en noem t maar niet op en niets helpt afdoende.

Ben wel benieuwd hoe het zit met het 'buitenom' bekappen. Kun je uitleggen waarom dit beter werkt als binnendoor Bigone?

Da legde het uit , ik ben geen da en het is 14 jaar geleden maar zal het proberen. Hij zei dat een hoef aan de buitenkant wat lager zetten logischer was gezien de constructie in de knie en het bandje wat er voor zorgt dat de knie op slot gaat dan veel minder op spanning staat . Hij had vertelde het zo logisch dat ik er geen enkele twijfel over had. Iets O been idee, niet extreem natuurlijk. Hij vermelde dat wanneer een knie op slot vliegt het bijna onmogelijk is om weer van slot af te vliegen wanneer ze aan de binnenkant lager staan , X been idee. Zal eens kijken of ik de tekening van hem nog terug kan vinden. Ik twijfel zeker niet aan kunde van andere da’s maar deze ouwe heeft soms afwijkende ideeën die achteraf helpen en logisch zijn.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Been op slot? Of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:18

Goh ik vind het meer op een hanentred lijken, bij patella fixatie zie je vaak dat het been er achter aan sleept/ hangt. Maar ik zou ook de dierenarts even laten kijken, het is ook beter te beoordelen in real life en als je weet wat het is kun je er misschien iets aan doen zoals binnendoor zetten of training als het wel de knie is.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Been op slot? Of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:27

Ik vind het ook ontypisch. Bij patella fixatie maken ze vaak een soort zwaai naar buiten. Maar het kan prima zijn dat hij net niet op slot gaat en dat met die beweging zelf oplost. Ik zou het voor het weekend even aankijken en als het daarna nog zo is eerst een DA naar laten kijken.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Been op slot? Of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:33

Heb nu het filmpje even bekeken, maar kan zeker wel Patella fixatie zijn. Mijne doet dit soms net zo, ik zeg altijd hij hapert. Geeft precies zelfde beeld. Soms staat hij echt vast, vooral met naar achter stappen of opzij stappen. Maar dit doet hij ook vaak, haperen bij elke stap.