Shet jeukt stal door

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbel09
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-04-19

Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 20:48

Hoi allemaal, ik heb ook een vraag. Mijn hengst shetje van nu 14 maanden oud schuurt de hele stal rond. Hij begint door zijn billen te schuren tegen de voerbak, loopt dan met zijn lijf langs de zijkant van de stal... gaat vervolgens liggen en rollen en is dan weer klaar. Dit doet hij al een tijdje. Hij heeft geen kale plekken of wondjes of luis. Weet iemand wat dit kan zijn?? Het ziet eruit alsof hij even heel ander gek paard word.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:00

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Leukertje

Berichten: 428
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Kartonnen Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:05

Is hij ontwormt?

Dribbel09
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-04-19

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 21:11

Ja en hij is 13 juli door dierenarts gecontroleerd en heeft toen weer zijn vaccinatie gehad. Gezonde pony, niet te dik. Is wel gestoken geweest door een daas, had daar allerlei bultjes van maar die waren 1 dag later weer weg.

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:12

Ook op mijten gecontroleerd?

Dribbel09
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-04-19

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 21:19

Ja, hebben ze beide wel gehad in het voorjaar zijn ze 2 maal voor behandeld en nu niks te zien. Maar zelfs toen hij mijten had gedraagde hij zich niet zo vreemd.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:30

Bij mij verliezen ze hun zomervacht al een beetje, misschien dat hij jeuk heeft van loszittende haren?
Nu is voor een gezond paard wel aan de vroege kant.(Mijn verzorgpaardje heeft de ziekte van cushing)

Dribbel09
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-04-19

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 21:33

Ja beide ponys verliezen alweer haar. Ze zijn beide net 14 maanden oud, en volgens onderzoek dierenarts gezond.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:36

heel misschien dat het dan met zoiets te maken kan hebben, denk alleen niet dat dat het zal zijn bij jouwe gezien hij jong en gezond is. voerverandering kan er soms ook mee te maken hebben hoor ik veel!

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:47

Hier ook twee volop verharende shetten, dus ik denk dat hij daar gewoon jeuk aan heeft. Ik ros de mijne nu beide af met de mestvork, vinden ze heerlijk *D

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:49

De vacht goed nagekeken op luis?
Zou zomaar kunnen toeslaan met dit warme weer.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:18

Jeuk kan van verharen zijn maar meestal is het in zo'n erge mate toch luis, mijt of vlo. Een vaccinatie is geen ontwormen. En een pony van die leeftijd hoort nog geen ivermectine gespoten te krijgen.
Jeuk kan ook komen door vogelnesten (zwaluwen) in de stal als die er zitten. De meeste zwaluwen hebben hun tweede legsel gehad en zijn niet meer op het nest. Dieren die onder de nesten zijn, kunnen er jeuk van krijgen. En verkeerde brok, basisbrok etc met granen e.d. kan ook jeuk geven.
Ik hoop toch dat het een inloopstal is? Een jaarling van die leeftijd hoort niet op stal, wel op de wei of paddock met onbeperkt hooi.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:44

Dribbel09 schreef:
Hoi allemaal, ik heb ook een vraag. Mijn hengst shetje van nu 14 maanden oud schuurt de hele stal rond. Hij begint door zijn billen te schuren tegen de voerbak, loopt dan met zijn lijf langs de zijkant van de stal... gaat vervolgens liggen en rollen en is dan weer klaar. Dit doet hij al een tijdje. Hij heeft geen kale plekken of wondjes of luis. Weet iemand wat dit kan zijn?? Het ziet eruit alsof hij even heel ander gek paard word.



Zoals ik het lees gebeurt het alleen op stal? Hoelang komt ie buiten en met hoeveel andere paarden? Misschien wordt ie wel hoorndol van het alleen op stal staan!

Maar ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb.

Dribbel09
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-04-19

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 06:26

Hij staat niet alleen, hij staat met een andere pony van dezelfde leeftijd. Inloopstal en zeker 50m2 om op tegels vrij uit te lopen met meerdere speelballen en onbeperkt hooi in de stal. Ze kunnen dus savonds en snachts zelf bepalen of ze buiten lopen of in de stal gaan.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 06:47

Herkenbaar
Na schimmel kreeg de mijne bacteriƫle infectie en schuurde zich helemaal kapot.
Ingespoten tegen jeuk 2x en advies van de da vliegendeken op om de cyclus van het jeuken te doorbreken.

Dat helpt heel goed want hij blijft heel nu.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 07:51

Dribbel09 schreef:
Ja en hij is 13 juli door dierenarts gecontroleerd en heeft toen weer zijn vaccinatie gehad. Gezonde pony, niet te dik. Is wel gestoken geweest door een daas, had daar allerlei bultjes van maar die waren 1 dag later weer weg.

Gecontroleerd op wormen dmv mestonderzoek?
Wanneer daadwerkelijk ontwormd en waarmee?
Aarsmade kunnen ze ook van gaan staartschuren

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:18

Krijgt hij luzerne? Dan wel direct, dan wel als ingredient van hun (vitamine)brokjes?

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:46

Hij doet het maar eventjes toch? Lijkt mij dat hij gewoon gekriebel heeft van de knutjes. Heel veel paarden rossen even als ze in de stal komen, ik zou me er niet druk over maken.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 10:20

Een van mijn shetjes jeukt de laatste weken soms ook een beetje. Hij heeft geen ZE ed. Dus denk dat het wat van het verharen is. Als hij geen wondjes of kapotte manen/staart heeft zou ik er eigelijk niets aan doen.

Dribbel09
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-04-19

Re: Shet jeukt stal door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 11:09

Bedankt! Heeft geen wondjes en staart en manen zijn ook nog heel. Het is maar heel kort dat hij het doet.