Merrie proest de laatste dagen bij korrel, niet bij hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LWDaisy

Berichten: 4769
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Merrie proest de laatste dagen bij korrel, niet bij hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-20 07:10

Hoi,

vraagje, hopelijk kunnen jullie helpen.
Mijn merrie is in de zomer sowieso vaak een beetje gevoelig op de longen. Als zij in hoog gras staat bijvoorbeeld, briest / proest zij vrij makkelijk. De droogte maakt het er niet beter op natuurlijk.
Dit jaar heeft het heel lang geduurd voor ze last kreeg (wat natuurlijk super is); pas eind vorige week is ze beginnen proesten. Ze staat nu ook helemaal niet in hoog gras, niks dat aan de neus kan kriebelen wat in het verleden het briesen al eens triggerde.
Wat mij en mijn mama gisteren erg opviel, is dat ze dit vooral na het eten van haar vitaminekorrel had - de korrel en wortel vlogen echt alle kanten op.
Ik heb haar daarna haar hooi gegeven, wat ik sinds deze week loop af te spoelen. Daar had ze totaal geen last van, ik heb haar niet 1x horen briesen / proesten met dat nat hooi, echt een heel groot verschil tegenover de korrel. Normaal gezien is ze nogal vies van nat hooi en staat ze dat met lange tanden te eten, maar dat is nu echt niet het geval. Kan het dat het de keelpijn (waarvan ik denk dat ze die nu wel heeft door het proesten) verzacht?

Ze krijgt de Pavo Vital vitaminekorrel, 75 a 100gr. Die krijgt ze nu al een paar maanden, en daar deed ze het tot die extreme droogte nu echt super op. Ze krijgt deze korrel in plaats van krachtvoer, omdat ze nogal rond werd en echt nevernooit moet werken, ze is een professionele grasmaaier :+

Ik heb nu dus zoiets van "geen korrel meer" tot die heftige droogte voorbij is. Ze heeft hem niet nodig, krijgt hem voor de leuk, en van het hooi had ze totaal geen last in tegenstelling tot die korrel.

Trek ik hiermee de juiste conclusie? Kan het idd zo zijn dat de korrel te grof en/of te droog is, voor een paard dat waarschijnlijk al wat keelpijn heeft? Ze eet sowieso ook altijd vrij gulzig, ze neemt niet echt de tijd zegmaar, ze springt net niet in haar etensbak :+ Eten is een hobby :+

Van het hooi heeft ze dus helemaal geen last, vooral sinds ik het loop nat te maken. Dat deed ik eind vorige week nog niet, en toen brieste ze af en toe tijdens het hooi eten. Dat vloog niet alle kanten uit zoals de korrel, dat bleef allemaal netjes in haar mond zitten, met af en toe gebries er doorheen.

Ik heb haar vroeger een tijdje fenegriek gegeven, maar dat leek totaal niets uit te halen.
Ik heb hayfever-relief doekjes, maar daar wordt ze ook niet blij van. Ze heeft geen snotjes oid, als ze briest voel je natuurlijk wel een beetje nattigheid maar echt niks bijzonders. Als ze dit tijdens het eten van de korrel doet, vliegt die er terug uit. En bij het eten van nat hooi proest / briest ze totaal niet.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!



LWDaisy

Berichten: 4769
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-20 10:16

ellepel schreef:
misschien wil ze de brokjes wat te gulzig eten?
maak ze een beetje nat,dan is het vaak wel over.

ik zie ook dat je wortel typt,ndat krijgt ze dus ook?
denk wat te gulzig eten hoor en dan wat verslikken.
alles wat nat maken kan dus wel helpen.dan plakt het wat meer in de emmer of bak waaruit je voert en is het wat zachter zodat het kauwen wat makkelijker en rustiger gaat.


Ik gooi idd altijd 2 wortels bij haar korrels, die bewaar ik nu in een emmer water zodat ze langer goed blijven :)

Ze verslikt zich idd vrij makkelijk uit gulzigheid - ik snij een appel bijvoorbeeld altijd in 2 om stikken te vermijden. Ze heeft zich ooit eens zo hard verslikt door op een suikerbiet te vliegen dat ze stond te stikken en trilde op haar benen, ik dacht echt "nu blijft ze er in".. Ze is altijd wel wat gulzig.

Mag ik die korrel nat maken? Dat kan geen kwaad? Ze zal er, denk ik, wss vies van zijn, maar niet vies genoeg om het te laten liggen haha.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

LWDaisy

Berichten: 4769
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-20 13:08

Ik ben nu bij mijn paard. Heb haar geen korrels of wortels gegeven, ze staat ondertussen al ruim een half uur geweekt en gespoeld hooi te knabbelen. Heb haar 2x heel zachtjes horen briesen, véél minder dan met korrels! Ik ga het de komende dagen op deze manier aanpakken denk ik, ze staat er veel rustiger bij zo, dan kan haar keel een beetje tot rust komen :)

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

LWDaisy

Berichten: 4769
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-20 07:59

Iemand een idee of ik thee kan maken voor mijn paard? :+
Ik bedacht me dat ik altijd thee met honing drink als ik keelpijn heb, dat verzacht de boel toch een beetje. Ik zou hem wel koud geven, en zonder nog extra suiker natuurlijk haha.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

LWDaisy

Berichten: 4769
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-20 09:26

Update
De afgelopen dagen heeft het hier af en toe flink geregend, en is het stof een beetje gaan liggen. Ik heb haar gisteren voor het eerst weer korrels gegeven, en dat ging vrij goed. Ze heeft 2x gebriest na het eten hiervan, dus valt goed mee. Ze eet ze wel niet helemaal op, ze heeft meer interesse in haar hooi.

Ik ga vandaag eerst haar korrels geven, en pas als die op zijn haar hooi. Ik week het hooi nu elke dag, en dat gaat heel vlotjes binnen!

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Benazir, GrapeshotBot, unofficial79 en 83 bezoekers