Groene leem, eerst verergering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Groene leem, eerst verergering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 21:25

Wie heeft ervaring met groene leem?

Ik zal moet het verhaal uitleggen. Mijn paard heeft 8 week terug rijden een vrolijk bui iets gedaan. Wij vermoeden tegen een paal of hek aangeslagen. 1e dag kreupel in draf, stap zuiver, niet dik of warm. Daarna begon de ellende. Er ontstond een bult op de kogel. Ik dacht een bloeduitstorting, tijd gesmeerd met arniflor maar wilde niet bekomen. Da er bij gehad. Bloedserum eruit laten lopen, paar dagen in verband. Ontstekingsremmer gehad. Afspraak als het niet beter wordt een foto. Maar de bult komt weer terug. Zowiezo gaat ze deze week op de foto.

Nu dacht ik probeer eens met groene leem te smeren. Reinigend en opruimend. Zo gezegd en gedaan. Gister voor het eerst gesmeerd. Vanavond krijg ik een belletje, been is nog dikker geworden.
Mijn vraag is nu: kan groene leem voor begin verergering zorgen. Maw kan het de 'Rommel' zo aan het opruimen zijn dat het been eerst dikker wordt?

Morgenvroeg zou ik al een afspraak maken met de da. Paard staat met deze temperaturen 24u buiten en anders overdag in het land en s nacht in de binnenbak. In de box werd ze helemaal stijf.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Groene leem, eerst verergering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:40

Ja groene leem kan absoluut meer klachten geven in eerste instantie. Het zet de nodige processen in gang dus dat daar reactie op komt is wel logisch. Balen van je paard. Hoop dat jullie snel weten wat het is en dat hij er weer bovenop komt

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:42

Ik heb het nog niet meegemaakt dat het na gebruik van leem nog dikker werd?

Heb je voor de zekerheid even getemperatuurd om te kijken of er weer ontsteking zit?

Welke leem gebruik je?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Groene leem, eerst verergering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:44

Tempen en overleggen met je DA.
Het hoort niet veel dikker te worden... met een ontsteking altijd voorzichtig zijn, een infectie kan ook verergeren en naar binnen slaan.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:46

Er staat 8 week, is dat 8 weken of een typfoutje? Dat vraag ik omdat een ontsteking van een wond wel acuut kan zijn en je dan heel snel moet zijn met reageren... Een extra infectie kan ook later pas gekomen zijn, maar het is logischer in de eerste dagen na de verwonding.

Temperaturen lijkt me sowieso geen overbodige luxe nu, zodat je met koorts snel kan reageren.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:47

Ik smeer groene klei alleen op oppervlakkige wonden, heb helaas ervaren dat het te hard wordt op vervelende wonden en daardoor de wond af sluit en uitdroogt, zeker met deze temperatuur. Diepere wonden wil je liever soepel houden en het wond klimaat ietwat vochtig. Nu kan er in jouw geval heel goed zijn dat er iets in de voet zit wat het lichaam eruit probeert te werken. De klei sluit het of af, of de reactie is er niet eens aan gerelateerd. Er is recent nog een topic geweest waar het paard achteraf een heel stuk hout in zijn voet had zitten, is het opzoeken waard.

Oftewel, verstandig om morgen verder onderzoek te doen, dit duurt relatief lang.

Utixo

Berichten: 6571
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:47

Als een been plotseling dikker word altijd extra paraatheid.

Om in eerste instantie antwoord te geven op je vraag, nee. Wat wel kan is dat je een wondje op het been had, de leem dit te snel afgesloten heeft een het ben daarom oploopt.

Is het been warm?

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Groene leem, eerst verergering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:35

Groene leem mag je overigens nooit in open wonden gebruiken is mij altijd geleerd

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 23:14

Even voor de duidelijkheid. Want volgens mij denken veel dat er een wondje zit. Maar nee, meerdere keren het been helemaal geïnspecteerd maar er is geen wondje oid te vinden.
8 week is geen typfout.
De da is er al bij geweest, ze heeft toen al ontstekingsremmers zowel in het been als in het bloed gekregen. Da gaat ook niet uit van een ontsteking maar van een bloeduitstorting. Verder is ze helemaal gezond, eet goed, gaat niet meer liggen dan anders. Belast het been ook gewoon. Verder kan ik rustig aan het been komen, mag er op drukken. Dus niet extreem gevoelig

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:19

Vajramani schreef:
. Da gaat ook niet uit van een ontsteking maar van een bloeduitstorting.

Een bloeduitstorting veroorzaakt altijd een ontsteking. Vermoedelijk had je dierenarts het over een infectie (ipv ontsteking).

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Groene leem, eerst verergering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:54

Een bloeduitstorting kán een ontsteking zijn / veroorzaken.
Echter niet altijd. Een simpele blauwe plek is een bloeduitstorting. Nou die heb ik zeg maar dagelijks.
Het zou niet best zijn als daar iedere keer een ontsteking van komt.

Sterkte met je paard, ik hoop dat verder onderzoek iets oplevert. Ben wel benieuwd wat eruit komt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 00:05

Ineke2 schreef:
Een bloeduitstorting kán een ontsteking zijn / veroorzaken.
Echter niet altijd. Een simpele blauwe plek is een bloeduitstorting. Nou die heb ik zeg maar dagelijks.
Het zou niet best zijn als daar iedere keer een ontsteking van komt.

Sterkte met je paard, ik hoop dat verder onderzoek iets oplevert. Ben wel benieuwd wat eruit komt.

Yep, altijd een ontsteking als er bloed buiten de bloedbaan terecht komt. Het is juist héél best dat dat gebeurt, anders zouden die simpele blauwe plekken van je nooit genezen....

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:20

RianneH schreef:
Ik smeer groene klei alleen op oppervlakkige wonden, heb helaas ervaren dat het te hard wordt op vervelende wonden en daardoor de wond af sluit en uitdroogt, zeker met deze temperatuur. Diepere wonden wil je liever soepel houden en het wond klimaat ietwat vochtig. Nu kan er in jouw geval heel goed zijn dat er iets in de voet zit wat het lichaam eruit probeert te werken. De klei sluit het of af, of de reactie is er niet eens aan gerelateerd. Er is recent nog een topic geweest waar het paard achteraf een heel stuk hout in zijn voet had zitten, is het opzoeken waard.

Oftewel, verstandig om morgen verder onderzoek te doen, dit duurt relatief lang.


Dit topic bedoelde ik: [MD] Paard na Einschuss, abces en ruimte tussen hoef bal en hoef.

Is het gelukt met de DA vandaag TS?

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 13:03

RianneH schreef:
Is het gelukt met de DA vandaag TS?

Donderdag ga ik naar hem toe.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Groene leem, eerst verergering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:19

Groene leem zal iets koelen en zo kan het het been helpen iets slanker te worden. Verwacht er geen wonderen van, en zeker niet dat het door de vacht en huid iets binnen in het been aan het opruimen is. Dat het been dikker wordt, komt mijn inziens dan ook niet door de klei, maar doordat het proces binnen in het been verder gaat.

Organicgirl

Berichten: 6
Geregistreerd: 09-08-20

Re: Groene leem, eerst verergering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 01:15

Enkel positieve ervaring met groene leem voor paarden. Het helpt goed bij wonden en jeuk.
Vroeger voegden we zelfs in hun water een beetje groene klei, omdat het erg gezond is voor het lichaam. Wel zien dat het geschikt is om te drinken natuurlijk zoals zongedroogde fijne groene klei ( https://www.biobey.be/product/geventile ... oene-klei/ ). Niet te verwarren met groene leem die enkel geschikt is voor uitwendig gebruik.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 01:49

Organicgirl schreef:
Enkel positieve ervaring met groene leem voor paarden. Het helpt goed bij wonden en jeuk.
Vroeger voegden we zelfs in hun water een beetje groene klei, omdat het erg gezond is voor het lichaam. Wel zien dat het geschikt is om te drinken natuurlijk zoals zongedroogde fijne groene klei ( https://www.biobey.be/product/geventile ... oene-klei/ ). Niet te verwarren met groene leem die enkel geschikt is voor uitwendig gebruik.

Groene leem en groene klei is hetzelfde.

Citaat:
Groene Leem Vertagil
Groene leem lijkt de krachtigste leem onder de leemsoorten te zijn en is sterk reinigend. Van alle soorten klei is groene leem de meest werkzame mits zij zongedroogd is.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Groene leem, eerst verergering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 11:18

Om iedereen uit de spanning te halen. Ze is op de foto geweest. Groene leem zal niet gaan helpen. Ze heeft botschade opgelopen door een trauma van buitenaf. Waarvan weten we niet en zullen we ook niet achter komen. Ze zou alleen geschikt zijn als fokmerrie en misschien licht reacreatief. Onze wegen zullen dus gaan scheiden.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Groene leem, eerst verergering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:22

Heel veel sterkte :knuffel:

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Groene leem, eerst verergering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:36

Och nee toch. Sterkte! Was/is ze nou kreupel hieraan verder?

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Groene leem, eerst verergering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:47

Sterkte

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 20:13

veerledec schreef:
Och nee toch. Sterkte! Was/is ze nou kreupel hieraan verder?

Ja