Paard met sarcoiden, zou jij eraan beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TDS
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-19

Paard met sarcoiden, zou jij eraan beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 09:46

Hoi allemaal,

Ik heb een paard staan met meerdere sarcoiden (let op: niet te verwarren met melanomen). Nu zitten deze onder op de buik, de hals en naast het oog. Deze zijn alle 3 nog relatief klein en vormen op het moment nog geen probleem.

Voor de mensen die niet weten wat sarcoiden zijn; dit zijn veelvoorkomende huidtumoren bij paarden. Dit kan nooit (kwaadaardige) kanker worden. Kleine sarcoiden zijn in eerste instantie geen probleem en hoeven geen belemmering te vormen voor het paard. Wanneer ze groter worden, kunnen ze voor overlast zorgen als ze bijvoorbeeld beschadigen of ontsteken. Als de sarcoiden op plekken als rond het oog, de oksel of plek van de singel zitten, kan dit natuurlijk ook voor extra overlast zorgen. Sarcoiden zijn te behandelen, maar niet allemaal even goed. Het ene paard of sarcoideplekje reageert goed op behandeling, de ander niet. Daarnaast kunnen sarcoiden terug blijven komen, terugkomende sarcoiden zijn vaak ook agressiever.

Nu mijn vraag; zouden jullie ooit aan een paard beginnen dat gevoelig is voor sarcoiden en er in mijn situatie dus al 3 van heeft. Wat doet het met de waarde van een paard? In dit geval gaat het om een sportpaard met een gouden karakter, alleen zijn de sarcoiden die hij sinds een paard maanden heeft dus een probleem.. Misschien zijn er mensen met ervaring in het houden/verkopen/kopen van een paard met sarcoiden, die kennis hebben opgedaan in de verkoopbaarheid en waarde?

Nikkay

Berichten: 506
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Rhenen

Re: Paard met sarcoiden, zou jij eraan beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:05

Pfoe, lastige vraag. Ik denk dat het heel erg afhangt van de plek en hoe erg het al is. Ik heb zelf bij een paard gezien dat het helemaal verdween, maar ook gezien dat het constant terug kwam waardoor er met het paard eigenlijk niet meer onder het zadel gewerkt kon worden, omdat het plekje bij de singel zat. Dat werd alleen maar erger.

Persoonlijk zou ik het niet doen, puur doordat het nogal wat gedoe met zich meebrengt. De waarde vind ik moeilijk te zeggen, hangt denk ik af ook van de plek, hoe ernstig is het en wat zijn de kwaliteiten van het paard verder. Denk dat je dan moet kijken naar het totaal plaatje. Helaas kan ik je daar niet verder mee helpen, maar wil je wel veel succes wensen!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:06

Ik zou zo'n paard wel willen kopen maar voor een aangepaste prijs omdat er misschien later toch gezondheidsproblemen door kunnen ontstaan.

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:13


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:15

Mijn paard had er eentje in zijn hals, die heb toen behandeld met een speciaal spulletje wat ik er elke dag op moest doen.
De sarcoid is helemaal weg gegaan, er zit nu alleen nog een kaal plekje.

Ik zou ze bij jouw paard ook laten bekijken door een dierenarts nu ze nog klein zijn en vragen of je ze kunt behandelen.
Dan ben je ze misschien kwijt voor ze groter worden.

TDS
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 10:20

Nikkay schreef:
Pfoe, lastige vraag. Ik denk dat het heel erg afhangt van de plek en hoe erg het al is. Ik heb zelf bij een paard gezien dat het helemaal verdween, maar ook gezien dat het constant terug kwam waardoor er met het paard eigenlijk niet meer onder het zadel gewerkt kon worden, omdat het plekje bij de singel zat. Dat werd alleen maar erger.

Persoonlijk zou ik het niet doen, puur doordat het nogal wat gedoe met zich meebrengt. De waarde vind ik moeilijk te zeggen, hangt denk ik af ook van de plek, hoe ernstig is het en wat zijn de kwaliteiten van het paard verder. Denk dat je dan moet kijken naar het totaal plaatje. Helaas kan ik je daar niet verder mee helpen, maar wil je wel veel succes wensen!


Dankjewel :) Er valt gewoon niet te voorspellen hoe het zich gaat ontwikkelen, met kans tot "onbruikbaarheid voor de sport". Ik denk dat de meeste mensen het risico te groot vinden inderdaad..


anjali schreef:
Ik zou zo'n paard wel willen kopen maar voor een aangepaste prijs omdat er misschien later toch gezondheidsproblemen door kunnen ontstaan.


En wat versta jij onder een aangepaste prijs?

Jolien87 schreef:
Ik weet dat bokker Sjolvir ooit succesvol een sarcoid heeft behandeld:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1869405

Wellicht dat je haar eens kunt vragen voor informatie.


Ben al meerdere keren bij de dierenarts geweest en ben inmiddels op de hoogte van alle mogelijke behandelingen. Toch heel erg bedankt voor het linkje! De eerste stap zou voor ons ook de Knottenbelt-zalf zijn, het meest spannende vind ik nog de kans op het terugkomen van de sarcoiden na een succesvolle behandeling en dat terugkomende sarcoiden extra agressief zouden zijn..

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:24

Ik weet niet op welke termijn zoiets meestal terug komt, maar ik heb die bij mijn paard al echt wel een aantal jaar geleden behandeld en daar is nog niks aan veranderd qua terugkomen tot nu toe.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 05-08-20 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:24

Alsjeblieft. :) Hopelijk doet de zalf zijn werk.
Het ging mij er ook meer om dat je haar eventueel ook kan vragen hoe het zit met het terugkomen van de sarcoiden en in hoeverre het de pony belemmert. Ze had namelijk op meer plekken sarcoiden zitten.

Succes!

TDS
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 10:26

Nouvel schreef:
Mijn paard had er eentje in zijn hals, die heb toen behandeld met een speciaal spulletje wat ik er elke dag op moest doen.
De sarcoid is helemaal weg gegaan, er zit nu alleen nog een kaal plekje.

Ik zou ze bij jouw paard ook laten bekijken door een dierenarts nu ze nog klein zijn en vragen of je ze kunt behandelen.
Dan ben je ze misschien kwijt voor ze groter worden.


Oh, wat fijn om te horen! Wij hebben inderdaad met de dierenarts besproken dat wij, nu de sarcoiden nog relatief klein zijn, met de Knottenbelt-zalf gaan beginnen. Het is alleen de vraag of ze teruggaan komen. Wanneer een paard meerdere sarcoiden heeft, is de kans op het terugkomen ervan namelijk ook groter dan dat het paard er maar 1 heeft. Maar fijn om te horen dat jouw paard en nu geen last meer van heeft!

TDS
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 10:28

Nouvel schreef:
Ik weet niet op welke termijn zoiets meestal terug komt, maar ik heb die bij mijn paard al echt wel een aantal jaar geleden behandeld en daar is nog niks aan veranderd qua terugkomen tot nu toe.


Had hij meerdere sarcoiden of was het een enkele?

Jolien87 schreef:
Alsjeblieft. :) Hopelijk doet de zalf zijn werk.
Het ging mij er ook meer om dat je haar eventueel ook kan vragen hoe het zit met het terugkomen van de sarcoiden en in hoeverre het de pony belemmert. Ze had namelijk op meer plekken sarcoiden zitten.

Succes!


Oh, dat heb ik over het hoofd gezien. Ik dacht alleen iets te lezen over de neus := Maar dan ga ik haar zeker een berichtje sturen, dankjewel!

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:33

Ik zou zo'n paard niet kopen nee. ook niet voor een aangepaste prijs. Je kan altijd de pech hebben dat het je paard treft als je hem al hebt, maar zeker nu het er al meerdere zijn, dan weet je gewoon dat dit paard erg veel aanleg hiervoor heeft.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:34

Die van mij had er eentje.
Ik ken nog wel iemand met een paard die er een paar had die iets waren, die zijn behandeld in Utrecht en naar mijn weten ook nooit terug gekomen.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:38

Waar zitten ze, hoe zien ze eruit?
Een van mijn paarden heeft er een gehad, behandeld met acyclovirzalf. Hele milde behandeling, langdurig, wel effectief bij ons. Nu 2 jaar geleden.
Bij mij zou het echt van het type en de locatie afhangen of ik een paard daarop zou laten staan.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard met sarcoiden, zou jij eraan beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:13

Ik heb mijn paard gekocht met sarcoiden en wist hiervan. Tijdens de keuring heeft de dierenarts dit aan mij uitgelegd en de voormalige eigenaar.
Hij had 2 nu nog 1. Een was de wratten of steelvorm. Die hebben wij met zalf van de dierenarts behandeld. De tweede ligt in de huid en hier heb ik nooit kets aan gedaan, maar is tot nu toe (3jaar) ook niet groter geworden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:19

@Tds: Met aangepaste prijs bedoel ik, voor minder dan het paard zou kosten zonder dat probleem.Hoeveel minder,dat hangt dan van de ernst en prognose af. Bijv. van wat een noodzakelijke behandeling zou gaan kosten.Misschien kun je,als je het paard te koop zou willen aanbieden,eerst zelf de ernstigste laten behandelen\verwijderen zodat de koper dat niet meteen hoeft te gaan doen.Want dat zou toch wel kopers afschrikken denk ik. Als je net een nieuw paard hebt is het niet leuk meteen al de medische molen in te moeten gaan.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:24

Denk dat het ook zeker van belang is hoe oud het paard nu is, op welk niveau hij/zij presteert en in welke sport en wat een nieuwe eigenaar van het paard verwacht.
Als een nieuwe eigenaar grote ambities heeft, zal die zo min mogelijk risico willen lopen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard met sarcoiden, zou jij eraan beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:43

Heel eerlijk? Ik zou er niet aan beginnen.
Met paarden krijg je vanzelf wel problemen die hoef je niet te kopen

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard met sarcoiden, zou jij eraan beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:05

Als ze op plekken van het tuig of deken zitten zou ik er niet aan beginnen. Idem op lastige plekken of beweegbare delen.
Behandelen is er een van een lange adem en je houd als ze groot zijn of als je pech hebt wel een litteken over. Op zichtbare plekken doet dat wel wat met de verkoopbaarheid natuurlijk

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:14

Als ze nog klein zijn zou ik het paard er niet voor laten staan, echter is de behandeling niet goedkoop!

Ik heb met een zalf moeten smeren om de 2 dagen, 6 tot 8 u erop laten zitten en dan afwassen met iso betadine. Dit heb ik 8 weken zo gedaan en de sarcoiden zijn nu weg. Er is hier op bokt een topic over misschien als je dat leest je een besluit kan maken over dit paard..

Edit; mijn paard had een redelijk grote op zijn koker zitten en een kleintje in zijn lies. Dus vooral die koker wat geen pretje voor hem maar hij heeft het allemaal prima laten doen :)

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: Paard met sarcoiden, zou jij eraan beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:18

Ik zou het paard niet willen. Problemen koop je niet, die krijg je sowieso wel.

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:31

Ik heb mijn paard als 10-jarige gekocht (hij is nu 22) met 3 sarcoiden, die 3 heeft hij nog altijd en heb maar 1 hoeven behandelen en die is ook al jaren rustig. Hij heeft 1 op de koker, 1 onder de buik en 1 op z’n schouder.

Dus het hoeft niet fout te gaan en ze hoeven ook niet te ‘vermeerderen’ .. ik denk dat het een beetje geluk of pech hebben is :=

JeaDH

Berichten: 2156
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:44

Ik zeker niet, ons paard kreeg één in zijn mondhoek. Die kon dus tien maanden lang geen bit in. 3 verschillende behandelingen geprobeerd, de 3de sloeg uiteindelijk aan, ondertussen kwam er één bij aan de binnenkant van zijn wang. Gezien de plek is het best spannend geweest... Maar inmiddels is hij weer helemaal gezond!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Paard met sarcoiden, zou jij eraan beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:09

Nee, en ben ook grote tegenstanders van het fokken van sarcoiden gevoelig paarden. Ik snap niet dat er nog steeds gefokt worden met paarden met probleem huiden omdat ze zo mooi kleurtje hebben.

Patty83
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:17

Is erg afhankelijk van waar ze zitten, en welk soort het is. Waarde verminderend vind ik het wel, omdat je met een beetje pech er eentje krijgt op een zadel of hoofdstel plek waardoor je niet meer kunt rijden.

Mijn paard heeft al zeker 12 jaar een sarcoide op zn hals, de platte variant die in de huid ligt.
Jaren geleden geprobeerd te behandelen met aldara (chemo) zalf, was heel pijnlijk voor hem, en heeft niets geholpen. Hij is ooit gebeten door een ander paard op die plaats waardoor de sarcoide 2x zo groot is geworden, verder heeft hij er totaal geen last van.
Ik zou er zo min mogelijk aan zitten als het niet op een probleem plek zit.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:18

Blussem waarop baseer jij dat sarcoiden iets te maken hebben met de kleur van het paard?