Ervaringen met verbeend hoefkraakbeen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:58

Is dit paard klinisch goed of niet? Daar zit nog een behoorlijk verschil in.
Mijn paard is inmiddels 15, en er kwam bij de röntgenologische keuring uit dat ze verbening had(best pittige ook) maar klinisch 100% goed, en er ook geen kreupel op gelopen. Ik merk dat de demping van de hoeven minder is. Ik hou er rekening mee met de activiteiten die ik van dr vraag.
Madam staat al dr hele leven blootvoets, dierenarts heeft aangegeven dat mocht ze er wel last van krijgen ik dan over kan gaan op ijzers.

Zeker wanneer het beeld klinisch goed is, is het een héél ander verhaal dan wanneer je te maken hebt met een dier wat moeilijk loopt(verkort, gevoelig, kreupel etc.)
Nu is het lastig om te zeggen bij een jong dier, want de belasting gaat nog oplopen, mijne liep al jaren probleemloos rond.

Niet alle dwalers bennen verdwaald


siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:35

SharonBdB schreef:
Ik heb helaas hier door mijn merrie laten inslapen. Ook speciaal beslag geprobeerd en wat niet. Uiteindelijk had ze zoveel last dat het niet eerlijk meer was. Dit wordt alleen maar erger niet beter helaas. En zeker tot ze een jaar of negen zijn dan pas stabiliseert de verbening pas.


Dat laatste zou verklaren waarom mijn merrie er geen last van heeft, die heb ik pas met die leeftijd gekocht.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:06

Citaat:
Verbeend maar wel goedgekeurd met een aanmerkelijk.
En de andere categorie is dat ze afgeschreven zijn.

Bij andere rassen heb je alleen maar de categorie afgeschreven.


Dat laatste wat je zegt is sowieso niet waar... tenzij je het bekijkt vanuit deze leeftijd, nog erg jong, en klinisch niet 100% goed. Dan zou je gelijk kunnen hebben.
Ik "schrik" hoeveel van jullie slechte ervaringen hebben.
Op eerdere topics over dit onderwerp heb ik wel geleerd dat het ook zeer vaak voorkomt zonder problemen.

Persoonlijk zou ik een klinisch goed en "goed lopend" dier durven kopen die verbening heeft.
Een 3-jarige die nog niet onder zadel is, is wel anders, de vraag is dan hoe ze reageren op belasting.

Niet alle dwalers bennen verdwaald


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, Balou_k, Dunkeedoo, FleurSandro, Fly_high, Hiraeth, kerstkransje, Nickolay, Saartjuh_b, Tango1979 en 79 bezoekers