Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:49

Mss domme vraag maar hoe testen ze dat?

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:57

Ze nemen een swap van het wondvocht.
Dat word dan onderzocht in een lab.

Edit; geen domme vraag hoor! Hoe kun je het weten, ik had ook geen idee ;)

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:20

Ik ga met Linda mee, ik zou het ook laten testen. Ik vind het er niet fris uitzien en net als bij Lou op verschillende plekken. In de tijd dat Lou het had moest ik stoppen met alle AB en moest haar lichaam het zelf zien op te lossen, maar dat was in 2008, gelukkig hoeft dat nu niet meer zo te gaan.

Linda, is die swab-test bij jou door je eigen DA afgenomen of ben je ervoor naar de Lingehoeve gegaan? Bij mij is het destijds door mijn eigen dierenarts afgenomen en opgestuurd om te laten testen.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 22:19

sanowa schreef:
Mss domme vraag maar hoe testen ze dat?


Hoe gaat het nu met je paard? :)

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:26

Jet schreef:
Ik ga met Linda mee, ik zou het ook laten testen. Ik vind het er niet fris uitzien en net als bij Lou op verschillende plekken. In de tijd dat Lou het had moest ik stoppen met alle AB en moest haar lichaam het zelf zien op te lossen, maar dat was in 2008, gelukkig hoeft dat nu niet meer zo te gaan.

Linda, is die swab-test bij jou door je eigen DA afgenomen of ben je ervoor naar de Lingehoeve gegaan? Bij mij is het destijds door mijn eigen dierenarts afgenomen en opgestuurd om te laten testen.


De Lingehoeve is toen eenmalig bij mij op locatie geweest. Ik viel net buiten hun gebied maar ik had enorme klachten over de dierenarts die de hechtingen verwijderd had (niet mijn eigen DA) en mij niet serieus nam en ik was ten einde raad. De Lingehoeve was toen gelukkig zo behulpzaam :)

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:31

Heb contact gehad met mijn eigen DA die was helaas op vakantie, de assistente s vonden dat ik contact met de Lingehoeve op moest nemen omdat ze daar ook is geopereerd, de Lingehoeve zegt dat we beter evn kunnen afwachten tot de echo, dus er is geen swab afgenomen.

Ik smeer het nu in met groene leem, dat trekt het vocht uit de wond sluit het mooi af voor de vliegen maar ademt wel.

Dan nog een vraagje, wanneer hebben jullie paarden weer voor het eerst gerold?
Noa heeft dat gelukkig nog niet, al gaat ze wel elke nacht lekker uitgebreid liggen slapen.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 22:38

Gibbie heeft pas gerold toen ze ook weer in de paddock mocht. Ben begonnen met een klein stukje op het verharde deel, dus daar rolde ze niet. Daarna de paddock groter gaan maken. Dus denk 9/10 weken na de operatie?

Op de kliniek heeft ze niet liggen slapen, maar thuis sliep ze de 2e of 3e nacht alweer lekker languit.

Edit; ik dacht dat ik het wel in het topic had gezet en dat klopt ook. 18 maart heeft ze voor het eerst gerold, 14 januari is ze geopereerd. Dus dik 2 maanden na de operatie pas.

Zo “grappig” hoe ik in de revalidatie periode echt alles exact onthield wat betreft zulke dingen. Nu ze het zo goed doet lijkt zo’n eerste keer rollen niet eens belangrijk meer, omdat het weer dagelijkse kost is. Toen was ik apetrots haha!

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:48

Kaitlyn, dat herken ik :j ik zou niet eens meer weten hoe veel controles wij totaal gehad hebben, terwijl dat een maand geleden (met de laatste controle voor dit jaar) nog “hot topic” was...

Mijn pony rolt gewoon in stal, dus dat was al heel snel weer... := maar ze kon dan natuurlijk niet helemaal omrollen... eerste keer echt uitgebreid rollen was pas toen ze ook weer helemaal los mocht enzo.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 22:59

Controles weet ik nog wel. 1x hechtingen verwijderen, 2x laten echoën. 2e keer om te zien hoe de buikspieren in 2 weken tijd alweer gegroeid (met enkel paar minuten stappen onder de man) waren omdat ik dat leuk vond. :')

Voordeel dat mijn beste vriendin ook kan echoën. Zou voor de grap nu nog eens moeten vragen hoe het eruit ziet, die zijn waarschijnlijk tig keer verdubbeld hahaha.

Gibbie rolt zelden op stal, hooguit eens als ik haar heb afgespoeld en niet even heb laten rollen in de paddock.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:08

Tjaaa 2 of 3 controles had ik ook onthouden... :P maar ik geloof dat wij op 8 ofzo uit zijn gekomen, en volgend jaar moeten we ook weer :=

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 00:26

Sanowa, doe je nu wel alles richting buik met wegwerphandschoenen aan? MRSA kan ook op mensen overgaan. Jij zal er geen last van hebben als je het oploopt, maar je kan het wel weer doorgeven aan iemand met verminderde weerstand en dan is die de Sjaak...
Toen Lou het had heb ik me ook laten testen, ik had een collega die iemand verzorgde die echt heel ziek was en zelf had ze ook geen goede gezondheid. Het kostte me wel € 175,00 want het werd niet vergoed, maar ik vond het het wel waard om te weten of ik het had of niet. Terwijl ik dus wel altijd handschoentjes gebruikte met het verzorgen van die wondjes. Ik had het overigens niet...

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:54

Lijkt me best eng zo.n eerste rolmoment :P
Eerste bokjes zijn ook al geweest maar gelukkig blijven ze bescheiden.

Begrijpelijk dat je al die controles onthoud, Tis ook niet niets merk ik wel, ik geloof dat ik inmiddels al 10 jaar ouder ben geworden ofzo...

Linda waarom moet je nog weer op controle?

Jet, ja dat doe ik, had het al begrepen dat mensen het ook kunnen krijgen.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 23:03

Omdat wij een enorm probleem hebben gehad met een inwendige infectie. Haar buikwand is netjes gesloten maar er was nog 1 klein plekje op de echo te zien. Dat is niet iets wat gelijk kwaad kan, maar we moeten over een paar maanden wel kijken of het is weggetrokken of juist weer gaat opspelen.

Ook had ik eigenlijk het plan om ooit een veulentje met haar te fokken, daarvoor moet de buikwand dan opnieuw beoordeeld worden. Hoewel ik niet denk dat ik dit nog zou durven, ik wil wel graag weten of het nog mogelijk zou zijn... dus vandaar dat onze controles nog niet zijn afgelopen...

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:53

Wat een nasleep heeft zo.n operatie eigenlijk dan hè?

Fijn dat jullie iig wel lekker weer wat mogen doen.

Veulentje zou natuurlijk wel super leuk zijn, mag ik vragen waarom je dat mss niet aandurft?


Riep ik gisteren dat het bij een bescheiden bokje bleef? Nou een uur later, trekt mevrouw zich los ( had haar evn vastgezet om stal te mesten) en galopeert kei hard de paddock in met een mega bok. :(
Kon nog net snel ht draad van het weiland dicht doen, gelukkig liet ze zich gelijk pakken. Dikke hartverzakking bij mij natuurlijk.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:02

Hoe veel weken is ze al verder? En heb jij tussentijds al een controle gehad? Gezien ze los mag enzo..?

Ja het is een enorm ingrijpende operatie. Ik merk het ook met rijden. Natuurlijk zijn we weer lekker op weg, maar je merkt aan de kracht en balans echt enorm dat toch die hele buik is open geweest :(:)

Waarom ik een veulentje mogelijk niet durf? Nouja de hele buik is open geweest, meermaals in ons geval zelfs. Daar heeft ze een fikse buikhernia aan overgehouden. De peesplaat heeft een enorme optater gehad en die komt waarschijnlijk nooit meer op originele sterkte. Een veulen zijn toch heel wat extra’s kilo’s die op de buikwand rusten := maar ik sluit het niet uit hoor, het ligt er aan of de kliniek zegt “dit kan makkelijk” of “dit kan eventueel wel” daar vind ik een groot verschil in zitten ;)

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:09

Bij mij is het destijds ook afgeraden om haar drachtig te laten worden met dezelfde redenen die Linda aangeeft.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:11

Ik zou dat echt niet doen fokken. Hoor ook overal dat na deze operatie afgeraden wordt.

Er komt behoorlijk wat gewicht op de buik ook bij een eerste veulen..

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:14

Yvank_ schreef:
Ik zou dat echt niet doen fokken. Hoor ook overal dat na deze operatie afgeraden wordt.

Er komt behoorlijk wat gewicht op de buik ook bij een eerste veulen..


De kliniek heeft aangegeven dat het per geval verschillend is. Daar konden ze nu nog geen uitspraak over doen. Pas ongeveer een jaar na de operatie... maar ook al zou het mogen, weet ik niet of ik het zou durven.

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:23

Als een koliekoperatie goed verloopt zonder complicaties en alles snel en netjes geneest, zoals eigenlijk bij Kaitlyn gelukkig het geval was, dan zou je een dracht kunnen overwegen, maar bij mijn paard zag je echt een groot stuk van het litteken als verdikking blijven en bij haar was het niet verstandig en werd het door de artsen sterk afgeraden.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 11:28

Hier zit het inderdaad ook wel in de planning om nog eens met haar te gaan fokken. Moet ze eerst het sport predicaat hebben. :+

Ik wil haar dan wel voor de zekerheid nog een keer laten echoën om te controleren of het echt wel kan. Ondanks dat de echo’s er perfect uitzagen.
Vergeef het mezelf nooit als uiteindelijk blijkt dat die buik het toch niet houdt. :o

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:23

Begrijpelijk Linda! Je paardje is nog jong toch over een aantal jaren zou het ook nog kunnen toch? Tenminste als de DA groen licht geeft.

Woensdag word het 5 weken voor ons dus de eerste echo moet nog, ze mag ook nog absoluut niet los, alles nog aan het touw buiten.

Kaitlyn, zou wel super leuk zijn een veulentje.

Vorig jaar heb ik een veulentje bij Noa gefokt, ik heb haar nog steeds.
Dus ik heb geen fok plannen meer gelukkig.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:21

Vandaag hadden we de echo, ik was echt nog wel zenuwachtig omdat de wond toch wel wat onrustig was steeds. Maar goed nieuws! Het ziet er goed uit, het was al mooi gesloten en verder waren er geen verklevingen oid te zien.
Wat je nog wel zag waren de kleine ontstekingen op de plekken waar dus soms nog wat vocht uit komt, dat is niet ernstig en moet het lichaam zelf oplossen.

Vanaf nu mag ze weer lekker wandelen, 10 min onder het zadel in stap volgende week af en toe een drafje
Over 2 weken weer longeren.
En dat zo langzaam uitbouwen zodat we over 6 weken weer kunnen galoperen.
Maar we doen rustig aan.
Vanaf dan mag ze ook weer " de ruimte in" maar eerst voorlopig nog op een kleine paddock, gelukkig geen stal meer.

Ben zo blij en dankbaar

Ons aandenken alsof ze bang zijn dat we dit kunnen vergeten ( evn inzoomen op het plaatje van het halster)



Afbeelding
Laatst bijgewerkt door sanowa op 18-08-20 16:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:26

Wat een goed nieuws!!!! Hartstikke fijn!!!

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 16:49

Wat een goed nieuws, zo fijn! *\%/*

Ik kan met inzoomen ook niet zien wat er op het plaatje staat, enkel haar naam?

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:50

Kaitlyn schreef:
Wat een goed nieuws, zo fijn! *\%/*

Ik kan met inzoomen ook niet zien wat er op het plaatje staat, enkel haar naam?


Diergeneeskunde Lingehoeve staat eronder, die kreeg ze toen ze werd ontslagen.

Vind het wel spannend om weer wat te mogen doen binnenkort