Een paar geruststellende woorden? 2 gaten in diepe buiger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Een paar geruststellende woorden? 2 gaten in diepe buiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 15:19

Hi guys!

Mijn merrie van 20 jaar heeft helaas een flinke peesblessure. 2 gaten in haar diepe buiger.
Eerst even een korte uitleg:

Mijn merrie staat sinds ongeveer 2 jaar semi op pensioen. Ze staat op een hele fijne pensioenstal waar ze de hele dag met 3 andere merries op de wei staat, zomer en winter. S 'avonds staan ze binnen.
Sinds 2 jaar rij ik niet meer actief met haar. En als ik met haar ga rijden, dan is het een heerlijk uurtje stappen in het bos. Ik rij haar 1 keer per week maximaal, soms zelfs minder (ik ben een mooi weer ruiter {:} ).
Mijn merrie is een pittige tante. Ik heb haar al 14 jaar en ze kan een echte stresskip zijn. In haar jongere jaren heb ik recreatief met haar gereden, voornamelijk dressuur. Gelukkig is ze met de jaren wel wat rustiger geworden. Het is een lieverd maar wel met een gebruiksaanwijzing.

2 maanden geleden zag ik een bult op haar rechtervoorbeen. Ze liep (en loopt) niet kreupel, het is ook niet warm. Ik ben het type wat eerst even aankijkt voordat ik meteen de dierenarts laat komen dus dat heb ik ook gedaan. Helaas zat de bult er na een maand nog steeds en toen heb ik de dierenarts laten komen voor een echo. Conclusie: 2 gaten in haar diepe buiger. De dierenarts had eerst de hoop dat het een andere pees was aangezien de bult aan de buitenzijde zit maar helaas pindakaas..

Gezien het temperament van Tessa hebben we besloten haar niet op boxrust te zetten maar gewoon op de wei te laten met haar vriendinnetjes. Het is een stabiele kudde. Soms een beetje heen en weer "rennen" (soms een drafje, soms een galopje), maar het zijn allemaal dames op leeftijd die knuffelen en grazen de voorkeur geven dan spelen en tieren (gelukkig).
De reden dat we haar niet op boxrust zetten is omdat ze dan erg onrustig is en heel de dag rondjes zal lopen in haar stal. Ze kan echt niet alleen staan.
Ik heb compagel gekregen van de dierenarts en het advies haar af te laten vallen, ze was iets te dik.

Afijn, elke dag ga ik braaf naar haar toe om haar been in te smeren. Ik geeft haar druppels dagelijks van Puur Tendo en ook krijgt ze om de dag Puur MSM poeder door haar slobber heen.
Nu zijn we wederom en maand verder en het been is nog steeds even dik, misschien zelfs wel ietsjes dikker. Tessa loopt gelukkig nog steeds niet kreupel, is vrolijk en eet goed. Toch heb ik besloten die dierenarts weer te laten komen om te kijken hoe het ervoor staat.
En helaas: er is nog helemaal geen verbetering te zien. Helemaal niets. De dierenarts staat er ook echt van te kijken dat Tessa niet kreupel loopt met deze blessure. Het positieve is dat er gelukkig ook geen verslechtering te zien is. Haar advies is nu wederom af te wachten, waarschijnlijk zit haar leeftijd tegen en heeft het allemaal wat meer tijd nodig. Ze heeft een revalidatietraject voorgesteld met boxrust en dagelijks stappen maar daar maak ik Tessa (en mezelf) niet gelukkig mee, daarbij denk wij beide dat het meer kwaad zou doen dan goed.

Mijn vraag aan jullie is: Hebben jullie hier ervaring mee? Enkele ervaringsdeskundigen die mij wat motiverende woorden kan toespreken?
Hebben jullie misschien nog wat middeltjes die ik kan gebruiken die het herstel zullen bevorderen? Ik ben vooral op zoek naar gemak, dus iets wat ik 1 keer per dag kan geven of smeren etc.

Alvast dank!

nikkel
Berichten: 2530
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:43


noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:25

Ik kan je geen advies geven, maar wil wel zeggen dat ik denk dat je er goed aan doet haar geen boxrust te geven. Mijn merrie had een dubbele peesblessure en een enkele in de voorbenen. Zij heeft een jaar op de weide gestaan, wel heb ik haar dagelijks aan de hand op het harde laten stappen en daarna goed gekoeld. Hoewel ze na een jaar genezen was verklaard heb ik haar vanuit mn gevoel nog een jaar rust gegeven. Kort gezegd: genezing kost heel veel tijd.
Met de blessure die jouw paard heeft vind ik verbetering na 2 maanden ook wel erg optimistisch. Geef het langer de tijd.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Een paar geruststellende woorden? 2 gaten in diepe buiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:29

Als ze geen pijn heeft en al met semipensioen is, zou ik inderdaad vooral de tijd nemen en haar lekker bij de anderen laten. Lijkt me heel goed dat he dat doet!Klinkt als een prima leven voor haar verder :-)
En pezen herstellen gewoon heel moeizaam. Dat heeft inderdaad veel tijd nodig :-)

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Een paar geruststellende woorden? 2 gaten in diepe buiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:31

Als ze niet kreupelt en dus gewoon in haar kudde kan functioneren, en gezien het feit dat ze dus eigenlijk met semi pensioen is, zou ik haar gewoon lekker de tijd en rust geven om te kunnen genezen. Op oudere leeftijd duurt het langer en blijkbaar heeft ze er toch weinig last van. Of heb je het idee dat ze wel echt pijn heeft?

Utixo

Berichten: 6580
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Een paar geruststellende woorden? 2 gaten in diepe buiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:38

Kan het geen oude blessure zijn? Vooral het verhaal dat er geen verbetering zichtbaar is doet me denken aan iets wat er mogelijk al langer zit.

Verder, als ze niet kreupel loopt, lekker laten lopen en een beetje een staprondje maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:42

Zolang ze geen pijn heeft, lekker laten staan. Zo nu en dan even lekker wandelen. Misschien zelfs al volledig pensioen geven, of in ieder geval tijdelijk?

Mijne heeft ook een peesblessure maar staat lekker buiten. Ik hou niet zo van paarden 24/7 binnen opsluiten

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Een paar geruststellende woorden? 2 gaten in diepe buiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:56

Diepe buiger heeft echt wel fix veel tijd nodig om te genezen. Wij kregen voor de arabier die ik toen reed een stap schema mee.en na drie maanden de eerste controle pas. Eerste maand volledig rust. Vanaf de Tweede maand beginnen met stappen op het harde tweemaal daags. Eerst vijf min. Week later tien. Het stappen op het harde is nodig om bloedtoevoer te verbeteren en het lichaam te kietelen om de pezen te versterken. Maar zonder bouwstoffen kan het lichaam dat niet.

Als je paard moet afvallen zou ik de slobber weg laten. Slobber is extra en heeft ze nu niet nodig.

Na een half jaar werd bij ons de arabier genezen verklaard en mochten we opbouwen. Ohz.

anjali
Berichten: 15079
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:58

Wat J-emma zegt ben ik het mee eens. Pezen duren echt minstens een half jaar. En aangezien jouw paard er niet kreupel op is denk ik dat je het nu goed doet met haar lekker vakantie te geven op de wei met rustige andere paarden.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Een paar geruststellende woorden? 2 gaten in diepe buiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:05

Pezen duren lang, en als je de behandeling aan wil gaan, ik hoor hele goeie verhalen over lasertherapie, maar dat kost je wel wat centen

nikkel
Berichten: 2530
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:59

Het 1e belang is volledige rust gedurende een tijd (je), als dit niet kan vanwege welke reden dan ook, komt dat het genezingsproces niet ten goede. Dit wanneer het paard duidelijk kreupel, in het geval van TS.

Lekker laten lopen, echter geen bij voeding in de vorm van hardvoer.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:45

Een jaar de wei opgooien en dan verder kijken. Als er dan nog geen verbetering is opgetreden dan zal dat ook niet meer gebeuren. Maar grote kans dat het dan al wel een eind genezen is. Al zou ik er op deze leeftijd vrede mee hebben dat ze lekker met pensioen mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:48

LadyAnna schreef:
Het 1e belang is volledige rust gedurende een tijd (je), als dit niet kan vanwege welke reden dan ook, komt dat het genezingsproces niet ten goede. Dit wanneer het paard duidelijk kreupel, in het geval van TS.

Lekker laten lopen, echter geen bij voeding in de vorm van hardvoer.


Paard van ts loop niet kreupel?

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:58

Een traject met boxrust en stappen is er op ingesteld dat een paard zo snel mogelijk weer genezen is en aan de slag kan.
Jouw paard staat al op semi pensioen dus dan is dat niet aan de orde.
Haar in de wei laten en rustig de tijd geven lijkt me dan een goede beslissing.
Het duurt dan dus alleen wel langer als wanneer je wel volgens zo'n traject zou werken.

Ik zou de komende tijd dan ook nog niet beginnen met stappen, ze beweegt al genoeg of bijna teveel door in de weide te staan ipv op stal, dus ik zou echt gaan voor rust en tijd geven.

Ik wilde MSM nog aanraden maar dat voer je al :)
Dagelijks lijkt me wel beter dan om de dag trouwens, maar het moet ook maar lukken allemaal.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 11:03

Oehlala schreef:
Als ze niet kreupelt en dus gewoon in haar kudde kan functioneren, en gezien het feit dat ze dus eigenlijk met semi pensioen is, zou ik haar gewoon lekker de tijd en rust geven om te kunnen genezen. Op oudere leeftijd duurt het langer en blijkbaar heeft ze er toch weinig last van. Of heb je het idee dat ze wel echt pijn heeft?


Nee ik heb niet het idee dat ze pijn heeft. Wel vind ik het gek dat de dierenarts ervan opkijkt dat ze niet kreupel loopt aangezien het een flinke blessure is.
Ze geeft een hoge pijngrens, toen ik haar kocht 14 jaar geleden was ze net hersteld van een peesblessure. De oud eigenaar had niet door dat ze een peesblessure had, tot ze kreupel ging lopen. Het bleek dat haar pees toen bijna doormidden gescheurd was.

Mijn gevoel is dus positief, echter sta ik ervan te kijken dat de dierenarts het apart vind dat ze niet kreupel is. Maar ze gaf ook al aan dat het bij ieder paard anders is, en het klinische beeld het belangrijkst is.

Zojuist traumeelgel besteld. Heeft iemand hier ervaring mee?

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 11:07

Utixo schreef:
Kan het geen oude blessure zijn? Vooral het verhaal dat er geen verbetering zichtbaar is doet me denken aan iets wat er mogelijk al langer zit.

Verder, als ze niet kreupel loopt, lekker laten lopen en een beetje een staprondje maken.


Geen idee, ik denk het niet. Ik heb jaar al 14 jaar en ze heeft nooit iets gemankeerd in die tijd aan haar benen. Wel heeft ze (volgens mij) aan dat been een peesblessure gehad voor ik haar kocht. Ik heb altijd heel rustig aan met haar gedaan en dit is prachtig genezen. In het begin zag je nog een lichte verdikking, maar dit is later helemaal strak getrokken. Vandaar dat ik ook niet meer zeker weet of het 'tzelfde been is..

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 11:09

Marije_1997 schreef:
Zolang ze geen pijn heeft, lekker laten staan. Zo nu en dan even lekker wandelen. Misschien zelfs al volledig pensioen geven, of in ieder geval tijdelijk?

Mijne heeft ook een peesblessure maar staat lekker buiten. Ik hou niet zo van paarden 24/7 binnen opsluiten


Goed om te horen dat er meerdere mensen zijn die hun paard met een peesblessure toch de wei op laten!

Ik rij nu al ruim 1,5 maand niet meer op haar omdat ik de bult niet vertrouw, en nadat ik de diagnose te horen kreeg voelde ik mij er sowieso niet prettig bij om op haar te rijden. Dierenarts raadde dat overigens ook niet aan.

dioni

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:11

Is zoiets als de minipulse wat voor je? Die kun je huren en zo vaak je wil gebruiken. Je doet hem er een half uurtje om heen en klaar.
Heeft mijn merrie met een tussenpeesblessure erg geholpen.

nikkel
Berichten: 2530
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:18

Mijn laatste bijdrage is ietwat verminkt.

Het paard van TS loopt niet kreupel, maar het vrij bewegen op de wei, hoeft door alle oneffenheden op/in een weide, niet gunstig te zijn voor het genezingsproces. Gezien de omstandigheden is er waarschijnlijk geen alternatief.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:20

Goed dat je haar gewoon op de wei laat! Boxrust is voor een oudje alleen maar nog slechter.

Rust roest zeggen ze altijd, dus als je haar op boxrust had gezet is dat ook niet goed voor haar gezonde pezen, spieren en ligamenten.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:48

Megamutsj schreef:
Marije_1997 schreef:
Zolang ze geen pijn heeft, lekker laten staan. Zo nu en dan even lekker wandelen. Misschien zelfs al volledig pensioen geven, of in ieder geval tijdelijk?

Mijne heeft ook een peesblessure maar staat lekker buiten. Ik hou niet zo van paarden 24/7 binnen opsluiten


Goed om te horen dat er meerdere mensen zijn die hun paard met een peesblessure toch de wei op laten!

Ik rij nu al ruim 1,5 maand niet meer op haar omdat ik de bult niet vertrouw, en nadat ik de diagnose te horen kreeg voelde ik mij er sowieso niet prettig bij om op haar te rijden. Dierenarts raadde dat overigens ook niet aan.


Mijne staat op de paddock ivm andere blessure. En gaat wss om een peesblessure van nu minimaal een jaar tot anderhalf jaar oud. Maar hij heeft er geen pijn aan (ook tot verbazing van de da). En dan heb ik een 6jarige. Advies van da was ook beperkte bewegingsvrijheid. Dus liever buiten dan binnen.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Een paar geruststellende woorden? 2 gaten in diepe buiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:09

Mijn 6 jarige staat met een fikse tussenpeesblessure.

Het advies 6 maanden boxrust waren mijn paard en ik het niet mee eens.
Afspraak was daarom 4 weken boxrust en 10 laserbehandelingen.

Mijn paard flipte na 1 dag op stal helemaal.
Draaide 10 rondjes per minuut op haar geblesseerde been, ploegde de hele stal om en bij de verplichte 5 minuten aan de hand stappen liep ze in een soort halve passage naast me.

Wat nu boxrust?

We hebben t nog geprobeerd met kalmerende pasta, met een kleine buitenpaddock maar de stress was al zo groot dat er geen rust meer kwam.

Haar been was 2x zo dik na de verplichte boxrust. En ik heb het maar 1.5 dag volgehouden. De situatie werd gewoon gevaarlijk. Ik heb haar zsm verhuisd naar een 24 uurs weide met 2 oude paarden en een schuilstal.
Daarnaast heeft ze 14 laserbehandelingen gehad en is ze behandeld door een magnetiseur en equine touch therapeut.

Haar been is steeds gesmeerd met traumeelgel toen er nog zwelling op zat.

En daarna heb ik t maar een beetje losgelaten. Het geneest of het geneest niet. We zien het een jaar aan.

Inmiddels zijn we 4 maanden verder. Haar pees is mooi dun en ja helaas galopeert ze af en toe best een rondje, maar ik kan niet alles voorkomen. Ze is blij en heeft geen stress en dat vind ik ook belangrijk. In November een nieuwe peesscan om te kijken waar we staan.

Ik zou jouw paard ook met rust laten. Eventueel ondersteuning geven met supplementen die goed voor de pees zijn.
Je kan eventueel ook aan laserbehandelingen denken.
Succes!

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:31

dioni schreef:
Is zoiets als de minipulse wat voor je? Die kun je huren en zo vaak je wil gebruiken. Je doet hem er een half uurtje om heen en klaar.
Heeft mijn merrie met een tussenpeesblessure erg geholpen.

Dit wilde ik ook opperen.
Wij hebben een probleem gehad met check ligament en dit heeft ontzettend geholpen.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:35

Wat een enorm fijne, en ik denk goede, keuze dat je haar op de weide laat. Misschien niet helemaal te vergelijken, maar bij mijn merrie hebben ze noodgedwongen een stuk kogel weg moeten halen i.v.m. teruggeslagen ontsteking door trauma. Hierbij hebben ze de aanhechting van de pezen compleet vrij moeten leggen. Na een aantal weken, en enkel enorm veel vocht ophoping en geen verbetering in het lopen (zij liep echt enorm kreupel!) heb ik gevraagd of ze weer de weide op mocht. En dat mocht ze... En tegen enorm veel adviezen van mensen van buitenaf (behalve de kliniek) in, heb ik haar veel buiten gegooid, waarna een staleigenaar naar me toe kwam en zei: je hebt gelijk, ze gaat wel beter lopen...

Wat die van mij uiteindelijk enorm heeft geholpen is een combinatie van MSM en Glucosamine. Deze versterker elkaar. Bij haar heb ik een jaar gestreden om haar minimaal als weidepaard te hebben! Daarna zijn we pas gaan opbouwen, heeeeel veel op gevoel. Je kent je paard uiteindelijk zelf het beste. Helaas staat ze nu toch vervroegd op pensioen. Ik heb 5 jaar gestreden om haar weer goed op de been te krijgen. Enkel blijft haar lichaam compenseren, haar kogel kan tenslotte niet meer dusdanig doortreden als ze voorheen kon, mede door de botwoekering en littekenweefsel. Ben ervan overtuigd dat ze geen pijn heeft, dus ze staat nu lekker op de wei een baby te bakken.

Heel veel succes, ik denk echt dat je goed bezig bent. Geef jezelf en je paard gewoon de tijd.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Een paar geruststellende woorden? 2 gaten in diepe buiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:13

Inderdaad geen box rust.
Kijk ook beetje uit met de Compagel, is nogal agressief voor de huid.
Wij hebben goede ervaring met Ice-vibes en Hoef en pees van Ecostyle.