Zwakke achterkoten

Moderators: Apple, Coby, C_arola, Pistasche, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:20

In die benen zou ik mij geen zorgen maken. Haal er een goede bekapper bij die de voeten netjes kan bekappen (ik zou voor een goede ijzerloze bekapper gaan), en dat komt wel goed. Mijn 6 jarige merrie staat volgens mij zelfs weker op de koten.

Die rug daarintegen, in deze situatie is dit absoluut geen rijpaard. Een goede training zal dus van tel zijn.
Ik zou met deze academisch aan de slag gaan, dwz: dressuurmatig grondwerk. Nu beginnen met de basis (wijken voor druk, uit je ruimte blijven), en straks als die 3 is starten met werk vanaf de grond om eerst eens te zien om in een horizontale balans te raken en te kijken wat die rug van daaruit doet. Ik zou er zeker niet gaan opzitten voor die 6 is, maar in de komende jaren wel gaan werken aan bespiering, training en achterhandgebruik en kijken wat je eruit kan halen. Mits je het waard vind uiteraard. Andere optie is hem gewoon als weidepaard te houden en nooit aan het werk te zetten, zolang die goed loopt is dat op zich ook prima, maar wel een dure grasmaaier.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:36

Dan zou ik zeker dressuurmatig vanaf de grond aan de slag gaan.
Wat je nu hebt is een heel verkeerde houding dat niet vanzelf zal beter worden (oke, door beweging en goede voeding zal het wel iets verbeteren, maar als hij zelf niet werkt aan zijn houding zal het ook niet veranderen).
Dus ik zou zeker dressuurmatig vanaf de grond aan de slag gaan, werken aan buiging, ontspanning, buikspieren en achterbeengebruik, in de hoop dat hij met sterker worden ook in de vrije tijd een betere houding kan aannemen. Pas na een paar jaar dergelijke training zal je dan zien wat er veranderd is aan die rug en of die rijbaar is.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:44

_Penotti schreef:
Dat zou ik dus met een 2 jarige niet doen.
Dier heeft nooit op de wei gelopen, als dat wel was zou ik mee gaan in je tip.
Nu heb ik zoiets, gooi eerst met minstens 10 andere in de opfok, dan gaat hij wel bewegen.
Sowieso het grazen de hele dag, met tussendoor het klooien met elkaar.
Daar worden weinig paarden slechter van. Hij is pas 2, geestelijk kun je daar hooguit 10 minuten mee aan de slag, dan verbeterd hij niet.

even mijn eerste post ook lezen, daar geef ik aan vanaf 3.

En grondwerk moet je niet zo groot zien hoor, het eerste jaar is dat vooral handwerk in stap, 10 minuutjes per keer maximum, en ga je leren controle krijgen over de schouder, en het begin van schoudervoor en travers erop zetten.
Je bent al gauw een paar maanden bezig om gewoon de hulpen aan te leren (uit stilstand, tikje op heup = kont verplaatsen), vooraleer je dit in beweging doet, en pas als dat bevestigd is begin je effectief met het lichaam te trainen.
Dus lichamelijk niet heel belastend.
Voor nu zou ik hem idd starten met goed bekappen en vrije beweging.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:32

Ts: contacteer Wesley De Candt. Hij is top en neemt graag probleemgevallen op. En anders kan hij je zeker doorverwijzen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:38

EvaArt schreef:
Duhelo schreef:
Ts: contacteer Wesley De Candt. Hij is top en neemt graag probleemgevallen op. En anders kan hij je zeker doorverwijzen.

Ik heb hem net even gegoogled en kom bij iemand uit Duffel uit, dit gaat over dezelfde persoon?
Want dan zal ik hem zeker eens contacteren.

Volgens mij wel. Hij rijdt 150 km naar mij in westvlaanderen dus dat komt wel ong uit :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie