Plek op borst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Plek op borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 16:22

Hoi hoi,

Al sinds ik mijn paard heb heeft hij een rare kale plek op zijn borst. Ik vermoed van een deken. Hij kwam met een slecht passende deken en ik weet dat hij het bij de eigenaar daarvoor niet had.

Er gebeurde heel lang niks mee tot een paar weken geleden. Toen leek het een beetje of hij ging"vervellen" dat velletje liet los en daar zaten hele kleine haartjes onder. Ik dacht dus, omdat hij nu goed passende dekens heeft, beter in conditie is en een betere weerstand dat die plek misschien weg gaat. Nu is het zo dat hij ivm vliegen e.d. een deken op heeft en deze overdag niet af kan. Deze past goed, maar door bv eten komen die haartjes tegen de rand aan waardoor ze weer kapot gaan en hij dus weer kaal is.

Foto van een paar weken geleden

Afbeelding


Zijn er mensen die tips hebben?

Leukertje

Berichten: 428
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Kartonnen Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:47

Lijkt mee een sarcoïd.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 16:49

Leukertje schreef:
Lijkt mee een sarcoïd.


Zie je dan dat er maanden niks mee gebeurd en dan ineens er toch haren gaan groeien?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Plek op borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:23

Paard bij ons op stal heeft dat exact zo. Komt ook van de sluiting van een deken. Ik zou een bontje, een echte geen synthetische, Om de sluiting doen.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 17:36

Sim schreef:
Paard bij ons op stal heeft dat exact zo. Komt ook van de sluiting van een deken. Ik zou een bontje, een echte geen synthetische, Om de sluiting doen.


Hij had toen een amigo zomerdeken op met van die T sluitingen. Heeft nu een rambo met v sluiting die ook mooi laag zit en zijn borst vrij laat. Weet niet zo goed wat ik dan om de sluiting moet doen. Heb het idee dat het meer is van langs de rand van de deken komen oud omdat die haartjes natuurlijk heel zacht zijn en makkelijk breken. Dacht zelf al aan zn borstbeschermer van nylon en dan iets zachts op de plek doen maar vind dat nu zo warm

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:37

Ik heb zo'n plek ooit bij een paard op een stage gezien, die kwam van een adres waar het eten altijd over een muurtje heen gegeven werd, paard stond tijdens het eten dus continue over dat muurtje heen, werd soort eeltplek op een gegeven moment

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 17:39

Maddy_Paola schreef:
Ik heb zo'n plek ooit bij een paard op een stage gezien, die kwam van een adres waar het eten altijd over een muurtje heen gegeven werd, paard stond tijdens het eten dus continue over dat muurtje heen, werd soort eeltplek op een gegeven moment


Dat lijkt deze idd ook. Zeker omdat ik zag hoe zijn velletje tussen die deken zat. Dat is dus allemaal opgelost maar die haartjes zijn zo bros dat ze bij het minste of geringste breken

ins_vanbree

Berichten: 80
Geregistreerd: 03-07-20

Re: Plek op borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:46

als het aan de deken ligt/lag en heeft langere tijd zo gezeten worden de haartjes meestal ook wit???

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 17:48

ins_vanbree schreef:
als het aan de deken ligt/lag en heeft langere tijd zo gezeten worden de haartjes meestal ook wit???


Hoeft niet altijd toch? In dit geval lijken er in elk geval bruine haartjes op terug te komen

ins_vanbree

Berichten: 80
Geregistreerd: 03-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:51

Zamba schreef:
ins_vanbree schreef:
als het aan de deken ligt/lag en heeft langere tijd zo gezeten worden de haartjes meestal ook wit???


Hoeft niet altijd toch? In dit geval lijken er in elk geval bruine haartjes op terug te komen


geen idee, mijn paard heeft er een lelijke witte pluk van gekregen.. mss ook wel op welke plek dit gebeurt..

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 17:52

[/quote]

Hoeft niet altijd toch? In dit geval lijken er in elk geval bruine haartjes op terug te komen[/quote]

geen idee, mijn paard heeft er een lelijke witte pluk van gekregen.. mss ook wel op welke plek dit gebeurt..[/quote]

Haar is in elk geval nog altijd beter dan kaal! Vind ik zelf. Voor een shoot of wedstrijd doet vaak een beetje schoenpoets wonderen als er haar op zit. Maar dat is nu mijn prioriteit. Hoe laat ik die haren groeien

ins_vanbree

Berichten: 80
Geregistreerd: 03-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:55

Zamba schreef:



Hoeft niet altijd toch? In dit geval lijken er in elk geval bruine haartjes op terug te komen[/quote]

geen idee, mijn paard heeft er een lelijke witte pluk van gekregen.. mss ook wel op welke plek dit gebeurt..[/quote]

Haar is in elk geval nog altijd beter dan kaal! Vind ik zelf. Voor een shoot of wedstrijd doet vaak een beetje schoenpoets wonderen als er haar op zit. Maar dat is nu mijn prioriteit. Hoe laat ik die haren groeien[/quote]

tja ik smeer op alles wat ruw schraal haarloos uierzalf op :j

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Plek op borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:04

Mijne heeft ook zo'n plek, nooit deken op. In de winter kleurt het gewoon met zijn eigen haar mee.
Hij heeft er geen last van, ik weet ook niet precies wat het is.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Plek op borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 18:05

Heeft er idd geen last van maar vind het wel heel lelijk, en het hoort daar natuurlijk niet dus helemaal goed lijkt het mij niet...?

Heb er eerst uiteraard op gehad maar vind dat het daar eerder lelijker van werd en de deken word er erg vies van. Nu met calendula zie ik meer verschil

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Plek op borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:07

Lelijk is het zeker, vind ik zelf ook. Maar hij heeft het nu al een aantal jaar alleen dat plekje dus maar ik mij er persoonlijk niet druk om.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Plek op borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:11

Het kan van de vorige deken komen maar heeft er al eens een da naar gekeken?

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Plek op borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 18:14

@fro snap ik

@bigone nee. Hij heeft er hee last van en behalve dat er nu dus haar begint te groeien veranderd hij niet en hij word niet groter. Als dit wel gebeurd komt er uiteraard zsm een da bij.
En anders laat ik hem een keer kijken als hij er is, maar wilde hem nu nog niet speciaal laten komen omdat ik niet het idee had dat het iets heel ergs zou zijn

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Plek op borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:18

Misschien is een losse borstbeschermer een optie, eventueel aan de binnenkant waar die plek zit een extra stuk echte schapenwol naaien . Dan krijgt het rust.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 18:24

bigone schreef:
Misschien is een losse borstbeschermer een optie, eventueel aan de binnenkant waar die plek zit een extra stuk echte schapenwol naaien . Dan krijgt het rust.


Heb ik inderdaad aan zitten denken, maar vond dat met de aankomende temperaturen zo warm :') -O-
Dacht als mensen nog meer ideeën hebben haha. Anders word het inderdaad zoiets

huricane
Berichten: 789
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 06:41

Misschien even geen deken, dat het tot rust kan komen?
Waarom heeft hij een zomerdeken op.? Of is het een vliegendeken?

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 07:47

huricane schreef:
Misschien even geen deken, dat het tot rust kan komen?
Waarom heeft hij een zomerdeken op.? Of is het een vliegendeken?


De Zomerdeken waar hij vorig jaar mee kwam is de deken waar het van kapot is gegaan.
Hij heeft een vliegen deken op omdat hij anders de hele dag in paniek door de wei rent -O-

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Plek op borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:55

Of een deken die aan de borst gesloten is. Die je over het hoofd moet aantrekken?

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 08:00

rien10 schreef:
Of een deken die aan de borst gesloten is. Die je over het hoofd moet aantrekken?


Die sluiten vaak juist nog hoger toch?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:12

Dat denk ik wel, ja. Maar je bent van de sluiting af.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 08:32

rien10 schreef:
Dat denk ik wel, ja. Maar je bent van de sluiting af.


Maar hij komt niet meer tegen de sluiting zoals ik eerder schreef. Hij heeft nu een rambo met v sluiting op. Deze sluit mooi laag en de andere stof blijft er netjes voor zitten. Maar heb het idee dat die haartjes zo zacht zijn dat ze bij het minste afbreken. Zonder deken zou dan mooier zijn iknow. Maar als ik moet kiezen tussen ene paard in paniek in de wei door alle dwazen of een kale plek op de borst....
Heb gister een borstbeschermer opgehaald en maak iets van schapenvacht aan de binnenkant om te kijken of dit werkt. Maar wie weet hebben mensen nog meer tips of zalf oid