Wondjes verzorgen + EHBO spulletjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Wondjes verzorgen + EHBO spulletjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 16:11

Wat voor ehbo spulletjes vinden jullie het belangrijkst om op stal te hebben? Bijvoorbeeld zalfjes voor wondjes. Wat voor zalfje is handig voor welk wondje?

Anoniem

Re: Wondjes verzorgen + EHBO spulletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:13

Zilverspray, moet ik zelf overigens nog halen. En betadine.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wondjes verzorgen + EHBO spulletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:31

Voor krassen die niet bloeden, sudocreme (en dan voornamelijk zodat de vliegen het niet gaan irriteren). Dat gaat er dus eigenlijk enkel op als ik er vliegen op zie.
Ontsmettingsmiddel als betadine.
Honingzalf voor wel huid stuk. Meestal kleine verpakking, want open nog beperkter houdbaar, niet altijd veel nodig en hygiene is ook makkelijker.
vetwrap (zelfklevend druk verband)
gamgee (gaas met watten op rol)
goede schaar, want meestal moet je bij verbinden wond iets afknippen. Kies er liefst een met afgeronde punten, dat is prettiger als je verband los moet knippen.
Kijk je kist elk jaar na, gooi weg wat aangebroken of over de datum is en vul aan wat gebruikt is. Net als je doet voor andere zaken die beperkte houdbaarheid hebben.
Basis ehbo is voor kleine zaken en tijdelijk tot DA komt hier. Grotendeels ook omdat DA er eigenlijk redelijk snel kan zijn in een land als NL. Dan is zelf behandelen van wonden die meer aandacht nodig hebben niet nodig, enkel bij sommigen een drukverband om de boel bij elkaar te houden. Smeersels maken dan bv hechten onmogelijk.
Zijn je omstandigheden zo dat je meer zelf moet kunnen of zelf keer wil oefenen, vraag je DA dan eens of er een mogelijkheid is dat zij een lesje verband aanleggen geven aan aantal klanten. Weten wat je doet maakt bij nood de situatie stukken overzichtelijker en schoon been is ook veel makkelijker oefenen.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:12

Ik heb bijzonder weinig in huis. Vroeger wel gehad, maar op momenten dat je het nodig hebt is het verdroogd, over de datum, of kwijt.

Verder geloof ik in een natuurlijk proces. Dus dat het lichaam het zelf doet. Uiteraard dat je het in de gaten houdt en schoon houdt. De dierenarts raadpleegt en desnoods die dag nog wat koopt.

Dus nee... ik heb dus echt weinig in huis.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Wondjes verzorgen + EHBO spulletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:16

Mesitran honingzalf, goed voor alles

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Wondjes verzorgen + EHBO spulletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:18

Betadine, sudocreme, vetwraps, carniflor zalf.

gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 17:21

Knert schreef:
Ik heb bijzonder weinig in huis. Vroeger wel gehad, maar op momenten dat je het nodig hebt is het verdroogd, over de datum, of kwijt.

Verder geloof ik in een natuurlijk proces. Dus dat het lichaam het zelf doet. Uiteraard dat je het in de gaten houdt en schoon houdt. De dierenarts raadpleegt en desnoods die dag nog wat koopt.

Dus nee... ik heb dus echt weinig in huis.


Ja ik ook. Maar voor bijvoorbeeld een kras of klein wondje wil ik wel graag iets als sudocrem als betadine bij de hand hebben.

gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 17:22

ikkedus schreef:
Betadine, sudocreme, vetwraps, carniflor zalf.


Betadine zalf?

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Wondjes verzorgen + EHBO spulletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:43

Honingzalf voor kleine wondjes. Heb ook altijd vette crème (sudocreme en uiercreme) staan voor mok en of verbande neus.
Betadinescrub en of shampoo vind ik ook altijd fijn om te hebben voor het wassen en schoonmaken van wonden.