Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 15:24

Hoi,

Mijn lieve paardje (Friese merrie van 13) is helaas al drie weken flink kreupel linksvoor, zelfs in stap. Er zit helaas nog weinig verbetering in. Mijn dierenarts denkt dat het om een kneuzing gaat, mogelijk van de kogel. Ik heb geen idee hoe het gebeurd is, wellicht een misstap in de wei. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een kneuzing bij paarden en hoe lang het duurt voordat er herstel optreedt.

Ik zal even een tijdslijn schetsen:

- Woensdagavond 29 april merkte ik voor het eerst dag ze kreupel was. Ik wilde het even aankijken.

- Vrijdag 1 mei nog even kreupel, DA erbij gehaald. DA vermoedt een kneuzing. Het advies was: geef 4-5 dagen Metacam, even aankijken. Op metacam liep ze de dagen daarna beter, maar toen hij op was liep ze donderdags weer slecht.

- Vrijdag 8 mei opgeladen en naar de kliniek gereden. Foto's gemaakt, niets te zien. (Buiten verbeend hoefkraakbeen, vorm van artrose in de hoef. Dat heeft ze echter al langere tijd en hier heeft ze nog nooit eerder een pas kreupel van gelopen.) Ook geen hoefzweer te zien, daar hoopte ik eigenlijk op. Dierenarts denkt nog steeds dat het een kneuzing is en adviseert nog 1,5 week Metacam te geven. Zodra die op is, weer aankijken hoe ze zonder Metacam loopt. Na een paar dagen Metacam liep ze weer direct een stuk beter (in stap heel vlot en niet kreupel en in draf licht kreupel) dus dat stemde me weer heel hoopvol.

- Afgelopen maandag 18 mei laatste dosis gegeven en vandaag dus weer súper kreupel in stap -O-
Dierenarts weer gebeld, die geeft aan: weer Metacam gaan geven, paar weken aankijken. Is het begin juni nog niet beter, kom dan naar de kliniek en dan gaan we delen van het been beurtelings uitverdoven.


Wat denken jullie als je dit leest? Het verbaast me dat de kneuzing zo lang zo hevig is. Ik vraag me ergens ook af of het verstandig is om Metacam te blijven geven, mogelijk dat ze zichzelf hierdoor te veel belast en daardoor langer last houdt. En ik vraag me een beetje af wat het nut van uitverdoven gaat zijn als er op de foto's niets te zien is. De kreupelheid is trouwens niet elke stap even hevig. Sommige stappen gaan vrij soepel, maar eens in de paar passen "valt" ze dan ineens op haar rechterbeen omdat het links pijn doet.

Paard staat overigens 24/7 buiten op rust in een kleine rustige kudde, waarbij er een stukje is afgezet dat niet uitnodigt om te gaan rennen (hoewel ik haar op de Metacam soms toch een stukje draf zie doen).

Alvast veel dank voor jullie reacties.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:29

Ik zou je paard al eerder opladen om te gaan uitverdoven.
Bij die van mij bleek het van een hele andere plek (knie) af te komen dan waar we aan dachten (kogel).
Wij dachten artrose waar tie last van had, maar in werkelijkheid had tie een carpaaltunnel blessure in zn knie.
Rust houden en metacam geven kan altijd nog....
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 20-05-20 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:37

Ik sluit me aan bij bovenstaande.
Tevens, een foto kijkt alleen naar de benige structuren, maar niet naar de weke delen. Wanneer je de locatie van de oorzaak weet, kan je daar nog een echo maken of iets dergelijks en dat kan misschien meer verduidelijken

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:49

Ik snap eerlijk gezegd niet wat je DA wilt bereiken met continue Metacam geven. Dan weet je toch alsnog niet wat er aan de hand is? Ik zou of aandringen op verder onderzoek of een nieuwe DA zoeken

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 15:53

Autumn, dat begrijp ik ook niet. Het lijkt tot nu toe niet te helpen.

Uit eigen ervaring weet ik wel dat een kneuzing lang kan duren, maar dat er helemaal geen verbetering in zit vind ik toch gek. Ik zal zeker overwegen om eerder met haar naar de kliniek te rijden.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:39

Misschien ook even vragen aan de dierenarts wat hij met deze behandeling wil bereiken?
Mijn dierenarts komt daar niet zomaar mee weg, alles gaat in overleg en ik wil het precies weten, mag je allemaal gewoon vragen hoor!
Als er wat met de hoef zou zijn en het beter was beweging erin te houden dan snap ik dat, maar nu weet je niet eens wat het wel is, dan wil je dat ook niet zomaar belasten.
Dus ik zou het aan de dokter vragen en als jij dat geen goede manier vindt kun je beter verder kijken. :j

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 09:43

Ik ga morgen met mijn eigen dierenarts bellen (die was gisteren niet aanwezig), en dan neig ik er toch naar haar zsm voor verder onderzoek naar de kliniek te rijden.

In de tussentijd ben ik toch nog benieuwd of er misschien nog mensen zijn die ervaring hebben met een kneuzing?

Zaphierx
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-03-19

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 01:01

Ik zie dat deze topic al van een tijdje geleden is maar mijn paard heeft een soortgelijk verhaal als ik het zo lees. Is in oktober na een trap tegen zijn achterbeen, kreupel geraakt aan zijn voorbeen. Op foto's en echo's niks anders te zien dan artrose in zijn kroongewricht (wat we al wisten). Hij verbeterd wel na het uitverdoven maar niet na het inspuiten. Opnieuw foto's en echo's laten maken en niks nieuws. kortom, ook kreupel (ook in stap) maar zonder duidelijke oorzaak.
Hoe is het met jouw paardje afgelopen? Hebben ze uiteindelijk iets kunnen vinden?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:36

Ts en zaphierx, al eens aan een thermografie gedacht? Dat is een relatief eenvoudige, non-invasieve manier om heel je paard in beeld te krijgen. Het geeft niet direct een diagnose, maar geeft wel inzicht in waar het probleem kan zitten. Plekken die ontstoken zijn (of anderszins onrustig) zijn zichtbaar als hotspots. Zit er ergens een beknelling, dan zie je een coldspot. Als je dan de DA een echo wil laten maken, kun je heel gericht aangeven op welke plek dat zinvol is. Veel beterschap voor jullie paarden gewenst.

BellaSharon1

Berichten: 273
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Stegeren

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:56

Mijn paard heeft ook ruim 2 maanden kreupel gelopen, ik heb hem geen metacam gegeven. Om de reden die jezelf al noemt, ze gaan er dan doorheen lopen. Die van mij gaf echt duidelijk aan dat draven echt te veel was en deed dit dus ook niet.
Na ruim 2 maanden zag ik pas verbetering.

Ik denk dat je er goed aan doet nu al te gaan kijken bij de dierenarts, voordat het straks alleen maar erger is.

Veel beterschap voor je paardje

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 09:00

Bedankt! Ik ga aankomende maandag met haar naar de kliniek voor uitverdoven. Zal hier wel even laten weten wat ze gevonden hebben, pfff ik hoop toch zo dat het nog goed komt.. :(

Hoe is het met jouw paard afgelopen Zaphierx?

JorineV, nee nog niet aan thermografie gedacht. Mocht er maandag niets uit komen dan zal ik daar eens naar vragen, dank voor de tip.

En BellaSharon, precies dat heb ik ook aan de dierenarts gevraagd. Die gaf toen aan dat het pijnstillende effect niet zodanig is dat ze echt gaan forceren, maar ik denk toch dat dat bij mijn paard duidelijk wel het geval is. Fijn dat het goed is gekomen bij jullie. Hoe kreupel was jouw paardje? Ook echt stokkreupel in stap of..?

BellaSharon1

Berichten: 273
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Stegeren

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:11

In stap niet echt stok kreupel, maar je zag wel dat hij pijn had. In draf was hij wel echt stok kreupel, en op het harde liep hij beter dan op het zachte.

Mijn andere paard had een blessure in zijn pees en die kreeg toen ook metacam, die gekkie ging gewoon keihard in galop over de track heen, ik denk dus echt dat de pijnstiller wel goed werk doet.

Ik hoop voor jullie dat het behandelbaar is. Ik heb toen ook nog een osteopaat laten komen die aan dry needling deed, dit had ook een bijzonder mooi effect

Zaphierx
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:11

JorineV schreef:
Ts en zaphierx, al eens aan een thermografie gedacht? Dat is een relatief eenvoudige, non-invasieve manier om heel je paard in beeld te krijgen. Het geeft niet direct een diagnose, maar geeft wel inzicht in waar het probleem kan zitten. Plekken die ontstoken zijn (of anderszins onrustig) zijn zichtbaar als hotspots. Zit er ergens een beknelling, dan zie je een coldspot. Als je dan de DA een echo wil laten maken, kun je heel gericht aangeven op welke plek dat zinvol is. Veel beterschap voor jullie paarden gewenst.



Zou inderdaad iets zijn wat ik zou willen proberen! Alleen zijn er bij mijn paard al echo´s gemaakt en daar is verder niks raars uitgekomen...

Zaphierx
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:13

Jessica_K schreef:
Bedankt! Ik ga aankomende maandag met haar naar de kliniek voor uitverdoven. Zal hier wel even laten weten wat ze gevonden hebben, pfff ik hoop toch zo dat het nog goed komt.. :(

Hoe is het met jouw paard afgelopen Zaphierx?

JorineV, nee nog niet aan thermografie gedacht. Mocht er maandag niets uit komen dan zal ik daar eens naar vragen, dank voor de tip.

En BellaSharon, precies dat heb ik ook aan de dierenarts gevraagd. Die gaf toen aan dat het pijnstillende effect niet zodanig is dat ze echt gaan forceren, maar ik denk toch dat dat bij mijn paard duidelijk wel het geval is. Fijn dat het goed is gekomen bij jullie. Hoe kreupel was jouw paardje? Ook echt stokkreupel in stap of..?


Mijn paardje ging na nieuw beslag een week heel goed! Maar nu gaat hij toch weer heel snel achteruit en is hij eigenlijk slechter als dat hij was voordat we naar de kliniek gingen. Dus hij staat nu weer een weekje op metacam, en als er daarna geen verbetering in zit gaan we toch weer kijken hoe hij loopt op roll-overbeslag, waar hij eerst op stond. Rijden is voor ons sws niet mogelijk meer, maar als hij gewoon pijn vrij met pensioen kan op de wei zijn wij al blij! Alleen dat is nu dus de vraag...

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 11:39

Ah sterkte Zaphierx, erg he die onzekerheid. :(:) Wat jammer dat je iig niet meer zult kunnen rijden. Mijn merrie is nog maar 13 dus ik hoop echt dat wij nog even door kunnen..

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:16

Hoi, een update na ons bezoek aan de kliniek gisteren, voor degenen die het interessant vinden en misschien nog een beetje mee willen denken.. Het lijkt nu toch alsof het niet een kneuzing is die de kreupelheid veroorzaakt, maar het verbeend hoefkraakbeen.

Toen ik gisteren op stal kwam met de trailer liep mijn paard ineens een stuk beter, waardoor ik eerst twijfelde of we nog zouden gaan. Uiteindelijk toch gegaan, en blij dat ik dat gedaan heb.

Eerst hebben we haar laten draven, rechtuit en op de volte, op het harde en op het zachte. Daarbij bleek gek genoeg ineens dat ze rechtsvoor kreupel was i.p.v. linksvoor. Omdat uit de eerdere foto's bleek dat ze verbeend hoefkraakbeen had, heeft de DA de hoef rechtsvoor uitverdoofd. Dit gaf 80% verbetering. Daarna zijn er opnieuw foto's gemaakt, nu ook van rechtsvoor (voor- en zijkant) en van linksvoor vanaf de voorkant. Daarop was naast het sterk verbeende hoefkraakbeen verder alleen lichte artrose te zien rond de hoef en kogel.

DA denkt dat ze door een verkeerde beweging plotseling last heeft gekregen van het verbeend hoefkraakbeen en dat ze nu zo kreupel is omdat er een ontsteking is door die verkeerde beweging. Reden voor de afwisselende kreupelheid links en rechts is dat ze, als ze het ene been ontziet, het andere been extra belast waardoor ze daar last krijgt. Zijn advies is om haar aan de voorkant op silliconen-ijzers te zetten en na enkele weken rust het werk weer rustig op te pakken, waarbij springen en intensief werk op een mulle ondergrond een no-go zijn. Ik ga nu dus op zoek naar een goede smid die haar op ijzers kan zetten. Baal wel, want ze heeft altijd op blote voetjes gelopen en tot nu toe ging dat altijd prima.

Ik was vanochtend nog eventjes op stal om de trailer terug te brengen en ze was weer enorm kreupel, ze wilde nauwelijks een stap verzetten |( . Waarschijnlijk omdat we gisteren zo veel van haar gevraagd hebben. Ik kijk het een paar dagen aan en als het zo blijft zet ik haar weer een weekje op Metacam...

Mochten jullie n.a.v. het bovenstaande verhaal nog ideeën hebben, of ervaringen met verbeend hoefkraakbeen dan hoor ik het graag!

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:35

Dag Jessica,

goed dat je toch nog verder bent gaan zoeken, nu weet je meer en kun je je management aanpassen. IJzers zijn niet het eind van de wereld, heel veel paarden lopen prima op ijzers en dat doen ze al vele eeuwen...

Dit komt veel voor bij koudbloeden en ook friezen.
Zie http://hoofcare.nl/hoefproblemen/verben ... beenderen/ voor hoe het eruit ziet. Let op, hier zie je wel hele erge gevallen, niet schrikken hoor. Maar dan weet je waarmee je te maken hebt.

Mijn merrie (een oldenburger, dus niet echt een koudbloed) heeft dit ook, al vanaf dat ik haar heb. Bij haar is het stabiel (ik laat om de zoveel jaar een nieuwe foto maken die we dan vergelijken met de vorige). Het is wel iets om in de gaten te houden en ook het goed en netjes bijhouden van de voeten is zeer belangrijk, nu nog meer....

succes met het vinden van een goede hoefsmid (had de kliniek geen smid waarmee ze samenwerken, zodat ze goed kunnen overleggen wat voor jouw paardje goed is? Zou ik zeker vragen)

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:54

Ha Natasja, dank voor je reactie. De plaatjes op de site waar je naar verwijst, zo erg is het nu ongeveer bij mijn paard.. dus inderdaad misschien niet gek dat ze daar een keer last van heeft gekregen.

Heb je jouw paard nu op ijzers staan of nog niet?

En ja ik heb namen gekregen van twee smeden waar ze bij de kliniek goede ervaringen mee hebben, dus dat is heel fijn!

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:53

Toen ik je verhaal las was ik hier al bang voor. Ik heb vorig jaar afscheid moeten nemen van mijn 5jarige merrie. Hetzelfde verhaal, op en af kreupel. Meestal rechts maar soms ook links. Ze werd nog nauwelijks belast. Het verergerde snel toen ze op de wei ging. Dat was die droge zomer en de klei van de wei werd keihard. Na uitverdoven en foto's werd de diagnose verbeend hoefkraakbeen gesteld. Ik heb haar toen op ijzers met siliconenzooltjes laten zetten. Die hielpen even, maar ze trapte het ijzer er regelmatig af en kwam dan op 3 benen van de wei af. Na iedere keer duurde het langer voordat ze weer enigszins regelmatig werd.

Uiteindelijk kreeg ze zoveel pijn dat ze veel ging liggen. Ook werd ze op stal agressief naar de andere paarden. Ik heb toen nog een second opinion gevraagd en besloten om ermee te stoppen. Het zou alleen maar erger worden en er was geen kans op verbetering of genezing.

Dit is geen succesverhaal. Ik weet dat er paarden zijn die met deze aandoening gewoon hoog in de sport lopen, maar voor de mijne was het niet te doen. Ik hoop dat jouw paard opknapt van de ijzers en het hier wel goed op doet!

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 13:04

Jeetje Dartel wat een verhaal. Daar word ik wel even stil van... heel verdrietig, zo'n jong beestje :(

Zeker omdat mijn paard voorheen nergens last van had heb ik nog wel de hoop dat het goed komt. Mijn DA gaf ook aan dat hij echt wel denkt dat we straks weer aan de slag kunnen. Maar dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is, wordt me nu wel duidelijk..

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:17

Als er een ontsteking in zit, hebben ze niet aangeboden dan in te spuiten en de ontsteking lokaal aan te pakken? Want na zoveel metacam lijkt het er niet op dat die onsteking zomaar vanzelf weer weg gaat.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 10:33

@quarterH: Nee, dat kon volgens de dierenarts niet omdat het echt ín de hoef zit.

Overigens loopt paard sinds het onderzoek dus weer vreselijk kreupel, ze wil nauwelijks een stap verzetten. Ik twijfel daardoor sterk aan de diagnose dat het verbeend hoefkraakbeen deze klachten veroorzaakt, dat zou eigenlijk niet zo'n heftige kreupelheid moeten veroorzaken.. Gisteravond is mijn hoefsmid erbij geweest om te kijken, en hij vermoedt dat er toch een hoefzweer zit. In beide hoeven, maar rechtsvoor is nu het meest acuut. Ze reageerde erg heftig op knijpen in de hoef. Omdat de hoef niet warm is en de zweer niet (althans niet duidelijk) te zien is op de foto, denk ik dat de DA dit over het hoofd heeft gezien.

Omdat ik haar zo kreupel als ze nu is helemaal nog niet op hoefijzers wil zetten, ga ik nu toch eerst een behandeling proberen die gericht is op de hoefzweer. Om de hoeven weer soepel te krijgen staat ze nu aan de voorkant in hoefzakken met zuurkool, dit werkt volgens mijn hoefsmid zuiverend en herstelt de vochtbalans in de hoef. Door de droogte is de hoef gekrompen en komt er meer druk op de zweer te staan, dat veroorzaakt ook veel pijn nu. (Overigens heb ik toch weer metacam gehaald, ze heeft zoveel pijn dat ze rechtsvoor zo ongeveer op rust heeft staan..)

Ik ben er nog niet 100% van overtuigd dat dit het is (maar dat was ik van het verbeend hoefkraakbeen dus ook niet), maar ik ben wel voorzichtig opgelucht. Ze was de afgelopen dagen zó kreupel, dat ik me afvroeg wanneer er een spuitje in zou moeten. |( Dit biedt in elk geval weer perspectief!

Maar even afwachten dus nog, wordt vervolgd...

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Kneuzing, kreupel in stap... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:55

Geloof mij, van verbeend hoefkraakbeen kunnen ze echt zo kreupel zijn dat het lijkt op een hoefzweer.
Ook ik heb helaas mijn 20 jarige hieraan laten inslapen. Was nog zo rad als een jong paard en had zelfs nergens een spatje artrose. Op buitenrit zich verstapt en sindsdien begon de ellende. Verschillende ijzers geprobeerd, noem maar op. Uiteindelijk zelfs weer een springlesje kunnen rijden tot het 2 weken daarna zo heftig opspeelde dat hij bijna zijn stal niet meer uit kon lopen.
Ik heb hem 2 dagen daarna laten inslapen. Dat kon ik niet meer aanzien. Pijnstillers hielpen niks omdat zijn hoefkraakbeen zo vervormd was in een soort hoorntje dat dit tegen de zenuwbanen van het kroongewricht begon te duwen (althans de dierenarts...).
Heb helaas de rontgenfoto's niet meer anders wilde ik ze gerust hier plaatsen. De rest van zijn been was helemaal clean, geen spatje artrose op te zien.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 13:51

Hoi, hier weer even een update, we zijn weer een stuk verder.

Paard heeft anderhalve week met beide voorvoeten in hoefzakken gestaan met, jawel, zuurkool. Mijn hoefsmid had aangegeven dat dit veel verlichting zou bieden aan de droge hoeven en de zuurkool de hoefzweer "eruit zou kunnen trekken". Ik was sceptisch, maar ze staat sinds zaterdag zonder en is sinds maandag van de pijnstilling af, en ze loopt in stap weer vrijwel helemaal goed!

Het is dus waarschijnlijk vooral de hoefzweer geweest waar ze last van heeft gehad, en die misschien in combinatie met het verbeend hoefkraakbeen makkelijker heeft kunnen ontstaan (slechte doorbloeding) en meer klachten heeft gegeven. Omdat haar hoeven een gevoelige plek zullen blijven, heeft mijn hoefsmid aangeraden om hoefschoenen aan te schaffen voor buitenritten. Ik merk ook dat ze gevoelig loopt bij verandering van bodem of aanwezigheid van steentjes, dus dit lijkt mij een goed plan.

Ik heb haar tot nu toe trouwens nog niet laten draven, wil het even rustig opbouwen en de tijd nemen die ze nodig heft om te herstellen. Ik moet ook nog maar afwachten of, en wanneer, we weer kunnen gaan rijden. Maar ik ben wel opgelucht, ze is van kan-geen-stap-verzetten kreupel naar 99% goed in stap gegaan, dus hoe het ook gaat aflopen, ze kan in ieder geval lekker op deze wereld rond blijven lopen *\o/*

Overigens hebben hoefsmid en DA aangegeven dat je bij verbeend hoefkraakbeen NOOIT met een paard moet gaan springen. Het risico is dan aanwezig dat het verbeende kraakbeen breekt, met alle gevolgen van dien.