*Hoefkatrol Fasen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-01 10:17

Zoals jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben ben ik nogal geïnteresseerd in hoefkatrol Knipoog

Ik merk dat er in Nederland vaak gesproken wordt over de verschillende fasen (van 1 tot 4?). In België zijn wij niet vertrouwd met die termen, en ook in de Engelstalige literatuur ben ik dat nog niet tegengekomen.

Daarom deze vraag aan Dr. Offereins of aan iedereen die er meer van weet : Wat houden die fasen precies in?

Soms lees ik dat het gaat over de aantasting van het straalbeen, soms lees ik dat het gaat om de mate van kreupelheid (of een combinatie?). Verward Daarom had ik graag geweten wat nu eigenlijk de exacte betekenis van die fases is.

Groetjes,
Tim.
http://www.hoefkatrol.com


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tim VDH op 2001-06-25 19:35 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 10:46

Als je op een keuring 0 krijgt dan is er niks aan te merken, helemaal strak keurig etc. ALs je een 4 hebt dan is het al heel erg, een kansloze situatie. Soms wordt er ook wel geroepen dat het eigenlijk een 5 moet zijn, dan is het dus echt het ergste wat denkelijk is.
Met een 1 hoef je niet echt gealarmeerd te zijn, bij 2 moet je gaan opletten en bij 3 zit je al aardig richting de 4.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-01 11:12

Hallo Lovely,
Bedoel je dan dat bij 4 of 5 het paard ernstig kreupel is, of dat er ernstige schade is aan het straalbeen?
Kan een paard met fase 4 bv. toch nog zuiver lopen?

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 12:04

Hoi Tim,

Ja, ik herken die interesse in hoefkatrol. Mijn paard heeft fase 4 rv en 2 lv. Op de röntgenfoto wordt het zichtbaar en het gaat om de mate waarin het straalbeen is aangetast. Op hoefkatrol.nl staan wat foto's en tekeningen van het straalbeen.

Het interessante is dat er paarden zijn met hoefkatrol fase 2 die kreupel lopen. En dat er paarden zijn met fase 4 die goed lopen. De fasen geven dus niet per definitie aan hoe kreupel het paard loopt. Maar meestal is het wel zo dat hoe hoger het getal, hoe slechter het paard loopt.

Met gerichte training en speciaal beslag kan zelfs een paard met fase 4 weer goed gaan lopen. Met mijn paard gaat het na 1,5 jaar zo goed, dat ze zelfs geen speciaal beslag meer nodig heeft. Sinds twee weken staat ze weer op gewone ijzers en ze loopt geen stap kreupel, onregelmatig of stijf. Dus kansloos is het zeker niet, alhoewel mij dat ook werd verteld door de kliniek.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 12:47

Dit is best een moeilijk verhaal vind ik. De pony van een vriendin van mij zou fase 4 moeten hebben. Daarbij nog artrose en spat in een redelijk ver stadium. Maar de pony loopt hartstikke goed: af en toe wat stijf, maar that's it. Ze loopt op ijzers met zooltjes + siliconen.
Een ander verhaal is mijn eigen paard: kogelartrose in een redelijk stadium: loopt perfect met aangepast beslag.

Maar goed, het kan per paard verschillen, dat blijkt wel!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 10:18

Hoi Tim, de fases worden inderdaad aangegeven door de staat waarin het straalbeen zich bevindt.

Fase 1 is dus acceptabel, fase 5 is zeer ernstig (zeer veel schade aan het straalbeen). Het zegt alleen weinig over de prognose...

Groetjes Mieke

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 23:08

De indeling in straalbeen kwaliteit geven een beoordeling over de kwaliteit van het straalbeen en de kans op kreupelheid.
Er wordt gekeken naar de het aantal, diepte, en vorm van de zogenaamde voedingskanalen in het straalbeen. Daarnaast wordt de structuur en de vorm van het straalbeen beoordeeld.
Ik kan niet het hele verhaal op papier zetten maar een grove indeling
kl1; geen/weinig voedings kanalen, strakke belijning, etc. Zeer geringe kans dat het paard kreupel wordt a.g.v. straalbeen probleem
kl2; enkele matige diepe voedingskanalen/vele diepe, afwijkende vorm, structuur. Bij een keuring acceptabel omdat de kans op kreupelheid klein is.
Kl3; veel en/of diepe voedings kanalen, afwijkende vorm/structuur. Bij een keuring niet acceptabel aangezien de kans op kreupelheid op termijn rond de 60-70% schommelt
kl4; diepe kanalen. lollypop vorm, etc. etc.
kans op kreupelheid (als het paard het niet al is) 90%