Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 23:28

linda2008 schreef:
Jeetje als je het zo vanaf die fotos bekijkt dan geneest de buitenkant in ieder geval wel super snel!

Hier word het stappen helaas ook meer en meer een uitdaging... nu al!!! En we moeten nog minimaal 5 weken :roll: zeker als andere paarden gek doen is ze bijna niet te houden... gelukkig kunnen we nog uitwijken naar de binnenbak en naar een hoofdstel om het stappen zo lang mogelijk vol te kunnen houden (ik zou niet willen dat ze nog wekenlang non-stop op stal zou moeten staan, maar dan moet ze zich natuurlijk wel gedeisd kunnen houden. Kon je ze dat maar vertellen :( )


Het litteken heeft er altijd goed uit gezien, en wordt steeds minder zichtbaar nu. Het is puur het haar dat echt nog moet gaan groeien.

Gibbie heeft op dag 5 dat ze thuis was zichzelf los getrokken, en is in volle galop de straat over gegaan hier. Ik kan je vertellen, dat was niet grappig. Ook al vond ze zelf van wel. :Y)
Sindsdien loop ik met een hengstenketting, en ben daar een paar weken geleden en gisteren heel blij om geweest, want anders was ze weer weg geweest.
Ik houd haar ook niet op stal, enkel met die hele harde stormen pas heb ik 1x per dag gestapt, en de andere keer uitgebreid getut met haar. Het gaat er ook om dat ze die stal uit zijn, en dan ga ik niet bewust het risico opzoeken.

Vandaag was ze gelukkig gewoon weer heel braaf!

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 11:49

Vandaag alweer 6 weken geleden dat ze koliek kreeg, en aankomende nacht 6 weken sinds de operatie.

Ze doet het erg goed, verveeld zich wel vreselijk, maar is heel braaf op stal. Ik heb wat speeltjes opgehangen, maar daar kijkt ze echt niet naar om. Ze staat grotendeels lekker naar buiten te kijken (staan overdag paarden in de paddock waar ze op uit kijkt), of te eten, of om aandacht te vragen van stalgenoten als die er zijn.

Kan nu ook haar buik borstelen met een zachte borstel, en is niet meer gevoelig op die schrale plekken die haar een tijdje terug nog zo’n pijn deden als ik er aan zat. En er komen nu steeds meer haren. :))

Met storm kan ze soms echt te druk worden met stappen aan de hand, dus gisteren hebben we uitgebreid getut. Sokjes geschoren, manen weer lekker kort.
Wat ze met haar witte sokje had gedaan weet ik ook niet, maar die haren stonden helemaal uit elkaar. :')

Afbeelding
Afbeelding


En als ik dan nog even voer aan het klaar maken ben wordt ze ongeduldig:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze weet dat ze niet mag schrapen, dus blijft dan baldadig met haar been in de lucht staan. :=

Igniss

Berichten: 984
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:45

Poeh zeg! Heb het hele topic doorgelezen en wat moet het schrikken zijn geweest. Fijn dat het weer beter gaat!

Spoiler:
Had van Judith al wat meegekregen toen het gebeurde. Herkende gibbie en jou op de foto haha.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:25

Kaitlyn, zo’n spa-dagje is af en toe toch ook heerlijk! Fijn dat het allemaal zo goed gaat.

Hier ging het vandaag iets minder... althans het geeft weer enorm stress! Vandaag zijn de hechtingen er uit gehaald. Je hoopt een mooie dichte wond te zien maar helaas is het pusserig met stukken die open staan ;(
DA die de hechtingen kwam verwijderen kende ik nog niet maar kon ik ook niet zo goed mee overweg, hij deed heel laconiek. Omdat het me niet lekker zat heb ik een foto doorgestuurd naar de kliniek. Die belde me keurig op met uitleg!
In principe hoef ik nog niet direct in paniek te raken maar ik moet haar wel goed in de gaten houden! Ze mag geen koorts krijgen en het mag niet erger worden uiteraard! Voor mijn eigen gemoedsrust blijft Raika even op stal. Even afwachten hoe het er morgen uit ziet..... wat een stress!

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 00:16

Igniss schreef:
Poeh zeg! Heb het hele topic doorgelezen en wat moet het schrikken zijn geweest. Fijn dat het weer beter gaat!

Spoiler:
Had van Judith al wat meegekregen toen het gebeurde. Herkende gibbie en jou op de foto haha.



Ja het was echt een nachtmerrie!
Hahaha, elkaar 1x gezien en nu al herkenning! :))


linda2008 schreef:
Kaitlyn, zo’n spa-dagje is af en toe toch ook heerlijk! Fijn dat het allemaal zo goed gaat.

Hier ging het vandaag iets minder... althans het geeft weer enorm stress! Vandaag zijn de hechtingen er uit gehaald. Je hoopt een mooie dichte wond te zien maar helaas is het pusserig met stukken die open staan ;(
DA die de hechtingen kwam verwijderen kende ik nog niet maar kon ik ook niet zo goed mee overweg, hij deed heel laconiek. Omdat het me niet lekker zat heb ik een foto doorgestuurd naar de kliniek. Die belde me keurig op met uitleg!
In principe hoef ik nog niet direct in paniek te raken maar ik moet haar wel goed in de gaten houden! Ze mag geen koorts krijgen en het mag niet erger worden uiteraard! Voor mijn eigen gemoedsrust blijft Raika even op stal. Even afwachten hoe het er morgen uit ziet..... wat een stress!


Zo’n dagje is inderdaad ook heerlijk!

Jeetje dat is niet fijn zeg! -O-
Ook dat die dierenarts er zo laconiek over doet! Hij had eigenlijk gewoon even met de kliniek moeten bellen voor overleg ofzo. Dat zou mij ook niet lekker zitten inderdaad...

Hoe ziet het er nu uit? Eventueel foto in spoiler? Op je laatste foto zag je ook wel wat pusserige plekjes volgens mij, maar zagen de hechtingen er wel mooi uit.
Blijft haar temperatuur wel goed? En kunnen ze haar niet ondersteunen met antibiotica, of antibioticazalf die erop mag?

Ik snap je bezorgdheid helemaal. Denk je het engste en ergste gehad te hebben, wil die wond niet lekker herstellen. :(:)

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:44

Je zag inderdaad 2 kleine pus puntjes, die staan nu open omdat de hechtingen het niet meer bij elkaar houden ;(
Ik moet haar temperatuur goed in de gaten houden, en de open plekken mogen uiteraard niet erger worden... wel extra spannend hoor ;(

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Rizette
Berichten: 4355
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:53

Kan me voorstellen dat deze dierenarts op die manier olie op de wonde strooit en dan in figuurlijke zin. Hoe het je misschien ook tegen staat maar ik zou hem nog eens bellen. Hoe hij er dan tegen aankijkt of hij er ervaring mee heeft en wat zijn prognose is of dat het vaak voorkomt of wat dan ook maar hij mag best duidelijk hebben hoeveel zorgen jij je maakt en ook dat hij daar een aandeel in heeft nu. Misschien kan hij nog eens met andere dierenartsen sparren wat te doen nu mocht hij zelf geen ervaring hebben maar bovenal moet hij gewoon zijn best gaan doen voor jou en alshij dat nog niet gedaan heeft dan geef je hem die kans nog een keer. Hij is toch niet voor niets dierenarts geworden lijkt me zo er zal toch ook iets van empathie voor mens en dier moeten zijn.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:01

Rizette schreef:
Kan me voorstellen dat deze dierenarts op die manier olie op de wonde strooit en dan in figuurlijke zin. Hoe het je misschien ook tegen staat maar ik zou hem nog eens bellen. Hoe hij er dan tegen aankijkt of hij er ervaring mee heeft en wat zijn prognose is of dat het vaak voorkomt of wat dan ook maar hij mag best duidelijk hebben hoeveel zorgen jij je maakt en ook dat hij daar een aandeel in heeft nu. Misschien kan hij nog eens met andere dierenartsen sparren wat te doen nu mocht hij zelf geen ervaring hebben maar bovenal moet hij gewoon zijn best gaan doen voor jou en alshij dat nog niet gedaan heeft dan geef je hem die kans nog een keer. Hij is toch niet voor niets dierenarts geworden lijkt me zo er zal toch ook iets van empathie voor mens en dier moeten zijn.


Ik snap je bericht! Maar ik hoef geen overleg meer met hem. :o Ik overleg wel met de kliniek en indien nodig gaan we gewoon daarheen om het te laten schoonmaken en controleren.
Ik ben pas net van stal verhuisd maar mis mijn vorige DA nu al ;( ondertussen zoeken we rustig verder maar mocht het nu nodig zijn laad ik haar wel op de trailer :j

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:23

Linda, ik zou met de kliniek overleggen of het verstandig is om jouw paard op MRSA te testen. Lou kreeg ook van die pusplekken, dan wel naast het litteken, maar toch... Die bleek wel een MRSA-bacterie te hebben, waardoor ze niet reageerde op de AB die ze kreeg.

Spoiler:
Afbeelding

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 09:45

Dat ziet er inderdaad niet zo mooi uit. Ik was wel zo "jaloers" op al dat haar, maar ik heb toch 10x liever een mooie wond inderdaad. :j
Ik denk dat het een goede tip is van Jet! Als dat het blijkt te zijn kun je nu wel door kwakkelen, maar dan kan het beter direct behandeld worden door de kliniek!

Ik snap dat je het vertrouwen in je dierenarts kwijt bent. Die had van mij ook nooit meer hoeven komen, het is toch een serieus litteken, en het is niet alsof er 1 mini stukje open staat... In welke regio zoek je een dierenarts?

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:47

Bedankt voor de tip, ik zal het met de kliniek overleggen. Straks weer temperaturen en een nieuwe foto maken, dan hebben we weer overleg met de kliniek. In principe schijnt het niet erg te zijn, ze verwoorde het heel mooi: het is niet direct reden tot paniek, het is wel direct reden tot extra alertheid. Dus we houden het goed in de gaten en houden nauw contact met de kliniek :j

Edit; ik ben nu verhuisd naar Woudenberg.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 09:51

linda2008 schreef:
Bedankt voor de tip, ik zal het met de kliniek overleggen. Straks weer temperaturen en een nieuwe foto maken, dan hebben we weer overleg met de kliniek. In principe schijnt het niet erg te zijn, ze verwoorde het heel mooi: het is niet direct reden tot paniek, het is wel direct reden tot extra alertheid. Dus we houden het goed in de gaten en houden nauw contact met de kliniek :j

Edit; ik ben nu verhuisd naar Woudenberg.


Ik heb je even een pb gestuurd, Woudenberg is echt vlakbij!

Rizette
Berichten: 4355
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:32

linda2008 schreef:
Rizette schreef:
Kan me voorstellen dat deze dierenarts op die manier olie op de wonde strooit en dan in figuurlijke zin. Hoe het je misschien ook tegen staat maar ik zou hem nog eens bellen. Hoe hij er dan tegen aankijkt of hij er ervaring mee heeft en wat zijn prognose is of dat het vaak voorkomt of wat dan ook maar hij mag best duidelijk hebben hoeveel zorgen jij je maakt en ook dat hij daar een aandeel in heeft nu. Misschien kan hij nog eens met andere dierenartsen sparren wat te doen nu mocht hij zelf geen ervaring hebben maar bovenal moet hij gewoon zijn best gaan doen voor jou en alshij dat nog niet gedaan heeft dan geef je hem die kans nog een keer. Hij is toch niet voor niets dierenarts geworden lijkt me zo er zal toch ook iets van empathie voor mens en dier moeten zijn.


Ik snap je bericht! Maar ik hoef geen overleg meer met hem. :o Ik overleg wel met de kliniek en indien nodig gaan we gewoon daarheen om het te laten schoonmaken en controleren.
Ik ben pas net van stal verhuisd maar mis mijn vorige DA nu al ;( ondertussen zoeken we rustig verder maar mocht het nu nodig zijn laad ik haar wel op de trailer :j

Kijk even of de kliniek die jij nu eventueel in wilt schakelen wel bij jou aan stal komt. Veel klinieken hebben een max. aanrijtijd vwb hun rayon. Mocht je er niet naartoe kunnen en je hebt wel een dierenarts op stal nodig dan moet daar geen geharrewar over zijn.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:12

Ff late reactie, de silicium doe ik bij de slobber in. Je kan ze ook bellen voor meer info.

En wond ziet er goed uit toch! Haren komen vast met het verharen weer terug :)

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:21

Kaitlyn schreef:
linda2008 schreef:
Bedankt voor de tip, ik zal het met de kliniek overleggen. Straks weer temperaturen en een nieuwe foto maken, dan hebben we weer overleg met de kliniek. In principe schijnt het niet erg te zijn, ze verwoorde het heel mooi: het is niet direct reden tot paniek, het is wel direct reden tot extra alertheid. Dus we houden het goed in de gaten en houden nauw contact met de kliniek :j

Edit; ik ben nu verhuisd naar Woudenberg.


Ik heb je even een pb gestuurd, Woudenberg is echt vlakbij!


Mijn paard staat ook in Woudenberg. Blijf maar weg bij de Vallei. Wij hebben Wellensiek. Erg tevreden.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 16:22

Ik heb de Klomp, ben daar ook zeer tevreden over. Wel een zeer sterke voorkeur voor 2 dierenartsen, en dat geef ik ook altijd telefonisch aan. :j

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:10

Hmm voor mij vallen Wellensiek, De Valei en De Vijfsprong af. Morgen komt in ieder geval De Lingehoeve zelf. Het is niet hun werkgebied maar willen wel een uitzondering maken vanwege de operatie, omdat ik de wond niet vertrouw enzovoort. Dus daar ben ik heel blij mee :)

Saaams, welke stal sta je?

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 20:55

linda2008 schreef:
Hmm voor mij vallen Wellensiek, De Valei en De Vijfsprong af. Morgen komt in ieder geval De Lingehoeve zelf. Het is niet hun werkgebied maar willen wel een uitzondering maken vanwege de operatie, omdat ik de wond niet vertrouw enzovoort. Dus daar ben ik heel blij mee :)

Saaams, welke stal sta je?


Wat apart, ik stond eerder in Ederveen en daar kwam de Lingehoeve gewoon enten en tanden controle doen bij mij. :j

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:47

linda2008 schreef:
Rizette schreef:
Kan me voorstellen dat deze dierenarts op die manier olie op de wonde strooit en dan in figuurlijke zin. Hoe het je misschien ook tegen staat maar ik zou hem nog eens bellen. Hoe hij er dan tegen aankijkt of hij er ervaring mee heeft en wat zijn prognose is of dat het vaak voorkomt of wat dan ook maar hij mag best duidelijk hebben hoeveel zorgen jij je maakt en ook dat hij daar een aandeel in heeft nu. Misschien kan hij nog eens met andere dierenartsen sparren wat te doen nu mocht hij zelf geen ervaring hebben maar bovenal moet hij gewoon zijn best gaan doen voor jou en alshij dat nog niet gedaan heeft dan geef je hem die kans nog een keer. Hij is toch niet voor niets dierenarts geworden lijkt me zo er zal toch ook iets van empathie voor mens en dier moeten zijn.


Ik snap je bericht! Maar ik hoef geen overleg meer met hem. :o Ik overleg wel met de kliniek en indien nodig gaan we gewoon daarheen om het te laten schoonmaken en controleren.
Ik ben pas net van stal verhuisd maar mis mijn vorige DA nu al ;( ondertussen zoeken we rustig verder maar mocht het nu nodig zijn laad ik haar wel op de trailer :j


Het advies van mijn dierenarts was bij een wat richting pusserig gaand plekje op de hechtingen was deppen met betadine oplossing. Misschien heb je er wat aan. Ik heb twee keer gedept en daarna werd mooi rustig en schoon inmiddels zie je dit foto van drie weken geleden zal morgen 1 van nu maken
Afbeelding

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:32

Bedankt voor het meedenken allemaal, super lief! Helaas kan ik het niet meer aanraken en dus ook niet schoonmaken. Ze slaat niet alleen mij (ik zou me nog kunnen redden ermee, ze doet niet echt gemeen maar ze geeft duidelijk aan dat ze er last van heeft) maar ze slaat daarmee ook zichzelf tegen haar buik aan waardoor het te gevaarlijk word... :(
Vanmiddag komt de kliniek het bekijken, beoordelen, schoonmaken en swappen, dus daarna ben ik vast weer meer gerustgesteld :o :)

Chess, wat een mini plekje := hoe lang was deze foto na de operatie?

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:06

Dit was 5 weken na de operatie. Ik was nog heel erg aan flippen toen het er niet mooi uitzag :)

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:30

5 weekjes maar :oo en dan al bijna helemaal gesloten, wauw daar kan ik me nu nog geen voorstelling van maken :=

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:35

Ja dat snap ik, litteken was al snel heel mooi. De pech die ik wel heb gehad samen met mijn paard is dat zijn darmen veel beter gingen werken dan voorafgaand aan de operatie. De mest die hij had was altijd slap en veel water bij de mest. Sinds de operatie en op zaagsel, heeft hij te harde mest gehad en twee keer verstopping met veel gas. Zijn schoft is door het pak wat hij aan heeft moeten hebben gedurende vijf weken ook kapot. Hij blijft ook erg achter qua gewicht. Het is wel moeilijk om nieuw voer te proberen, maar heb samen met de dierenarts en Pavo denk ik een heel mooi overbekend gecreëerd samen met extra elektrolyten en lijnzaadolie. We mogen over twee weken scannen dus ben heel benieuwd. We hebben dan in totaal 3 maanden boxrust erop zitten. Ik ben wel bang hoor om op te bouwen. Die van mij is best explosief en groot 1.85

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 10:49

linda2008 schreef:
Bedankt voor het meedenken allemaal, super lief! Helaas kan ik het niet meer aanraken en dus ook niet schoonmaken. Ze slaat niet alleen mij (ik zou me nog kunnen redden ermee, ze doet niet echt gemeen maar ze geeft duidelijk aan dat ze er last van heeft) maar ze slaat daarmee ook zichzelf tegen haar buik aan waardoor het te gevaarlijk word... :(
Vanmiddag komt de kliniek het bekijken, beoordelen, schoonmaken en swappen, dus daarna ben ik vast weer meer gerustgesteld :o :)

Chess, wat een mini plekje := hoe lang was deze foto na de operatie?


-O-
Gibbie sloeg inderdaad ook zo toen ze die geïrriteerde plekken had richting de zijkant van haar buik, maar dat was gelukkig niet zo spannend als dat litteken van jouw paard dat niet dicht wilt.
Gelukkig komt de kliniek vandaag kijken, ik hoop dat het allemaal mee valt en dat het litteken snel sluit!
Ik zou mezelf ook helemaal gek maken, en geen rust hebben als dat litteken er zo uit zag hoor. :(:)


linda2008 schreef:
5 weekjes maar :oo en dan al bijna helemaal gesloten, wauw daar kan ik me nu nog geen voorstelling van maken :=

Gibbie heeft alleen maar een gesloten litteken gehad. Heb even een klein overzichtje gemaakt:

Zij is op 14 januari geopereerd, dit was het litteken op 18 januari (toen was de theedoek eronder uit gehaald)
Afbeelding

30 januari gingen de hechtingen eruit (16 dagen na operatie):
Afbeelding

Ze had een ontzettend droge huid en daar ook irritatie van. Dit was niet op of bij het litteken, maar voornamelijk op 2 andere plekken die geschoren waren. Op 11 februari waren de geïrriteerde plekken het ergst:
Afbeelding
Gelukkig niet in de buurt van het litteken, het vochtige witte is honingzalf dat ik er net op had gesmeerd

Dit was 19 februari (5 weken en 1 dag na de operatie):
Afbeelding


Dit was gisteren (6 weken na de operatie):
Afbeelding


Klein overzichtje van haar buik, boven 19 februari en onder 25 februari:
Afbeelding

En omdat ze nog niet in de paddock mag, en ze wel graag wilt kriebelen worden we daar creatief in:
Afbeelding
Als wij aan het stappen zijn, en haar beste vriendinnetje wordt gereden maken we daar even tijd voor. :+

Soma
Berichten: 219
Geregistreerd: 17-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:54

Beste Kaitlyn en Linda,

Helaas heb ik ook de ervaring van een koliekoperatie gehad met mijn toen 13 jarige merrie. 8 februari 2017 werd mijn paard ziek. Ook ik had net daarvoor gereden en niets gemerkt. Na een hele nacht tobben, was het in de ochtend niet meer aan te zien en zijn we naar de kliniek vertrokken alwaar we de keuze kregen haar te laten inslapen of te laten opereren. Dat was om kwart voor 8 in de ochtend.

Na een spannende ochtend én tussendoor nog een telefoontje van de dierenarts dat de darm open moest omdat masseren alleen niet voldoende was, kreeg ik rond 2 uur het bericht dat ze weer recht stond en dat het afwachten was omdat ze wel heel lang op haar rug had gelegen en de bloeddruk heel erg laag was geweest.

Ik ging er uiteraard direct heen en zag een hoopje ellende, pfff wat was dat heftig.

De dag erna vond ik haar er erg slecht bij staan, ik zag dat ze maagpijn had. Meldde dit bij de dierenarts en hij stelde voor om Ulcer gold te geven om de maag te beschermen. Ze kreeg natuurlijk nog heel weinig te eten omdat de darm nog niet op gang was. Ze had ook steeds reflux, de maag moest een aantal keer per dag leeggepompt worden, zo zielig!

Na 3 dagen leek het haar wat beter te gaan, ze mocht ook wat stappen rond de kliniek en het was koud en ze was redelijk fit. De dagen erna knapte ze langzaamaan wat op en ik was voorzichtig blij (en heel bezorgd). Ik mocht haar tijdens bezoek wat laten grazen, dit was erg fijn. Er ontstond wel een grote vochtplaat onder haar buik hoewel de wond er verder wel goed uitzag.

Op 19 februari mocht ze mee naar huis, ze had iets verhoging en hoestte wat, maar dit zou wel overgaan. Ik was natuurlijk blij. De dag na thuiskomst zag ik dat de wond wat ging etteren, leek toch wat geïnfecteerd. Ik moest temperatuur in de gaten houden, steeds wat verhoogd (zo'n 38,7) en ik was bezorgd. Ik moest de wond wassen met een ontsmettingszeep en later deed ik er honingzalf op. Overigens had mijn paard oplosbare hechtingen, waarvan er enkele ontstoken waren geweest. Deze had de dierenarts tijdens zijn bezoek verwijderd.

Eind februari was de wond wat rustiger maar nog niet geheel droog. Kreeg het advies haar op stal te houden totdat het helemaal droog en sterk was. Op 20 maart droop er nog steeds pus uit de wond! Ik vond dat ze lang genoeg had binnen gestaan maar ja, durfde haar ook niet zomaar buiten te zetten. Ze was ondertussen verder wel goed fit.

Op 10 april zaten er nog steeds slechte plekjes (pus) op de wond. Op 15 april vond ik het tijd en heb ik haar buiten bij haar vriendin gezet met alle risico's vandien. Dit is gelukkig goed gegaan en heeft het verdere herstel bevorderd. Enkele weken daarna ben ik begonnen met rustig longeren en vrij snel daarna zat ik er weer op.

Ik had verwacht dat alle spieren opnieuw zouden moeten worden opgebouwd etc. maar waarschijnlijk door het 3x per dag 10 min te stappen is alles redelijk in vorm gebleven en heb ik weinig gemerkt van achteruitgang in conditie. Binnen enkele weken kon ik alles weer en tot op de dag van vandaag gaat het goed.

Mochten jullie foto's willen ontvangen, dan hoor ik het wel. Ik kan jullie deze dan via email doorsturen want hier werkt dat niet handig.

Hou moed, jullie paarden zullen weer in orde komen hoor. Het duurt lang, maar dan heb je straks ook wat.