Wanneer je van binnen huilt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 20:20

Omdat je beste maatje zoveel last heeft van zijn eigen lichaam. Zo graag wilt, maar het allemaal niet kan. ;(

Ik weet niet zo goed waar ik het neer moest zetten, dus besloot ik het hier maar neer te zetten.

Mijn paard heeft PSSM1 en ik vermoed ook PSSM2, maar niet op getest. Wel geef ik hem extra eiwitten boven de vitamine E en magnesium (en dan nog de balancer en vulling voor de smaak, alles laag in suiker & zetmeel uiteraard). Ondertussen zelfs in overleg met de dierenarts duivelsklauw en MSM (vandaag dag 4) gaan geven, omdat het allemaal niet beteren wilt.

Mijn blije gup, werd voor zijn 3e jaar al symptomatisch. In korte tijd herkende ik hem niet meer. Hij was zichzelf niet meer. Een hoop aangepast en langzamerhand en gelijkertijd ook in korte tijd werd hij weer wat blijer en voelde zich duidelijk weer een stuk beter. Na de verhuizing ging het zelfs zo erg de goede kant op, dat ik uiteindelijk zelfs kon beginnen met het rijden. Zo goed dat het ging, gaat het nu weer hard bergafwaarts en in plaats van beter worden lijkt het er alleen maar slechter op te worden. Totaal niet verwacht, want waar ging het ineens mis? Een trap van een paard? Het weer? Misschien wat anders? Of 'gewoon dikke pech'?
Harde spieren, onvoorspelbaar (van nuchter naar in paniek wegrennen en door alles en iedereen heen rennen, totáál niks voor Elano..), gespannen blik en lichaam, een lichaam die alle kanten op gaat doordat zijn spieren in 1 keer aanspannen (kramp), hoeven bekappen is net alsof hij het nooit geleerd heeft en nog wel een hoop dingen. Hij wilt zo graag wat doen, maar hij kan het niet. Een ander zal hem misschien als lui bestempelen, maar ik weet dat hij niet lui is. Ik kan ook niet buiten wandelen, zowel vanwegen zijn lichaam als het gevaarlijke onvoorspelbaarheid. Ik breng niet alleen hem, maar ook anderen dan in gevaar.

Ik heb voor mijzelf afgesproken om te kijken rond eind januari of het met de supplementen is verbeterd, zo niet overleggen met de dierenarts hoe en wat verder. Al ben ik enorm bang dat ik straks misschien voor een hele moeilijke keuze zal moeten staan. Als ik hem zo zie kan ik wel janken, dit is niet mijn paard. Zelfs mijn familie, die zelden mijn paard zien, zien dat hij zichzelf niet is en niet blij is. Dat zegt ook héél wat.

Ik had al snel gezegd, ik ben al blij als hij 10 wordt. Maar nu, hij moet nog 5 worden. Ik zou hem nog zo graag 30 jaar bij mij willen hebben, maar niet op deze manier. Wat als het niet meer beter wordt, wat als hij er niet meer bovenop komt? Hij wilde vandaag niet eens 1 rondje lopen door de bak, zo ellendig voelde hij zich. Hij wilde rollen, ging liggen en ging gelijk rechtop zitten. Met pijn en moeite begon hij zijn buik(?) te krabben en oef.. Wat doet dat een pijn om hem zo te zien. En dan denk ik, dan kán hij toch ook niet zonder pijn lopen in zijn 'vrije tijd'? Of ben ik nou gek? -O-

Pff, het is zo moeilijk. Hij is zo blij om mij te zien en zijn hapje 'groentesoep' ( :+ ) te krijgen. Maar achter die blije oortjes zie ik zoveel ellende. En wat nou als ik hem er wel weer bovenop krijg? Of de andere kant, wat nou als het zo blijft.. Ik wil mijn maatje nog niet verliezen, ik wil hem beter laten voelen. Maar ik wil ook niet dat hij pijn zal blijven houden de rest van zijn leven. Wanneer zeg ik dat het écht genoeg is?

Filmpje van vandaag. Dat hij wilde rollen, maar al gauw door had dat het hem niet werd. 2 Dagen terug rolde hij wel echt, maar met moeite en een hoop gekreun (oef gekreun, geen genot gekreun). Op het filmpje, als je goed luisterd hoor je ook dat hij geluid maakt die hij anders nooit maakt.


Wat een rot ziekte is dit zeg.. Dit is alles behalve wat er bekend was bij mij toen ik hem kocht. Het is helemaal geen 'suikerarm voeren en klaar'. En 'tinkers hebben geen last' of 'Paarden hebben pas op latere leeftijd last van' klopt ook niks van. En helaas is Elano ook niet het enige paard met deze ellende op zo'n jonge leeftijd. En wat ben ik blij dat ik hem uiteindelijk nog heb laten testen, waardoor ik gelijk kon ingrijpen. Maar toen hielp het en nu lijkt het niks te helpen. Gelukkig kan hij dingen voor mij goed aangeven en weet hij dat ik ernaar luister. En ik denk ook, dat hij heel goed door heeft dat ik aan hem kan zien dat hij echt last heeft.

Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil of verwacht. Vooral om het van mij af te kunnen schrijven.. Want pff, wat is dit moeilijk zeg. Zoveel onzekerheid te hebben en niet meer goed weten wat te doen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:22

:(:) zo herkenbaar.mijn oude man heb ik ook zo zien martelen. Gelukkig moes hij vanwege andere klachten al jong op afwijkend voerregime wat zijn geluk was. Maar voor zover ik weet was hij een van de eerste tinkers met aantoonbare pssm klachten. -O-

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:23

Sterkte TS :(:) Ik weet dat het voermanagement enorm belangrijk is bij een PSSM-er. Heb je iets aan het voer veranderd dat hij zoveel slechter is geworden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:41

Het is een rotziekte Y;(

Ik heb een 6jarige trekpaard merrie met p1/p1. Met aangepast management en voeding merk ik aan haar eigenlijk nauwelijks nog iets.

Mag ik vragen hoe je paard gehouden wordt en wat hij nu precies te eten krijgt?

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:50

Och jee. Ik kende deze ziekte (gelukkig) niet. Maar dat filmpje spreekt boekdelen. Wat een akelig gezicht, wat sneu. Heb net even gegoogled. Wordt er niet blij van. Kan je alleen maar heel veel sterkte wensen.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 20:57

karuna schreef:
:(:) zo herkenbaar.mijn oude man heb ik ook zo zien martelen. Gelukkig moes hij vanwege andere klachten al jong op afwijkend voerregime wat zijn geluk was. Maar voor zover ik weet was hij een van de eerste tinkers met aantoonbare pssm klachten. -O-


Er wordt ook nog helaas veel te veel beweerd dat pssm niks voorstelt en zeker niet voor tinkers. Alsof tinkers een heel ander diersoort is dan alle andere paarden. -O-


Vrijbuiter34 schreef:
Sterkte TS :(:) Ik weet dat het voermanagement enorm belangrijk is bij een PSSM-er. Heb je iets aan het voer veranderd dat hij zoveel slechter is geworden?


Voer is hetzelfde als vorig jaar. Alleen dan nu zijn supplementen op hun hoogst omdat hij zo slecht is op het moment.


Gloa schreef:
Het is een rotziekte Y;(

Ik heb een 6jarige trekpaard merrie met p1/p1. Met aangepast management en voeding merk ik aan haar eigenlijk nauwelijks nog iets.

Mag ik vragen hoe je paard gehouden wordt en wat hij nu precies te eten krijgt?


24/7 op een track, onbeperkt ruwvoer (altijd het beste op gedaan), schuilstallen en genoeg vriendjes.
Kwa eten op dit moment:

-pavo vital 60-80 gram
-Equifyt zupa (kruiden slobber) en Marstall faser light van allebei +/- 60 gram. Die van marstall is vooral nog restjes opmaken en zupa is nieuw vanwege smaak en slobber (iets met meer poeders dan voer.. :') )
-10.000 natuurlijke vit. E
-15 gram magnesium oxide poeder
- +/- 100 gram eiwitten
- 1 eetlepel met kop zout
1 keer per maand 5 dagen vlozaad (zandkuur).

Nieuw:
-Paar dagen 40 gram duivelsklauw, zometeen 20 gram. (Begreep dat paar dagen hoger gedoseerd mocht worden als start, vandaar).
-10 gram msm.

En nu hopen dat ik niks vergeten ben met het opschrijven. Heb in elk geval een kast vol om de groentesoep te kunnen maken. :=

Hevonen schreef:
Och jee. Ik kende deze ziekte (gelukkig) niet. Maar dat filmpje spreekt boekdelen. Wat een akelig gezicht, wat sneu. Heb net even gegoogled. Wordt er niet blij van. Kan je alleen maar heel veel sterkte wensen.


Heel erg bedankt! Het is ook een hele nare ziekte. Niet alleen vanwege de pijn. Maar ook omdat het goed kán gaan en dat maakt het alleen maar lastiger. Komt het weer goed of zal het alleen maar slechter gaan? We kunnen helaas niet in de toekomst kijken.. -O-

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:04

Dat tinkers geen last hebben is inderdaad echt stierenstront, ze tonen het alleen heel anders dan het beeld bij bijv quarters. Veel meer koliekachtig, niet vooruit lijken te willen, etc.

Wij hadden een tijdje een p1/p1 tinker op stal, ster, meerdere nakomelingen. En maar ontkennen dat er wat mis mee was. Beestje had duidelijk aanvallen.

Heel veel succes en wijsheid gewenst, ik had ook een paard dat jong al flinke problemen had. Het is en blijft heel lastig

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:06

ik ga het toch vragen hoor, want ik snap niet wat je moet zien op het filmpje :o
want ik heb hier ook 2 tinkers die ook gewoon zo na het rollen even blijven zitten.
even buikschuiven, knabbel in de sokken en hup omhoog...
sorry,heb paar keer mijn bericht verwijderd,maar wil graag weten wat ik zien moet :o

rensju

Berichten: 1591
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:10

Idd Ellepel, ik zie een tinker die gaat liggen juist om even lekker te kont/staartschuren.. maar wij kennen jouw paard niet he

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:33

Wat klinkt het ontzettend lastig voor je TS en je bent er zo te lezen al lang druk mee. Ik heb zelf geen ervaring met PSSM dus vergeef me alsjeblieft als ik een 'dat is nou net het probleem' opmerking maak :o

Nav het rol/zit filmpje heb ik even in je profiel gekeken want het viel me op dat hij wel heeel erg zwaar is nu.
Ik snap dat er massieve, zware Tinker types zijn maar in de oudere filmpjes en foto's zie ik dat toch niet zo terug... Kan dit ook een gevolg zijn van PSSM of heeft hij misschien last van z'n gewicht dat hij niet graag wil bewegen nu?
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is op gewicht te houden met beweging als hij echt niet lekker in z'n lijf zit, maar ook dat het extra gewicht hem niet helpt om soepel te bewegen.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 21:47

mooney schreef:
Dat tinkers geen last hebben is inderdaad echt stierenstront, ze tonen het alleen heel anders dan het beeld bij bijv quarters. Veel meer koliekachtig, niet vooruit lijken te willen, etc.

Wij hadden een tijdje een p1/p1 tinker op stal, ster, meerdere nakomelingen. En maar ontkennen dat er wat mis mee was. Beestje had duidelijk aanvallen.

Heel veel succes en wijsheid gewenst, ik had ook een paard dat jong al flinke problemen had. Het is en blijft heel lastig


Pff arm dier.. Lees zo vaak dat mensen maar al gauw een dier vind 'uitproberen', 'puberen' of noem het maar op.. En dan denk ik altijd, maar wat nou als een dier ergens last van heeft en nu gewoon letterlijk staat te schreeuwen van de pijn? Als ik zie wat pijn bij mijn paard kan doen, dat zogenaamde 'lui' of juist paniek van de pijn..


@rensju en ellepel
Het blijven zitten en krabben doet Elano ook wel vaker, daar is niks geks aan nee. Maar zijn hele houding, gezichtsuitdrukking, moeite die hij heeft met zo'n beetje alles en de twijfel die ik zie of hij wel zal liggen (normaal is het snuffel snuffel, plof, nu was hij echt aan het 'zoeken'). Verder is hij erg gespannen, wat hij uit zichzelf ook absoluut niet is. Hij is meer type blij ei, clown alles is leuk. Nu is niks leuk behalve even aandacht en zijn hapje eten krijgen. En als hij even wat mag doen is hij eerst helemaal blij 'yes mag wat doen!' En dan even later wordt zijn hele houding en gezichtsuitdrukking een 'nou, laat eigenlijk maar zitten. Het werkt allemaal niet mee'.

En dat je het niet (gelijk) ziet geeft ook niet. Als ik van andere pssm paarden hun aanval zie (en ze zijn allemaal anders) zie ik soms ook niet gelijk wat er loos is, zeker als ik het paard verder ook niet ken.



MariekeS_ schreef:
Wat klinkt het ontzettend lastig voor je TS en je bent er zo te lezen al lang druk mee. Ik heb zelf geen ervaring met PSSM dus vergeef me alsjeblieft als ik een 'dat is nou net het probleem' opmerking maak :o

Nav het rol/zit filmpje heb ik even in je profiel gekeken want het viel me op dat hij wel heeel erg zwaar is nu.
Ik snap dat er massieve, zware Tinker types zijn maar in de oudere filmpjes en foto's zie ik dat toch niet zo terug... Kan dit ook een gevolg zijn van PSSM of heeft hij misschien last van z'n gewicht dat hij niet graag wil bewegen nu?
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is op gewicht te houden met beweging als hij echt niet lekker in z'n lijf zit, maar ook dat het extra gewicht hem niet helpt om soepel te bewegen.


Hij heeft zeker vetjes te veel. Maar met 2 rondjes bak 'slenteren' val je ook niet bepaald af, helaas.. Maar hij kan nu echt geen kilometers maken en het zal mij ook niks verbazen dat hij nu op de track ook minder beweegt dan 'normaal'.
En dikker (of juist dunner) worden kan zeker te maken hebben met pssm. Ze hebben deze hele winter wel een slowfeeder en dat scheelt wel naar mijn idee. Maarja, zoals ik al zei. Met 2 rondjes bak valt hij niet bepaald af. Als hij wel flink zou afvallen is het écht foute boel. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:37

Ik vind hem ook behoorlijk te zwaar terwijl paarden met pssm vaak in de winter veel terug vallen.

Wat voor ruwvoer krijgt hij?

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:53

Ts, het gaat heel hard klinken wat ik nu zeg maar... je paard is écht veel te zwaar.
Dit werkt door glycogeen en koolhydraten stapeling de pssm symptomen in de hand.
Onbeperkt ruwvoer en in jouw geval iedere vorm van krachtvoer zijn voor een koudbloed(en zeker een pssm'er) 9 vd 10 keer niet slim.
Aan het werk zetten, liefst iedere dag met mate. Als het lukt 2x per dag(longe en ohz of longe/longe).
Terugzetten in voer, vitamine e + selenium erbij, magnesium en MSM. Daarnaast zou je nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld brandnetel om de afvoer van afvalstoffen te stimuleren.
Een pssm paard is gebaat bij een gezond gewicht, veel vrije beweging en regelmatige (dagelijkse) arbeid.
De afvalstoffen die zich nu opstapelen moeten het lichaam uitkunnen. Drinkt je paard voldoende?
Ik ken zo'n 5 pssm1 paarden, merendeel quarters maar ook een Belg. Met bovenstaand regime hebben deze dieren gemiddeld 1 aanval per jaar, sommigen zelfs al jaren niet.
Goed management is écht cruciaal!

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:02

Oei, je paard is inderdaad wel heel erg te zwaar. Dat komt de PSSM ook absoluut niet ten goede.
Ik snap dat beweging misschien nu lastig is maar onbeperkt ruwvoer bij een paard dat zo dik is?

Lijkt me geen handige zet. Ze moeten natuurlijk de hele dag door beetjes kunnen eten. Maar al dat vet komt ze spieren en daarmee de PSSM zeker niet te goede.

Ik zou echt kijken of je hierin snijden kan en het op een andere manier kan aanbieden.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:02

Ik denk inderdaad ook dat in dit geval onbeperkt ruwvoer misschien meer kwaad dan goed doet maar durfde dat niet gelijk te zeggen :o
Ook omdat ik niet uit ervaring spreek maar op basis van het beeld dat ik zie.
Maar goed, minder maar wel vaak en regelmatig aanbieden vergt heel ander management

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 00:07

Gloa schreef:
Ik vind hem ook behoorlijk te zwaar terwijl paarden met pssm vaak in de winter veel terug vallen.

Wat voor ruwvoer krijgt hij?


Voordroog, altijd op gestaan en wilgentakken.


Wildgirl schreef:
Ts, het gaat heel hard klinken wat ik nu zeg maar... je paard is écht veel te zwaar.
Dit werkt door glycogeen en koolhydraten stapeling de pssm symptomen in de hand.
Onbeperkt ruwvoer en in jouw geval iedere vorm van krachtvoer zijn voor een koudbloed(en zeker een pssm'er) 9 vd 10 keer niet slim.
Aan het werk zetten, liefst iedere dag met mate. Als het lukt 2x per dag(longe en ohz of longe/longe).
Terugzetten in voer, vitamine e + selenium erbij, magnesium en MSM. Daarnaast zou je nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld brandnetel om de afvoer van afvalstoffen te stimuleren.
Een pssm paard is gebaat bij een gezond gewicht, veel vrije beweging en regelmatige (dagelijkse) arbeid.
De afvalstoffen die zich nu opstapelen moeten het lichaam uitkunnen. Drinkt je paard voldoende?
Ik ken zo'n 5 pssm1 paarden, merendeel quarters maar ook een Belg. Met bovenstaand regime hebben deze dieren gemiddeld 1 aanval per jaar, sommigen zelfs al jaren niet.
Goed management is écht cruciaal!


Ik ga nu écht niet hem dwingen om te lopen. En zeker niet op hem zitten. :n
Voor hij zo slecht werd liepen we bijna elke dag minimaal een half uur tot 2,5 uur of gingen we grondwerken, fietsen en in de zomer zelfs stukjes rijden tijdens het wandelen. Maar wandelen is niet meer veilig om te doen, zoals ik al eerder schreef is hij door de pijn zeer onvoorspelbaar. Hij kijkt dan echt niet of er nog iemand of iets voor hem loopt of staat..
Ik zit al aan de max suplementen. Selenium ga ik niet erbij geven gezien dit al in de pavo vital zit.
Paard drinkt ruim voldoende. Urine ziet en ruikt ook gewoon normaal en goed.
Toen hij voor het eerst last kreeg was ik ook begonnen met wandelen en rustig opgebouwd en dat beterde. Maar vergeleken met nu was hij echt niet zo slecht als nu. Nu wilt hij met wat mazzel 5 rondjes bak wandelen zonder weer 'vast te lopen'.

Kwa onbeperkt ruwvoer, ik heb hem op andere stallen gehad met beperkt ruwvoer en dat ging ook niet bepaald goed. Te weinig ruwvoer met andere gevolgen. Kon ik bijvoeren en nog steeds problemen mee. Daarbij zijn er hier heel veel mooie plekjes voor veel paarden, maar niet voor een paard met PSSM.. Dat maakt het enorm lastig. Plekje wat ik gevonden heb zit vol, dus dat schiet ook niet op. En helaas heb ik geen 30 miljoen gewonnen voor een eigen huis met grote paddock e.d. -O-

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:15

Mijn tinker deed het juist veel beter op onbeperkt ruwvoer. Hij was eerst nooit dik te krijgen in de winter. Zelfs niet met 35 kilo goed ruwvoer per dag. En ook het beperkte grasregime viel hem niet goed. Op gegeven moment overgegaan op echt onbeperkt goed eiwitrijk voordroog en nog extra eiwit toegevoegd in de vorm van oa zupa en lucerne. Gras bij voorkeur lang zoveel mogelijk. Daardoor bleef hij regelmatiger op gewicht en bleef hij tenminste eten.

Een paard dat echt flink last heeft van pssm aan het werk zetten is vragen om spierbevangenheid, extreme stijfheid en andere narigheden, aan de hand stukjes wandelen is dan veel beter,

Gek genoeg zien juist tinkers met klachten er opgeblazen uit alsof ze kilos en kilos teveel meeslepen. -O- terwijl er juist spierafbraak plaatsvind. Misschien daarom juist opgeblazen. Maar de mijne ging er "vetter" uitzien naarmate zijn voer schraler werd. Als ik er echt onbeperkt ruwvoer en eiwit induwde was hij een stuk minder opgeblazen,

Filmpje nu kunnen kijken. Hij oogt hetzelfde als Connor tijdens te weinig eten periodes. Wel zou ik zijn koker even checken of daar niet veel prut inzit. Ik zal eens fotos gaan zoeken waarin je verschil kunt zien

Schraler voer geen extra eiwitten toen nog. Het is de zwart bonte.

Afbeelding

Afbeelding

Later op bijna dubbel zoveel ruwvoer en heel veel extra eiwitten.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-01-20 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:19

Gossie arme Elano! :(:)

Is de voordroog die hij onbeperkt eet getest?

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:20

Gelukkig ben ik niet de eerste die gelijk het overgewicht opviel... Tinkers kunnen over het algemeen niet goed omgaan met onbeperkt ruwvoer, helemaal niet als het voordroog is. Veel te rijk voor zo'n sober paard. Onverpakt hooi gaat goed als het schraal is (liefst getest en laag in suikers) maar dan nog gaat onbeperkt vaker fout dan goed.
Je paard is echt veel te dik, dat zit hem flink in de weg en is ongezond voor een 5 jarige, helemaal met zijn aanleg.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 00:23

karuna schreef:
Mijn tinker deed het juist veel beter op onbeperkt ruwvoer. Hij was eerst nooit dik te krijgen in de winter. Zelfs niet met 35 kilo goed ruwvoer per dag. En ook het beperkte grasregime viel hem niet goed. Op gegeven moment overgegaan op echt onbeperkt goed eiwitrijk voordroog en nog extra eiwit toegevoegd in de vorm van oa zupa en lucerne. Gras bij voorkeur lang zoveel mogelijk. Daardoor bleef hij regelmatiger op gewicht en bleef hij tenminste eten.

Een paard dat echt flink last heeft van pssm aan het werk zetten is vragen om spierbevangenheid, extreme stijfheid en andere narigheden, aan de hand stukjes wandelen is dan veel beter,

Gek genoeg zien juist tinkers met klachten er opgeblazen uit alsof ze kilos en kilos teveel meeslepen. -O- terwijl er juist spierafbraak plaatsvind. Misschien daarom juist opgeblazen. Maar de mijne ging er "vetter" uitzien naarmate zijn voer schraler werd. Als ik er echt onbeperkt ruwvoer en eiwit induwde was hij een stuk minder opgeblazen,

Filmpje nu kunnen kijken. Hij oogt hetzelfde als Connor tijdens te weinig eten periodes. Wel zou ik zijn koker even checken of daar niet veel prut inzit. Ik zal eens fotos gaan zoeken waarin je verschil kunt zien


Elano kan ook enorm dik worden in korte tijd. Ik gok op vocht/spieren. Om vervolgens de volgende dag weer 'normaal' te zijn.
Zijn koker wordt elke week gecheckt. Heeft snel een vieze koker en als ik de prut laat zitten gaat het ontsteken. Gelukkig vind meneer het helemaal niet erg als ik erin zit. :')

Voer is niet getest zover ik weet, maar een hoefbevangen gevoelig paard kan er zonder probleem van eten. Dat had geloof ik ook (onder andere) te maken met suikers?

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:28

Meten is weten, dus het voer laten testen kan geen kwaad. De quickscan van Pavo is goed betaalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:31

Onbeperkt is niet erg maar geen voordroog! Vooral bij sobere rassen is de invloed op de darmflora dusdanig negatief dat het doorwerkt op het hele lijf. Tel daarbij een stofwissingsstoornis op in de spieren en dat is vragen om problemen.

Mijn trekpaard krijgt het volgende:
- onbeperkt hooi en stro
- halve schep bietenpulp (vooral om iets doorheen te kunnen mengen)
- graanvrije mineralenkorrel van agrobs
- gemicroniseerd lijnzaad (normale dosering)
- vitE (normale dosering)
- magnesium (normale dosering)
- kruidenmix op basis van kleefkruid en brandnetel (voor de lymfe en afvoer van afvalstoffen)

Sinds ik suikerarm voer en ze geen voordroog meer krijgt is alle CPL weg en heb ik al ruim een jaar niet meer tegen mijten hoeven behandelen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:40

Voordroog is eigenlijk niks meer dan stofarm hooi dat verpakt is. Kan armer zijn dan gewoon hooi overigens. Het is geen vette koeienkuil neem ik aan. Hoeft niet meer suiker in te zitten, dat hangt af van wanneer het gras gemaaid is, soort gras, soort bemesting enz. Schraal hooi geeft meer afvalstoffen en vulling en kan juist meer jeuk geven.

Vuile smurrie koker, herkenbaar ook.

En een koudbloed met pssm heeft juist meer behoefte aan rijker maar suikerarm voer omdat eiwit opname probleem is. Vandaar deels ook spierafbraak. Een pssm paard moet je niet voeren als een gewoon normaal gezond dier,

Ik heb vanwege Connor met heel veel voerdeskundigen, dierenartsen, specialisten gepuzzeld om zijn voeropname op orde te krijgen. Vanwege zijn graan allergie maakte het het nog iets ingewikkelder. Na de zoveelste paard werd dikker en dikker maar at nagenoeg niet meer periode met leververvetting als gevolg de rigoreuze keuze gemaakt hem in een moddervette wei te gooien, het was dat met risico op bevangenheid of overlijden aan leververvetting. Dat is ook het moment dat ik vanaf toen echt heel veel extra ben gaan voeren,

De bovenste foto toont een zwaar overvoerd paard terwijl hij op dat moment al leververvetting begon te vertonen als gevolg van zijn vrijwillige hongerstaking,

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 01:25

Voordroog is gefermenteerd, en is een ander produkt dan onverpakt hooi. Schraal hooi bevat net zoveel 'afvalstoffen' als voordroog. Die zijn er niet zomaar bijgekomen. Bij voordroog zijn ze in het pak deels omgezet/gefermenteerd, en bij hooi gebeurt dat zoals de natuur het heeft bedoeld; in de darmen.
Met voordroog wordt vanwege het fermentatieproces een deel van de werking van de darm buiten spel gezet, en daardoor (onder andere) verzwakt darmflora, ontstaat mestwater en slappe mest. En een verzwakte darmflora heeft nog meer effecten; o.a. op de hoeven.
Bij dit soort paarden is testen van het ruwvoer eigenlijk het beste; dan weet je wat je geeft en kan er gericht supplementen gegeven worden.

Anoniem

Re: Wanneer je van binnen huilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 02:35

Ik schrik behoorlijk van het gewicht van je paard. Hij is veel een veel te zwaar. Dat doet zaken geen goed en dat moet je zekers aanpakken. Dat is denk ik niet alleen een kwestie van alleen te weinig beweging, maar zeker ook van veel te veel inname van voedsel. Voor een paard in de groei is dit niet gezond.
Ik heb ook een tinker, momenteel al een tijd niet berijdbaar vanwege kreupelheden en sokken eraf vanwege mijt, algehele malaise. Ook hij was te zwaar, met gevolg verschrikkelijke jeuk. Dus ik heb jarenlang met eczeem dekens gesleept. Uiteindelijk hebben we hem door voerbeleid laten afvallen, niet gereden wegens dus de kreupelheden, hij is tientallen en misschien nog wel meer aan gewicht kwijt en we hebben afgelopen zomer voor het eerst geen deken hoeven gebruiken. Dus afvallen kan prima op alleen voerbeleid.
Mijn tinker is een erg rastypische cob van een goede 1.60.
Momenteel mooi slank, dus het kan wel!
Afbeelding