Moeilijk liggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeopardy
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-11-18

Moeilijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 16:24

Hallo, mijn paardje heeft moeite om te gaan liggen. Ze gaat telkens maar een klein stukje door de achterbenen en laat zich dan vallen. Zo heeft ze zich al een paar keer aan de heup gekwetst als er niet genoeg stro in de stal ligt. Opstaan gaat wel gemakkelijk. Ondertussen is ze 5 en in training en ze doet het nog steeds. Heeft iemand hier ervaring mee ? En wat kan je eraan doen ?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Moeilijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:34

Klinkt apart inderdaad. Heb je het paard al eens medisch laten nakijken door de dierenarts en eventueel ook een Osteopaat/ Fysiotherapeut/ Chiropractor voor paarden? Het kan zijn dat ze ergens wat vast zit of een blessure heeft en daarom de moeite heeft met gaan liggen. Ik hoop dat je snel een oplossing vindt voor je paard, want dit kan ook niet helemaal goed zijn.

Wat ook niet helemaal goed is, is de locatie van dit topic. [WWW]Wie, wat, waar? Is eigenlijk alleen bedoeld om je even voor te stellen als nieuwe Bokker. Jouw topic heb ik even doorgegeven aan een moderator, deze zal hem even naar het juiste forumdeel verplaatsen. Dan heb je ook grotere kans op goede, bruikbare tips en adviezen waar jij en je paard wat aan hebben.

Ik hoop dat je snel een goede oorzaak en uiteraard een oplossing kan vinden voor je paard!

Jeopardy
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-11-18

Re: Moeilijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 16:52

dank je ik zag het net. Moet nog even wennen aan dit forum. Het paard is al nagekeken maar er zijn geen uitwendige aanwijzingen hiervoor. Foto's heb ik nog niet genomen

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Moeilijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:55

Wellicht is dat nog wel een goed idee om even foto's te laten nemen. Mocht er dan toch van binnen iets niet zitten zoals dat hoort, dan kun je daar gericht aan werken. Dat kan in de verre toekomst verdere problemen voorkomen.

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:55

Dit kan vanuit rugklachten ontstaan.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:03

Toevallig last van een krampbeen? Mijn (grote) paard gaat ook moeilijk liggen, waarschijnlijk vanwege een krampig achterbeen. Ik heb evt. filmpjes als je wilt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Moeilijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:28

Precies zoals Jpitty zegt; je krijgt waarschijnlijk meer en betere reacties wanneer dit topic in 'medisch' staat. Ik zal hem daar zometeen naartoe verplaatsen.

Welkom op Bokt overigens!

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Moeilijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:48

Hoi Ts, een hele tijd geleden heb ik een topic geopend over dit onderwerp, het betrof een pensionpaard van mijn stal. Dit paard kon ook heel moeilijk gaan liggen, met trillende achterbenen liet zij zich vallen.
Bij nader onderzoek in de kliniek met rontgenfoto's bleek dit paard in hals en rug (ook de lendenen) artrose te hebben. Fysio en osteo waren er al eerder bij geweest en konden het niet oplossen (uiteraard).
Ik raad je zeker aan om onderzoek te laten doen naar haar lichamelijke gezondheid.

De merrie in kwestie is behandeld, wordt door fysio/osteo goed bijgehouden, wordt zeer voorzichtig gereden (nooit gedwongen ergens toe) en loopt nu M2 met de punten voor Z1.
Hopelijk valt het allemaal mee voor jouw paard.

Jeopardy
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-11-18

Re: Moeilijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 19:30

dank je voor de reacties. Ik kan me niet voorstellen dat zo een jong paard reeds artrose zou hebben maar misschien moet ik inderdaad toch een scan laten nemen. In het rijden heeft ze geen problemen maar bij ongelijke aanleuning gaat ze meteen taktfouten maken

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:36

Jeopardy schreef:
dank je voor de reacties. Ik kan me niet voorstellen dat zo een jong paard reeds artrose zou hebben maar misschien moet ik inderdaad toch een scan laten nemen. In het rijden heeft ze geen problemen maar bij ongelijke aanleuning gaat ze meteen taktfouten maken


Helaas komt het heel vaak voor. Afgelopen week heeft een vriendin afscheid moeten nemen van haar 4-jarige. Artrose in hals. Zo ernstig dat er niets meer aan gedaan kon worden en het paard heel veel pijn leed. En dit dier is als 2,5 jarige helemaal op de foto gezet en toen goed bevonden.
Dus, helaas, ook bij zulke jonge dieren kan het mis zijn.
Succes!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Moeilijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:57

Die taktfouten bij ongelijke aanleuning klinken mij ook niet goed in de oren. En jonge paarden kunnen idd ook prima problemen met de wervelkolom hebben. Een lelijke uitglijder in de wei kan al genoeg zijn.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 19:12

Uiteindelijk nog foto’s laten maken?

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Moeilijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:27

Paard laten nakijken door een goede orthopedische dierenarts. Dit is geen normaal gedrag en als je hier niet iets aan doet heb je straks een kapot paard.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Moeilijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:37

Doet ze het alleen op stal? Of ook in de paddock/wei?
Want als de bodem van de stal glad is en ze niet genoeg grip heeft kan het ook zijn dat ze bang is om onderuit te glibberen en zich dus laat vallen.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Moeilijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:46

Hmm doet ze het alleen in stal? Of ook buiten? Zou toch een na laten kijken. Zeker icm met taktfouten.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Moeilijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:48

Dit is een topic van november 2018 hé...

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Moeilijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:36

Zie het nu ook .. zal even temmen