Wat is Atactisch precies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Wat is Atactisch precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 23:30

Wie van de kenners onder ons kan mij uitleggen ,in gewoon Nederlands ,en niet in het Latijn Haha! wat atactie precies is, hoe het ontstaat en vooral:hoe kun je het herkennen?
Is het zo dat als je de staart van het paard heen en weer beweegt, en hij geeft nauwelijks tegendruk, dat hij atactisch is?
Wat zijn de consequenties als het paard het heeft?Is het dan nog als rijpaard te gebruiken?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 10:31

ataxie: verstoring in het zenuwstelsel.
Zo staat het tenminste in de dikke van dale. het zenuwstelsel bestaat uit hersenen of beenmerg, dat is dus hetgeen de zenuwbanen geleidt. Als er ergens een storing is, dus het werkt niet goed, dan raak je plaatselijk verlamd, en dat is dus een ataxie. GEen staarttonus hebben is ook een soort verlamming. Het kan zich ook uiten in gebrek aan balans en coordinatie in de achterhand, het paard zet zijn achterbenen dan wijd uit elkaar, en niet naar voren onder de massa, maar erbuiten. Daarnaast buigt het extreem (als hanetred) in het spronggewricht.
Het is de mate die bepaalt of je het paard nog kan berijden of niet.
Meestal manifesteert het zich rond het 2e levensjaar. als het later gebeurt is het vaak n.a.v. een infectie in het beenmerg, onstaan door bijvoorbeeld rhino.
Ik had ooit een prachtige jaarling gekocht (zie profiel), die kreeg het ook toen hij net 2 geworden was. Het was veel te erg, ik heb er nog van alles aan proberen te doen, tijd gegeven, laten behandelen (voor zover dat mogelijk is) maar het mocht niet baten. Het werd langzaamaan erger. Ik heb hem naar de slacht moeten brengen.

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 11:00

Het hoeft niet perse bij een jong paard te zijn, er is ook een virus wat ataxie veroorzaakt, bij ons op stal heerste dat virus.de staart gaat slap hangen en de paarden raken uit balans.Dit is wel weer te genezen als je er op tijd bij bent, maar er zijn ook paarden bij die dus niet meer genezen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 11:02

bibi"]
Het hoeft niet perse bij een jong paard te zijn, er is ook een virus wat ataxie veroorzaakt, bij ons op stal heerste dat virus.de staart gaat slap hangen en de paarden raken uit balans.Dit is wel weer te genezen als je er op tijd bij bent, maar er zijn ook paarden bij die dus niet meer genezen.
[/quote]
weet ik, had ik ook al gezegd:
[quote="Desiree schreef:
Meestal manifesteert het zich rond het 2e levensjaar. als het later gebeurt is het vaak n.a.v. een infectie in het beenmerg, onstaan door bijvoorbeeld rhino..

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 11:07

had ik niet gelezen.....mijn excuses hoor...het is een soort vorm van rhino, maar toch anders volgens de artsen..heel vaag.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 11:40

Nou, je hebt dus 2 vormen van rhino, een of andere afkorting met een versie 3 of een versie 4. Een van die 2 is heel kwaadaardig, deze veroorzaakt infecties in het ruggemerg of andere plaatsen zoals aan de baarmoeder. Hierdoor ontstaat bij een drachtige merrie dus altijd ontstaan abortus. Het zijn dus virussen die een ataxie kunnen veroorzaken, maar ook een schimmel. Bij Lisiduna in Burg Haamstede is destijds een ziekte uitgebroken waardoor paarden ook ataxies werden. Bleek dat er een schimmel in het hooi zat. Zodra ze ophielden met dat hooi te voeren hielden de verschijnselen dus op.

Het vreemde is overigens dat iedereen elkaar tegenspreekt. Ik ken mensen waarbij de ataxie n.a.v. rhino is genezen, maar volgens Evert Offereins in "paardenbenen" is een ataxie als gevolg van een virus niet meer te genezen.

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 11:43

Bedankt voor je uitleg, zo hebben de artsen het nog niet uitgelegd aan ons...Wij weten dus niet waar dit virus vandaan is gekomen, maar zoals je zegt een schimmel zou de veroorzaker kunnen zijn..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 12:33

Yep, goed onderzoeken dus in het hooi of stro, of ander voedsel dat het dier binnen krijgt. heeft jouw paard het ook, en zo ja, wat zijn de verschijnselen zoal, en wat doe je er aan, wat is het advies van de dierenartsen>?

Overigens, dierenartsen kunnen ataxie als diagnose stellen, maar ze beweren er geen behandeling voor te hebben. Dierenartsen die echter op een alternatieve wijze te werk gaan, kunnen vaak wel soelaas bieden. MAar, een behandeling slaat niet altijd aan. Rodinde Hoogenraad behandelt het met manuele therapie, en met accupunctuur. Gijsbert v.d. Marel op homeopatische manier. Beiden zeggen paarden op deze manier geholpen te hebben, Gijsbert zegt dat je 50% kans hebt dat het aanslaat.

Ik weet helaas meer van deze ziekte af dan me lief is.

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 12:52

Ja dat kan ik me voorstelen, je weet er in ieder geval een hoop vanaf..
Mijn paard had het in licht mate, zijn staart hing slap kon er alles mee doen, gelukkig zit ik elke dag aan hem, ook aan de staart en dat viel me meteen op.
een paar dagen later was iemand bij ons op stal geweest en haar paard had het dus ook, maar in een verdere fase.
ik ben toen meteen naar laarakker geweest en inderdaad ik moest het dus ook met accunpuntuur behandelen.
Het heeft daarna nog een aantal weken geduurd, voordat ik verbetering zag, nu is het bijna helemaal over.De staart is bijna weer zoals die altijd geweest is.
Het paard wat het dus ook had, is nu nog niet helemaal goed, maar moet zeggen dat ze haar evenwicht weer terug heeft en met kleine stapjes gaat het vooruit.
Ze geven haar een grote kans om te genezen, maar zeggen wel dat het virus altijd in het lichaam zal blijven.Dus altijd alert blijven voor dit soort dingen.
Ze zeggen ook dat veel paarden het toch onder hun leden hebben, maar in een lichte mate en dat eigenaren dat niet eens merken.
Maar bij sommige paarden uit het meer dan de andere.

en vooral zoals in jouw geval ben je er helemaal alert op, als je je paardje daarvoor heb weg gebracht..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 13:04

Ik heb er veel informatie over gezocht op internet en elke veearts die ik tegen kwam er naar gevraagd. Elk paardenboek dat ik tegen kwam er over nageslagen. Vandaar dat ik er veel over weet. Ik was erg gefrustreerd geraakt na wat er gebeurd was en ben er nog lang mee bezig geweest. Ook na de dood van Pepe bleef ik er naar vragen. Ik heb zijn dood eigenlijk pas de laatste 2 jaar zo'n beetje geaccepteerd.

Rhino huist inderdaad in de meeste paarden, en dat zal wel niet het enige virus zijn. Op een zwak moment slaat het toe. Enten kan helpen, maar niet altijd. Het virus muteert namelijk razend snel. Daarbij heeft enten alleen zin als alle paarden op stal geent worden.

Toen Pepe dat wobbler syndrome had, opperde niemand het idee om accupunctuur te doen. Helaas. Misschien had hij dan namelijk wel een kans gehad. maar hij was er wel beroerd aan toe hoor, veel beroerder dan jouw paard. Hij had wel een staarttonus, maar zoals hij die achterbenen gebruikte, draven kon nog niet eens...

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 13:39

Vreselijk lijkt me dat en kan me voorstellen dat je het daar heel moeilijk mee hebt gehad..
En dat je tot de bodem hebt uitgezocht wat het precies is en wat er tegen te doen is.
inderdaad ze zeggen dat je kan enten, maar dat moet dan 4x per jaar en dan nog sluit het niet alles uit.
Het is gewoon een gemene ziekte, gelukkig was het bij ons redelijk snel te behandelen, maar in jouw geval, zoals jij het beschrijft was het al veel verder..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 14:43

Het is niet gezegd dat hij het door een virus had. Het kan ook ontstaan door trauma, en valpartij of zich flink stoten. Maar het kan ook ontstaan door te snel groeien (volgens het boek paardenbenen van Offereins). Of door erfelijkheid.
In de tijd dat mijn paard ziek werd, kreeg een jaarling dezelfde verschijnselen. Ik ben de papieren gaan checken, en toen bleken ze uit dezelfde moeder te komen.............

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 00:02

Bedankt voor jullie reacties.
Een paard wat wij al lange tijd hadden, hebben we een jaar geleden ongeveer, verkocht.
Het werd daarna door 2 veeartsen afgekeurd.Atactisch.
Het is afgemaakt. Huilen terwijl het een heel braaf dier was.
Ik heb achteraf veel te weinig informatie gekregen. Frusty
het zou gekomen zijn door de castratie, of door een val met zijn benen in een split?!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 01:25

Ataxie kan zeker ook veroorzaakt worden door trauma! Niet alleen maar tgv infectie! Ik heb twee paarden meegmaakt die zwaar atactisch waren na een val in de wei.

Wat Fab gedaan heeft weet ik niet, maar die bleek afgelopen zomer ook een lichte vorm van ataxie te hebben.......
Achteraf had ze dat al jaren!
Het heeft haar niet belemmerd om samen toch tot het Z1 te komen. Op advies van de kliniek rijd ik haar gewoon door, dat was zelfs beter! We zijn qua wedstrijden nog niet uitgeschakeld!!!!!

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 10:56

Ben ik weer wat wijzer geworden, want ik wist dus niet dat ze atactisch konden worden na een val!!er zijn dus vele mogelijkheden om atactisch te worden.betekent dus altijd je paard goed in de gaten houden, zo zie je maar weer...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 11:15

Ataxie is eigenlijk een verminderde coordinatie tijdens de beweging.
Dat komt door een minder goede geleiding in de zenuwbanen (de berichtgeving: been bewegen komt minder goed door).

Waarom de geleiding in de zenuwen minder is kan verschillende oorzaken hebben. Zoals genoemd is een infectie met het Rhinopneumonie-virus (EHV) er 1, maar ook trauma (door vallen, vechten), snelle groei.
Vaak is de oorzaak al niet meer te achterhalen.

De mate van ataxie kan heel erg verschillen. Van (bijna) niet te zien, alleen een minder gevoelige staart die misschien ietsje scheef hangt, tot niet meer 1 been normaal voor het andere krijgen.
Het kan dus heel goed dat je gewoon door kan rijden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 11:35

Fabienne, een ataxie t.g.v. trauma is best gunstig, dit is namelijk misschien best te verhelpen, wist je dat? stel bijvoorbeeld dat de zenuwbaan onderbroken is door verschuiving van wervels? dan kan dit met rechtzetten weer verholpen worden. Of stel dat de zenuwbaan onderbroken is door zwelling (wat vaak gebeurt als gevolg van ongelukje), als die zwelling vermindert lost dat weer op. Daarnaast zou je beroep kunnen doen op de accupunctuur.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 18:07

Nee jammer Desiree, maar een beschadiging aan zenuwweefsel herstelt vaak niet of moeizaam. Als het binnen een half jaar niet duidelijk verbeterd is kan je het schudden.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 21:54

Wat ataxie is zijn we hier zeer duidelijk over, dat bij de erge gevallen en waar geen rhino is geconstateerd, een parasiet in de ruggewervel aanwezig is, is hier in Nederland bijna niet bekend. In Amerika echter wel. En ook sportmassage voor het paard kan verlichting (van de pijn) en verbetering (coordinatie) geven. Dierenarts is natuurlijk een eerste vereiste. Maar er zijn diverse gevallen bekend die opklaarden na een fullbody sportmassage.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 23:25

Okee, ataxie is een stoornis in het ruggewerfsels of in de kleine hersenen. je kunt het herkennen aan "zwabberen" met de 8terhand
MAAR naar mijn idee is hte bij sommige [aarden alleen door een deskundig oog te zien! (zoals bij mijn atactische knol!!!)

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 23:28

oja, bij baloe is het nu cker dt hij als veulen n virus heft gehad... dus hij geneest echt!!!
beter he?

chantal20
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:47

Mijn fjord is ook attaktisch. Dit is gekomen doordat hij toen hij een jaarling was over de kop is geslagen. Hij kon bijna niet meer blijven staan maar nu rijd ik er gewoon mee en gaat super goed.