Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mandarijn12

Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 20:19

Ik zit even met een kwestietje, ben benieuwd of jullie nog dingen noemen waar ik niet aan heb gedacht. Mijn pony staat 24/7 buiten, al z'n hele leven trouwens. Hij is nu 5.

- Hij is sinds 3 weken onregelmatig
    - Ik kan niet goed zien aan welk been, het lijkt beide voorbenen
    - Linksvoor - VOLGENS MIJ - iets meer dan rechts
    - 3 weken geleden heeft mijn staleigenaar de hele kudde van 10 van een grasarm land en paddock op een grasrijk stuk grond gezet
    - Maar diezelfde dag ook naar de hoefsmid geweest (na een jaar, ik vijl het zelf altijd bij)
    - De ergheid wisselt, de ene keer lijkt het zo goed als over en de andere keer niet
    - Het wordt over het algemeen beter
    - In stap loopt hij rechtuit goed
    - In bochten absoluut niet
    - Hij is goed te pas, erg vrolijk, normaal als hij 'iets' heeft niet
    - Hij is nooit kreupel
    - Geen warme benen, geen dikke benen, geen verkleurde plekken, geen reactie als ik z'n hoeven aanraak
    - Ook geen hoefzweer (geprobeerd met tang)

Dusss... ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken.

Morgen komt in ieder geval de hoefsmid. Eerst dacht ik namelijk dat hij wellicht gewoon wat gevoelig was door het bekappen. Hoefsmid zei dat het normaal niet zo lang duurt ALS ze gevoelig zijn, dus die komt morgen nog even kijken. Als dat het niet is, bel ik de dierenarts uiteraard. Maar ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben in welke hoek ik kan of moet zoeken. Zou hoefbevangenheid een optie zijn door de wisseling van soort gras?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 20:24

Bowo schreef:
Zou heel goed hoefbevangenheid kunnen zijn. Wordt ook wel omschreven als een paard dat op eieren loopt. Herken je dat?
Maar als hij al 2 weken onregelmatig is, zou ik er sowieso wel een dierenarts bij halen....

Ja, dat op eieren lopen herken ik absoluut. Maar toen werd me ook verteld dat hij dan eigenlijk ook warme hoeven en/of benen moest hebben. Die heeft hij absoluut niet, eerder het tegenovergestelde :+

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens ;)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 20:28

Bedankt voor de tip om een dierenarts in te schakelen, zoals je kunt lezen ben ik dat ook absoluut van plan. Echter ben ik benieuwd wat het zou kunnen zijn, of dit hoefbevangenheid kan zijn en/of het iets is waar ik niet bekend mee ben.

Overigens is dat alleen in de bochten iets van van de week, daarvoor liep hij überhaupt 'gevoelig'.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 21:11

Op hard en zacht is vergelijkbaar, rechte stukken stap en draf goed, bochten niet. Ik heb me aan alle kanten ingelezen, dus ik weet wat me te doen staat mocht het hoefbevangenheid zijn. Bedankt voor de tips!

@ Hevonen, hoe bedoel je 'een andere DA'?

'Gelukkig' zijn jullie het unaniem eens :+ Mooi rot dit.

Mandarijn12

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 08:41

O wauw.

Hij krijgt gelukkig al geen krachtvoer, geen snoepjes, geen zoetigheid. Alleen ruwvoer en gras. We hebben op stal de mogelijkheid om hem op zand te zetten (grote uitloop). Die is alleen bezet, dus vanavond maar even wat regelen. Vanavond komt ook de hoefsmid, die is onwijs ervaren dus ik ben benieuwd wat hij zegt.

Magnesium moet er komen. En is koelen ook iets dan om te doen als er niets warm is?

Ik vroeg me ook af hè: die volle wei is nu niet meer vol. Wat gebeurt er als ik hem daar laat staan? Is gras nu dan überhaupt niet goed of was alleen die volle wei niet best?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 17:11

Ik las dat het 6 maanden duurt voordat de hoef volledig is genezen, in de meest positieve situatie. Betekent dat dat hij zolang dan ook niet op gras mag?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 14:58

Sorry voor de late reactie!

De hoefsmid kon me gelukkig 'geruststellen', het was inderdaad een lichte vorm van hoefbevangenheid maar ik was er op tijd bij. Hij is direct op dieet gezet en voor zijn nieuwe stal (we verhuizen 1 juni naar de Veluwe) waar hij ook 24/7 per dag buiten staat, kan hij heel veel op de zandpaddock en krijgt hij een graasmasker. Tevens staat hij dan 5 minuten van huis, dus ook meer controle. Het is even aankijken natuurlijk hoe het gaat, maar ik weet in ieder geval waar ik het moet zoeken en wat ik er tegen kan doen.

Gelukkig stapt hij heel goed, dus pijnstilling heb ik hem vooralsnog afgelaten.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 18:34

Doe ik!

En als we dan toch op de vragentour zijn: sindsdien heeft hij ook spontaan last van jeuk en schuurt hij z'n staart. Kan dat met elkaar te maken hebben?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 21:14

O, na 3 dagen op een 'kale' wei is hij echt al een stuk opgeknapt. Minder dik, vetophoping in z'n hals is weg, hij stapt veel minder stram en hij draafde zelfs uit zichzelf en enthousiast ook. Niet loepzuiver maar wel stukken beter al.

Net een graasmasker besteld en magnesium.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 07:03

Thanks voor de tip!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 16:40

Nou, ik heb hem dus 1,5 week van het gras gehaald en het hielp niets. Het blijft echt hetzelfde, twee voorbenen maar eentje maar dan de ander. Dus het hielp wel tegen z'n overgewicht, maar de kreupelheid blijft. Net de dierenarts op visite gehad. Hij is in ieder geval niet hoefbevangen, maar het zit waarschijnlijk in de pezen, beide voorbenen. Vrijdag naar de kliniek, vet klote, maar ergens wel fijn dat hij gewoon op het land kan blijven lopen.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 08:57

Nou ja, blij is een groot woord. Neem aan dat je dat wel begrijpt.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-19 15:06

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie