Zeer veel jeuk met kleine wondjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Zeer veel jeuk met kleine wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 20:44

Hallo,

Wij hebben recent een merrie gekocht om onze mini ruin gezelschap te houden. Er is nooit spraken geweest van zomerexceem maar plots heeft ze overal jeuk. Veearts komt zowiezo morgen langs. Ik voeg ook foto's toe.

Enkele tips of heeft iemand een idee?

Bedankt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Zeer veel jeuk met kleine wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:48

Lastig zo nog zonder foto. Dat kan de arts beter beoordelen dan wij, kan vanalles zijn, luizenl, te veel gras of toch eczeem.
dat op een ander adres geen eczeem is betekend niet dat het jou niet kan ontstaan.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Zeer veel jeuk met kleine wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:56

Mijten, allergische reactie

MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Zeer veel jeuk met kleine wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 10:20

Hier zijn enkele foto's. Toevoegen via gsm lukte niet goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zeer veel jeuk met kleine wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:24

Lijken wel schuurwonden , toch da laten kijken of het iets anders is. Kan ZE zijn maar ook beestjes. Alhoewel de plekken wel typisch voor ZE zijn.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:22

Eiwitbultjes? Staat ze op het gras en is dat misschien te rijk voor haar?

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:23

Lijkt op zomereczeem. Eiwit bultjes zien er heel anders uit en jeuken ook niet over het algemeen.
Laatst bijgewerkt door Paardenfann4 op 12-06-19 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Zeer veel jeuk met kleine wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:23

Krijgt ze ander voer als bij de vorige eigenaar?

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:27

Paardenfann4 schreef:
Lijkt op zomereczeem. Eiwit bultjes zien er heel anders uit en jeuken ook niet over het algemeen.


Pardon? Dat klopt niet. Die van mij had in het voorjaar eiwitbultjes en dat zag er exact zo uit als op deze foto's en het jeukte als de he en zat ook op die rare plekken. Opeens was het er. Ik heb echt zo gezocht naar beestjes maar niet gevonden, totdat ik dacht dat het gras dat opeens als een tierelier was gaan groeien, teveel was voor mijn ruin.
Gelijk op rantsoen gezet en binnen een week was het over.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:34

Lijkt alsof ze nog een erg dikke vacht heeft,klopt dat?

Als ik het zo ziet zou het misschien van wat teveel suikers uit het gras kunnen komen.

Misschien even een keer goed wassen en de grasinname beperken?

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:41

pien_2010 schreef:
Paardenfann4 schreef:
Lijkt op zomereczeem. Eiwit bultjes zien er heel anders uit en jeuken ook niet over het algemeen.


Pardon? Dat klopt niet. Die van mij had in het voorjaar eiwitbultjes en dat zag er exact zo uit als op deze foto's en het jeukte als de he en zat ook op die rare plekken. Opeens was het er. Ik heb echt zo gezocht naar beestjes maar niet gevonden, totdat ik dacht dat het gras dat opeens als een tierelier was gaan groeien, teveel was voor mijn ruin.
Gelijk op rantsoen gezet en binnen een week was het over.


Eiwitbulten zien bij mijn paard heel anders uit. Op de foto van dit paard zie ik ook geen bulten, alleen schuurplekken. De vacht is ook wel erg dik nog.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zeer veel jeuk met kleine wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:50

Dit lijkt zoveel daar die onderhuidse bultjes open gingen en dan kreeg je exact dit beeld. Waarschijnlijk komt het van de suikers zoals ellepel correct formuleert en dat is ook wat ik bedoel. Ik noemde per ongeluk de eiwitten en vaak is het een combinatie van. In ieder geval veroorzaakt door te rijk gras verwacht ik (en hoop ik daar dit het meest simpele is om op te lossen).

MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Zeer veel jeuk met kleine wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 14:22

Toen we haar hebben gekocht, heeft ze twee weken op een volle verse wei gestaan en is ze ook serieus een aantal kilo's bijgekomen. Dus het kan wel zijn, dat ze teveel last heeft van die suikers. Straks komt de veearts om de wondjes goed te verzorgen.

Ook kreeg ze hier bij ons een soort van mengeling te eten als extra vitamienen maar dat gaan we nu best ook niet meer doen. Ze staat nu op een korte weide, maar wel een hele dag. S'nachts op stal. Misschien beter vanaf namiddag op de paddock zetten?

Zomerexceem heeft ze nooit gehad volgens vorige eigenaars maar ik vermoed dus door teveel aan sterk gras? Blijft die jeuk dan ook de hele tijd of gaat dat weg?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zeer veel jeuk met kleine wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:35

Pak haar manenkam eens vast, hard en dik dan helemaal van het gras af. Klein handje vitaminekorrel en schraal hooi. En even niet de hele dag op gras.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:36

Als et goed is merk je vrij snel verschil. Ik zie al meer jeuk na een dag te lang op het gras. Pas ik de dag erna de duur aan is de jeuk weer weg

MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 14:39

bigone schreef:
Pak haar manenkam eens vast, hard en dik dan helemaal van het gras af. Klein handje vitaminekorrel en schraal hooi. En even niet de hele dag op gras.


Hoe bedoel je? Hard en dik? Ze heeft een stevige nek. Of bedoel je iets anders?

MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 14:40

belle_boef schreef:
Als et goed is merk je vrij snel verschil. Ik zie al meer jeuk na een dag te lang op het gras. Pas ik de dag erna de duur aan is de jeuk weer weg


Oke, zullen we eens proberen. Hoeveel hooi geef je meestal? Ik dacht dat paarden niet te lang zonder iets te knabbelen mochten zijn. Of is dit een fabeltje?

Ze is een pony van 108 cm maar wel fijnere gebouwt dan de gemiddelde shetlander.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:45

MARVVL schreef:
belle_boef schreef:
Als et goed is merk je vrij snel verschil. Ik zie al meer jeuk na een dag te lang op het gras. Pas ik de dag erna de duur aan is de jeuk weer weg


Oke, zullen we eens proberen. Hoeveel hooi geef je meestal? Ik dacht dat paarden niet te lang zonder iets te knabbelen mochten zijn. Of is dit een fabeltje?

Ze is een pony van 108 cm maar wel fijnere gebouwt dan de gemiddelde shetlander.


Ze staan dan niet meer op het gras maar hebben we de beschikking over hooi wat een stuk schraler is en bij mij in slowfeeders zit.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:23

MARVVL schreef:
bigone schreef:
Pak haar manenkam eens vast, hard en dik dan helemaal van het gras af. Klein handje vitaminekorrel en schraal hooi. En even niet de hele dag op gras.


Hoe bedoel je? Hard en dik? Ze heeft een stevige nek. Of bedoel je iets anders?


De manenkam en de nek moet "zo zacht als vrouwenborsten }> aanvoelen ". Er tussen in dan ben je goed bezig en is je actie van gras afhalen waarschijnlijk voldoende (nekken check elke dag soen). Maar als de manenkam en nek eronder hard aanvoelt dan van het gras afhalen. Je loopt dan risico op hoefbevangenheid en dat wil je niet. Als de nek weer goed aanvoelt dan voorzichtig gras opbouwen met tussendoor grofstengelig hooi geven, iets dat nu ook al geven, het liefst van 2018. Dus geen kuil, vers hooi, koeienhooi etc. Dat is allemaal te rijk.

De wondjes deden wij hier acederm op, meer niets. Als dierenarts risico aanwezig vindt van HB kun je phytomet van Heel bestellen en dat haar geven. Dan voert ze zo haar afvalstoffen af en is het zo beter met je paard.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zeer veel jeuk met kleine wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:29

Manenkam is stukje onder de manen tot aan de manen, normaal is dat zacht , wanneer dit hard(er) is dan is het dier te dik en op weg om IR te ontwikkelen.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:57

Nog een klein vraagje TS, wat voor ras is je paard. Is het een sober ras? En wat voer je haar?
En wat zei de dierenarts ervan?

Ditin het kader van meedenken want ik heb twee paarden die zeer sober zijn en dat is niet gemakkelijk en misschien (dat denk ik :o ), kan ik je helpen met wat goedbedoelde adviezen vanuit mijn ervaring dat het heeeeel snel teveel is.
Bij dat wat je voert is ook belangrijk hoe veel uur ze werkt en wat ze dan doet. Dan kan ik eens meekijken.

MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 20:50

pien_2010 schreef:
Nog een klein vraagje TS, wat voor ras is je paard. Is het een sober ras? En wat voer je haar?
En wat zei de dierenarts ervan?

Ditin het kader van meedenken want ik heb twee paarden die zeer sober zijn en dat is niet gemakkelijk en misschien (dat denk ik :o ), kan ik je helpen met wat goedbedoelde adviezen vanuit mijn ervaring dat het heeeeel snel teveel is.
Bij dat wat je voert is ook belangrijk hoe veel uur ze werkt en wat ze dan doet. Dan kan ik eens meekijken.


Hey, dank je wel alvast dat je wilt meedenken. Ze is een Belgisch miniatuurpaardje. Alsinds toch ingeschreven in het stamboek. Ze is fijner gebouwd dan een shet en rond de 1.10m. ze kreeg van smorgens 7 uur tot 20 uur savonds gras.(korte wei) en dan op stal een beetje hooi en wat mengeling voor de vitaminen. Verder heeft ze niet heel veel beweging. 3 keer per week een wandeling met de kindjes van een 20tal min. Hieronder een fototje.
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zeer veel jeuk met kleine wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:07

Dat is lang op het gras voor zo'n klein sober paardje. Kort gras kan vaak gemeen zijn als het om suikers gaat.
Mijn paarden staan aan huis (sobere merens) en die staan overdag 2 uur stukje gras en verder paddock waar her en der nog wat ouder langer gras staat en daar hebben ze langstengelig hooi van 2018. 'So nachts hebben ze een strook wei, staat niet veel op. 'Ochtends handje muesli. Dus die van ons stuk groter krijgen even veel of minder als die kleine van jou.
Ik zou de pony 1 of 2 uurtjes wei geven en verder paddock met om de 2 uur hoopje langstengelig hooi. Op die paddock mag best wat gras staan. 'So nachts strookje gras. Dan krijgt hij regelmatig eten maar niet te veel en niet rijk. Het gras in NL is rijke dan hier in Frankrijk.
Bewegen kan zeker ook helpen.

Ik vind het een schatje. Welkom bij de zeer sobere paardjes club. Is niet gemakkelijk. Ik doe in voorjaar elke ochtend nekken check. Dan voel je gelijk wanneer het teveel wordt.

MARVVL
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 21:21

pien_2010 schreef:
Dat is lang op het gras voor zo'n klein sober paardje. Kort gras kan vaak gemeen zijn als het om suikers gaat.
Mijn paarden staan aan huis (sobere merens) en die staan overdag 2 uur stukje gras en verder paddock waar her en der nog wat ouder langer gras staat en daar hebben ze langstengelig hooi van 2018. 'So nachts hebben ze een strook wei, staat niet veel op. 'Ochtends handje muesli. Dus die van ons stuk groter krijgen even veel of minder als die kleine van jou.
Ik zou de pony 1 of 2 uurtjes wei geven en verder paddock met om de 2 uur hoopje langstengelig hooi. Op die paddock mag best wat gras staan. 'So nachts strookje gras. Dan krijgt hij regelmatig eten maar niet te veel en niet rijk. Het gras in NL is rijke dan hier in Frankrijk.
Bewegen kan zeker ook helpen.

Ik vind het een schatje. Welkom bij de zeer sobere paardjes club. Is niet gemakkelijk. Ik doe in voorjaar elke ochtend nekken check. Dan voel je gelijk wanneer het teveel wordt.


Ja, dank je. Tis een schatje. Wij hebben onze mini amha hengst laten castreren en een vriendin gezocht. Ze staat nu een 3 tal weken samen en kunnen al niet zonder haar.
Wij hebben vandaag de wei opgedeeld in 3 stukjes. We gaan van een van die stukjes een Paddock maken waar ze kunnen opstaan. Als ik dan thuis ben van werken kunnen ze even op de wei. Morgen zal ik de maaien op ongeveer 5 CM. Heb jij ook stro als stalbedekking?

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:32

Wij hebben open stalletjes met gewoon harde aarde. Ik heb geen stro. De paarden liggen buiten en doen in één hoek buiten poepen en plassen als ze thuis zijn.
'S nachts zijn ze op de strook wei en schuilplaats is onder de bomen. In de winter staan ze overdag op de wei en hoe kouder het is hoe meer wei ze krijgen. Met mooi weer laat ik ze op de wei 24 uur.

Klinkt goed hoe je het beschrijft met op delen. Dat stro is zo arm dan hebben ze altijd iets om te knabbelen.