[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:36

mirjamalvaro schreef:
Heel eerlijk sta ik daar heel kritisch in met dat soort dingen. :o

Effe terug gekeken, begin februari geopereerd, dus 3 maanden nog maar.

Geeft niet, ieder zijn ding!

Ik vind 3 maanden eerlijk gezegd wel heel erg kort om haar nu al aan het werk te zetten en te longeren.... Lijkt mij nog te kort om van binnen al voldoende (helemaal?) hersteld en geheeld te kunnen zijn. Wat dat betreft mis ik bij zo'n ernstige aandoening waarbij ze zo slecht is geweest rustige opbouw met bijv aan de hand stappen wat in het algemeen toch wel gebruikelijk is.
Heeft Utrecht je daar niks over geadviseerd of een opbouwschema gegeven?

Love - language - leadership


simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:18

fargo schreef:
Je hebt dus geen ervaring met koliek operatie patiënten. Het is juist belangrijk om weer te gaan bewegen. Bij een echte koliek operatie moet de peesplaat en alle spieren in de buik weer aansterken. Dat is na 12 weken boxrust. In dit geval is de wond totaal anders veel minder ingrijpend maar/en het paard wil al graag beweging, dan liever gecontroleerd!
Maar een koliekgevoelige patiënt geopereerd of niet hou je zowiezo juist graag in beweging om de darmen te ondersteunen en aan de slag te houden. Dat is een ding dat zeker is weet ik door mijn koliek gevoelige en twee keer geopereerde paard.


Ik ben absoluut voor bewegen. Er staat nergens dat ik zeg dat ze niet zou moeten bewegen! Ik zou alleen niet longeren maar veel meer aan de hand gaan stappen, ook gecontroleerd dus maar zonder uitspattingen aan de longe of verplicht draven en galopperen.
Bovendien is deze merrie geen standaard koliek operatie patiënt. Vandaar mijn vraag wat Utrecht geadviseerd heeft.
Laatst bijgewerkt door simodi op 07-05-19 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:25

mysa schreef:
Een behandelaar bepaalt in principe natuurlijk gewoon zelf wie hij behandelt. Maar erg professioneel vind ik handelswijze van de betreffende persoon niet.

Ik vind het alleen maar eerlijk en duidelijk als iemand om reden van de stoma niet wil of durft behandelen en dat ook gewoon zegt. En die reden kan ook zijn dat iemand niet achter de keuze staat van een stoma voor een paard en daar niet verder in mee wil gaan.
Een knie operatie, die veel wordt gedaan, is natuurlijk ook wel even een andere operatie dan deze nog bijzondere stoma operatie en ik denk dat je je wel moet realiseren dat je met die keuze wel een (conventionele) grens bent overgegaan. Helemaal jouw goed recht uiteraard, maar niet iedereen en iedere behandelaar heeft datzelfde inzicht en dat moet je ook respecteren.

In dit volgtopic zitten heel veel (of voornamelijk?) mensen die jouw keuze respecteren dat je dit gedaan hebt, maar daarbuiten zullen er ook veel mensen zijn die het afkeuren of op zijn minst twijfels hebben bij dit soort ingrepen bij dieren.

Edit: dat is vreemd, dat Utrecht wel opereert, maar vervolgens niet aangeeft hoe je het verder moet aanpakken ... heb nog nooit een arts meegemaakt die daar dan geen uitspraak over doet en zegt, zoek het verder maar uit ... of ligt dat hier anders?

Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:50

Heel veel sterkte ... :(:)

Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:51

Oh je, wat een toestand ....! Hopelijk komt het weer goed met haar.

Die mensen zullen zich waarschijnlijk ook wel een ongeluk geschrokken zijn toen ze je bericht hoorden en fotos zagen. Want ik neem aan dat ze er niet (meer) bij waren toen het mis ging. Dat zijn van die vreselijke dingen die gebeuren, wordt niet met opzet gedaan maar wel met grote gevolgen. Zoiets is eigenlijk voor alle betrokken partijen een drama ...

Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:49

Best gek dat je ze niet kunt bereiken, want als er iets met hun paard zou zijn moet je ze toch ook kunnen bellen?!

Is temperatuur voor haar doen oké?

Love - language - leadership


simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:07

YvonneV schreef:
tienus63 schreef:
Ik bedoel wat vroeger de wa-verzekering genoemd werd.
De wettelijke aansprakelijkheid van personen.
De verzekering die iedereen boven de 18 geacht wordt te hebben.

Als mijn paarden schade veroorzaken aan andermans eigendom, vergoedt mijn persoonlijke wa verzekering dat gewoon.


Zoals ik het begrijp heeft in dit geval niet het paard schade aangebracht. De merrie heeft zichzelf beschadigd doordat iemand een verkeerd paard naast haar heeft gelaten. Ik ben benieuwd hoe een verzekering daar mee omgaat.


Klopt en zo zit dat dus juridisch heel lastig. Mensen mochten daar in de stallen komen en in overleg de paarden verplaatsen. Het is de vraag of een verzekeraar daardoor veroorzaakte schade die uitsluitend is ontstaan door de paarden op de verkeerde plaats te zetten gaat vergoeden. Er moet dan schade aan andermans eigendom veroorzaakt zijn wat ook nog onder de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering van deze mensen valt. Zal niet heel simpel zijn vrees ik ...

Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:11

mirjamalvaro schreef:
Zullen we het even alleen over Kyara en Eli hebben en al de juridische facts even achterwege laten. :o :o
Het loopt nu en is gewoon afwachten. Kan en wil er toch ook niet meer over kwijt online. :)

Eli ging goed de nacht in. Morgenochtend weer tempen.
Benen zullen wel pas dunner worden als de boxrust voorbij is. :

Prima hoor, maar je had zelf gemeld dat je ze aansprakelijk ging stellen, vandaar dat er hier op ingegaan wordt.

Niet kunnen koelen en stappen zal inderdaad niet bevorderlijk zijn voor haar benen, maar je hebt geen keus.

Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:50

Als een paard verder gezond is kan het lijf zelf ook veel hoor om te genezen, dus teveel middelen geven hoeft ook niet als je geen complicaties hebt.

Succes met de scan vandaag!

Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 11:08

Gaat goed vooruit!

Kun je op die wonden niet ook weer die mesitran wondzalf gaan gebruiken?

Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:41

Ze staat nog wel op de metacam toch? Dat geeft misschien niet helemaal een zuiver beeld. Weet uit ervaring dat paarden met een flinke dosis metacam gewoon weer bewegen alsof er niks aan de hand is. Hoeveel krijgt ze daar nog van?

Wel fijn dat ze in elk geval weer mag bewegen, dat is altijd goed.

Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:53

Het gaat erom dat jij er zelf blij mee bent en steun in vindt, toch?

Love - language - leadership

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:21

Fijn dat het uiteindelijk allemaal mee blijkt te vallen.

Love - language - leadership


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlies, ComscoreBot, Googlebot, juniper en 6 bezoekers