[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 14:32

Ik heb heel veel PB's, dus ga even later op de dag alles op een rijtje zetten!

pien_2010

Berichten: 43275
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:49

Hahaha sterkte ermee. Lief al die meedenkers!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:11

simodi schreef:
mirjamalvaro schreef:
Heel eerlijk sta ik daar heel kritisch in met dat soort dingen. :o

Effe terug gekeken, begin februari geopereerd, dus 3 maanden nog maar.

Geeft niet, ieder zijn ding!

Ik vind 3 maanden eerlijk gezegd wel heel erg kort om haar nu al aan het werk te zetten en te longeren.... Lijkt mij nog te kort om van binnen al voldoende (helemaal?) hersteld en geheeld te kunnen zijn. Wat dat betreft mis ik bij zo'n ernstige aandoening waarbij ze zo slecht is geweest rustige opbouw met bijv aan de hand stappen wat in het algemeen toch wel gebruikelijk is.
Heeft Utrecht je daar niks over geadviseerd of een opbouwschema gegeven?

Je hebt dus geen ervaring met koliek operatie patiënten. Het is juist belangrijk om weer te gaan bewegen. Bij een echte koliek operatie moet de peesplaat en alle spieren in de buik weer aansterken. Dat is na 12 weken boxrust. In dit geval is de wond totaal anders veel minder ingrijpend maar/en het paard wil al graag beweging, dan liever gecontroleerd!
Maar een koliekgevoelige patiënt geopereerd of niet hou je zowiezo juist graag in beweging om de darmen te ondersteunen en aan de slag te houden. Dat is een ding dat zeker is weet ik door mijn koliek gevoelige en twee keer geopereerde paard.

BertBaley

Berichten: 6824
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: 's-Gravenzande , Zuid-Holland.

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:19

Pieter de Vries is echt een wonderman, voor zijn nummer moet je maar even een berichtje sturen.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:24

BertBaley schreef:
Pieter de Vries is echt een wonderman, voor zijn nummer moet je maar even een berichtje sturen.

En die zit er ook wel eens naast en bij dit paard kun je niet verkeerd analyseren want dat is veel te link. Je kunt Pieter wel zonder verdere info wat haren opsturen waar hij blijkbaar veel uithaalt maar dan nog. Dit paard met bijbehorende ingreep en gevolgen is zo uniek dat het een lange zoektocht is naar wat het beste is.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 16:09

Dank allemaal. Ondertussen 12 namen gekregen, waarvan 4 echt te ver weg. Dus nog 8 om uit te zoeken of ze wel willen komen.
Zou wel handig zijn als er iemand is die wel gewoon durft te behandelen als normaal paard. Krijg je anders dat weer. :')

Er zitten er een paar heel mooi dichtbij, dus denk dat ik daar even mee begin. :D

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:20

Veel komen er thuis/op stallen in NH en Z-H.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 16:27

Ja maar moet nog wel betaalbaar blijven,hoe verder weg hoe meer reiskosten :o
Moet zeggen dat ik de craneo therapie ook wel interessant vind.

Eerst een verhaaltje schrijven voor de beste mensen. :P

(Ze huppelt nu door de wei met haar moeder, zo happy dat ze weer compleet zijn := )

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:42

Let je op met wat je schrijft, straks maak je ze allemaal bang _O- _O-

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:53

Beter eerlijk, je hebt er eentje met ballen nodig die verder dan haar/zijn neus kijkt.

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 17:28

Ik weet er ook nog wel één, Mirjam. Die komt bij die van mij altijd, al jaren. Geen idee of je haar al doorgekregen hebt, maar mocht je er nog één willen vragen? ;)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 18:02

Haha ik probeer ze niet af te schrikken.

Toch blijf ik mij verbazen. Stoma word volledig afgekeurd omdat het niet natuurlijk is. Maar paarden worden wel gerust aan knie geopereerd omdat deze wat vaker op rust staat en ze er "later" vast en zeker last van gaan krijgen (wij niet gedaan hoor). Maar de knie operatie is toch net zo min "natuurlijk" als een stoma. :')


Lekker eten samen met mama

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:11

Ah ja en al die schoonheidsoperaties omdat ze misschien over 25 jaar als ze oud en versleten zijn toch last krijgen van dat veilig ingekapselde OCD´tje omdat wij hysterisch worden als ze niet ´schoon´ zijn op de foto. :')

Zijn zoveel dingen onnatuurlijk, maar als het oplossingen bied en er prima/paardwaardig mee geleefd kan worden, why not :#

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:13

Voor een mens is een stoma ook niet natuurlijk maar daar wordt dan niet moeilijk over gedaan. Operatie aan de knie en sprong omdat er een chipje zit waar ze misschien ooit eens last van hebben wordt dan niet moeilijk over gedaan. Ik snap sommige mensen toch niet. Of een paard nu een blijvende stoma heeft of niet, het blijft een paard. :j

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:20

Kijk, je mag best zeggen dat je niet wil/durft te behandelen bij zoiets. Maar ik zou dan geen oordeel geven over natuurlijk of niet. Je kan toch als professional aangeven dat je in deze situatie niet de juiste behandelaar bent, omdat je het niet wil of aandurft en klaar.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:46

Ingrijpen bij ziekte is ook niet natuurlijk, het houden van paarden ook niet.
Op de steppe gaan de paarden ook niet naar een osteopaat.

Op het moment dat we een dier als ons eigendom zien, moeten we er voor zorgen.

Het is aan ieder persoon hoe ver hij of zij daar in gaat, maar het welzijn moet altijd eerste prioriteit zijn.

Persoonlijk vind ik dat er te veel aan paarden wordt gesleuteld door het inspuiten van gewrichten, verwijderen van OCD etc.
De nadruk moet liggen op preventie, goed fokken, juist belasten en een stal/wei beleid met wel weer die zelfde natuur van het paard als zwaartepunt.

Een paard behandelen voor maagzweren, maar ondertussen met weinig ruwvoer veel op stal zetten bijvoorbeeld, dat klopt niet.

Een sportstal waar de paarden standaard x keer per jaar de gewrichten ingespoten krijgen, dan moet je je wellicht eens achter de oren krabben.

Er kan steeds meer op veterinair gebied en hoewel ik niet voor inspuiten van gewrichten ben, als je een oudje hebt staan die er steeds weer een jaartje mee vooruit kan, waarom niet?

Ik lees dit topic al vanaf het begin mee en dacht in het begin echt wel een paar keer van jeetje.
Maar dat is meer omdat het nog relatief onbekend is.
En het voordeel van dit topic is, dat het geen 'koud' medisch artikel is.
Dit paard en deze eigenaar hebben een gezicht, ik vind het 'mooi' om de ups & downs te lezen.
De twijfels, de zoektocht naar informatie en de juiste voeding.

Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen net een stapje te ver gaat, ik heb dat zelf met protheses voor dieren, een paard met een kunstbeen is voor mij echt no go.

Dat de osteo van de TS niet wil behandelen is jammer, maar wellicht is ze bang om iets fout te doen, maar kan ook dat ze totaal niet achter de keuzes van TS staat.
Ik weet niet of de osteo Kyara al met stoma heeft gezien en wellicht had Kyara toen net een slechte dag.
Maar dat het niet natuurlijk is, is een slecht excuus, een osteopaat is ook niet natuurlijk.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 19:02

Dank jullie.
Het is inderdaad aan de behandelaar om het wel of niet te doen, daarom ook bij "eerste" contact gevraagd, durf je het aan. Hierna hadden we afgesproken dat ik het paar dagen aankeek en dan afspraak zou maken. Dit was goed. En toen ik dus afspraak wou maken krabbelde ze terug. Dat staat mij wat tegen. :o :o
Eerst was het ook verzekerings technisch, ok dan onderteken we graag papieren voor als het "mis" mocht gaan dat het niet de behandelaar zijn schuld zou zijn. Maar het werd steeds duidelijker dat de behandelaar er gewoon weg niet mee eens was, dus gezegd dat het goed is zo, dat we wel verder zochten. :j
De behandelaar heeft Kyara nooit behandeld trouwens, wel mijn andere paarden. :P

mysa

Berichten: 10480
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:18

Een behandelaar bepaalt in principe natuurlijk gewoon zelf wie hij behandelt. Maar erg professioneel vind ik handelswijze van de betreffende persoon niet.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:18

fargo schreef:
Je hebt dus geen ervaring met koliek operatie patiënten. Het is juist belangrijk om weer te gaan bewegen. Bij een echte koliek operatie moet de peesplaat en alle spieren in de buik weer aansterken. Dat is na 12 weken boxrust. In dit geval is de wond totaal anders veel minder ingrijpend maar/en het paard wil al graag beweging, dan liever gecontroleerd!
Maar een koliekgevoelige patiënt geopereerd of niet hou je zowiezo juist graag in beweging om de darmen te ondersteunen en aan de slag te houden. Dat is een ding dat zeker is weet ik door mijn koliek gevoelige en twee keer geopereerde paard.


Ik ben absoluut voor bewegen. Er staat nergens dat ik zeg dat ze niet zou moeten bewegen! Ik zou alleen niet longeren maar veel meer aan de hand gaan stappen, ook gecontroleerd dus maar zonder uitspattingen aan de longe of verplicht draven en galopperen.
Bovendien is deze merrie geen standaard koliek operatie patiënt. Vandaar mijn vraag wat Utrecht geadviseerd heeft.
Laatst bijgewerkt door simodi op 07-05-19 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 19:20

Utrecht heeft niets geadviseerd :)

Als goed is heb ik cranioloog behandelaar. :D

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:25

mysa schreef:
Een behandelaar bepaalt in principe natuurlijk gewoon zelf wie hij behandelt. Maar erg professioneel vind ik handelswijze van de betreffende persoon niet.

Ik vind het alleen maar eerlijk en duidelijk als iemand om reden van de stoma niet wil of durft behandelen en dat ook gewoon zegt. En die reden kan ook zijn dat iemand niet achter de keuze staat van een stoma voor een paard en daar niet verder in mee wil gaan.
Een knie operatie, die veel wordt gedaan, is natuurlijk ook wel even een andere operatie dan deze nog bijzondere stoma operatie en ik denk dat je je wel moet realiseren dat je met die keuze wel een (conventionele) grens bent overgegaan. Helemaal jouw goed recht uiteraard, maar niet iedereen en iedere behandelaar heeft datzelfde inzicht en dat moet je ook respecteren.

In dit volgtopic zitten heel veel (of voornamelijk?) mensen die jouw keuze respecteren dat je dit gedaan hebt, maar daarbuiten zullen er ook veel mensen zijn die het afkeuren of op zijn minst twijfels hebben bij dit soort ingrepen bij dieren.

Edit: dat is vreemd, dat Utrecht wel opereert, maar vervolgens niet aangeeft hoe je het verder moet aanpakken ... heb nog nooit een arts meegemaakt die daar dan geen uitspraak over doet en zegt, zoek het verder maar uit ... of ligt dat hier anders?

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:59


candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:08

Hopelijk kan je iemand vinden TS!

Ik vind het verschil tussen niet durven en niet willen erg groot... niet willen omdat je het er niet mee eens ben vind ik zeer onprofessioneel ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:13

mirjamalvaro schreef:
Utrecht heeft niets geadviseerd :)

Als goed is heb ik cranioloog behandelaar. :D


Jippie wat fijn _/-\o_ . Ik hoop van harte dat ze wat voor jullie kunnen betekenen!

pien_2010

Berichten: 43275
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:19

simodi schreef:
In dit volgtopic zitten heel veel (of voornamelijk?) mensen die jouw keuze respecteren dat je dit gedaan hebt, maar daarbuiten zullen er ook veel mensen zijn die het afkeuren of op zijn minst twijfels hebben bij dit soort ingrepen bij dieren.
Een keuze respecteren betekent niet dat je het ermee eens bent. Nu die keuze gemaakt is volg ik graag en dan ook in de hoop dat paard heeeeeel erg oud wordt en ik totaal ongelijk had dat je dit soort operaties eigenlijk niet moet doen. TS heeft het wel gedaan en dat bewonder ik in haar (ik vind het altijd leuk als mensen totaal andere keuzes maken als die ik zou maken

simodi schreef:
dat Utrecht wel opereert, maar vervolgens niet aangeeft hoe je het verder moet aanpakken
De grote afwezige Utrecht, is iets wat mij ook enorm verbaast. Ik had ook verwacht dat zij dit op zouden volgen, zouden blijven adviseren ook om zelf van te leren voor een eventuele volgende keer.

mirjamalvaro schreef:
Als goed is heb ik cranioloog behandelaar. :D
Ach wat fijn. Hopelijk kan zij je helpen.