[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:35

Ik vind het niet erg dat men mee antwoord voor mij :)
Vandaag inderdaad de 2 potten L-mesitran binnengekregen, precies op tijd want de tube was alweer op.

Sudocreme heb ik zelf slechte ervaring mee met ander paard, dus durf dat niet meer zo goed. :')

Zo kan het natuurlijk ook!

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:41

Zou het kunnen dat ze eerder nog te zwak was om echt ongemak te tonen?

De wond is nog aan het genezen en is heel gevoelig. Hopelijk wordt het ongemak minder als de huid weer wat rustiger is.

Nog een wild idee, hoe is de maat van het stoma? Met een opengeknipte stomazak voorkom je ook mest-huidcontact. En die plak je met huidvriendelijke 'kaasplakken' vast.

YvonneV
Berichten: 8776
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:45

ze lijkt niet heel veel last van het stoma te hebben anders zou ze er niet op gaan liggen

tienus63

Berichten: 12049
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:47

Ze durft en kan het blijkbaar ook wel lijden om op de stoma kant te liggen. Hoewel ze rechtop ligt te grazen.

Halsrek inmiddels als dekenrek/handdoekenmerk in gebruik?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:50

Ze hebben het stoma vrij groot gemaakt zodat het bij eventueel littekenvorming nog steeds groot genoeg zou zijn. (Gelukkig want littekenweefsel komt er dus)

Het ongemak vind ik nu erg lastig. Iig tijdens het mesten. Maar al dat slapen is dat "bijslapen" of toch "pijn". Maar ze ligt er zo rustig bij dan en lijkt echt diep te slapen. We hebben het hier best moeilijk mee, hebben we toch de verkeerde keuze gemaakt? Nu even lastig om positief te blijven. :o :=

Ze lijkt wel steeds meer te eten.

Oh ja sinds gisteravond gaat ze ook gerust op stoma liggen. Ik stond de eerste keer doodsangsten uit toen ik dat zag. := :') Maar ze ligt er gewoon op zondet pijn lijkt het.

Halsrek...dekenrek...hmmmmmmmm idee <<)

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:54

Vergeet niet dat ze heel heel erg ziek is geweest.
Herstellen kost ook energie.

Geef haar tijd TS.

tienus63

Berichten: 12049
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:59

Kijk maar goed naar haar ogen.
Alle momenten dat ze in Utrecht stond dat ik dacht dat het einde oefening zou zijn, stonden haar ogen vol levenslust.
Altijd diepe zwarte en glanzende kleur gehad.

Ik denk best dat het irritatie van haargroei al dan niet icm mestvocht zal zijn.

En het vele slapen is hoogstwaarschijnlijk inhalen en zich vertrouwd genoeg voelen om zoveel mogelijk te slapen.
Weer rust en regelmaat thuis.
Idd net zoals bij mensen na ernstige ziekte en lange ziekenhuisopname.

De opmerking over opgeknipte stoma zak hierboven vind ik een geniale oplossing.
Als die pleisters in zo’n groot formaat te krijgen zijn.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:02

Sudocreme kan voor veel dingen een uitkomst wezen, maar persoonlijk zou ik dat niet op de vacht smeren in deze situatie, vaseline trouwens ook niet. Eerder noemde iemand hier barrièrecreme, humaam hier goede ervaring mee, maar ook met cavilon spray :)

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:04

Dat slapen is vast omdat ze uitgeput is. Dat is verklaarbaar, wekenlang geen beweging, geen bespiering meer, geen vetweefsel. Dat moet allemaal terugkomen en dat vreet ook energie.
Vergelijk maar met mensen die erg ziek zijn geweest, die slapen ook veel en kunnen niks.
Dat dat vele slapen lijkt me wel logisch.

Pijn bij het mesten, als je dat duidelijk ziet, dan heeft ze dus ergens last van, maar van wat ...
Heeft ze pijn bij het uitpersen van de mest?

Er kan wel een verband zijn tussen pijn hebben en veel liggen slapen, want pijn kost ook weer energie.
Heeft Utrecht oo basis van je filmpjes ook geen idee op welk moment er precies pijn is en waar dat naar te herleiden is? Zijn ze al wezen kijken eigenlijk?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 23:04

Mjelleke schreef:
Zou het kunnen dat ze eerder nog te zwak was om echt ongemak te tonen?

De wond is nog aan het genezen en is heel gevoelig. Hopelijk wordt het ongemak minder als de huid weer wat rustiger is.

Nog een wild idee, hoe is de maat van het stoma? Met een opengeknipte stomazak voorkom je ook mest-huidcontact. En die plak je met huidvriendelijke 'kaasplakken' vast.


Hmm vuist grootte, vrouwenhand denk ik. Zou dat ook aan de paardenhuid plakken met die haartjes? Meestal blijft er niets plakken op dierenhuiden. :(

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:14

Ik denk zomaar dat ze al een tijdje voor de eerste koliekaanval niet helemaal top in haar vel heeft gezeten. Als ze zich nu beter voelt ( niet 100%, maar beter ten opzichte van eerst), kan ze nu best slaap aan het inhalen zijn. Zolang ze geen al te grote pijnsignalen uitstraalt, zou ik me niet te druk maken daarover hoor.
Volgens mij heeft Utrecht laatst nog een app uitgebracht over hoe je pijnsignalen bij paarden kan onderkennen, misschien is dat nuttig om te bekijken? Hoewel ik eigenlijk denk dat jij haar best kan lezen en kan zien hoe ze zich voelt.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:16

Misschien slaapt ze zoveel omdat ze ei gelijk tot rust komt en durft te gaan slapen. Daarbij kost herstellen veel energie!

Dat mesten pijn doet kan natuurlijk heel goed door het zure mest die toch op de open wond komt, dat schrijnt

Gebruik je geparfumeerd babyshampoo en -doekjes?

Anyway, volgens mij houden jullie haar prima in de gaten! Vind het super dat je steeds updates geeft!

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:21

lizy29 schreef:
Kan natuurlijk ook zijn dat de huid wat geïrriteerder is door het terug groeien van de vacht. Ikzelf heb daar in ieder geval wel altijd last vak.


Heb jij een vacht? := :Y) :wow:


(Sorry, ik heb geprobeerd op mijn handen te zitten.. Ben een beelddenker, dus je kunt wel invullen wat ik voor mij zie) O:) Y;( :D

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 23:28

Dat poeder hierboven gaan we ook maar kopen. Alleen eerst moet de huid verder herstellrn voordat we dat kunnen gebruiken.

Babydoekjes en shampoo ongeparfurmeerd (wat een woord :D ). Meestal gebruiken we enkel lauw water. :))

Het moment van ongemak lijkt als de mest eruit komt. Dit zou niet door persen moeten komen, want dit doet ze niet (als het goed is) omdat de mest er uit zichzelf uitvalt.
Dus dan zou het inderdaad die zuurgraad zijn in de wonden. Al heb ik het idee dat het al begint voordat er vocht uit komt, waardoor het mij toch niet lekker zit.
(Vandaag was haar mest meeste tijd wel weer redelijk mooi trouwens)

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:33

Begin van littekenweefselvorming aan de binnenkant ? En daardoor pijn? zeg maar wat maar nu kunnen ze in Utrecht wel simpel in haar darm kijken mocht het nodig zijn.

tienus63

Berichten: 12049
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:35

Ff de rioolservice erbij halen met de camera.

Flauw.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 23:45

Nouuu daar had ik ook aan gedacht hoor, camera erin. Maar aangezien ze amper naar stoma durfden te kijken denk ik niet dat ze dat gaan doen. :')

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:47

Misschien voelt ze mest al aankomen en bereidt ze zich vast voor op de pijn?

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:48

Het moet natuurlijk allemaal nog genezen van binnen dus wellicht dat ze daar toch wel ongemak van heeft nu met mesten. Maar ze eet heel goed, dat vind ik een goed teken. Paarden die erg pijn lijden eten vaak niet goed. Ze sterkt aan want ze kan zelf opstaan. Dus in principe gaat ze gewoon goed vooruit. Ik snap je zorgen, daar zou ik het ook moeilijk mee hebben. Maar jullie houden haar goed in de gaten en ze wordt top verzorgd. Je hebt geen ervaringsdeskundigen, tenminste niet met paarden. Dus jullie moeten helemaal zelf uitvogelen wat het beste is. Meer dan alles goed in de gaten houden en het zo comfortabel mogelijk maken voor haar kun je niet. Dat doen jullie dus hopelijk komt alles gewoon goed zo.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:49

fransje23 schreef:
lizy29 schreef:
Kan natuurlijk ook zijn dat de huid wat geïrriteerder is door het terug groeien van de vacht. Ikzelf heb daar in ieder geval wel altijd last vak.


Heb jij een vacht? := :Y) :wow:


(Sorry, ik heb geprobeerd op mijn handen te zitten.. Ben een beelddenker, dus je kunt wel invullen wat ik voor mij zie) O:) Y;( :D


Nou als ik me lang genoeg niet scheer......... :+
(Het is bij de mens dan wel niet meer zo dik als bij een paard maar het principe blijft hetzelfde)

En voor TS ja mijn huid is op sommige plekken dan echt geïrriteerd. Kan me dus goed voorstellen dat dat samen met wondgenezing een reactie kan geven.

Als je wilt wil ik best mijn homeopathie boek voor dieren er eens op naslaan om te zien wat die aanraden mbt ondersteuning bij genezing.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 01:25

Dat ze op de stoma gaat liggen vind ik niet zo raar. De wond er omheen en alles kan zeer doen, maar die raakt misschien de grond niet. Als het heel is, voelt ze verder niks van de stoma als het goed is.

Mijn dunne darm stoma stak uit en daar zit amper gevoel in, in darm dus. Als er al een wondje op de darm zelf zat, was het ook weer zo weg. Gezonde darm geneest goed.

Dat van die plak vind ik wel een goede. Je zou kunnen rond vragen of bellen. Vast een firma die het interessant vindt. Het kijkt bij mensen qua pasvorm wel erg nauw en je hebt verschillende systemen. Je hebt op maat, maar ook die je moet knippen. Dan kun je ook wat minder rond knippen bijv.

Verder zou ik het echt tijd geven. Als mest dun blijft, de mest eens laten onderzoeken op zuurgraad bijv. En dan over een tijd als wonden geheeld zijn kijken om de mest in te dikken. Dat vertraagd ook iets en krijgt het langer de tijd om vocht te onttrekken.

Pijn voor de uitgang lijkt me haast niet, tenzij het komt waar ze gehecht hebben. De darm zelf daar is gezond.

De plak die je net na de operatie krijgt, plakt denk ik nog wel het beste misschien.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 01:32

Plakken op een paardenhuid lijkt mij wel ingewikkeld en lastig om zo te plakken dat er geen vocht/mest tussen huid en plak komt door de vacht. Dan zou ik eerder denken aan barrièrecrèmes die de huid beschermen tegen de schadelijke invloed van de mest. Proshield plus lijkt me hiervoor een goede oplossing. Wie weet ziet de fabrikant er ook iets in en willen ze je sponsoren. Proberen kan altijd.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 02:02

Om iets goed op een vacht te laten plakken zal je Ether moeten gebruiken maar dat zou ik niet snel bij een geïrriteerde huid gebruiken.

Verder weet ik hoe moeilijk het loslaten is.
Ze staat er voor een buitenstaander echt fijn bij en fijn dat ze nu zelf weer kan gaan staan.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:54

Nog een heel raar idee.. fantoompijn bij het rectum? Er is daar lange tijd pijn geweest én de boel is er verbouwd.

Anoniem

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:35

Geef het proces ook even de tijd en laat je niet teveel opnaaien door alles en iedereen. :(:)