Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
karijn

Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:39

Lastig om iets goed te kunnen zien op die foto's maar het gaat om het roze en die minibultjes?
Even snel nadenkend, denk ik dan aan een microvasculair probleem. De haarvaatjes net onder de huid lopen dus vol met vocht. Dat irriteert en gaat je pony daar waarschijnlijk krabben en klappen die bultjes. Ik vermoed dat er dus een ontstekingsreactie ontstaan is waardoor de grotere vaten onder de huid dus ook vollopen met vocht. Het kan dus heel goed zijn dat het dus geen probleem van binnenuit is maar juist van buiten uit naar binnen toe?


MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 14:02

Tessebes schreef:
Was hier nou al een biopt van genomen? Ik zou een paard hier niet mee laten lopen, het ziet er gevoelig uit.

Nee, hiervan niet. Dat wilde de veearts nu gaan doen. Maar het ziet er een beetje het zelfde uit als dat plekje op haar hoofd, waar wel een biopt van was genomen (dermatitis).


MarjanB schreef:
Ik gok dat de huid zo is door het oedeem.. zie je bij mensen vaak ook als de druk te hoog wordt. Heb je de foto’s al doorgestuurd naar Utrecht? Wie weet hebben zij een idee.

Nog geen contact gehad met Utrecht.


karijn schreef:
Lastig om iets goed te kunnen zien op die foto's maar het gaat om het roze en die minibultjes?
Even snel nadenkend, denk ik dan aan een microvasculair probleem. De haarvaatjes net onder de huid lopen dus vol met vocht. Dat irriteert en gaat je pony daar waarschijnlijk krabben en klappen die bultjes. Ik vermoed dat er dus een ontstekingsreactie ontstaan is waardoor de grotere vaten onder de huid dus ook vollopen met vocht. Het kan dus heel goed zijn dat het dus geen probleem van binnenuit is maar juist van buiten uit naar binnen toe?

Het gaat inderdaad om de roze bultjes maar ook om de huid zelf, alle schilfers. Er zitten een soort van korstjes op, ik zal kijken of ik morgen een betere foto kan maken.
Klopt. De veearts denkt eerder dan het probleem bij de huid is begonnen en dat daarna oedeem is ontstaan in plaats van andersom.

Ik zie haar alleen zelden op onder haar buik krabben, schoppen, rollen oid. Het is ook minder gevoelig geworden na de ab kuur. Eerst kon ik het niet wassen, een paar dagen geleden accepteerde ze dit wel.

Mariska.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:18

Is allergie al uitgesloten? Je zou een proefbehandeling met antihistaminetabletjes kunnen overwegen. Geeft doorgaan weinig bijwerkingen.

Of sterkere zalf dan hydrocortison.


karijn

Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:32

Ik dacht ook even aan fusidine of miconazol als behandeling van de plekken.
Een allergie is ook niet zo’n gekke gedachte.
Wij gebruiken Malaseb Shampoo voor onze hond tegen gisten en schimmels tussen zijn tenen (door een afwijkende pootstand is hij hier gevoelig voor). Geen baat ,ook geen schaad.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:23

Als je lang genoeg oedeem hebt wordt de vascularisatie ook verstoord.
Wordt sowieso vatbaarder voor secundaire infecties daar bovenop (jeuk en/of pijn).
Als ze PPID heeft dan zijn ze sowieso ook meer vatbaar voor huidinfecties.
Zou ze ook eens binnendoen bij de kliniek hoor...

Wormen ed geven oedeem omdat er een probleem ontstaat met eiwitgehalte enz in bloed, dus als wormen daarvan een oorzaak zijn is dat ook omdat bloedbaan het vocht niet meer kan vasthouden en zou dat ook moeten terugzien in bloedonderzoek. Als je eiwit daalt kunnen daar meerdere oorzaken voor zijn natuurlijk, oa cyathostominae (maar dan zou je wss ook diarree verwachten).

Maar uit bloed en urineonderzoek komt blijkbaar niks raars dussss.. ?
Nu had er onlangs een tinker een uierontsteking en daarbij veel buikoedeem. Maar dat zou je niet missen denk ik. Ze hoeven niet in lactatie te zijn om een uierontsteking te krijgen dus.

Invallen bovenlijn en dikke buik, sloom, andere vetverdeling enz doen ook eerder denken aan PPID. Niet alle PPID paarden geven hogere ACTH waarden, de voorlopers van ACTH kunnen anders gesplitst worden, enz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Proopiomelanocortin

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:58


MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 19:47

Astorga schreef:
Is allergie al uitgesloten? Je zou een proefbehandeling met antihistaminetabletjes kunnen overwegen. Geeft doorgaan weinig bijwerkingen.

Of sterkere zalf dan hydrocortison.

Allergie is niet uitgesloten.
Wat voor sterkere zalf zou dat kunnen zijn dan? Prednison mag ze niet.


karijn schreef:
Ik dacht ook even aan fusidine of miconazol als behandeling van de plekken.
Een allergie is ook niet zo’n gekke gedachte.
Wij gebruiken Malaseb Shampoo voor onze hond tegen gisten en schimmels tussen zijn tenen (door een afwijkende pootstand is hij hier gevoelig voor). Geen baat ,ook geen schaad.

Dat kan ook gebruikt worden voor paarden?


GaelleS schreef:
Als je lang genoeg oedeem hebt wordt de vascularisatie ook verstoord.
Wordt sowieso vatbaarder voor secundaire infecties daar bovenop (jeuk en/of pijn).
Als ze PPID heeft dan zijn ze sowieso ook meer vatbaar voor huidinfecties.
Zou ze ook eens binnendoen bij de kliniek hoor...

Wormen ed geven oedeem omdat er een probleem ontstaat met eiwitgehalte enz in bloed, dus als wormen daarvan een oorzaak zijn is dat ook omdat bloedbaan het vocht niet meer kan vasthouden en zou dat ook moeten terugzien in bloedonderzoek. Als je eiwit daalt kunnen daar meerdere oorzaken voor zijn natuurlijk, oa cyathostominae (maar dan zou je wss ook diarree verwachten).

Maar uit bloed en urineonderzoek komt blijkbaar niks raars dussss.. ?
Nu had er onlangs een tinker een uierontsteking en daarbij veel buikoedeem. Maar dat zou je niet missen denk ik. Ze hoeven niet in lactatie te zijn om een uierontsteking te krijgen dus.

Invallen bovenlijn en dikke buik, sloom, andere vetverdeling enz doen ook eerder denken aan PPID. Niet alle PPID paarden geven hogere ACTH waarden, de voorlopers van ACTH kunnen anders gesplitst worden, enz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Proopiomelanocortin


De veearts denkt dat oedeem is ontstaan na een mogelijke uierontsteking. Maar dat is niet zeker. Ik zag wat spul aan haar tepel hangen maar de eerste veearts vond dit niet bijzonder.
Bloedonderzoek waren haar ontstekingswaarde verhoogd, voornamelijk de bèta globuline maar in mest onderzoek was niks terug te vinden. Ontworm haar ongeveer 2 keer per jaar. Bloedwormen leek de veearts zeer onwaarschijnlijk. Net zoals hij niks zou kunnen toevoegen als ik naar de kliniek zou komen.

Ppid, tja het kan. Ze is van zichzelf sloom en altijd wat dik geweest. Deze winter is ze wel compleet ingevallen qua spieren op de rug al vet op haar buik. Ze krijgt nu 8 kg aan hooi en 1 kg senior Light maar komt hier niet van aan. Ze heeft wel energie voor 10 sinds ze krachtvoer krijgt.
Andere vetverdeling heeft ze niet. Ze heeft geen harde nek oid.


ellepel schreef:
Doet me toch wat denken aan wat mijn eigen pony,gehad heeft
[MD] Allergische reactie? Met foto's


Maar dat trok vrij snel weer weg


Ik ga het even lezen.

Mariska.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:08

MeggiieTommy schreef:
Astorga schreef:
Is allergie al uitgesloten? Je zou een proefbehandeling met antihistaminetabletjes kunnen overwegen. Geeft doorgaan weinig bijwerkingen.

Of sterkere zalf dan hydrocortison.

Allergie is niet uitgesloten.
Wat voor sterkere zalf zou dat kunnen zijn dan? Prednison mag ze niet.

Hydrocortison is de lichtste cortisolzalf die er is. Er zijn er ook die een sterkere werking hebben. Is wel familie van prednison idd, maar dat is hydrocortison ook.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 22:50

Astorga schreef:
Astorga schreef:
Is allergie al uitgesloten? Je zou een proefbehandeling met antihistaminetabletjes kunnen overwegen. Geeft doorgaan weinig bijwerkingen.

Of sterkere zalf dan hydrocortison.

Allergie is niet uitgesloten.
Wat voor sterkere zalf zou dat kunnen zijn dan? Prednison mag ze niet.

Hydrocortison is de lichtste cortisolzalf die er is. Er zijn er ook die een sterkere werking hebben. Is wel familie van prednison idd, maar dat is hydrocortison ook.


De tweede veearts wilde in eerste instantie ook starten met prednison maar dat gaat niet door dat ze hoefbevangen is geweest.

Mariska.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:01

MeggiieTommy schreef:
Astorga schreef:
Hydrocortison is de lichtste cortisolzalf die er is. Er zijn er ook die een sterkere werking hebben. Is wel familie van prednison idd, maar dat is hydrocortison ook.


De tweede veearts wilde in eerste instantie ook starten met prednison maar dat gaat niet door dat ze hoefbevangen is geweest.

Alleen is het risico van prednison in tabletten/injectie groter qua hoefbevangenheid dan wanneer je het op de huid aanbrengt. Dan wordt het vooral door de huid opgenomen en komt het niet tot amper in de bloedbaan terecht.

Maar goed, ik weet niet of dit de oplossing is hoor. Het is iig een van de vele dingen die te overwegen zijn.

Succes!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 07:33

Mijn vorige paard heeft in Utrecht andere medicatie ipv prednison gehad. Het oedeem ging wel weg, maar er waren te veel bijwerkingen en de hoefbevangenheid vlamde ook weer op. Ik denk dat het in het reguliere circuit moeilijk wordt om een passende behandeling te vinden. Als de functies van organen allemaal goed verklaard zijn, kan er weinig gedaan worden, behalve symptoombestrijding. Zelf ben ik niet zo van het "alternatieve circuit", maar je zou het in dit geval kunnen overwegen.

karijn

Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:26

Ik zou aan je dierenarts vragen of je Malaseb mag gebruiken. Dit heb ik wel op recept gekregen hoor.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-19 11:04

Astorga schreef:
Astorga schreef:
Hydrocortison is de lichtste cortisolzalf die er is. Er zijn er ook die een sterkere werking hebben. Is wel familie van prednison idd, maar dat is hydrocortison ook.


De tweede veearts wilde in eerste instantie ook starten met prednison maar dat gaat niet door dat ze hoefbevangen is geweest.
Alleen is het risico van prednison in tabletten/injectie groter qua hoefbevangenheid dan wanneer je het op de huid aanbrengt. Dan wordt het vooral door de huid opgenomen en komt het niet tot amper in de bloedbaan terecht.

Maar goed, ik weet niet of dit de oplossing is hoor. Het is iig een van de vele dingen die te overwegen zijn.

Succes!

De veearts zei dat het langdurig en veel gebruikt zou moeten worden omdat het om heel de onderkant van de buik gaat. Ik kan het altijd nog een keer navragen.


Tessebes schreef:
Mijn vorige paard heeft in Utrecht andere medicatie ipv prednison gehad. Het oedeem ging wel weg, maar er waren te veel bijwerkingen en de hoefbevangenheid vlamde ook weer op. Ik denk dat het in het reguliere circuit moeilijk wordt om een passende behandeling te vinden. Als de functies van organen allemaal goed verklaard zijn, kan er weinig gedaan worden, behalve symptoombestrijding. Zelf ben ik niet zo van het "alternatieve circuit", maar je zou het in dit geval kunnen overwegen.

Als bij haar de hoefbevangenheid terug komt, kan ik haar laten inslapen. Ze heet een sincker gehad (alleen links, rechts is prima). Vandaar dat ik niet zoveel risico's durf te nemen.
Tja, alternatief. Geloof er ook niet zo in maar misschien als laatste optie inderdaad.


karijn schreef:
Ik zou aan je dierenarts vragen of je Malaseb mag gebruiken. Dit heb ik wel op recept gekregen hoor.

Ik ga even opzoeken wat het is.

Mariska.

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:36

Je zei dat Cushing nu echt was uitgeslote, heb je een TSH stimulatie test laten doen?

Want vloeistof uit de uiers kan ook zeker bij PPID horen...

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-19 15:54

Focussed schreef:
Je zei dat Cushing nu echt was uitgeslote, heb je een TSH stimulatie test laten doen?

Want vloeistof uit de uiers kan ook zeker bij PPID horen...

Beide veearts en zien geen meerwaarde om het verder te testen. Daarbij vond ik een onderzoek van Gent, waardoor ik niet sneller geneigd ben om het wel te laten testen.

Afbeelding

Afbeelding

Mariska.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-19 17:38

Ik heb nog twee foto's toegevoegd van van haar huid. Misschien zijn deze wat duidelijker. Op de tweede foto heb ik wat haar uit haar vacht vast en dan zitten er van die stukjes in.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb het nu voor de tweede keer gewassen met betadine shampoo. Ze krijgt extra beweging (op maat want ze is nog steeds veel te dun helaas). Ik heb het idee dat de bult minder aan het worden is. *\%/*

Afbeelding

Mariska.

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:21

MeggiieTommy schreef:
Focussed schreef:
Je zei dat Cushing nu echt was uitgeslote, heb je een TSH stimulatie test laten doen?

Want vloeistof uit de uiers kan ook zeker bij PPID horen...

Beide veearts en zien geen meerwaarde om het verder te testen. Daarbij vond ik een onderzoek van Gent, waardoor ik niet sneller geneigd ben om het wel te laten testen.

[ [url=m/jQsMBz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6Vzgfe.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik kan het helaas niet lezen!! Heel jammer, want ik ben heel geinteresseerd naar alle ontwikkelingen op Cushing gebied :) .

Jammer dat de veeartsen het niet noodzakelijk vinden...


Advies van Stretton Hills Veterinary Practice:
"Bij paarden waar mogelijk sprake is van hoefbevangenheid, zelfs als is het maar een lichte gevoeligheid, zal moeten worden aangedrongen op een test om Cushing (PPID) te diagnosticeren. Dit geldt zeker voor paarden van 10 jaar of ouder. Ondanks het idee dat Cushing een aandoening is voor oude paarden, blijkt dat een derde van de paarden tussen de 10 en 15 jaar oud de aandoening heeft . Bij deze paarden was hoefbevangenheid het meest voorkomende "eerste teken" van de aandoening." (3)
Veel paarden testen in het beginstadium van de Cushing negatief op de aandoening bij een ACTH bepaling in het bloed. Het vernieuwde advies is nu: "Heeft uw paard wel symptomen maar geen verhoogd ACTH gehalte? Laat het paard dan testen via een TRH stimulatie test omdat de kans groot is dat het paard wel Cushing heeft."

Succes met je paard.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 08:34

Die foto's hierboven deden mij denken aan de vacht van een kat met uitwerpselen / eitjes van vlooien.

Nu zal de pony vast geen vlooien hebben :+

Maar dit is ook wat ik soms in de zomermaanden zie op de plek voor de uier bij mijn merries. Zijn dan eitjes of uitwerpselen van die kleine irritante vliegjes. Veroorzaakt ook van die zwarte puntjes en wat oedeem van de uier tot de navel.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 01:12

Pandora2 schreef:
Die foto's hierboven deden mij denken aan de vacht van een kat met uitwerpselen / eitjes van vlooien.

Nu zal de pony vast geen vlooien hebben :+

Maar dit is ook wat ik soms in de zomermaanden zie op de plek voor de uier bij mijn merries. Zijn dan eitjes of uitwerpselen van die kleine irritante vliegjes. Veroorzaakt ook van die zwarte puntjes en wat oedeem van de uier tot de navel.


Nee dat heeft ze niet. Of het de oorzaak is, geen idee. Zou dat zo lang aanhouden dan?

Mariska.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:24

Goh, geen idee of dat zo lang kan aanhouden. Hier verdwijnt het altijd als die kleine viegenkrengen verdwijnen.
Fijn in elk geval dat het beter lijkt te gaan na het wassen met Betadine !

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-19 17:36

Update

Oedeem is voor een heem groot deel weg getrokken na meerdere malen wassen met betadine shampoo.
Ze werd even verdacht van hoefbevangenheid waardoor we een verdere behandeling waren gestaakt. Gelukkig bleek het geen hoefbevangenheid te zijn maar was de veearts voor nu tevreden waardoor we zo door blijven gaan.

Mariska.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 06:32

Fijn! Pony is nu weer fit?

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 15:33

Astorga schreef:
Fijn! Pony is nu weer fit?


Voor zover zij nog fit wordt, wel ja

Mariska.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Amazonbot, DotBot, OmgiliBot en 15 bezoekers