[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 14:39

Vind jij eerlijker, ik niet. :P

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:42

Als eerste heel veel sterkte Y;(
Kun je haar niet beter nu laten gaan? Wil je haar echt eerst nog een paar k.t dagen geven zodat ze straks mss nog een weekje paard kan zijn? Klinkt misschien hard, maar zo te lezen zijn dit wel de feiten |(

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:44

Jij wilt haar alleen voor jezelf terug halen. Arm beest
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 01-02-19 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:44

Wat hier denk ik bedoeld wordt is, moet je met haar weer op reis gaan of niet in deze situatie.
En ik begrijp die redenering ook wel, want het idee van lekker naar huis en eigen omgeving is iets wat wij met menselijke maatstaven en gevoelens zo ervaren. Wij kijken daar dan naar uit, zo van 'als iemand in elk geval maar fijn thuis in zijn eigen omgeving is'.
Ik vraag me ook af of dat voor paarden zo werkt. Die leven in het nu en hebben geen besef van wat komen gaat. Dat is een beetje hetzelfde bij vragen of je een paard boxrust moet geven voor langere tijd, wij weten dan waar het voor dient maar een paard moet die tijd door.
En dat is wat hier ook speelt en waar je over na moet denken. Laat je haar reizen voor haar bestwil of vind je het zelf fijner (wat ook een keuze is, he). Iedereen maakt zijn eigen keuzes en je moet doen wat het beste voelt.

Daarnaast is het de vraag of ze inderdaad 'gewoon paard' kan zijn thuis, want ze mag neem ik aan niet met de anderen mee naar buiten en lekker de hele dag in de wei of paddock. Ze blijft dan op stal terwijl de rest weg naar buiten gaat. Misschien ook nog iets om mee te nemen in je keuze.
Laatst bijgewerkt door simodi op 01-02-19 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:46

Paarden denken niet in tijd, dus ze zal ook geen idee hebben dat ze 'nog een weekje lekker thuis komt om paard te zijn'.
Ik ben ook van mening dat je die week beter niet af kunt wachten. Ik zou haar verder lijden besparen. Die week maakt voor haar niets uit, dus dan zou je het alleen voor jezelf doen. Je moet je afvragen of dat wel eerlijk naar haar toe is en wat je daar nog mee wilt bereiken.

Maar hoe dan ook: sterkte! Het is niet niets om je maatje zo te verliezen :(:)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-02-19 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:47

Mirjam, respect voor je keuze, jij kent je paard het beste, volg je eigen gevoel. Duim nog voor een wonder, veel sterkte.

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:50

Ik begrijp niet zo goed dat sommige mensen TS zo de grond in trappen met woorden.
TS heeft er álles aan gedaan om haar paard te helpen, als Utrecht geen groen licht zou geven om haar mee naar huis te nemen zal TS dat vast niet doen hoor.

Op de medicatie is het paard verder ‘oke’.

TS staat voor een vreselijke keuze, moeten wij haar dan nog meer verdriet gaan bezorgen als bokkers?

Lieve TS, ik wil je heel veel sterkte wensen met deze emotionele rollercoaster.
Ik ga duimen op een wonder!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:51

Ieder moet natuurlijk het "inslaap" proces op zijn of haar eigen manier doen, want het is iets waar je 100% achter moet staan. Dus als de TS denkt dat dit de beste manier is, laat haar dan in haar waarde.

TS, wat een rotnieuws zeg..heel veel sterkte met alles en volg je gevoel.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:54

FriesWytske schreef:
Jij wilt haar alleen voor jezelf terug halen. Arm beest


Ik vind dit volkomen respectloos richting TS toe.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:01

Vervoeren met koliek kan gunstig uitpakken, maar ook juist niet. In een geval als di waarbij het duidelijk is dat er geen genezing zal zijn en paard enkel op geleende tijd leeft is het zeer de vraag of je daar voor moet kiezen. Het kan zeker dat paard gelukkiger is thuis en het is voor TS fijner afscheid nemen, want uiteindelijk is dat hoe dan ook wat er zal gebeuren de komende week. Wat uiteindelijk het beste uitpakt is gewoon niet te zeggen, zelfs achteraf niet, want er is geen vergelijkingsmateriaal.

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:04

Paarden denken niet in tijd, maar paarden voelen zich wel prettiger op bepaalde plaatsen.
Het ene paard zal zich makkelijker schikken in situatie dan de ander.

Ik zou er niet van op kijken als paard vooruit gaat als ze weer thuis zou zijn. Weer rust, weer rustig kunnen liggen in de stal, vertrouwde paarden en geluiden om zich heen.
Wat dat betreft ga ik in gedachten gang van ts mee.
En ik neem aan dat Utrecht paard niet laat reizen als zij dat onverantwoordelijk achten. TS kent haar paard het best.
En wie weet, trailerrit kan juist ook een oplossing zijn bij koliek.

Weet nog dat mijn merrie zeer ernstige koliek had, na paar dagen heb ik tegen veearts gezegd maak maar af als jij er geen heil meer in ziet.
Een operatie zouden we sowieso niet doen.
Veearts zei toen tegen mij, ze heeft nog levenslust en vechtlust in haar ogen.
En dat klopte ook.

Ik herken de blik bij mens en dier als het tijd voor einde oefening is. En die blik zag ik toen bij mijn merrie niet.
En heb ik ook niet gezien op de foto’s in dit topic bij kya.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:07

Wat maakt die week extra uit zolang het paard geen pijn heeft? TS moet gewoon doen wat haar het beste lijkt. Maar wel met oog voor de noden van haar paard. En dat komt vast goed.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:09

mirjamalvaro schreef:
Ja thuis kan ze nog weekje lekker paard zijn tot ze weer verstopt raakt.


Ik begrijp dat Utrecht inslapen adviseert omdat er geen hoop meer is? En dat het wachten is op opnieuw koliek hetgeen naar verwachting ongeveer een week duurt en dat je haar dan laat gaan?
Wat heeft je paard aan een weekje paard zijn om vervolgens al die pijn weer te moeten doorstaan?
Ik begrijp het niet om eerlijk te zijn.

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:09

Och jeetje, wat een vreselijke reacties allemaal ! :r

Volg je gevoel en breng je prachtige paardje terug naar huis <3. En wie weet gebeuren er thuis wel mirakels .... En indien niet, dan weet je dat je er echt alles voor gedaan hebt <3 . Ik vind de reacties echt zo gemeen van sommige mensen, altijd heel makkelijk vanachter een computerscherm -:(- .

Ik wens je alle sterkte toe, ik blijf duimen voor een mirakel ... Ze is zo mooi |(

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:12

Omany schreef:
Och jeetje, wat een vreselijke reacties allemaal ! :r

Volg je gevoel en breng je prachtige paardje terug naar huis <3. En wie weet gebeuren er thuis wel mirakels .... En indien niet, dan weet je dat je er echt alles voor gedaan hebt <3 . Ik vind de reacties echt zo gemeen van sommige mensen, altijd heel makkelijk vanachter een computerscherm -:(- .

Ik wens je alle sterkte toe, ik blijf duimen voor een mirakel ... Ze is zo mooi |(


Helemaal mee eens, begrijp bovenstaande reacties, maar vind het niet helemaal fair naar TS die alles met ons heeft gedeeld. Ze moet absoluut doen wat haar gevoel zegt en uit eerdere berichten kan iedereen opmaken dat ze het beste voor heeft met haar paard.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:15

Waarom kunnen we gewoon niiet TS steunen, het is al moeilijk genoeg.

Ook zij zal heus wel een afweging gemaakt hebben, haar paard, haar geld haar beslissing. Ze heeft dit besluit genomen in overleg met Utrecht dus respect!!!

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:16

@babootje, wat nu als ze niet weer verstopt raakt?
Kans is klein, maar niet uit te sluiten.

Wie weet verkrampt paard door stress op kliniek heel gemakkelijk en daardoor snel verstopt raakt.
Noem maar wat.
Wat nu als ze thuis met mate beweegt, paard kan daar ook binnen riant met mate bewegen.
Allemaal voorwaarden die geen verstopping stimuleren.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:17

Ik vind dat juist degenen die nu zeggen dat er gemeen en ongenuanceerd wat wordt geroepen, beter op hun woorden moeten letten.

Mirjam heeft dit topic geopend om haar verhaal te doen en reacties te krijgen, waar ze al dan niet iets mee kan. Tips, ideeen, ervaringen van anderen. Dat lijkt me ook het doel van dit topic.

Dat betekent dat er ook meningen over de situatie van nu gegeven mogen worden. Dat niet iedereen even subtiel is in haar woordkeus is misschien zo, maar de mensen doen wel hun best en nemen de moeite om hierover na te denken en ook aan TS meerdere kanten van de keuze te laten zien.
Het kan goed zijn dat er aan bepaalde dingen niet is gedacht en die nu wel kunnen worden meegenomen in haar besluit.
Dat heeft niks met gemeen of hard te maken, maar wel met realistisch zijn.
Niemend hier zegt ook dat ze het niet goed gedaan heeft of iets van die strekking, maar het gaat nu puur over de keuze om haar te vervoeren en verplaatsen waar verschillende meningen over worden gegeven,

En ik schat TS zo in dat ze heel goed haar eigen beslissingen kan nemen.

Mirjam sterkte bij wat je ook beslist. :(:)
Laatst bijgewerkt door simodi op 01-02-19 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:17

Beetje kort door de bocht reactie van bokkers die zeggen dat ze nu ingeslapen moet worden. Ik begrijp je wel hoor ts, en ik zou hetzelfde doen. Volg je gevoel, volg je paard. Een weekje thuis, met haar vriendjes, nog ff lekker buiten, bekend terrein: natuurlijk vind je paard dat heerlijk!

Al die mensen die menen dat paarden geen tijd kennen en dergelijke vind ik erg gewaagd, dat weten we helemaal niet zeker. Zoogdieren van andere soorten als ons zijn vaak slimmer dan we denken, en hebben meer besef dan wij denken. Komt ook uit diverse onderzoeken naar voren, echter staat dat nog flink in de kinderschoenen. Dat is echt iets van de laatste jaren, dat we met andere ogen wetenschappelijk gaan testen.

Heel veel sterkte ts!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:20

Mirjam, ik lees al een tijdje mee, hier op Facebook.
Laat je niet gek maken door alle reacties hier. Dat jij het beste met haar voor hebt blijkt alleen maar uit dit topic. Luister vooral naar jouw gevoel, naar Kya en naar de dierenartsen om haar heen. Dan weet je wat je moet doen en wat het juiste is. Dat kunnen wij hier op Bokt nooit weten.
Heel veel sterkte met alles, wat je ook besluit en wat er ook gebeurt :(:)

Laurabram

Berichten: 3379
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Papecity on the river

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:24

Mirjam :(:)
Meer weet ik even niet te zeggen

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:25

Sterkte met deze klap TS. Je hebt je best gedaan om het beter te maken. Dikke knuffel :(:)

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:33

Lieve Ts. Stille meelezer hier.

Jij doet en hebt alles gedaan voor je paard en sommige reacties hier zijn echt bizar.

Haal haar lekker naar huis, volg daarin je gevoel.. inslapen kan je maar 1x doen en jij moet daarmee en gun jezelf daarin een mooi afscheid

Sommige hier moeten hun mond spoelen.

Sterkte Ts :(:)

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:34

FriesWytske schreef:
Jij wilt haar alleen voor jezelf terug halen. Arm beest


Walgelijk uitspraak

En als het zo is.. dat ze dat voor zichzelf doet, dat recht heeft ze en daar heeft niemand ene donder mee te maken.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:41

Hou nu toch eens allemaal op met dat emotioneel gedoe.
Alleen de feiten zijn belangrijk, en de feiten zijn heel duidelijk.

Kya is terminaal.
Dat is verschrikkelijk jammer, maar het is niet anders.

Zolang ze nog een kans had, stond de merrie beter in Utrecht.
In het stadium waar we nu zijn maakt het geen enkel verschil meer.

Met andere woorden, als Mirjam de merrie naar huis wil halen,
is daar niets concreets op tegen.
Haar paard, haar beslissing.
Maak het niet moeilijker dan het al is.